מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איך לומדים מנותר של תמיד לשאר קדשים?

חיפושי מקורות וכדומה
yankev
הודעות: 598
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

איך לומדים מנותר של תמיד לשאר קדשים?

הודעהעל ידי yankev » ב' פברואר 13, 2023 2:58 pm

ברמב"ם פסוהמ"ק פי"ח ה"ט כותב בפשטות שלומדים נותר בשאר הקדשים מתמיד.
בכס"מ מציין לתורת כהנים. לא מצאתי שם דבר כזה בפירוש.

https://rambam.alhatorah.org/Full/Pesul ... /18.9#e0n6

במסתרים
הודעות: 2002
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: איך לומדים מנותר של תמיד לשאר קדשים?

הודעהעל ידי במסתרים » ב' פברואר 13, 2023 5:09 pm

בדקת בהוצאה שיש בה מראי מקום כגון פרנקל?

אליהו חיים
הודעות: 1014
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: איך לומדים מנותר של תמיד לשאר קדשים?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ב' פברואר 13, 2023 7:52 pm

yankev כתב:ברמב"ם פסוהמ"ק פי"ח ה"ט כותב בפשטות שלומדים נותר בשאר הקדשים מתמיד.
בכס"מ מציין לתורת כהנים. לא מצאתי שם דבר כזה בפירוש.

https://rambam.alhatorah.org/Full/Pesul ... /18.9#e0n6

ט"ס בדבריך וצ"ל שלומדים נותר בשאר הקדשים מתודה.
ויקרא ז' ט"ו ובשר זבח תודת שלמיו ביום קרבנו יאכל לא יניח ממנו עד בוקר
והתו"כ על אתר פ' צו פרק י"ב הלכה א' וב' עיי"ש לומד שאר נאכלים ליום אחד מריבויים שונים שבפסוק זה. ועי' בהמשך הפרק ריבויים לנאכלים לשני ימים ולילה אחד.

yankev
הודעות: 598
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: איך לומדים מנותר של תמיד לשאר קדשים?

הודעהעל ידי yankev » ב' פברואר 13, 2023 10:19 pm

אליהו חיים כתב:ט"ס בדבריך וצ"ל שלומדים נותר בשאר הקדשים מתודה.
ויקרא ז' ט"ו ובשר זבח תודת שלמיו ביום קרבנו יאכל לא יניח ממנו עד בוקר
והתו"כ על אתר פ' צו פרק י"ב הלכה א' וב' עיי"ש לומד שאר נאכלים ליום אחד מריבויים שונים שבפסוק זה. ועי' בהמשך הפרק ריבויים לנאכלים לשני ימים ולילה אחד.

אכן ט"ס הוא.
לפני שכתבתי את השאלה ראיתי את הלימוד בתו"כ על שנאכלים ליום אחד או לשני ימים ולילה אחד, אבל לא הבנתי מזה איך לומדים מזה על לאו של נותר.

אליהו חיים
הודעות: 1014
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: איך לומדים מנותר של תמיד לשאר קדשים?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ג' פברואר 14, 2023 8:09 am

בנאכלים ליום אחד נתרבו בתו"כ מפסוק הנ"ל דכתיב גם לאו לא יניח ממנו עד בוקר, ובנאכלים לב' ימים ולילה אחד, בפשטות אף דלא כתיב להדיא לאו, אך מדכתיב שלמים בפרשה וזאת תורת השלמים וגו' תודת שלמיו וגו' וכתיב תיכף ואם נדר או נדבה זבח קרבנו וגו' ביום הקריבו את זבחו יאכל וממחרת וגו' והנותר מבשר הזבח ביום השלישי באש ישרף, הרי 'הוקף' הפרשה עם תורת השלמים וזמן אכילתו והפסול של נותר לכן הוי בכללו גם להלאו שבאמצע הפרשה.
כן נראה הפשטות לפי הכס"מ עפ"י התו"כ, ויש עוד לעיין במקו"צ בגליון רמב"ם פרנקל אם הסמ"ג שהובא שם הוא שיטה אחרת מהנדרש בתו"כ (לא בדקתי כעת ותן לחכם וכו').

yankev
הודעות: 598
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: איך לומדים מנותר של תמיד לשאר קדשים?

הודעהעל ידי yankev » ג' פברואר 14, 2023 9:50 am

אכן אין מקור מפורש לכאורה בתו"כ.
כעת ראיתי שדנו בזה בספרים הבאים: מקרא העדה סימן לה עמ' קכא. ולאותו מחבר בספר קרואי מועד סימן מט עמ' רכו. וכותב שלא מצא לזה מקור בתו"כ ושכבר עמד בזה ב'הר המוריה'. וע"ע בחידושי רבינו משולם דוד הלוי על זבחים נו: אות ד עמ' קיג.
הרעיון שהעלתם 'מן המוקף', מעניין אבל לא פשוט כל כך לכאורה כדי לומר שעל זה הסתמך הרמב"ם. וצ"ע


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים

cron