עמוד 26 מתוך 79

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 12:32 pm
על ידי מצפה לישועת השם
בקרו טלה כתב:
מצפה לישועת השם כתב:אי מי מחו"ר יודע אודות העניין של שמחה לאבלים בימי השבעה (לא חלילה דברים החורגים מגדר דברי השו"ע), אלא על כך שאין איסור לחייך וכיו"ב בימי השבעה.
כמדומני שיש מהרש"א ע"כ.
ייש"כ.

אולי
מהרש"א כתובות סט:
מר וזח נעשה שר כו'. עיין פרש"י בית מרזח כלומר האבל הניזח במרירות ומזדעזע מלשון ולא יזח החושן כו' ישב בראש כמו שר פי' סרוחים לנשארים כמו סרח העודף עכ"ל. וענין שישב בראש שגם זה הוא לנחמו שישכח צערו כמו ששותין לו יין. ואפשר שהוא פי' מר וזח דהיינו שיזח ויזוז ממרירתו וק"ל:

יישר כח גדול, לכא' זהו המקום.
שמעתי גם אומרים מהמגיד מקאזניץ זי"ע ש'אבל' ר"ת 'איך בין לוסטיג'.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 12:38 pm
על ידי בקרו טלה
מצפה לישועת השם כתב:שמעתי גם אומרים מהמגיד מקאזניץ זי"ע ש'אבל' ר"ת 'איך בין לוסטיג'.

עוד האריכו הרבה בדברי רש"י גבי אבל בסוכה דף כה ע"א ד"ה טירדא דרשות - שאף על פי שהוא חייב לנהוג אבילות של נעילה רחיצה וסיכה להראות כבוד מתו אינו חייב להצטער:

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 1:13 pm
על ידי מצפה לישועת השם
בקרו טלה כתב:
מצפה לישועת השם כתב:שמעתי גם אומרים מהמגיד מקאזניץ זי"ע ש'אבל' ר"ת 'איך בין לוסטיג'.

עוד האריכו הרבה בדברי רש"י גבי אבל בסוכה דף כה ע"א ד"ה טירדא דרשות - שאף על פי שהוא חייב לנהוג אבילות של נעילה רחיצה וסיכה להראות כבוד מתו אינו חייב להצטער:

אבל עכ"פ מדברי רש"י משמע שאדרבה, הוא צריך להראות כלפי חוץ שמצטער.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 2:21 pm
על ידי מצפה לישועת השם
האם מישהו מהרבנים יודע מהו המקור הכי קדום לסימני הסדר 'קדש' ורחץ - עד נרצה'
מובא באבודרהם, אבל שמעתי שיש מקור יותר קדום מרש"י וכו'.
אשמח לעזרה.
ייש"כ.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 2:27 pm
על ידי בקרו טלה
מצפה לישועת השם כתב:האם מישהו מהרבנים יודע מהו המקור הכי קדום לסימני הסדר 'קדש' ורחץ - עד נרצה'
מובא באבודרהם, אבל שמעתי שיש מקור יותר קדום מרש"י וכו'.
אשמח לעזרה.
ייש"כ.

viewtopic.php?f=17&t=17692&p=168709#p168836

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 5:14 pm
על ידי מצפה לישועת השם
בקרו טלה כתב:
מצפה לישועת השם כתב:האם מישהו מהרבנים יודע מהו המקור הכי קדום לסימני הסדר 'קדש' ורחץ - עד נרצה'
מובא באבודרהם, אבל שמעתי שיש מקור יותר קדום מרש"י וכו'.
אשמח לעזרה.
ייש"כ.

viewtopic.php?f=17&t=17692&p=168709#p168836

רב תודות וייש"כ עצום!

דרוש מקור: משה רבינו יבוא בתביעה על חסרון בתלמוד תורה

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 8:23 pm
על ידי נוטר הכרמים
ראיתי באחד מספרי גדולי הדורות את המובאה הנ"ל בשם 'אמרו ז"ל', מישהו מכיר?

Re: דרוש מקור: משה רבינו יבוא בתביעה על חסרון בתלמוד תורה

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 8:36 pm
על ידי דמשק
אולי זה יעזור
זו"ח בראשית

Re: דרוש מקור: משה רבינו יבוא בתביעה על חסרון בתלמוד תורה

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 9:51 pm
על ידי אספקלריא
נוטר הכרמים כתב:ראיתי באחד מספרי גדולי הדורות את המובאה הנ"ל בשם 'אמרו ז"ל', מישהו מכיר?

ראה ב"אור החיים" תחילת פרשת תצוה (שמות כ"ז כ'): "כי ד' גליות של ישראל ... והד' תלוי בזכות משה ולזה נתארך הגלות כי כל עוד שאין עוסקים בתורה ובמצוות אין משה חפץ לגאל עם בטלנים מן התורה", עיי"ש, וכנראה שם ציינו מקורות במפרשיו ובמהדורות החדשות. (כמדומה ששם ציין זהר חדש).

בירור

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 1:33 pm
על ידי חפציאלי
היכן מזכיר החח במשנב את בנו ר אברהם

Re: בירור

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 1:35 pm
על ידי מה שנכון נכון
בה"ל סי' שלב.

Re: בירור

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 1:39 pm
על ידי חפציאלי
אם כבר איפה מסופר שהחח דפק ואמר לשטן אני אמשיך לכתוב את חיבורי ולא אשבר דחוף אני צריך את זה

Re: בירור

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 1:45 pm
על ידי מה שנכון נכון
אם כבר זה מסופר בח"ח חייו ופעלו ח"א עמ' שלא.
שם זה בקשר להתבטלות מעסק התורה, לא בדוקא ביחס לחיבור, וגם לא ביחס למיתת בנו אלא לרעבון בני ביתו.

בנוסח המבוקש (על בנו ועל המ"ב ואפי' בתוספת דפיקה בבהמ"ד ברבים) ראה יוסף דעת ליס עמ' פח.

Re: בירור

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 1:49 pm
על ידי חפציאלי
מה שנכון תודה בספרים באוצר מצאתי על הפטירה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 4:03 pm
על ידי תם מה הוא אומר
הח"ח מזכיר את בנו ר' אברהם גם בהקדמה לליקוטי הלכות

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 9:18 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
היכן מוזכר שחנוכה הוא תיקון למכירת יוסף?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 10:51 am
על ידי דרומי
של"ה פ' וישב (בהוצאת עוז והדר ע' קעג, אות יב באמצע - ליד ה'הגהה' הארוכה)

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 11:15 am
על ידי לבנון
היכן מוזכר שארבע אבות נזיקין הם כנגד ד' גלויות, ועשו הוא שורש לכולם.
מצאתי עניין זה בעמק המלך שט"ז פס"ה, אבל אני מחפש מקור קדום יותר.
יש"כ

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 11:37 am
על ידי בקרו טלה
לבנון כתב:היכן מוזכר שארבע אבות נזיקין הם כנגד ד' גלויות

אלשיך שמות - פרק כב פסוק ד-ה
והנה מכלל משפטי ה' ישרים אלה הם ארבע אבות נזיקין אשר בם התחיל סדר נזיקין. וזה לשון המשנה (ריש בבא קמא). ארבע אבות נזיקין השור והבור והמבעה וההבער, לא הרי השור כהרי המבעה ולא הרי המבעה כהרי השור, ולא זה וזה שיש בהם רוח חיים כהרי אש שאין בו רוח חיים, ולא זה וזה שדרכן לילך ולהזיק כהרי הבור שאין דרכו לילך ולהזיק, הצד השוה שבהם שדרכן להזיק ושמירתן עליך וכשהזיק חב המזיק לשלם תשלומי נזק במיטב הארץ, ע"כ.
ואחשבה כי בם נרמזו ארבע מלכיות אשר הזיקונו זה ארבע רגלים, בבל מדי יון ואדום וכו' עיי"ש.

Re: בירור

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 11:40 am
על ידי עזריאל ברגר
חפציאלי כתב:האם יש מקור שלבן החליף גם את השפחות הגרד קוק מחפש זאת דחוף

רש"י עה"פ "ותלד זלפה" (ויצא ל,י)

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 12:00 pm
על ידי לבנון
בקרו טלה כתב:
לבנון כתב:היכן מוזכר שארבע אבות נזיקין הם כנגד ד' גלויות

אלשיך שמות - פרק כב פסוק ד-ה
והנה מכלל משפטי ה' ישרים אלה הם ארבע אבות נזיקין אשר בם התחיל סדר נזיקין. וזה לשון המשנה (ריש בבא קמא). ארבע אבות נזיקין השור והבור והמבעה וההבער, לא הרי השור כהרי המבעה ולא הרי המבעה כהרי השור, ולא זה וזה שיש בהם רוח חיים כהרי אש שאין בו רוח חיים, ולא זה וזה שדרכן לילך ולהזיק כהרי הבור שאין דרכו לילך ולהזיק, הצד השוה שבהם שדרכן להזיק ושמירתן עליך וכשהזיק חב המזיק לשלם תשלומי נזק במיטב הארץ, ע"כ.
ואחשבה כי בם נרמזו ארבע מלכיות אשר הזיקונו זה ארבע רגלים, בבל מדי יון ואדום וכו' עיי"ש.

יש"כ
אבל אין בדבריו שעשו הוא שורש לכולם.
ובעיקר, כי הוא המשיל את גלות אדום למזיק אש, ובזוהר (כי תשא קצ"א ע"א, שלח קע"ב ע"א) אמרו שהשור הוא המזיק שכולל את כולם. ועשו נמשל לשור, כידוע.
וע"כ עדין לא מצאתי את ששאלה נפשי, שארבע הגלויות הם כנגד ד' אבות נזיקין, ושעשו נמשל שור.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 2:21 pm
על ידי הבטחתי
בירושלמי סוף קידושין איתא דעתיד אדם ליתן דין וחשבון על כל מה שראתה עינו ולא אכל - ולא הסמיכוהו אקרא

בתשב"ץ קטן (סימן שכ) נראה שגרסתו היתה כך:
איתא בירוש' פ"י יוחסין ישמעו ענוים וישמחו א"ר בון עתיד אדם ליתן דין וחשבון על שראה מיני מגדים ולא אכל ר"א הוה מצמצם פריטי למיכל בהון מכל מילי חדש ע"כ (והעירו מהדירי מכון י-ם שבילקוט שמעוני הביאו בתהלים כ"ב על הפסוק 'יאכלו' ענוים וישבעו).

במסילת ישרים בפרק י"ג הביא מימרת חז"ל זו והוסיף, ואסמכוה אקרא וכל אשר שאלו עיני לא אצלתי מהם.
היש מי שעמד בדבריו אלו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 2:46 pm
על ידי מה שנכון נכון
הבטחתי כתב:במסילת ישרים בפרק י"ג הביא מימרת חז"ל זו והוסיף, ואסמכוה אקרא וכל אשר שאלו עיני לא אצלתי מהם.
היש מי שעמד בדבריו אלו.

בלקט יושר בהמ"צ עמ' 107. במהדורה החדשה עמ' רמג אות ג:
ועשה שהחיינו על הפירות עד אחר י"ז תמוז, אפילו אחר ר"ח אם בא לו דבר חשוב שחביב עליו... ואמר ב' דעות כתוב בס' החסידים אחת אמר' שאין לעשות שהחיינו משום דאינה שייך לומר זמן על זה המועד, ואחת אמר' שיש לעשות זמן, משום דכתיב כל אשר שאלו עיני.

יתכם שכוונתו כתשב"ץ שהוא משום הברכה, ולא כרמח"ל.
עכ"פ הרמח"ל כמובן לא ראהו.
[אולי בדוחק כוונת המס"י שוודאי (מסברא) שמפסוק זה למדו כן חז"ל].

שבת וראש חדש

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 3:57 pm
על ידי חפציאלי
האם יש מעלה לשבת וראש חדש חנוכה מספרי חסידות דחוף לי

מים של ברכה

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 6:23 pm
על ידי שברי לוחות
באברבנאל פרשת תולדות עה"פ ויתן לך מטל השמים: 'וזכר הטל לפי שהם מים של ברכה כדבריהם ז"ל'
למה כוונתו?

Re: מים של ברכה

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 6:31 pm
על ידי בקרו טלה
שברי לוחות כתב:באברבנאל פרשת תולדות עה"פ ויתן לך מטל השמים: 'וזכר הטל לפי שהם מים של ברכה כדבריהם ז"ל'
למה כוונתו?

מדרש רבה בראשית - לט, ח
לך טל ילדותך לפי שהיה אבינו אברהם מתפחד ואומר תאמר שיש בידי עון שהייתי עובד עבודת כוכבים כל השנים הללו א"ל הקב"ה לך טל ילדותך מה טל זה פורח אף עונותיך פורחים מה הטל הזה סימן ברכה לעולם אף אתה סימן ברכה לעולם וכו'.
ואולי כוונתו לספרי הובא שם ברש"י
ספרי פרשת האזינו
כמטר. מה מטר חיים לעולם אף דברי תורה חיים לעולם. אי מה מטר מקצת עולם שמחים ומקצת עולם עצבים בו מי שבורו וגתו מלא יין וגתו וגרנו לפניו מצירי' לו אף דברי תורה כן ת"ל תזל כטל אמרתי. מה טל כל העולם כולו שמחים בו אף דברי תורה כל העולם כולו שמחים בו.

[ועי"ע סוטה מח. ולא ירד הטל לברכה]

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 6:32 pm
על ידי שברי לוחות
יישר כח
אם לא נמצא מקור מדוייק יותר, כנראה כוונתו לזה

Re: שבת וראש חדש

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 7:05 pm
על ידי בקרו טלה
חפציאלי כתב:האם יש מעלה לשבת וראש חדש חנוכה מספרי חסידות דחוף לי

בענין הג' ספרים
קדושת לוי - קדושה חמישית - חנוכה
ובימי חנוכה אמרתי שבחנוכה מוציאין שני ספרי תורה בחול כגון בראש חודש ושבת, ובכל השנה אין מוציאין בחול שני ספרי תורה אפילו בחול המועד סוכות דאז הוא יום טוב שגומרין הלל הואיל וחלוקין בקרבנותיהן ואומרים בהפטורה שבת חול המועד סוכות מקדש ישראל והזמנים, הואיל ומלכות הרשעה רצו לעקור את התורה הקדושה וישראל באותו הדור מסרו נפשם על התורה והמצוה. והראה הקדוש ברוך הוא אהבה וחיבה לישראל. לכן מוציאין אפילו בחול שני ספרי תורה כמו בראש חודש ושבת, ולפעמים בשבת חנוכה ג' ספרי תורה להראות שהחיבה של חנוכה היה בתורה לכן בחנוכה המצוה באור ובראיה. מה שאין כן בשום מצוה כגון הרואה נר חנוכה מברך, כיון שהחיבה שהראה הקדוש ברוך הוא והנס שעשה בו כדי לקיים מצות המנורה ונעשה נס בקיום התורה כמ"ש והתורה נקראת אור כמו שנאמר (משלי ו,כב) ותורה אור ומאירת עינים, לכן מצותינו באור ובראיה. כה יעשה האל הרחמן עמנו אותות לטובה ואהבה וחיבה לקיים מצותיו ויאיר עינינו בתורתו וידבק לבנו במצותיו ויתן בלב מלכיות ושריו ויועציו לטובה ואל יגזור עלינו גזירות נגד תורתינו הקדושה ויקוים בנו מקרא שכתוב (ויקרא כו,מד) ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי אתם כי אני ה' אלהיהם אמן סלה:

Re: שבת וראש חדש

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 8:09 pm
על ידי חפציאלי
חזק אתה

מקור

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 8:18 pm
על ידי חפציאלי
שאלני צורב אחד היכן כתוב שלכל אדם יש יום אחד בשנה שתפילתו מתקבלת ובכונה העלימו זאת ממנו איני מתכוין ליום הולדת

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' נובמבר 30, 2018 2:01 am
על ידי מצפה לישועת השם
.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' נובמבר 30, 2018 5:23 am
על ידי בקרו טלה
מצפה לישועת השם כתב:יש סיפור על בעל התולדות יעקב יוסף זי"ע שהגיע למגיד ממעזריטש זי"ע וכשיצא משם התבטא שהפמליא של מעלה עברה אליו, משהו בסגנון הזה.
ידוע לא מי מהיכן מקור הסיפור הזה, והיכן הוא מסופר?

עי' באמת ליעקב - סאדיגורא עמ' 75 מעמודי האוצר (עמ' סז מעמודי הספר)
ועי"ע בשיח יצחק - הוסיאטין ובאמונת צדיקים (עמ' 2)
ועי"ע בכל הענין בהיכל הבעש''ט

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' נובמבר 30, 2018 8:20 am
על ידי מצפה לישועת השם
.

חיפוש מקור

פורסם: א' דצמבר 02, 2018 1:36 am
על ידי חפציאלי
אשמח למי שימצא לי מקור קדום שחדש אדר הוא בחלקו של יעקב אבינו חוץ מספר מעשה רקח

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' דצמבר 02, 2018 11:52 am
על ידי לבנון
מחפש מקור לזה שחמשת הדברים שחסרו בבית שני (יומא כ"א ב - חמשה דברים שהיו בין מקדש ראשון למקדש שני ואלו הן ארון וכפורת וכרובים אש ושכינה ורוח הקודש ואורים ותומים), הם כנגד אותם חמש שנים שחסרו מאברהם בגלל עשו, שהקדימו מיתתו בה' שנים כדי שלא ייראה אותו יוצא לתרבות רעה (תנחומא כי תצא ד).
יש"כ

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ ירושלמי

פורסם: ב' דצמבר 03, 2018 12:15 pm
על ידי מצפה
היכן בירושלמי מובא על המת בהיותו מנודה שיוכל להיות שיבוא אחרי מותו לפתות בני אדם להמיר דתם.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' דצמבר 03, 2018 12:49 pm
על ידי בקרו טלה
עי' בשיחות צדיקים הובא בישורון בהע' 56
ועי"ע באלון בכות

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' דצמבר 03, 2018 12:59 pm
על ידי מצפה
בקרו טלה כתב:עי' בשיחות צדיקים הובא בישורון בהע' 56
ועי"ע באלון בכות

יישר כחך.

אין שמחה כהתרת הספיקות - מה המקור?

פורסם: ב' דצמבר 03, 2018 1:32 pm
על ידי תם מה הוא אומר
ידוע לאי מי מחו"ר הפורום שליט"א?

Re: אין שמחה כהתרת הספיקות - מה המקור?

פורסם: ב' דצמבר 03, 2018 1:37 pm
על ידי מה שנכון נכון
נכב"ב. וגם הועלה מהאב"ק דש"ז.