עמוד 31 מתוך 79

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' דצמבר 23, 2018 4:01 pm
על ידי בן מיכאל
מה המקור שרב ששת ורב יוסף עיורו עצמם על ידי הליכה מטולא לשמשא?
תודה רבה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' דצמבר 23, 2018 4:10 pm
על ידי מה שנכון נכון
בן מיכאל כתב:מה המקור שרב ששת ורב יוסף עיורו עצמם על ידי הליכה מטולא לשמשא?
תודה רבה.

ע"י ישיבה בבית חשוך מ' יום והבטה באבני שיש. ראה מקור חיים (צרצה על האב"ע) סו"פ שלח, הובא בסה"ד בערך רב יוסף. ומש"כ שכ"נ רב אשי הוא ט"ס וצ"ל רב ששת (כ"כ באו"ח על מילי דחסידותא. שם נזכר עצם הענין שסימו עיניהם, וע"ע מקורות מהראשונים לזה במחקרים לר"ר מגליות עמ' עו).

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' דצמבר 23, 2018 4:26 pm
על ידי פרנצויז
מה שנכון נכון כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:יש באבן עזרא במחזור של יו"כ שמביא על ענין החינוך לחנך מגיל קטן, איני מוצא, הידוע למישהו המקור המדוייק בדברי האבן עזרא?
הנה ציטוט מלשונו: "מה תאיצון מוסר לבן עשר, עוד מעט יגדל ויוסר",
אבל אני לא מוצא את זה! יש"כ למסייעים

שיר ידוע של האב"ע הפותח "בן אדמה יזכור במולדתו". ראה לדוגמא במחזור אהלי יעקב דף קעה.

ראה "אוצר השירה והפיוט" (דוידזון) כרך ב', אות ב' מס' 853,
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx? ... 2231612273
עמ' 51 מאוצר החכמה (זה מעבר ל40 עמ', ולכן מי שלא מנוי לא יכול כ"כ לראות)
אולי מישהו יעלה את העמ' הזה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' דצמבר 23, 2018 4:46 pm
על ידי בקרו טלה
פרנצויז כתב:ראה "אוצר השירה והפיוט" (דוידזון) כרך ב', אות ב' מס' 853

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' דצמבר 23, 2018 6:22 pm
על ידי בן מיכאל
מה שנכון נכון כתב:
בן מיכאל כתב:מה המקור שרב ששת ורב יוסף עיורו עצמם על ידי הליכה מטולא לשמשא?
תודה רבה.

ע"י ישיבה בבית חשוך מ' יום והבטה באבני שיש. ראה מקור חיים (צרצה על האב"ע) סו"פ שלח, הובא בסה"ד בערך רב יוסף. ומש"כ שכ"נ רב אשי הוא ט"ס וצ"ל רב ששת (כ"כ באו"ח על מילי דחסידותא. שם נזכר עצם הענין שסימו עיניהם, וע"ע מקורות מהראשונים לזה במחקרים לר"ר מגליות עמ' עו).

יש"כ.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' דצמבר 23, 2018 7:46 pm
על ידי יהודה בן יעקב
מה שנכון נכון כתב:
יהודה בן יעקב כתב:
בן יוחאי.png

לכא' מש"כ וכ' הגאון - כוונתו לדברי היעב"ץ במטפחת ספרים, אך חיפשתי מעט ולא מצאתי. איני יודע אם יש סדר בספר זה, האם הוא לפי סדר הזוהר, או סדר אחר.

ראה במטפחת שבאוצר עמ' 26 באמצע העמוד.

יישר כחך

תחיית המתים לאומות העולם

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 1:27 am
על ידי עץ תמר
מצאתי לרבינו הרמח"ל בתיקוניו תיקון מ"ח.
שכתב שאומות העולם יקומו בתחיית המתים,
כדי לניקום מהם על מה שעשו לעמ"י.
ומחחפש אני האם יש מקור לזה גם בזוה"ק?

Re: תחיית המתים לאומות העולם

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 1:41 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
ראה מגיד דבריו ליעקב ח"ה, פרשת וישלח עמוד כח הערה י"א שהובא כן מזוה"ק ח"ב דנ"ח ע"ב,
החוברת הובאה כאן:
viewtopic.php?f=46&t=42663#p502254

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 3:23 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
1. הטעם שרשב"י נקרא בש"ס פעמים ר"ש ופעמים רשב"י?
2. יש ס' הנקרא בן יוחאי שכ' לחלק בין ר"ש לפני שנכנס למערה, לאחרי שנכנס למערה, וזכורני כי ראיתי שהשיגו על דבריו בראיות חותכות.
האם ידוע המקור לזה?

מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 6:33 pm
על ידי עץ תמר
בג"מ איתא מעמיד עליהם מלך קשה כהמן.
באחד מספרי הדרוש ראיתי נוסח בשם הזוה"ק ,
מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה אשמח למי שימצא המקור.

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 7:12 pm
על ידי עץ תמר
מצאתי הדברים בזהר נשא דף קכ"ב ע"א.

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 7:21 pm
על ידי יאיר
האם יש שם נוסח אחר בזהר?

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 7:24 pm
על ידי יאיר
תוכל לצטט? לא מצאתי

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 7:27 pm
על ידי עץ תמר
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... width=2550
זה הקישור מי שיוכל להוריד תע"ב

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 7:31 pm
על ידי יאיר
אה, זה ברעיא מהימנא לא בזהר עצמו, יישר כח.

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 7:32 pm
על ידי עץ תמר
מאי נפק"מ?

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 7:33 pm
על ידי יאיר
עיין גם בזהר כי תשא דף קפ''ח סוף ע''ב "וכלא בתשובה תליא" עיי''ש, ובזהר תרומה דף ק''ל ע''ב.

אולי קשור. אם כן, נשמח אם תצטט/תפנה.

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 7:34 pm
על ידי יאיר
עץ תמר כתב:מאי נפק"מ?

בגלל זה לא מצאתי בקכב... כמדומני שרעיא מהימנא נחשב כספר נפרד בפני עצמו.

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 7:35 pm
על ידי עץ תמר
בזהר שבאוצר זה ביחד

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 7:40 pm
על ידי יאיר
גם 'ספרא דצניעותא' (המיוחס ליעקב אבינו ע"ה והוא משנה ד' פרקים קצרים ותמצית של כל תורת הקבלה)
מובא בזהר פרשת תרומה אך הוא נחשב כספר בפני עצמו.

אגב, ישנו ספר 'אהל אליהו' (מצוי באוצר ומומלץ)
והוא הרחבה ותוספות על הקדמת ר' חיים וולוז'ין על ביאור הגר"א על ספרא דצניעותא.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 3:10 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
אני מחפש מקור
בשם הגר"א - שבזוה"ק לא מצינו שלומדים בבית מדרש, אלא במערה, או תחת אילן, היות וא"א לדעת מי בנה המקום של ביהמ"ד, ואפשר שלא היה לש"ש, ופוגם המקום. רק במקום שהוא בטבע, ע"י הבורא ית'.

עד"ז בשם הגר"א שאם היה ביהכ"נ נבנה במחשבה טהורה, לא היה למתפללים בו מחשבה זרה בתפלה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 7:21 am
על ידי בקרו טלה
דרופתקי דאורייתא כתב:אני מחפש מקור
בשם הגר"א - שבזוה"ק לא מצינו שלומדים בבית מדרש, אלא במערה, או תחת אילן, היות וא"א לדעת מי בנה המקום של ביהמ"ד, ואפשר שלא היה לש"ש, ופוגם המקום. רק במקום שהוא בטבע, ע"י הבורא ית'.
עד"ז בשם הגר"א שאם היה ביהכ"נ נבנה במחשבה טהורה, לא היה למתפללים בו מחשבה זרה בתפלה.

עי' בליקוט [על האידרא רבא] הנדפס בריש ביאור הגר"א לתיקו"ז [תרכ"ז]
בספר המאור הגדול מציין בשם ספר בית אבות - אבן שלמה [תרמ"ט] בהערות

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 12:08 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
בעבודה בפרך במצרים היה כ"א צריך לבנות 208 לבנים ביום. מה המקור?
מה הטעם שדתן ואבירם לא מתו בג' ימי מכת חושך?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 12:16 pm
על ידי מה שנכון נכון
דרופתקי דאורייתא כתב:בעבודה בפרך במצרים היה כ"א צריך לבנות 208 לבנים ביום. מה המקור?
מה הטעם שדתן ואבירם לא מתו בג' ימי מכת חושך?

בתורה שלמה פ"א הערה קלו הובא מהמדרש אגדה א,יג "אחד מאה ואחד מאתיים". וממדרש ויושע "שש מאות לבנים". בבעלי התוספות (גליס) עמ' קלד, קלט, קסג איתא ת' לבנים. וע"ש עמ' קמ.
"אע"פ שהיו רשעים לא נתייאשו מן הגאולה" (בנקרא פי' הרא"ש י, י). (ואולי סגי בעני חשוב כמת...).

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 12:20 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
'אוזן' זה מלשון 'ידית' (שהוא המקום שאוחז האדם ב'אוזני' ה'כד' להרימו), וכך ה'אוזנים' של האדם זה הידית, הדבר שבו תלוי האחיזה שלו בעבודת ה'. ונפ"מ להיזהר משמיעת דברים אסורים ולהרבות בשמיעת תורה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 12:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
דרופתקי דאורייתא כתב:מה הטעם שדתן ואבירם לא מתו בג' ימי מכת חושך?

חידושי מהרי"ל דיסקין שמות ה,יד:
השוטרים האחרים שמסרו עצמם על ישראל וסבלו מכות עליהם, כמו שכתוב ויוכו שוטרי בני ישראל, אלה זכו שיהיה רוח הקודש שורה עליהן ... ודתן ואבירם שלא זכו למעלות רוח הקודש מפני שהיו מחרפין בהצותם על ה' ומשה, הזכות הזו שהיו מוסרים נפשם וסבלו ייסורי הגוף כדי להקל העבודה מבני ישראל - תולה להם שלא ימותו בשלוש ימי האפלה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 12:59 pm
על ידי עץ תמר
יש בבאר מים חיים מדוע לא מתו דתן ואבירם.
וכן ברא"ש על התורה.
באבן שלמה דיבר בענין מדוע רבי חייא טווה את הצביים בעצמו כדי שהכל יהיה בקדושה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 1:10 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
דרופתקי דאורייתא כתב:מה הטעם שדתן ואבירם לא מתו בג' ימי מכת חושך?

קיבלתי בפרטי קישור לכאן, שם הוא מדבר בענין זה
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 19#p274619

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 1:12 pm
על ידי עץ תמר
באר דבריך הקצרים.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 1:23 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
תיקנתי למעלה.

1. היכן במדרש איתא המשל שיש לאדם ג' אהובים, הראשון אהובו יותר מכולם השני פחות יותר והשלישי פחות יותר, וכשנצרך למשפט אהובו האמיתי לא בא, והשני עד הפתח בא, והשלישי נכנס ועזר לו. והנמשל לגבי עוה"ז, אדם אוהב כסף, וזה לא בא איתו כלל לעוה"ב. והשני זה מכריו בעוה"ז, בני ביתוף שבאים עד הפתח, עד הקבר. והשלישי זה תורה מצות ומעש"ט, שזה בא לפניו למשפט.

2. תפלות אבות תיקנום - מפרשים שבעוה"ר בדור הזה יש שהולכים לתפלה רק ב'שנה' של הוריהם, ונמצא שתפלות אבות תקנום.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 3:24 pm
על ידי פרנצויז
דרופתקי דאורייתא כתב:1. היכן במדרש איתא המשל שיש לאדם ג' אהובים, הראשון אהובו יותר מכולם השני פחות יותר והשלישי פחות יותר, וכשנצרך למשפט אהובו האמיתי לא בא, והשני עד הפתח בא, והשלישי נכנס ועזר לו. והנמשל לגבי עוה"ז, אדם אוהב כסף, וזה לא בא איתו כלל לעוה"ב. והשני זה מכריו בעוה"ז, בני ביתוף שבאים עד הפתח, עד הקבר. והשלישי זה תורה מצות ומעש"ט, שזה בא לפניו למשפט.

מנין לך שזה מדרש, אולי זה משל בספרי מוסר

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 4:06 pm
על ידי בקרו טלה
דרופתקי דאורייתא כתב:2. תפלות אבות תיקנום - מפרשים שבעוה"ר בדור הזה יש שהולכים לתפלה רק ב'שנה' של הוריהם, ונמצא שתפלות אבות תקנום.

בשם הבית הלוי מבריסק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 4:13 pm
על ידי מה שנכון נכון
זו אמרה עממית שאין לה אבא, או לחלופין יש לה אבות רבים.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 5:35 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
בשל"ה (פרשת תולדות בפרק תורה אור סוף אות כג) וז"ל:
והנה ראה בעיניך הגלות הזה נקרא על שם אדום, אף על פי שיש מלכיות גדולות מלכות ישמעאל ועוד הרבה וכולם נכללים בשם גלות אדום. והרמב"ן האריך בזה בפרשת בלק.

חיפשתי ברמב"ן פרשת בלק ולא מצאתי, האם ידוע למאן דהו היכן כתב כן הרמב"ן?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 11:02 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
קריעת ים סוף, באיזה חלק משעות היממה הייתה?

פלוני בן פלוני

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 11:09 pm
על ידי חד ברנש
מצאתי כעת בכת"י חכם (צרפתי כנראה) בשם "יעקב בן יעקב".
מה פשר הדבר?
האם אביו נפטר לפני לידתו והוא נקרא על שמו.
והעיקר, זכור לי חכמים נוספים מתקופת הראשונים ששמם היה זהה לאביהם, אך כעת איני מצליח להיזכר מהם. מי יכול להשיב את אבדתי?

Re: פלוני בן פלוני

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 11:25 pm
על ידי דמשק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 11:31 pm
על ידי בקרו טלה
דרופתקי דאורייתא כתב:קריעת ים סוף, באיזה חלק משעות היממה הייתה?

אמירת שירת הים בחצות
מקור למנהג שירת הים בחצות ליל שביעי של פסח
נא לאחד אשכולות

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 11:39 pm
על ידי מצפה לישועת השם
אי מי מחו"ר יודע מקום שנידון בפוסקים, על סמיכות ברכת המאורות בברכות קרי"ש, מה השייכות ביניהם?
ייש"כ.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' דצמבר 26, 2018 5:15 am
על ידי ישראליק
פרנצויז כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:1. היכן במדרש איתא המשל שיש לאדם ג' אהובים, הראשון אהובו יותר מכולם השני פחות יותר והשלישי פחות יותר, וכשנצרך למשפט אהובו האמיתי לא בא, והשני עד הפתח בא, והשלישי נכנס ועזר לו. והנמשל לגבי עוה"ז, אדם אוהב כסף, וזה לא בא איתו כלל לעוה"ב. והשני זה מכריו בעוה"ז, בני ביתוף שבאים עד הפתח, עד הקבר. והשלישי זה תורה מצות ומעש"ט, שזה בא לפניו למשפט.

מנין לך שזה מדרש, אולי זה משל בספרי מוסר


זהו מדרש; נמצא בפרקי דרבי אליעזר פרק לד:

שלשה אהובים יש לו לאדם בחייו, ואלו הן: בניו ובני ביתו וממונו ומעשים טובים, ובשעת פטירתו מן העולם קורא לבניו ובני ביתו ואומ' להם בבקשה מכם הוציאוני מדין המות הרע הזה והם אומרים לו והלא שמעת ואין שלטון ביום המות ולא כך כתיב אח לא פדה יפדה איש ואפילו ממונו שהוא אוהב אותו אינו יכול לפדותו שנ' ולא יתן לאלהים כפרו למה ויקר פדיון נפשם וחדל לעולם מדבר זה לעולם אלא לך לשלום תנוח על משכבך ותעמוד לגורלך לקץ הימין ויהא חלקך עם חסידי עולם וכשהוא רואה כן מכניס את ממונו ואומ' לו הרבה טרחתי עליך לילה ויום במישור ובהרים בבקשה ממך פדני מן המות הזה והצילני מן המיתה והוא משיבו והלא שמעת לא יועיל הון ביום עברה אחרי כן הוא מכניס מעשיו הטובים ואומ' להם בואו והצילוני מן המות הזה ותחזקו עמי ואל תניחוני לצאת מן העולם שעדיין יש לכם תוחלת עלי אם אנצל וכן משיבים לו מעשיו הטובים לך לשלום עד שלא תלך לשם אנו מקדימין אותך שנ' והלך לפניך צדקך.