עמוד 28 מתוך 79

ללחוץ יד באמצע סעודה

פורסם: א' דצמבר 09, 2018 10:44 am
על ידי דרומי
ראיתי מביאים בהנהגת אחד מחסידי קמאי:

"לא נתן או החזיר יד לשלום באמצע סעודה, היות שהאחר לא נטל ידיו".

האם יש מקור לחומרא זו?

◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' דצמבר 09, 2018 10:56 am
על ידי בקרו טלה
-

שריפת חובות

פורסם: א' דצמבר 09, 2018 1:02 pm
על ידי חפציאלי
שמעתי מחסיד טאלנא שמנהגם לשרוף עם הפתילות גם את כל סכומי החובות כסגולה אשמח לשמוע מאיפה נוצר המנהג

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' דצמבר 09, 2018 8:17 pm
על ידי פלגינן
התבקשתי לברר מקור:
שהקב"ה עיקר תפארתו מהנפרדים ומהשונים ולא ממקום שכולם אותו דבר, מההרמוניה שעולה מהשוני והפער הגדול בין הברואים, וכמו מלך וכו'.
אולי כתבי חב"ד ואולי קצת שונה בברסלב.
יישר כח גדול למי שימצא בהקדם.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' דצמבר 09, 2018 8:49 pm
על ידי דרומי
ראה כאן ע' שעד

(יתכן ואין זה ממש קולע אל המטרה המבוקשת, אם כן אנא לפרט יותר ואשתדל בל"נ)

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' דצמבר 09, 2018 9:06 pm
על ידי פלגינן
דרומי כתב:ראה כאן ע' שעד

(יתכן ואין זה ממש קולע אל המטרה המבוקשת, אם כן אנא לפרט יותר ואשתדל בל"נ)

מלים אלו ידועות, הוא מדבר על המלכות שהיא על העם הרחוק והמרוחק מהמלך, אבל המבוקש כאן הוא מלוכה על גוונים שונים של העם, שככל שהמלך שולט על יותר סוגים, מעיד על גדלו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' דצמבר 09, 2018 9:53 pm
על ידי דרומי
ראה בספר המאמרים (להרש"ב מליובאוויטש) משנת תער"ב ('בשעה שהקדימו - תער"ב') חלק א עמ' רלח - פרק קכב - שמפורש כן.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' דצמבר 10, 2018 5:16 pm
על ידי פלגינן
דרומי כתב:ראה בספר המאמרים (להרש"ב מליובאוויטש) משנת תער"ב ('בשעה שהקדימו - תער"ב') חלק א עמ' רלח - פרק קכב - שמפורש כן.

יישר כח!

חתימת הברכה מגדיר את עיקר ענין הברכה

פורסם: ב' דצמבר 10, 2018 6:01 pm
על ידי שברי לוחות
מקור בדברי חז"ל או הראשונים שחתימת הברכה מגדיר את עיקר ענין הברכה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' דצמבר 10, 2018 9:47 pm
על ידי לענין
ברכות י"ב א'

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' דצמבר 10, 2018 9:49 pm
על ידי שברי לוחות
אני מחפש מקור לענין שהחתימה הוא 'הגדרת' הברכה ולא שהחתימה היא 'עיקר' הברכה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' דצמבר 10, 2018 9:54 pm
על ידי לענין
ומהי 'הגדרת' השאלה?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 12:03 am
על ידי בריושמא
מצפה לישועת השם כתב:האם אי מי מהרבנים יודע איך בדיוק מנקדים את המילה 'דיוטגמא' המוזכרת כו"כ פעמים בהקשר של תורה?
ייש"כ.


המלה דיוטגמא היא יוונית: Διάταγμα, דיאטגמא, Diátagma, ומשמעה: צו, פקודה.
הניקוד של המלה הוא אפוא: דְיוֹטַגְמָא.

חיתוך לשון

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 12:09 am
על ידי חפציאלי
האם מוזכר באיזהו מקומן שרבינו הרא"ש חתך לשונו של מי שאינו ציית דינא?

Re: חיתוך לשון

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 12:23 am
על ידי חלמישצור
שו"ת הרא"ש כלל יז סימן ח
(ישנו בויקיטקסט https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D ... %9F_%D7%97)

Re: חיתוך לשון

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 12:33 am
על ידי חפציאלי
אז לא חתך רק אמר שיחתכו

Re: חיתוך לשון

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 12:43 am
על ידי שבענו מטובך
חפציאלי כתב:אז לא חתך רק אמר שיחתכו

אכן. הוא לא חתך.
גם כשבית הדין הרג את הפושע - לא חברי בית הדין הרגו אלא שליח בית הדין, וקוראים את ביצוע פסק הדין על שם 'הסנהדרין' (דוגמא אחת מני רבות: סנהדרין ההורגת אחד בשבוע נקראת חובלנית).

אגב, אולי יעניין אותך הספר 'העונשין אחרי חתימת התלמוד' (מצוי באוצר).

Re: חיתוך לשון

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 12:46 am
על ידי חפציאלי
יישר כח

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 1:36 am
על ידי מצפה לישועת השם
בריושמא כתב:
מצפה לישועת השם כתב:האם אי מי מהרבנים יודע איך בדיוק מנקדים את המילה 'דיוטגמא' המוזכרת כו"כ פעמים בהקשר של תורה?
ייש"כ.


המלה דיוטגמא היא יוונית: Διάταγμα, דיאטגמא, Diátagma, ומשמעה: צו, פקודה.
הניקוד של המלה הוא אפוא: דְיוֹטַגְמָא.

ייש"כ.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 11:55 pm
על ידי פרי יהושע
מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

ותודה מראש למסייע

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 11:57 pm
על ידי מה שנכון נכון
פרי יהושע כתב:מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

אם יעזור מן האחרונים - ר"ר מרגליות כותב כך ביסוד המשנה ובמרגליות הים.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 2:30 pm
על ידי שייף נפיק
כתב במקרא מפורש פרשת שמות
''דכבר כתבו דמלך הוי דן כדיני בני נח הורג שלא בעדים''
מי יודע מקור לדברים אלו?
עוד שם מביא מהחינוך שבן נח נהרג על פי עצמו.
היכן החינוך?
אלפי תודות מראש

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 2:40 pm
על ידי מה שנכון נכון
שייף נפיק כתב:כתב במקרא מפורש פרשת שמות
''דכבר כתבו דמלך הוי דן כדיני בני נח הורג שלא בעדים''
מי יודע מקור לדברים אלו?
עוד שם מביא מהחינוך שבן נח נהרג על פי עצמו.
היכן החינוך?
אלפי תודות מראש

ראה רמב"ם מלכים ספ"ג וספ"ט, וסנהדרין ס"פ יח.
החינוך במצוות כו וקצב.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 2:45 pm
על ידי מקדש מלך
מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

אם יעזור מן האחרונים - ר"ר מרגליות כותב כך ביסוד המשנה ובמרגליות הים.


עיין עוד יד דוד סנהדרין דף ק ע"ב.
באר שבע סנהדרין שם.
עלי תמר על ירושלמי סנהדרין פ"י ה"א.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 2:50 pm
על ידי דנני
שייף נפיק כתב:כתב במקרא מפורש פרשת שמות
''דכבר כתבו דמלך הוי דן כדיני בני נח הורג שלא בעדים''
מי יודע מקור לדברים אלו?
עוד שם מביא מהחינוך שבן נח נהרג על פי עצמו.
היכן החינוך?
אלפי תודות מראש

מלך,שיטה מקובצת ב''מ פג בשם הריטבא
בן נח, מנחת חינוך מצוה כו סק"ה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 2:50 pm
על ידי שייף נפיק
מה שנכון נכון כתב:
שייף נפיק כתב:כתב במקרא מפורש פרשת שמות
''דכבר כתבו דמלך הוי דן כדיני בני נח הורג שלא בעדים''
מי יודע מקור לדברים אלו?
עוד שם מביא מהחינוך שבן נח נהרג על פי עצמו.
היכן החינוך?
אלפי תודות מראש

ראה רמב"ם מלכים ספ"ג וספ"ט, וסנהדרין ס"פ יח.
החינוך במצוות כו וקצב.

יישר כח עצום!! וגם להרב דנני!!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 2:52 pm
על ידי שייף נפיק
במקרא מפורש וארא
'-כמו שאמרו צדיקי הדור להשי"ת אם לא תמהר לגאול ישראל אז תגאל גויים''
מי מכיר מקור לביטוי כזה?
יישר כח גדול!!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 3:00 pm
על ידי שייף נפיק
מעיקר הדין כל שהגיע לכלל דעת דן
מקור??

אלפי תודות!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 3:03 pm
על ידי פרי יהושע
מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

אם יעזור מן האחרונים - ר"ר מרגליות כותב כך ביסוד המשנה ובמרגליות הים.

אם מעצמו כתב לא יעזור הרבה, הלא הוא רווח מאד במחקר, ואכן כן הוא משמעות המדר"ר הנ"ל, אבל רציתי לראות האם יש לו יסוד בקדמונים במפורש יותר, אבל בל"נ אעיין גם שם וייש"כ לכם.

מקדש מלך כתב:
מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

אם יעזור מן האחרונים - ר"ר מרגליות כותב כך ביסוד המשנה ובמרגליות הים.


עיין עוד יד דוד סנהדרין דף ק ע"ב.
באר שבע סנהדרין שם.
עלי תמר על ירושלמי סנהדרין פ"י ה"א.

אולי אפשר לצטט משם, באר שבע עוד בהשג יד אבל 'עלי תמר' ממש לא.
עכ"פ יישר כוחכם.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 3:44 pm
על ידי מקדש מלך
פרי יהושע כתב:
מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

אם יעזור מן האחרונים - ר"ר מרגליות כותב כך ביסוד המשנה ובמרגליות הים.

אם מעצמו כתב לא יעזור הרבה, הלא הוא רווח מאד במחקר, ואכן כן הוא משמעות המדר"ר הנ"ל, אבל רציתי לראות האם יש לו יסוד בקדמונים במפורש יותר, אבל בל"נ אעיין גם שם וייש"כ לכם.

מקדש מלך כתב:
מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

אם יעזור מן האחרונים - ר"ר מרגליות כותב כך ביסוד המשנה ובמרגליות הים.


עיין עוד יד דוד סנהדרין דף ק ע"ב.
באר שבע סנהדרין שם.
עלי תמר על ירושלמי סנהדרין פ"י ה"א.

אולי אפשר לצטט משם, באר שבע עוד בהשג יד אבל 'עלי תמר' ממש לא.
עכ"פ יישר כוחכם.


הנה היד דוד

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 8:09 pm
על ידי יהודה בן יעקב
ראיתי מביאים בשם תורת חיים [סופר] שלא אומרים ספק ברכות להקל על דעה שלא הובאה בשו"ע.
האם ידוע מקור הדברים?

תענית - דרוש מקור בדחיפות!

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 2:07 am
על ידי תם מה הוא אומר
היכן החיד"א כותב את תוכן הדברים הבאים

כשאדם 'צם', הלב שלו יותר 'פתוח', יותר 'מתבונן'. אפילו אם יבוא היצר ויאמר לו: 'תעשה כך וכך', מעשה עבירה. הוא לא יכול, הוא לא אכל 'כזית לחם', לכן הוא לא יכול לעשות אפילו מה שיצרו מבקש. כך זה טבע האדם.

בני ישראל דוקא

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 10:07 am
על ידי גמח
האם מצאנו מקום שחז"ל דרשו 'בני ישראל דוקא' ולא כהנים וכדומה.

Re: ◆ עבודת ה' בימות החול בבירור לט מלאכות ובשבת רק ברוחניות'

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 11:02 am
על ידי שייף נפיק
מקור קדום לזה בחכמי האמת.
ושכמ"ה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 11:17 am
על ידי דרומי
מצויין אצלי: 'אור התורה' יתרו עמ' תתקנד. מאמרי אדמו"ר הצמח צדק תרי"ד-תרט"ו, עמ' קמח. 'תורת שמואל' תרל"א עמ' ה-ו.

וכדאי לעיין שם שמן הסתם הביאו מקורות קדומים יותר.

Re: בני ישראל דוקא

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 11:29 am
על ידי מה שנכון נכון
גמח כתב:האם מצאנו מקום שחז"ל דרשו 'בני ישראל דוקא' ולא כהנים וכדומה.

ביומא סו, א "אטו כהנים לאו בכלל עמך ישראל נינהו".

האם יש מושג בחז"ל של גמ"ח עם הקב"ה?

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 12:24 pm
על ידי סליחות
האם יש מושג בחז"ל של גמילות חסדים או עשיית חסד עם הקב"ה?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 1:10 pm
על ידי שייף נפיק
ודאי חפש ''מתחסד עם קונו''
וענין העלוי לכבודו ית' הוא רק כלפינו וכמו שהאריכו הספרים עיין נה"ח ריש שער ב' ועוד.

Re: תענית - דרוש מקור בדחיפות!

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 9:36 pm
על ידי אספקלריא
תם מה הוא אומר כתב:היכן החיד"א כותב את תוכן הדברים הבאים
כשאדם 'צם', הלב שלו יותר 'פתוח', יותר 'מתבונן'. אפילו אם יבוא היצר ויאמר לו: 'תעשה כך וכך', מעשה עבירה. הוא לא יכול, הוא לא אכל 'כזית לחם', לכן הוא לא יכול לעשות אפילו מה שיצרו מבקש. כך זה טבע האדם.

מרן החיד"א בס' עבודת הקודש צפורן שמיר סי' י"א כותב על סגולות ומעלות התענית, עיי"ש.
וזה לשונו ב"צפורן שמיר" שם אות קצ"ו:
אשריו מי שיוכל להתענות על חטאתיו, ורבו סגולות התענית, ומהם כי הסט"א אין בה כח לידבק במי ששרוי בתענית.

ושם אות קצ"ז:
על ידי התענית יבא לידי ענוה, כי יכיר מה הוא האדם דבמניעת מעט פת יותש כחו.

ווארט של החת"ס- ט בטבת לא נודע מה היה בו

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 9:53 am
על ידי בני ברקי
זכור לי שיש ווארט של מרן החת"ס זצ"ל שמסביר מה דכתוב בשו"ע( תקפ) ש בט' בטבת לא נודע מה היה בו, וקשה וכי לא ידע דמת בו עזרא הסופר? ואאל"ט תוכן התירוץ הוא דאחרי שבח' בטבת תרגמו את התורה ליוונית אין שום מעלה לעזרא הסופר וממילא לא נודע איזה צרה הייתה בו...
אשמח למקור הדברים.