עמוד 60 מתוך 79

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' יוני 26, 2019 12:29 am
על ידי שייף נפיק
שייף נפיק כתב:בהקדמה לתהילים של הרש'ר הירש מבאר שספר תהילים הוא ספר אוניברסאלי המיועד לכל המין האנושי, אני מחפש מקורות קדומים יותר.
מה שאני מחפש כלפי ת''ת - שאין איסור ת''ת האסור לגויים - בספר התהילים.
הרעיון הוא מפאת היותו שבח ותהילה ולא ספר לימוד.
והמסייעני שכמ''ה


הקפצה.
זקוק בהקדם
ויישר כחו

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' יוני 26, 2019 1:21 am
על ידי פרנצויז
איקטורין כתב:ראיתי מביאים מהרב וולבה באגרות וכתבים [מצורף ציון 12] - שכתב שהח"ח בסוף שמיה"ל כותב שיש מצווה בכל יום להתבונן בבריאה שנאמר "שאו מרום עיניכם" וכו'.
היש ח"ח כזה?
[הרב וולבה.pdf[/]

בסוף ס' שמירת הלשון ח"ב, בחתימת הספר, אות י"ב, (ד"ה עוד), כותב בעל החפץ חיים שצריך להתבונן בגדולת הבורא, וראוי לעשות את זה אחרי התפילה לפני האוכל, עיי"ש. (כמדומה שלא כתוב להתבונן בבריאה).
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =36&hilite

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' יוני 26, 2019 1:31 am
על ידי איקטורין
פרנצויז כתב:
איקטורין כתב:ראיתי מביאים מהרב וולבה באגרות וכתבים [מצורף ציון 12] - שכתב שהח"ח בסוף שמיה"ל כותב שיש מצווה בכל יום להתבונן בבריאה שנאמר "שאו מרום עיניכם" וכו'.
היש ח"ח כזה?
[הרב וולבה.pdf[/]

בסוף ס' שמירת הלשון ח"ב, בחתימת הספר, אות י"ב, (ד"ה עוד), כותב בעל החפץ חיים שצריך להתבונן בגדולת הבורא, וראוי לעשות את זה אחרי התפילה לפני האוכל, עיי"ש. (כמדומה שלא כתוב להתבונן בבריאה).
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =36&hilite

ייש"כ
הלום ראיתי שכן ציין גם הרב שילה בן דוד בספרו הפרשה המחכימה.
והן אומנם לא כתב להדיא בבריאה - אבל הח"ח ציין מקורו לחוה"ל ושם הזכיר זאת החוה"ל וז"ל: "אבל איך הדרך אל אהבת האלהים יתברך אומר בתשובת שאלה זאת, כי הבקשה הזאת לא תתכן לשואל אלא אחר הקדמות רבות וכאשר תתקיימנה ההקדמות תתילד מהם האהבה באלהים יתברך אבל מי שמכוין אליה בעצמה לא יוכל להגיע אליה. וההקדמות אשר ראוי למאמין להקדים לה בנפשו הם שני יחודי הלבבות ושתי כניעות ושני חשבונות ושתי בחינות. אבל שני יחודי הלבבות אחד מהם ליחד הלב ביחוד הבורא והשני ליחד המעשה לשמו ולעבדו לכבודו בלבד. אבל שתי הכניעות אחת מהן הכניעה לאלהים יתעלה והשנית הכניעה ליראי האלהים ובחיריו. אבל שני החשבונות אחד מהם חשבונו עם נפשו על מה שחייב לאלהים להתמדת טובותיו והשני חשבונו עם נפשו על הסתירו עונותיו והאריכו לו ומחילתו. אבל שתי הבחינות אחת מהם הבחינה במה שעבר לראשונים בעמדו על ספרי הנביאים ודברי הקדמונים ע"ה כמ"ש (תהלים קמג) זכרתי ימים מקדם וגו' והשנית הבחינה בעולם במה שהוא רואה מפלאי הבורא ית' בבריאותיו. וכבר בארתי בספר זה כללים מן הענין הזה כפי יכלתי מה שיש בו די למי שמבין ומכוין למה שיש בו הצלתו והמלטו בעוה"ז ובעוה"ב.

וכאשר יתקן כל זה ויחבר אליו הפרישות מתענוגי העולם ותאותיו ויבין גדולת הבורא ועצמותו ואמתותו ורוממותו וישכיל קטנות ערך נפשו וזעירותו וזלותו ואח"כ יכיר רב טוב הבורא עליו וגודל חסדו עמו, אז תהיה האהבה באלהים מן המאמין סמוכה לזה בלב שלם ואמתות זך נפשו והכספו לו בהשתדלות וחריצות וזריזות דומה למה שנאמר (ישעיה כו) נפשי אויתיך בלילה ואמר (שם) לשמך ולזכרך תאות נפש ואמר (תהלים מב) צמאה נפשי לאלהים. והחזק שבדברים שתעזר בהם על המדרגה הזאת העליונה הוא המורא הגדול מאלהים והאימה ממנו והפחד ממצותיו והמחשבה תמיד בהשקפתו על סתרך וגלויך ומצפונך ונראך והנהגתו אותך וחמלתו עליך ודעתו הנסתר והנגלה בעבר ובעתיד ממעשיך ומחשבותיך והבטחתו לך והקרבתו אותך ולא תוכל עם כל זה לעמוד מנטות אליו בלבך ובמצפונך בבר לבב ובאמונה שלמה. ותחלה נפשך באהבתו ותבטח על חמלתו וגודל חנותיו ורחמיו, ולא תשתתף בעת ההיא עם אהבתו אהבת זולתו ולא ישקיף עליך שאתה ירא עם יראתך ממנו בלתו ולא תפקדהו מרעיוניך ולא יסור מנגד עיניך ויהיה צוותך בבדידות וישב עמך במדברות ויהיה מקום מלא בני אדם בעיניך כלא מלא והריק מהם כלא ריק לא תשומם בהפקדם ולא תדאג בהעדרם ותהיה תמיד שמח באלהיך שש בבוראך עלז ברצונו וכוסף לפגיעתו כמ"ש (שם סד) ישמח צדיק בה' וחסה בו ואמר הנביא (חבקוק ג) ואני בה' אעלוזה אגילה באלהי ישעי ואמר דוד עליו השלום (תהלים סד) ה' אורי וישעי ממי אירא ושאר המזמור".

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' יוני 26, 2019 6:55 pm
על ידי ישראליק
בקרו טלה כתב:
שייף נפיק כתב:בהקדמה לתהילים של הרש'ר הירש מבאר שספר תהילים הוא ספר אוניברסאלי המיועד לכל המין האנושי, אני מחפש מקורות קדומים יותר.
מה שאני מחפש כלפי ת''ת - שאין איסור ת''ת האסור לגויים - בספר התהילים.
הרעיון הוא מפאת היותו שבח ותהילה ולא ספר לימוד.
והמסייעני שכמ''ה

במאמר המוסגר יש להעיר לאידך גיסא שהא"א מבוטשאטש כתב באו"ח סי' רל"ח וז"ל "כיון שקבע השי"ת שאמירת תהלים יהיה חשוב כנגעים ואהלות, א"כ הרי זה כלימוד משניות שזמנו בתחילת הלילה"


להעיר מפסקו של החזון איש זצ"ל (מגליון דברי שיח)


תהלים.JPG
תהלים כתפלה או כלימוד התורה
תהלים.JPG (88.5 KiB) נצפה 10901 פעמים

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' יוני 26, 2019 11:44 pm
על ידי שייף נפיק
יישר כחך!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יוני 27, 2019 12:49 am
על ידי נחלי אפרסמון
מה המקור לסיפור שאמו של החוסן יהושע העלילו עליה עלילה ולכן זכתה לבנים צדיקים.[אנא מקור קדום לא סיפרי אחרוני זמננו]

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יוני 27, 2019 1:01 am
על ידי כרמי שלי
נחלי אפרסמון כתב:מה המקור לסיפור שאמו של החוסן יהושע העלילו עליה עלילה ולכן זכתה לבנים צדיקים. [אנא מקור קדום לא ספרי אחרוני זמננו]

ראה כאן.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יוני 27, 2019 11:39 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
תוס' קידושין כ. בשם ירושלמי שאם יש לבעה"ב כר אחד נותנו לעבד - היכן דברי הירושלמי?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יוני 27, 2019 5:23 pm
על ידי שמן ודבש
היכן מקורו של מדרש זה?

תודה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יוני 27, 2019 5:36 pm
על ידי כרמי שלי
דרופתקי דאורייתא כתב:תוס' קידושין כ. בשם ירושלמי שאם יש לבעה"ב כר אחד נותנו לעבד - היכן דברי הירושלמי?

viewtopic.php?f=46&t=45719&p=545066&hilit#p545066
http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יוני 27, 2019 5:42 pm
על ידי כרמי שלי
שמן ודבש כתב:היכן מקורו של מדרש זה?
תמונה
תודה

viewtopic.php?f=7&t=30792&start=2080#p542062

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יוני 27, 2019 5:46 pm
על ידי קמצן_קדוש
לא ברור לי אם קשור לאשכול, אבל ננסה.

בזמנו קראתי באיזה ספר על הרש"ר הירש,
שבצוואתו ציווה את כל רכושו לאשתו (אולי לכל ילדיו כולל הבנות..?) ורק שאת ספרי הקודש שלו ביקש שילכו או"ק לבנים כדי שתהיה "ירושה דאורייתא".

אינני זוכר באיזה ספר קראתי.

מישהו יודע או יש ברשותו ספר על הרש"ר ויוכל לבדוק?
(כמדומני זה היה בסוף הספר ממש).

ייש"כ!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יוני 27, 2019 5:47 pm
על ידי שמן ודבש
כרמי שלי כתב:
שמן ודבש כתב:היכן מקורו של מדרש זה?
תמונה
תודה

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 80#p542062


יישר כח, אבל עדיין לא נמצא פתרונו שם... אולי כעת

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יוני 27, 2019 5:50 pm
על ידי כרמי שלי
שמן ודבש כתב:
כרמי שלי כתב:
שמן ודבש כתב:היכן מקורו של מדרש זה?
תמונה
תודה

viewtopic.php?f=7&t=30792&start=2080#p542062

יישר כח, אבל עדיין לא נמצא פתרונו שם... אולי כעת

בשעתו חפשתי, ולא עלתה בידי כזאת.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יוני 27, 2019 5:57 pm
על ידי שמן ודבש
כרמי שלי כתב:
שמן ודבש כתב:
כרמי שלי כתב:
שמן ודבש כתב:היכן מקורו של מדרש זה?
תמונה
תודה

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 80#p542062

יישר כח, אבל עדיין לא נמצא פתרונו שם... אולי כעת

בשעתו חפשתי, ולא עלתה בידי כזאת.


אם קבלה היא נקבל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' יוני 28, 2019 1:01 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
כרמי שלי כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:תוס' קידושין כ. בשם ירושלמי שאם יש לבעה"ב כר אחד נותנו לעבד - היכן דברי הירושלמי?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... it#p545066
http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=


תודה רבה!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' יוני 28, 2019 12:27 pm
על ידי שמן ודבש
האם יש מקור לכך שישנו עוף שכאשר הוא שר שירה, מתקבצים אליו הרבה עופות לשורר יחד עמו?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יוני 30, 2019 5:13 pm
על ידי שמן ודבש
שלום
האם ידוע מקור הדברים שהביא השם משמואל?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יוני 30, 2019 8:11 pm
על ידי מחולת המחנים
האם ידוע מקור לכך שארבעת ערי הקודש בארץ ישראל הם כנגד ארבעת היסודות - ירושלים כנגד יסוד האש - אש תמיד תוקד על המזבח, כי אתה ה' באש הצתה, חברון כנגד יסוד העפר - ישני עפר, טבריה כנגד יסוד המים - ימה של טבריה, וצפת כנגד יסוד האויר.
זכור לי אולי בשם חסד לאברהם לר"א אזולאי.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יוני 30, 2019 8:22 pm
על ידי בקרו טלה
מחולת המחנים כתב:האם ידוע מקור לכך שארבעת ערי הקודש בארץ ישראל הם כנגד ארבעת היסודות - ירושלים כנגד יסוד האש - אש תמיד תוקד על המזבח, כי אתה ה' באש הצתה, חברון כנגד יסוד העפר - ישני עפר, טבריה כנגד יסוד המים - ימה של טבריה, וצפת כנגד יסוד האויר.
זכור לי אולי בשם חסד לאברהם לר"א אזולאי.

פטור ללא כלום א"א
או' יא

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יוני 30, 2019 8:24 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
שמן ודבש כתב:שלום
האם ידוע מקור הדברים שהביא השם משמואל?

התגלות לובן העליון ביוהכ"פ נמצא הרבה בספרי קבלה ולמשל במגיד מישרים פרשת וישב.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יוני 30, 2019 8:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
בקרו טלה כתב:
מחולת המחנים כתב:האם ידוע מקור לכך שארבעת ערי הקודש בארץ ישראל הם כנגד ארבעת היסודות - ירושלים כנגד יסוד האש - אש תמיד תוקד על המזבח, כי אתה ה' באש הצתה, חברון כנגד יסוד העפר - ישני עפר, טבריה כנגד יסוד המים - ימה של טבריה, וצפת כנגד יסוד האויר.
זכור לי אולי בשם חסד לאברהם לר"א אזולאי.

פטור ללא כלום א"א
או' יא

יישר כח, ואשכחנא מרגניתא מלעילא...

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ עצת אחיתופל

פורסם: א' יוני 30, 2019 10:59 pm
על ידי מצפה
מה המקור שכל הנוטל עצה מאחיתופל מצליח?

יישר כחכם, המצפה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יוני 30, 2019 11:07 pm
על ידי מחולת המחנים
"ועצת אחיתופל אשר יעץ בימים ההם כאשר ישאל איש בדבר האלקים" (שמואל ב טז, כג) ועיין רד"ק שם.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יוני 30, 2019 11:10 pm
על ידי מצפה
מחולת המחנים כתב:"ועצת אחיתופל אשר יעץ בימים ההם כאשר ישאל איש בדבר האלקים" (שמואל ב טז, כג) ועיין רד"ק שם.

יישר כח.
בכ"ז אני חושב שיש איזה שהוא מקור ללשון מצליח


(לזה קוראים בושות?)

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' יולי 01, 2019 3:34 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
כף החיים סי' רמא אות ז [סוף ח"ג]:
כל המרבה בחסידות - מאריך חיים


מה המקור?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' יולי 01, 2019 11:27 am
על ידי .השוחט
אולי במשלי? [יראת ה' תוסיף ימים. בערך].

ואולי על משקל מה שאמרו המאריך בדבר פלוני [שעניין כל מאריך הוא מדת חסידות] מאריכין לו ימיו ושנותיו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ ירושלמי

פורסם: ב' יולי 01, 2019 3:25 pm
על ידי מצפה
מעשה בי"ג אחים אשר שניים עשר מביניהם נסתלקו מן העולם בלא יבום, וחפצו נשותיהם של שניים עשר האחים שהאח האחרון ייבמם, אבל הוא לא רצה וכו'.

איה המראה מקום?

יישר כח, המצפה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ ירושלמי

פורסם: ב' יולי 01, 2019 5:51 pm
על ידי בקרו טלה
מצפה כתב:מעשה בי"ג אחים אשר שניים עשר מביניהם נסתלקו מן העולם בלא יבום, וחפצו נשותיהם של שניים עשר האחים שהאח האחרון ייבמם, אבל הוא לא רצה וכו'.
איה המראה מקום?
יישר כח, המצפה

ירושלמי יבמות פרק ד הלכה יב
דלמא תלת עשר אחין הויין ומתין תרין עשר דלא בנין אתיון בעיון מתייבמה קומי רבי אמר ליה רבי איזיל ייבם אמר ליה לית בחיילי. והם אומרות כל חדא וחדא אנא מזייננא ירחי. אמר ומאן זיין ההוא ירחא דעיבורא. אמר רבי אנא זייננא ירחא דעיבורא וצלי עליהון ואזלון להון בתר תלת שנין אתון טעינין תלתין ושיתא מיינוקין אתון וקמנו להן קומי דרתה דרבי. סלקין ואמרין ליה לרע קרייא דמיינוקין בעיין מישאל בשלמא. אודיק ר' מן כוותא וחמתון. אמר לון מה עיסקיכון. אמרין ליה אנן בעיין תיתין לן ההוא ירחא דעיבורא. ויהיב להון ההוא ירחא דעיבורא.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' יולי 01, 2019 6:29 pm
על ידי בן_אליעזר
א] אשמח להפניות ומראי מקומות, בכלל, על שניתן לפרש תיבת "אף" במשמעות של "אפילו" (ובפרט באם יש כזה בפרק"א בייחוד)

כולל גם במאמרים ונימוקים מאוחרים יותר.

ב-1] ומענין לענין באותו ענין: האם מצינו מי שפירש במשנה (אבות פ"ה) "עשרה דברים נבראו בע"ש בין השמשות", שהג' פעמים "אף" שם במשנה ("ויש אומרין אף המזיקין.." וכיו"ב - עכ"פ לכמה מהגירסאות) הם במובן של "אפילו"?
ב-2] והאם יש מי שדייק - עכ"פ לכמה מהגיר' - בדברי המשנה "וי"א אף קברו של משה רבינו, ואילו של אברהם אבינו, וי"א אף המזיקין וי"א אף צבת בצבת עשוי'". בזה שאין "אף" נוספת ל"אילו של א"א", האם נכלל בקודמו. או דיוקים דומים בחסרונו של "אף" זו?

בתודה מראש למסייעים בכהנ"ל,

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' יולי 01, 2019 9:00 pm
על ידי ושא_נס
והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' יולי 01, 2019 9:25 pm
על ידי א_צאנזער
ושא_נס כתב:והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ


אולי כוונתך מוסר? [מלשין]

אם כן, הרי שהמקור ידוע שהמדבר לשון הרע מתגלגל בגלגול כלב, וסמכו על הפסוק ויקרא ל"ה נובח.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' יולי 01, 2019 9:36 pm
על ידי ושא_נס
א_צאנזער כתב:
ושא_נס כתב:והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ


אולי כוונתך מוסר? [מלשין]

אם כן, הרי שהמקור ידוע שהמדבר לשון הרע מתגלגל בגלגול כלב, וסמכו על הפסוק ויקרא ל"ה נובח.


ייש"כ

אלו הם הדברים בשרשם.
ספר זרע אהרן (ווילנא תרע"א):
"דאמרו בפרק שירה: כלבים אומרים [תהלים צה ו] באו נשתחוה (ונברכה) [ונכרעה נברכה]. ונראה לפרש על פי מאמרם ז"ל בפסחים דף קי"ח [ע"א] דכל המספר לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים, ונראה לפרש להשליכו לחוץ למקום שהכלב שוכן, מפני שגם הוא דומה לכלב, דאמרו (בספרי) [בשמות רבה] [פרשה לא פיסקא ט] על פסוק [שמות כב ל] ואנשי קדש תהיון לי - אל תהיו ככלבים שכשאחד נובח כולם מתקבצים ונובחים על חנם. והמקובלים [????] אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח. וכשנתרבו המוסרים עשרה פעמים יותר ממספר הכלבים מתגלגלים עשרה מוסרים בכלב אחד, ולכן אומר הכלב למוסרים המגולגלים בתוכו בואו ונשתחוה ונברכה, ונעשה ברכו, כי יש לי מנין שלם של מוסרים בכרסי. ומוסרים גרועים על פי דין מעכו"ם, דבעכו"ם לא מורידים ולא מעלים, אבל מסור מורידים ולא מעלים [ע"ז כו א-ב]...".

הביאור הזה שיש מנין של מוסרים וכו', מוזכר בספרים קדומים יותר?

בינתיים מצאתי זה:
עמק המלך: "וגם מי שמוסר ממונו של ישראל בידי גוים, על ידי מלשינותו, דינו בכלב נובח, שנאמר "ויקרא לה נובח בשמו" [במדבר ל"ב מ"ב], ומלת ל"ה נוטריקון ל'שון ה'רע, רוצה לומר יבוא מלשין עבדא למאריה, נובח בלשונו, בכלב נובח".

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' יולי 01, 2019 9:48 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
עי' מדרש תלפיות ענף גלגול ערך המוסר.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' יולי 01, 2019 11:28 pm
על ידי נחלי אפרסמון
א_צאנזער כתב:
ושא_נס כתב:והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ


אולי כוונתך מוסר? [מלשין]

אם כן, הרי שהמקור ידוע שהמדבר לשון הרע מתגלגל בגלגול כלב, וסמכו על הפסוק ויקרא ל"ה נובח.

כן כתב החת"ס בתורת משה וישב עמ' קנ"ז.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' יולי 01, 2019 11:38 pm
על ידי נחלי אפרסמון
ילקוט ראובני - חלק דבר שבקדושה
מי שמוסר ממון של חבירו ע"י מלשינים דינו יגולגל בכלב נב"ח שנאמר ויקרא לה נבח לה"ה ר"ת ל'שון ה'רע:
\{עמק המלך דף י"ז\}:

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' יולי 02, 2019 12:51 am
על ידי רצון
ושא_נס כתב:
א_צאנזער כתב:
ושא_נס כתב:והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ


אולי כוונתך מוסר? [מלשין]

אם כן, הרי שהמקור ידוע שהמדבר לשון הרע מתגלגל בגלגול כלב, וסמכו על הפסוק ויקרא ל"ה נובח.


ייש"כ

אלו הם הדברים בשרשם.
ספר זרע אהרן (ווילנא תרע"א):
"דאמרו בפרק שירה: כלבים אומרים [תהלים צה ו] באו נשתחוה (ונברכה) [ונכרעה נברכה]. ונראה לפרש על פי מאמרם ז"ל בפסחים דף קי"ח [ע"א] דכל המספר לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים, ונראה לפרש להשליכו לחוץ למקום שהכלב שוכן, מפני שגם הוא דומה לכלב, דאמרו (בספרי) [בשמות רבה] [פרשה לא פיסקא ט] על פסוק [שמות כב ל] ואנשי קדש תהיון לי - אל תהיו ככלבים שכשאחד נובח כולם מתקבצים ונובחים על חנם. והמקובלים [????] אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח. וכשנתרבו המוסרים עשרה פעמים יותר ממספר הכלבים מתגלגלים עשרה מוסרים בכלב אחד, ולכן אומר הכלב למוסרים המגולגלים בתוכו בואו ונשתחוה ונברכה, ונעשה ברכו, כי יש לי מנין שלם של מוסרים בכרסי. ומוסרים גרועים על פי דין מעכו"ם, דבעכו"ם לא מורידים ולא מעלים, אבל מסור מורידים ולא מעלים [ע"ז כו א-ב]...".

הביאור הזה שיש מנין של מוסרים וכו', מוזכר בספרים קדומים יותר?

בינתיים מצאתי זה:
עמק המלך: "וגם מי שמוסר ממונו של ישראל בידי גוים, על ידי מלשינותו, דינו בכלב נובח, שנאמר "ויקרא לה נובח בשמו" [במדבר ל"ב מ"ב], ומלת ל"ה נוטריקון ל'שון ה'רע, רוצה לומר יבוא מלשין עבדא למאריה, נובח בלשונו, בכלב נובח".





ספר פלא יועץ [ערך גלגול] ואפילו על עבירות שנראין קלות ודשו בהן רבים כגון המדבר לשון הרע שמתגלגל בכלב נובח וסימניך ויקרא ל"ה נובח ל"ה ר"ת לשון הרע

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' יולי 02, 2019 12:59 am
על ידי נחלי אפרסמון
הראני בני בס' חידושי הרי"ם וכן בס' שפתי צדיק פרשת קרח, שמביאים בשם הזוה"ק שהקב"ה רצה לעשות את קרח לוי גדול .כמו שהיה אהרון כה"ג ולא מצאתי לע"ע בזוהר אשמח אם יאירו עיני.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' יולי 02, 2019 12:07 pm
על ידי שמחו
הח"ח בספר חומת הדת (פי"ג) מביא בשם מדרש שהכתוב 'יונתי בחגוי הסלע' נאמר על סוף השעבוד במצרים שע"ז נאמר 'תכבד העבודה על האנשים' וכו'.
לע"ע לא מצאתי מדרש כזה, כן ידוע לדרוש את הכתוב הנ"ל על הזמן שהמצרים רדפו אחריהם לפני ים סוף.
אשמח למי שיאיר את עיני.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' יולי 02, 2019 12:56 pm
על ידי לבנון
נחלי אפרסמון כתב:הראני בני בס' חידושי הרי"ם וכן בס' שפתי צדיק פרשת קרח, שמביאים בשם הזוה"ק שהקב"ה רצה לעשות את קרח לוי גדול .כמו שהיה אהרון כה"ג ולא מצאתי לע"ע בזוהר אשמח אם יאירו עיני.

הרמח"ל באדיר במרום (מהד' הרב ספינר עמ' רטו) מבאר מדוע יש רק כהן גדול ואין לוי גדול, אם היה כזה מאמר בזוהר, לא מסתבר שהיה נעלם ממנו.