עמוד 49 מתוך 79

Re: גאון היודע שישים מסכתות

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 12:35 am
על ידי מחולת המחנים

Re: גאון היודע שישים מסכתות

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 12:52 am
על ידי משה דוויק
מחולת המחנים כתב:https://seforimblog.com/2010/02/r-shmuel-ashkenazi-equals-60/?print=print

מי הכותב?

לימוד ר"ן על מסכת נדרים מחיית עמלק

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 1:03 am
על ידי משה דוויק
ומסופר שהאב"נ הי' רגיל ללמוד הר"ן על נדרים בפורים ונימוקו עמו שאין דבר יותר ישר בעולם מר"ן על נדרים ואין דבר יותר עקום בעולם מעמלק וממי' א"ש דכשרפו ידיהם מד"ת ואין מיישרים הלב ע"י התורה ומשקרים במדות בא עונש שהעקמימות וכח עמלק יתגבר עליו ,הגרח"ש קויפמן זצ"ל, מה המקור?

Re: גאון היודע שישים מסכתות

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 1:07 am
על ידי מחולת המחנים
ר' שמואל אשכנזי - דייטש בעל אלפא ביתא דשמואל תנינא.

Re: גאון היודע שישים מסכתות

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 1:11 am
על ידי משה דוויק
יש"כ,

Re: לימוד ר"ן על מסכת נדרים מחיית עמלק

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 3:01 am
על ידי שבענו מטובך
"אין דבר יותר ישר בעולם מר"ן על נדרים" ??

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 1:59 pm
על ידי הבטחתי
מקור שמחשבתו של הקב"ה כמעשה
ייש"כ למסייעים

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 2:01 pm
על ידי מה שנכון נכון
הבטחתי כתב:מקור שמחשבתו של הקב"ה כמעשה
ייש"כ למסייעים

השווה רש"י בראשית טו, יח: לזרעך נתתי את הארץ - אמירתו של הקב"ה כאילו היא עשויה.
[מחשבה אצל הקב"ה אינה הרהורים או התלבטות].

Re: לימוד ר"ן על מסכת נדרים מחיית עמלק

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 2:24 pm
על ידי חרסון
שבענו מטובך כתב:"אין דבר יותר ישר בעולם מר"ן על נדרים" ??

אומרים בשם האבנ"ז שבלימוד נדרים עם ר"ן מקיימים מצוות מחיית עמלק, כי עמלק איז א קרומער ור"ן מיישר את השכל...

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 2:30 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
בספר כת"י עמ"ס נדרים כת"י של ידיד, הובא במבואו כדלהלן:
לימוד הר"ן הוא ישרות ומבטל עמלק שהוא עקמות
ראה ראיתי בקובץ התורני זרע יעקב חלק כב (שבט תשס"ד, עמוד שנ) שהביא מ"ש בזמירות רמזי דחכמתא (עמוד נג), בשם האבני נזר שאמר, שעל ידי לימוד מסכת נדרים עם פירוש הר"ן מבטלים קליפת עמלק, שעמלק הוא עקמומיות והר"ן הוא ישרות, ובלימוד הר"ן מבטל עקמומיות של עמלק. ועל פי זה מבאר הזמר "כי ה' יאיר נרי", שהשי"ת מאיר לאדם, אימתי "בהלו נרו", היינו על ידי לימוד הר"ן, שבזה יש לו שכל ישר, "עלי ראשי", כאשר לומד עם הרא"ש, אז הוא כלי מוכן לקבל האורות. ע"ש.
דברי הסטייפלר לשואלים כיצד ידע האדם לעמוד על הנקודות המרכזיות בסוגיא
ובספר מדרכי החיים (פרק מו עמוד קס) כתב, כי שאלו לרבינו הגדול רבי יעקב ישראל קנייבסקי, הסטייפלר זצ"ל, בעל הקהילות יעקב, היאך ידע האדם לעמוד על הנקודות המרכזיות בסוגיא, והשיב, למד בפירושי או בחידושי הר"ן ז"ל, מאחר שהוא עומד בדרך כלל על הנקודות המרכזיות בסוגיא. [והשווה למה שהובא על הסטייפלר גופיה בספר חכמי ישראל בילדותם (פרק נט עמוד רכג) כי כבר בהיותו צעיר חידש חידושים אמתיים לאמיתה של תורה בפרט בחידושים על מסכתא דנדרים. ודו"ק].
"נדרים עם פירוש הר"ן" יש בו בהירות הפשט ועיון בחדא מחתא
ובספר מראשית השנה (עמוד תסה) בהערה, הביא מ"ש בספר "משולחנו של רבינו" מאי דמרגלא בפומיה דהגאון רבי אלעזר מנחם שך זצ"ל, בשם הגאון ר' חיים לייב סטאוויסקר זצ"ל, דכאשר לומדים מסכת נדרים עם פירוש הר"ן, מתוך מסכת שנדפסה בש"ס וילנא, לאור נר של חלב, אזי על לימוד שכזה כבר לא מגיע שכר בגן עדן. ופירש הגרא"מ שך, כי "נדרים עם פירוש הר"ן" יש בו בהירות הפשט ועיון בחדא מחתא, מתוך "ש"ס וילנא" שהיה אז חידוש ביופיו ובהירותו, עם "נר של חלב" המפיץ אור חזק ונעים, אזי העונג הוא מושלם וזוכים לגן עדן כבר בעולם הזה.
וכיוצא בזה הובא בספר היא שיחתי ח"ב (עמוד תתל) עדותו של הגאון ר' אליעזר שולביץ זצ"ל, ששמע מפי קדשו של הגאון ר' ישראל סלנטר זצ"ל, שכשאר הוא רוצה קצת עולם הזה הוא לומד מסכת נדרים. ע"ש.
שכר תלמוד תורה הוא על מה שנהנה בלימודו
אולם הדבר ברור דח"ו לאו למימרא דעל ידי זה דהוי "עולם הזה", ויש הנאה מלימוד זה, מפסיד השכר, אלא אדרבא היא גופא סיבה ומעלה לקבלת שכר, וכמ"ש בספר היא שיחתי ח"ב (פרק יב עמוד תתשמג) בשם הגאון ר' מרדכי גיפטר ראש ישיבת טלז קליבלנד, זצ"ל, כי בצעירותו עת למד בישיבת טלז נתלווה לטיול היומי של ראש הישיבה הגרא"י בלוך, שהיה גם אב"ד בטעלז, משך הטיול היה מהשעה שתיים אחר הצהרים עד השעה שתים ועשרים, עשרים דקות בלבד. הטיול היה בשתיקה, אלא אם כן פתח פיו ראש הישיבה או אז יכול היה לשוחח עמו. יום אחד פנה הגרא"י בדרכם ואמר בהאי לישנא, כעת עולה בדעתי שבשעה שאגיע לעולם האמת לא אקבל שכר עבור הלימוד במסכת נדרים, כיון שיש לי עונג בלתי ישוער כשאני לומד את פירוש הר"ן. ועל זה השיבו תלמידו הג' ר' מרדכי גיפטר, דאפשר דהיא גופא, שהשכר על תלמוד תורה הוא דייקא למי שנהנה מן התורה, ועל זה יקבל שכר. וראש הישיבה הגרא"י בלוך חייך בקורת רוח והמשיך בשתיקתו. לימים מצא הג' ר' מרדכי גיפטר כי הדברים מפורשים בדברי רבינו אברהם מן ההר (נדרים מח.) וז"ל: מצות לימוד, שהוא ענין ציור הלב וידיעת האמת, עיקר הציווי הוא כדי לצייר האמת ולהתענג וליהנות במדע לשמח לבבו ושכלו, כדכתיב פיקודי ה' ישרים משמחי לב. ומשום הכי אבל אסור לקרות בתנ"ך, מפני שהם משמחים ליבו על כרחו, הילכך לא שייך למימר במצות תלמוד תורה דלא ניתן ליהנות, שעיקר מצותו היא ההנאה והתענוג במה שמשיג ומבין בלימודו. ע"ש. וע' ט"ז יו"ד (סי' רכא ס"ק מג.). ע"ש.
כמה גדולים ובניהם הגר"ח מבריסק עיקר דרך לימודם קיבלו מפירוש הר"ן לנדרים
ומצאתי בספר שדה צופים על נדרים (בפתיחה עמוד ג) שכתב, כי ידוע דכמה גדולים ובניהם הגר"ח מבריסק זצ"ל, שאת עיקר דרך לימודם קיבלו מפירוש הר"ן על מסכת נדרים. וע"ש (עמוד ב) שהביא מ"ש בספר עקבי חיים, כי הגאון ר' חיים קלפהולץ זצ"ל, העיד על עצמו כי בימי נערותו היה מסיים בשבת קודש כל מסכת נדרים בין סעודת שבת בבוקר לסעודה שלישית. ע"ש.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 4:34 pm
על ידי עזריאל ברגר
הבטחתי כתב:מקור שמחשבתו של הקב"ה כמעשה
ייש"כ למסייעים

רמז לדבר - תהילים מ,יד: רצה ה' להצילני.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 4:36 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
ראיתי בעבר ביאור (אולי כאן בפורום? אולי במקו"א? נדמה לי באיזה עלון או משהו כיו"ב, אבל זה התבסס עם מקורות מדברי מהר"ל/גר"א/רמח"ל), ולע"ע איני מוצאו, והוא, שענין שורש השנאה לעמלק, מגיע מכח מה שהשנאה לעמלק באה מכח אהבה של הקב"ה לכלל ישראל, ומשל למהד"ד, לאב ולו שני בנים, והאחד ניסה להרוג את אחיו, שמכח האהבה לבנו הוא מענישו. (משהו בסגנון הזה).
יש"כ גדול למסייעים.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 4:41 pm
על ידי משה דוויק
יש"כ הרב דרופתקי,משום מה יש כאן בלגן אני שאלתי את המקור ותשובתך היתה צריכה להיות על דברי.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 10:12 pm
על ידי ברוז
שמעתי פעם כמדומה בשם הערוגות הבושם - גרינוואלד ביאור בכך שדרך עבודתה של מיכל בת שאול היתה בהצנע מורשה מבית אביה שאול המלך עליו כתוב שהיה נחבא אל הכלים.
ולכן אמרה כאשר ראת שדוד מפזז ומכרכר בכל עוז, מה נכבד היום בהגלות נגלות מלך ישראל וגו' כי סברה שיש לעצור את ההתלהבות בפנים.
ואיתא מהאר"י ז"ל לבאר אה"פ הנסתרות לה"א והנגלות לנו ולבנינו, שבעצם היה על האדם להסתיר מעשיו בלתי לה' לבדו, אבל כדי שילמדו בניו ממעשיו הטובים עליו לעשותם ברעש ובפרסום.
ועל כן נענשה מיכל שלא היה לה ולד עד יום מותה מכיון שהיא סברה להסתיר את המעשים הטובים.
עד כאן.
בערוגה"ב לא מצאתי זאת.
מי יודע מקור למהלך הנפלא?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 1:19 am
על ידי בקרו טלה
ברוז כתב:מי יודע מקור למהלך הנפלא?

כן כתב הרה"ק ממונקאטש זי"ע

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 9:39 am
על ידי ברוז
בקרו טלה כתב:
ברוז כתב:מי יודע מקור למהלך הנפלא?

כן כתב הרה"ק ממונקאטש זי"ע

יישר כחך.

"שלישי למילה"

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 10:52 am
על ידי כדכד
אני זוכר מושג כזה מהשטיבל החסידי שהייתי מתפלל בו בצעירותי שכשיהודי היה מגיע ליום השלישי למילת בנו היה מביא לקח ולחיים לביהכ"נ.
אני רוצה לברר מה המקור למנהג החגיגה ב"שלישי למילה" ומה נהגו לעשות אז חוץ מ"לקח ולחיים" לשטיבל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 11:26 am
על ידי ברוז
היכן השם הגדולים המובא כאן?

Re: "שלישי למילה"

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 12:00 pm
על ידי בקרו טלה
כדכד כתב:אני זוכר מושג כזה מהשטיבל החסידי שהייתי מתפלל בו בצעירותי שכשיהודי היה מגיע ליום השלישי למילת בנו היה מביא לקח ולחיים לביהכ"נ.
אני רוצה לברר מה המקור למנהג החגיגה ב"שלישי למילה" ומה נהגו לעשות אז חוץ מ"לקח ולחיים" לשטיבל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 1:24 pm
על ידי כרמי שלי
ברוז כתב:היכן השם הגדולים המובא כאן?

מובא מהרה"ק ממאגלניצא בס' תולדות הנפלאות אות קכא (הדף חסר באוצר) ובס' שפתי צדיקים.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 3:41 pm
על ידי אספקלריא
ברוז כתב:היכן השם הגדולים המובא כאן?

כנראה הוא טעות ואינו בשם הגדולים להרחיד"א.
ומסתבר שהנכון כמו שציין ר' כרמי שלי.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 4:38 pm
על ידי כרמי שלי
המשך ציטטא הנ"ל נמצא בלוח דבר בעתו מכמה שנים (ביו"ד כ' אדר) משֵם ח"א בן דורנו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 5:57 pm
על ידי הוד_והדר
כרמי שלי כתב:
ברוז כתב:היכן השם הגדולים המובא כאן?

מובא מהרה"ק ממאגלניצא בס' תולדות הנפלאות אות קכא (הדף חסר באוצר) ובס' שפתי צדיקים.


לא מובא שם רק החלק הראשון.


המקור הוא לוח בעתו, כנראה שהוא בדרגת החיד"א

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 6:18 pm
על ידי הא לחמא עניא
איפה המקור לווארט הידוע של אחד מן הצדיקים הקדמונים על הפסוק שבפרשת השבוע [פר' שמיני] יין ושכר אל תשת ששם מרומזים כל הזמנים הק' ששותים יין.
נודה מאוד למי שיאיר את עינינו.
דבר בעתו מה טוב!!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 6:39 pm
על ידי כרמי שלי
הוד_והדר כתב:לא מובא שם רק החלק הראשון.

המקור הוא לוח בעתו, כנראה שהוא בדרגת החיד"א

כבר שבתי והשלמתי בהודעתי ממעל.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 8:41 pm
על ידי הוד_והדר
כרמי שלי כתב:
הוד_והדר כתב:לא מובא שם רק החלק הראשון.

המקור הוא לוח בעתו, כנראה שהוא בדרגת החיד"א

כבר שבתי והשלמתי בהודעתי ממעל.


כעת אני רואה, ואתכם המחילה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 11:01 pm
על ידי איקטורין
על מי מסופר [אם בכלל] שאמר: אינני מחמיר אדרבא מקל אני בשלושה דברים - לצום בראש השנה, להרהר בדברי תורה קודם ברה"ת, ושלישי אינני זוכר.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 11:13 pm
על ידי הוד_והדר
איקטורין כתב:על מי מסופר [אם בכלל] שאמר: אינני מחמיר אדרבא מקל אני בשלושה דברים - לצום בראש השנה, להרהר בדברי תורה קודם ברה"ת, ושלישי אינני זוכר.




החלק הראשון מתאמרי בכמה אנפין בבית בריסק.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 11:27 pm
על ידי איקטורין
הוד_והדר כתב:
איקטורין כתב:על מי מסופר [אם בכלל] שאמר: אינני מחמיר אדרבא מקל אני בשלושה דברים - לצום בראש השנה, להרהר בדברי תורה קודם ברה"ת, ושלישי אינני זוכר.




החלק הראשון מתאמרי בכמה אנפין בבית בריסק.


זה מוכר כמדומני על הגרי"ז ששתה מים מחוץ לסוכה ושאלוהו הרי כתוב שהמחמיר ולא שותה חוץ לסוכה הרי זה משובח? וענה, אינני מחמיר.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מרץ 26, 2019 11:50 pm
על ידי הוד_והדר
איקטורין כתב:
הוד_והדר כתב:
איקטורין כתב:על מי מסופר [אם בכלל] שאמר: אינני מחמיר אדרבא מקל אני בשלושה דברים - לצום בראש השנה, להרהר בדברי תורה קודם ברה"ת, ושלישי אינני זוכר.




החלק הראשון מתאמרי בכמה אנפין בבית בריסק.


זה מוכר כמדומני על הגרי"ז ששתה מים מחוץ לסוכה ושאלוהו הרי כתוב שהמחמיר ולא שותה חוץ לסוכה הרי זה משובח? וענה, אינני מחמיר.


נכון, ויש בעוד כמה ענינים, של על צום ביו"כ כעין זה ועוד.

"אין השכינה שורה אלא בעשרה"?

פורסם: ד' מרץ 27, 2019 1:35 am
על ידי סליחות
מקובלנו שאין השכינה שורה אלא בעשרה. לא הצלחתי למצוא מקורו בהדיא בגמ'.

אך ביבמות סד. (וכן בספרי זוטא סוף פ"י):
"מלמד, שאין השכינה שורה על פחות משני אלפים ושני רבבות מישראל...".


לפי הגמ' כל העניין של המניין בדברים שבקדושה זה משום "עדה" ולכן יש כאן צוועי דינים (1. עדה. 2. שכינה).

אשמח במי שיאיר את עינינו בנושא.

Re: "אין השכינה שורה אלא בעשרה"?

פורסם: ד' מרץ 27, 2019 1:46 am
על ידי שבע
סנהדרין לט, א: אמריתו כל בי עשרה שכינתא שריא.

ונודע שישנן בחינות רבות בהשראת השכינה.

Re: "אין השכינה שורה אלא בעשרה"?

פורסם: ד' מרץ 27, 2019 3:34 am
על ידי סליחות
יישר כוח!
גם מה שהבאתי תחילה מספרי זוטא הוא ביבמות.

Re:

פורסם: ד' מרץ 27, 2019 5:20 am
על ידי במסתרים
סליחות כתב:

המאמר דיבמות מובא גם בב"ק פג. וכתבו שם התוס'
ולא שייך כאן הא דאחד דיני ממונות דכל בי עשרה שכינה שריא דהכא אנביאים ואמשכן קאמר

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מרץ 27, 2019 5:50 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
דרופתקי דאורייתא כתב:ראיתי בעבר ביאור (אולי כאן בפורום? אולי במקו"א? נדמה לי באיזה עלון או משהו כיו"ב, אבל זה התבסס עם מקורות מדברי מהר"ל/גר"א/רמח"ל), ולע"ע איני מוצאו, והוא, שענין שורש השנאה לעמלק, מגיע מכח מה שהשנאה לעמלק באה מכח אהבה של הקב"ה לכלל ישראל, ומשל למהד"ד, לאב ולו שני בנים, והאחד ניסה להרוג את אחיו, שמכח האהבה לבנו הוא מענישו. (משהו בסגנון הזה).
יש"כ גדול למסייעים.

הקפצה. אם מישהו יודע משהו בכיו"ב יעזור לי מאד.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מרץ 27, 2019 5:56 am
על ידי לבי במערב
א) להימנעות מאמירת 'גוט שבת' אחר מנחת ש"ק (משום אבילות על ג' צדיקים שנפטרו אז?).
ב) להימנעות (לכתחילה) מדבור לאחר הקידוש קודם נט"י (משום הפסק בין הקידוש לסעודה? רק מדבור שאינו לצורך הסעודה?).
ת"ח ת"ח מראש לעונים ומגיבים. יישר חילכם, כה לחי!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מרץ 27, 2019 6:09 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
לבי במערב כתב:א) להימנעות מאמירת 'גוט שבת' אחר מנחת ש"ק (משום אבילות על ג' צדיקים שנפטרו אז?).


ראה כאן: viewtopic.php?f=7&t=5206
וכמדומני מקור חיים לחו"י סי' רצב. או אחרונים אחרים שם. לא בדקתי באשכול הנ"ל, ואם תמצא כן, תציין שם.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מרץ 27, 2019 9:43 am
על ידי עובדיה חן
מחפש מקור לאימרה שמיוחסת לאדמורי גור שהשואה לא הייתה אצל הספרדים כי הם שמרו על כבוד בי"כ ודיבור בשעת התפילה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מרץ 27, 2019 1:07 pm
על ידי תורה מפוארת
עובדיה חן כתב:מחפש מקור לאימרה שמיוחסת לאדמורי גור שהשואה לא הייתה אצל הספרדים כי הם שמרו על כבוד בי"כ ודיבור בשעת התפילה.

המקור הוא האמרי אמת שאמר זאת אחר השואה,

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מרץ 27, 2019 1:08 pm
על ידי תורה מפוארת
מה המקור הכי קדום או הרגיל להיכתב שלכל אדם יש נר"נ והרוח תפקידו לחבר בין הדבקים?