עמוד 54 מתוך 79

Re: מבזה את האות

פורסם: ב' אפריל 29, 2019 3:41 pm
על ידי נחלי אפרסמון
תוספות מועד קטן דף יט/א.
"יש לומר הואיל ואוכל מצה ויושב בסוכה אין צריך אות ואם הוא אמת דבחול המועד חייב בתפילין יש לומר הואיל ועושין מלאכה בו אין אות ומימים ימימה נמי לא ממעט אלא יום טוב דחלוק משאר ימים"

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אפריל 30, 2019 2:59 pm
על ידי צפונות
בספר תורת אברהם במאמר הבחירה כתב:
אמרו חז"ל כי מה שאמר אברהם: "במה אדע כי אירשנה" (בראשית טו ח) - אין זה ספק באמונה ח"ו, אלא שאלה של עצה היא, איך להבטיח את ירושת הארץ לישראל, שלא תהיה תלויה בבחירה, שלא יגרום ה'חטא' של ישראל, או 'תשובה' של אומות העולם היושבים בה, למנוע מעם ישראל ירושה זו.


הידוע היכן מקור דברי חז"ל אלו?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אפריל 30, 2019 3:14 pm
על ידי כרמי שלי
צפונות כתב:הידוע היכן מקור דברי חז"ל אלו?

רמב"ן שם, ז.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אפריל 30, 2019 5:05 pm
על ידי צפונות
כרמי שלי כתב:
צפונות כתב:הידוע היכן מקור דברי חז"ל אלו?

רמב"ן שם, ז.


תודה רבה
אני מעדיף מקור בדברי חז"ל, יש אולי?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אפריל 30, 2019 6:13 pm
על ידי כרמי שלי
צפונות כתב:אני מעדיף מקור בדברי חז"ל, יש אולי?

הדברים במילואם נמצאים ברמב"ן, ולשם כנראה כיוון הכותב.

ראה גם ב"ר פמ"ד אות יד:
רבי חיא ברבי חנינא אמר: לא כקורא תגר, אלא אמר לו באיזו זכות.

[זאת דלא כמשמעות הגמ' בנדרים לב, ב. יעו"ש.

ושתי לישנות הן ברש"י שם פסו' ו].

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מאי 01, 2019 12:27 am
על ידי תורה מפוארת
על כן מה נאוו דברי חז׳׳ל במדרש () 'ושמו מרדכי' (אסתר ב ה) שמו נאה לו והוא נאה לשמו.
דומה לכך מצאתי אך לא ממש. מה דעת ההוגים ישנו בנמצא מדויק?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מאי 01, 2019 12:00 pm
על ידי צפונות
כרמי שלי כתב:
צפונות כתב:אני מעדיף מקור בדברי חז"ל, יש אולי?

הדברים במילואם נמצאים ברמב"ן, ולשם כנראה כיוון הכותב.

ראה גם ב"ר פמ"ד אות יד:
רבי חיא ברבי חנינא אמר: לא כקורא תגר, אלא אמר לו באיזו זכות.

[זאת דלא כמשמעות הגמ' בנדרים לב, ב. יעו"ש.

ושתי לישנות הן ברש"י שם פסו' ו].


תודה רבה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מאי 01, 2019 1:14 pm
על ידי תורה מפוארת
החיד"א בפני דוד (ברכה): אף שמשה רבינו שלקח צפורה היה על פי סודות עליונים (ראה ליקוטי תורה תהלים צ) ועל פי הדיבור. וכתב רבינו אפרים בכתב יד דצפורה גימטריא למשה. מכל מקום לא ירשו בניו כתרו. ואף שגם בזה יש סודות וסתרי עליון, אני מחפש מקור למה שמודגש, אשמח מאוד לקבל חוו"ד.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מאי 01, 2019 1:41 pm
על ידי עושה חדשות
האם מישהו יודע מקור מבוסס לשמועה זו?


ציטוט.png
ציטוט.png (34.17 KiB) נצפה 11477 פעמים

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מאי 01, 2019 8:14 pm
על ידי דמשק
מחפש מקור המשל לאפרוח הרוכב על נשר וגבוה במרומים עף והגביה האפרוח עצמו טפח מעל הנשר שאין לו במה להתגאות, כי רק מכח הנשר הגיע עד הלום. [כמשל ננס ע"ג הענק].

כפהו מצה מועיל מטעם המועיל גט בכפיה

פורסם: ה' מאי 02, 2019 10:34 pm
על ידי תורה מפוארת
ראיתי ואני מחפש מקור קדום שכפהו מצה יצא אע"פ שאינו מתכוון מטעם שכתב הרמב"ם שמועיל גט בכפיה יש מישהו ששמע מזה ויש בידו לכוון אותי?

Re: כפהו מצה מועיל מטעם המועיל גט בכפיה

פורסם: ה' מאי 02, 2019 10:42 pm
על ידי נחלי אפרסמון
שער הציון (סימן ר"ד ס"ק ל"ח)
"ואע"ג דלענין מצה קי"ל בסימן תע"ה דכפאוהו ואכל מצה יצא אלמא דחשיבא אכילה זהו לענין לצאת ידי המצוה אבל לחייבו ליתן הודאה ע"ז אחר אכילתו אפשר דלא שייכי כיון שאנסוהו ע"ז [א"ר] ויש מתרצין דכיון דדבר מצוה הוא אמרינן דמסתמא נתרצה אח"כ ע"ז וכמו שכתב הרמב"ם סברתו לענין גט מעושה ונ"מ בין התירוצים לענין ברכת המזון דלתירוץ השני צריך שם ג"כ לברך בהמ"ז אחר אכילתו משא"כ לתירוץ הראשון"

מחפש מקור, אולי בדברי ר"י אייבשיץ, שהשכינה מגינה על ישראל בגלות

פורסם: ו' מאי 03, 2019 11:20 am
על ידי יביי
רק כל זמן שישראל בגלות אך מעת שיחלו לשוב לא"י עברה ההגנה לא"י.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' מאי 03, 2019 5:45 pm
על ידי צפונות
בספר תורת אברהם במאמר הבחירה כתב וז"ל:
אין אנו רואים על אדם הראשון שום גדלות אחר ה'חטא', אף שקיים שש מצוות לדעה אחת, וגם לדעה השניה קיים מצוה אחת כל ימיו, מצוה המקפת פרקים רבים, כמו שאמרו: "ארבע מאה פירקי היו במסכת עבודה זרה של אברהם אבינו" (ע"ז יד:). קיום המצוות של אדם הראשון לא ניכר כלל בתורה, לא נתגלתה לנו עלייתו, כי ה'ירידה' של הבחירה - כסתה הכל.


זה שאברהם אבינו נצטווה על שש מצות, כ"כ הרמב"ם רפ"ט מהל' מלכים, ומשם מצאתי המקור במדרש ב"ר פט"ז סי' ו ופכ"ד סי' ה'.

אבל מה המקור שקיים רק מצוה אחת? רק מצוה של ע"ז?

ב'. כתב עוד ר' אברהם במאמר הבחירה וז"ל:
כי כל מצוה - נצחית, ועבירה - זמנית. ובכן כל היורדים לגיהנם - עולים ונכנסים לגן עדן לנצח נצחים בשביל המצוות שעשו.
עכ"ל.

כמדומה שלשון זו מושאלת היא ממקור אחר, או מקורות אחרים, אשמח לעזרתכם.

ג'. מזכיר שם "נח שעלה על מדרגת אדם הראשון", עיקר הענין מובן לאור דבריו שם, וראה דברי הרמב"ם הלכות מלכים הנ"ל, אבל האם ידוע מקור מפורש לזה?

סיפור\משל על שני אוהבים שהמלך רצה להתחבר עמהם-מקורו?

פורסם: א' מאי 05, 2019 4:39 am
על ידי א גאליציאנער
כמה פעמים נתקלתי לאחרונה בסיפור הידוע בשני אוהבים שאחד מהם נתחייב מיתה ואוהבו דרש למות במקום חבירו, והמלך ויתר על גזר הדין בתנאי שיכניסוהו עמהם בברית האהבת חברים הלזו, השבוע ראיתי שהסב"ק מריז'ין מפרש עמו את הפסוק ואהבת לרעך כמוך, והוא מובא כמשל, אך לאחרונה ראיתיו מובא כמעשה שהיה עם פרטים היכן היה ומי היה המלך וכדומה אולם איני זוכר היכן, האם יש למאן דהו מושג היכן האזכור הראשון של מעשה זה והאם מדובר במשל או במעשה שהיה?
יישר כח למפרע
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' מאי 05, 2019 4:43 am
על ידי א גאליציאנער
מובא בשם הרב מסאנדז הרה"ק הדברי חיים [ראיתיו ב'ניצוצי התורה' של פרלוב השבוע למען הסדר הטוב] שאמר למהר"ש ענגל שהיה יתום מאב, שיזהר בכבוד אמו, כי שלמה המלך זכה למלכות וכו' רק מחמת שנזהר בכבוד אמו, אולם לא הובא שם מקור לכך, האם יודע מאן דהו היכן הוא בש"ס או בשאר מקומות? יישר כח למפרע.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

Re: סיפור\משל על שני אוהבים שהמלך רצה להתחבר עמהם-מקורו?

פורסם: א' מאי 05, 2019 7:04 am
על ידי ישראליק
א גאליציאנער כתב:כמה פעמים נתקלתי לאחרונה בסיפור הידוע בשני אוהבים שאחד מהם נתחייב מיתה ואוהבו דרש למות במקום חבירו, והמלך ויתר על גזר הדין בתנאי שיכניסוהו עמהם בברית האהבת חברים הלזו, השבוע ראיתי שהסב"ק מריז'ין מפרש עמו את הפסוק ואהבת לרעך כמוך, והוא מובא כמשל, אך לאחרונה ראיתיו מובא כמעשה שהיה עם פרטים היכן היה ומי היה המלך וכדומה אולם איני זוכר היכן, האם יש למאן דהו מושג היכן האזכור הראשון של מעשה זה והאם מדובר במשל או במעשה שהיה?
יישר כח למפרע
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער


ראה: אלפא ביתא תניתא דשמואל זעירא, כרך שני מעמוד 643 והלאה

וכן באחד ממאמריו של הרה"ג ר' ישראל דנדרוביץ שליט"א, נמצא בקובץ עץ חיים, חלק ה. מצו"ב

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' מאי 05, 2019 4:52 pm
על ידי תורה מפוארת
שאלת עם הארץ: האם יש מקור במדרשים שסעודת אחשורוש היה שם אוכל כשר, או שאולי המקור היחיד זה לעשות כרצון איש ואיש - מרדכי והמן (מגילה יב.) שמסתמא רצון מרדכי שהיה שם הכל כשר.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' מאי 05, 2019 5:20 pm
על ידי נחלי אפרסמון
תורה מפוארת כתב:שאלת עם הארץ: האם יש מקור במדרשים שסעודת אחשורוש היה שם אוכל כשר, או שאולי המקור היחיד זה לעשות כרצון איש ואיש - מרדכי והמן (מגילה יב.) שמסתמא רצון מרדכי שהיה שם הכל כשר.

עיין אסתר רבה פרשה ז' ובפרשנים שם שיוצא מהמדרש שלא אכלו כשר.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?6 ... width=3000
ובקישור מפלפל בזה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' מאי 05, 2019 5:38 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
המקור לכאו' מתרגום ראשון שם וכפירוש המהרש"א:
מהרש"א חידושי אגדות מגילה יב ע"א
לעשות כרצון איש ואיש כרצון מרדכי והמן כו'. פרש"י שהם היו שרי המשקה במשתה עכ"ל ואין פירושו מבורר לי דאדרבה משמע דיסד המלך את שרי המשקים שיעשו כרצון איש ואיש השותה ונראה כפי' התרגום למעבד כרעות גברא דבית ישראל וכרעות גברא דכל אומה ולשון ומדכתיב איש ואיש בלשון יתר אמרו כי תלה הכתוב כלל ישראל במרדכי והיינו כרצונו שלא להאכילן ולהשתותן דבר איסור דמרדכי גופיה ודאי דלא היה נהנה כלל מאותה סעודה וכן תלה כלל האומות בהמן שרצונו בכל אכילות:

הקורא מסכת אבות נדבקת נשמתו באבות

פורסם: א' מאי 05, 2019 5:46 pm
על ידי לב חיים
זכורני שראיתי בס' אחד שהקורא מסכת אבות נדבקת נשמתו בנשמת האבות וכעת לא מצאתיו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 07, 2019 9:39 am
על ידי דמשק
דמשק כתב:מחפש מקור המשל לאפרוח הרוכב על נשר וגבוה במרומים עף והגביה האפרוח עצמו טפח מעל הנשר שאין לו במה להתגאות, כי רק מכח הנשר הגיע עד הלום. [כמשל ננס ע"ג הענק].

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 07, 2019 10:30 am
על ידי דרומי
לגבי המשל של 'ננס על גבי ענק' מצויין אצלי ל'אגרות קודש' (ליובאוויטש) חלק לא עמ' קנב ו'לקוטי שיחות' חלק כו עמ' 325.

ומשם למדתי שב'סיני' גליון עז (תשל"ה) ע' 184-9 התפרסם מחקר על מקורו של משל זה. ואולי שם מובא הפרט הספציפי שחיפשת.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 07, 2019 2:04 pm
על ידי דמשק
דרומי כתב:לגבי המשל של 'ננס על גבי ענק' מצויין אצלי ל'אגרות קודש' (ליובאוויטש) חלק לא עמ' קנב ו'לקוטי שיחות' חלק כו עמ' 325.

ומשם למדתי שב'סיני' גליון עז (תשל"ה) ע' 184-9 התפרסם מחקר על מקורו של משל זה. ואולי שם מובא הפרט הספציפי שחיפשת.

ייש"כ. אבל הוא לא מביא את מה שאני מחפש.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ לץ זה שד - מה המקור??

פורסם: ג' מאי 07, 2019 3:53 pm
על ידי שייף נפיק
מחפש מקורות בהם מפורש על לצים/ לץ במובן שד
בתודה ובברכה!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' מאי 10, 2019 10:17 am
על ידי עושה חדשות
אור שמח הלכות גזלה ואבדה פרק ה
...שליח שתרם או הקדיש, דמסתברא דהשליח לא מצי לישאל, דהוא רק סיבה אל חלות התרומה וכו', [ובזה נסתפקו חכמי הדור שלפנינו]...

מי דן בזה?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' מאי 10, 2019 10:58 am
על ידי בקרו טלה
עושה חדשות כתב:אור שמח הלכות גזלה ואבדה פרק ה
...שליח שתרם או הקדיש, דמסתברא דהשליח לא מצי לישאל, דהוא רק סיבה אל חלות התרומה וכו', [ובזה נסתפקו חכמי הדור שלפנינו]...
מי דן בזה?

פתחי תשובה
יורה דעה סימן שלא ס"ק ו
עושה אדם שליח - עיין בספר משנת חכמים ריש הלכות יסוה"ת בצפנת פענח שם אות כ"א שכתב דאם עושה שליח להפריש תרומתו ותרם אח"כ מוכרח לשאול ע"פ המבואר לעיל סימן שכ"ג נראה דאמרינן דכבר עשה שליחותו ואין לו דין בעלים לענין שאלה ע' בפתיחה כוללת שם תשובה ארוכה בזה בשם אביו הגאון ז"ל [ועיין בת' חתם סופר סימן ש"כ שאין דעתו כן. וכ' שם דהעושה שליח לתרום או להפריש חלה פשוט הדבר דשניהם יכולים לשאול השליח והבעה"ב אלא אם השליח שואל על נדרו ומתחרט מעיקרא על מה דיהיב דעתיה להפריש מצד זה ונעקר הנדר מעיקרא והדרה הכרי או העיסה לטבלו א"כ חוזר ומפריש תרומה או חלה אחרת כי עדיין לא עשה שליחותו כלל משא"כ כשהבעה"ב מתחרט צריך הוא להתחרט על עיקר מה שנתן דעתו על דעתו של זה השליח וא"כ ממילא בטל שליחות קמייתא וצריך לחזור ולמנות שליח מחדש ואף על גב דבעלמא אחר שנעשה השליחות תו לא מצי לבטל השליחות מ"מ בעושה שליח לידור עבורו כו' ומהיות טוב שיתירו להם נדרם שניהם השליח והבעה"ב. ואמר לענין ברכה שכבר בירך אין כאן חשש ברכה לבטלה כלל נהי דבחנם אין לשאול ולגרום ברכה שא"צ שנית אבל מ"מ אם אירע שהתחרט משום טעם ויחזור ויתרום ויברך שנית אין כאן שום בית מיחוש לברכה ראשונה כי לא היתה לבטלה כלל שככה מברך וצונו להפריש תרומה חלה וענין הפרש תרומה וחלה הוא שישאר לו כח לשאול עליהם וכה צונו להפריש אותם ע"ד זה וכן עשה ע"ש].

עי' בעונג יו"ט
ועי"ע במנחת פתים סי' שלא ובאר יצחק סי' כח

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 14, 2019 8:15 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
היכן המעשה על חכמת שלמה המלך ע"ה בפסק על כדי השמן מלאים זהובים, שאמר לשברם ונמצאו מטבעות דבוקות בהם?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 14, 2019 8:33 pm
על ידי אישצפת
דרופתקי דאורייתא כתב:היכן המעשה על חכמת שלמה המלך ע"ה בפסק על כדי השמן מלאים זהובים, שאמר לשברם ונמצאו מטבעות דבוקות בהם?

אם זכרוני אינו בוגד בי מדובר בשאול המלך והנער דוד.
תנסה לבדוק באוצר המדרשים

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 14, 2019 8:54 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
אישצפת כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:היכן המעשה על חכמת שלמה המלך ע"ה בפסק על כדי השמן מלאים זהובים, שאמר לשברם ונמצאו מטבעות דבוקות בהם?

אם זכרוני אינו בוגד בי מדובר בשאול המלך והנער דוד.
תנסה לבדוק באוצר המדרשים


לא, זה היה עם דוד, שלא הכריע בדין, ובנו שלמה קרא להם שוב חזרה לדין וביקש בפני אביו לדון בזה.

זה מובא באיזה חז"ל, אבל איני יודע כיצד לחפש זאת

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 14, 2019 9:01 pm
על ידי כרמי שלי
אוצר מדרשים (אייזנשטיין) ח"ב ע' 533.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 14, 2019 9:05 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
כרמי שלי כתב:אוצר מדרשים (איינזשטיין) ח"ב ע' 533.


תודה רבה

אם כן הצדק עם הרב איש צפת,

ושו"ר בהערת המו"ל שפשמתקן
ולפי הערה זו הגירסא הנכונה כמו שכתבתי

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 14, 2019 9:07 pm
על ידי מי זה
.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 14, 2019 10:23 pm
על ידי י. אברהם
היכן הם דברי הרמב"ם שיהודי הנהרג מפני שהוא יהודי חשיב שנהרג על קידוש ה'?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 14, 2019 10:39 pm
על ידי עזריאל ברגר
י. אברהם כתב:היכן הם דברי הרמב"ם שיהודי הנהרג מפני שהוא יהודי חשיב שנהרג על קידוש ה'?

נכב"ב
viewtopic.php?t=24159

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 14, 2019 10:42 pm
על ידי י. אברהם
מה כוונתך?
לא מצאתי שם את הרמב"ם

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מאי 15, 2019 10:37 pm
על ידי לבנון
מובא בכוונות האר"י להסתכל בנרות בליל שב"ק, האם יש לזה מקור בזוהר?
יש"כ

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ לץ זה שד - מה המקור??

פורסם: ה' מאי 16, 2019 3:29 am
על ידי ישראליק
שייף נפיק כתב:מחפש מקורות בהם מפורש על לצים/ לץ במובן שד
בתודה ובברכה!


בחיי מוהר"ן מובא סיפור "מעשה מהסוס עם הפלומפ" שסיפר רבינו ז"ל, ובו מסופר על לץ במובן שד:

שבועות תקס"ז בקהילת זאסלאב. לעניין שהיו מספרים מאחד מחברנו, שהיה אז בפטרבורג ונתעכב שם הרבה, מחמת שנדמה לו בכל פעם שעכשיו יפעל. וכן בכל פעם, עד שנתעכב הרבה. ואמר, שכן הדרך כשבאין למקומות כאלו, שנדמה בכל פעם עתה אפעל וכו' וכו'.

וסיפר מעשה: שהיה איש אחד שלא האמין במה שאומרים העולם, שיש לצים מסטרא אחרא שבאים לפעמים ומטעין בני אדם, כמו שאירע כמה פעמים. והוא לא האמין בזה. פעם אחת בלילה בא אצלו לץ אחד וקרא אל החוץ שיצא. ויצא לחוץ, והראה לו הלץ שיש לו סוס נאה למכור. וירא, והנה הוא סוס יפה מאוד. ושאלו: "כמה אתה רוצה?" השיב הלץ: "ד' אדומים." וראה שהוא שווה בשופי ח' אדומים כי הוא סוס מובחר וטוב מאוד, וקנה אצלו הסוס בעד ד' אדומים והיה אצלו מציאה גדולה. למחר הוציא הסוס למכור. ועמדו על המקח, ורצו ליתן לו איזה סך. אמר: מסתמא אם נותנין לי סך כזה הוא שווה כפליים, ולא נתרצה. והוליך הסוס להלן. ורצו ליתן לו גם כפליים כרצונו. אמר: מסתמא שווה יותר כפליים מזה הסך. וכך הוליך הסוס להלן, עד שנכנס סך מכירת הסוס לאלפים, ולא נתרצה עם אחד למוכרו כי כל מה שרצו ליתן לו, אמר: מסתמא שווה יותר בכפליים. עד שלא נמצא מי שייקחהו, רק המלך. והוליכו להמלך. ורצה ליתן לו המלך סך עצום כי הסוס הוטב מאוד מאוד בעיני כל, ולא נתרצה עם המלך גם כן כי אמר: מסתמא שווה יותר. עד שגם המלך לא קנה הסוס.
והלך מהמלך עם הסוס להשקותו. והיה שם פלומפ (=משאבת מים) שמשם משקין. וקפץ הסוס לתוך הפלומפ ונתעלם ואיננו. וצעק מאוד על זה. ונתקבצו אליו בני העולם לקול זעקתו ושאלו אותו: מה אתה צועק? השיב, שהסוס שלו קפץ לתוך הפלומפ. והכו אותו הכה ופצוע כי נדמה למשוגע כי נקב הפלומפ צד מאוד, ואיך אפשר שיקפוץ הסוס לשם? וראה שמכין אותו והוא נראה כמשוגע, ורצה לילך משם. בתוך שרצה לילך משם, והנה הסוס מתחיל להושיט ראשו מתוך הפלומפ. והתחיל לצעוק שנית: אהה, אהה! מחמת שנדמה לו שיש שם הסוס. ונתקבצו שוב אצלו בני העולם, והכו אותו שנית כי הוא משוגע כנ"ל. ורצה שוב לילך משם. כיוון שרצה לילך, והנה מושיט שוב הסוס את ראשו מן הפלומפ. והתחיל לצעוק עוד כנ"ל, ונתקבצו שוב אליו והכוהו כנ"ל.

וקצת מובן הנמשל. הסטרא אחרא מטעה את האדם בכל פעם על לא דבר בשקר גמור שאין בו ממש. והוא ניסת אחריה והולך אחריה ונדמה לו בכל פעם שירוויח יותר וימלא תאוותו יותר. ורץ אחריהם כמה עתים, ופתאום נתעלמו, ובורחים ומסתלקים ממנו כל התאוות, כאשר מזדמן לפעמים שהתאוות מסתלקים קצת. וכאשר האדם רוצה להיפרד מהם, אזי חוזרים ומושיטים ראשם, והוא חוזר ורודף אחריהם. וכן מתנהג להלן שתכף שמושיטים ראשם הוא חוזר לרדוף אחריהם. ויותר מזה איני מבין הנמשל כולו. זה הנמשל רובו מפיו הקדוש.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' מאי 16, 2019 9:20 am
על ידי שייף נפיק
יישר כח ר' ישראליק!
ודאי אני מכיר המעשה, אלא שלא הוזכר כאן שד בפירוש. ואגב כמדומה שגם במעשה מחכם ותם מוזכר שם ענין הליצנות ושם מוזכר שדים. )וכמדומה שחלק מהענין של ר' נחמן על אמונה פשוטה כולל גם אמונה בדברים כגון אלו שה''חכם'' אינו מאמין לרוב חכמתו, והתם כן.
ואני מחפש עוד מקורות.
ויישר כחו!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' מאי 16, 2019 11:11 am
על ידי מדבר
תוספות קידושין דף כ. ד"ה כל
מביא ירושלמי שאם יש לאדון כר אחד נותן לעבד.
היכן הירושלמי?