עמוד 69 מתוך 79

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2019 12:54 pm
על ידי מחולת המחנים
איתא בספרי (פרשת דברים, הובא ברש"י דברים א, ג) "ומפני ד' דברים אין מוכיחים את האדם אלא סמוך למיתה, כדי שלא יהא מוכיחו וחוזר ומוכיחו וכו'", ויש לברר הטעם בזה ועיין בגו"א וכלי יקר.
שאלתי האם מצאנו באיזהו מקומן שביארו הטעם שאם יצטרך לחזור ולהוכיחו, לא יהיה לו כח לזה שוב פעם.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' ספטמבר 12, 2019 7:01 pm
על ידי ושא_נס
באחד מספרי האחרונים:
"והתולש ביום טוב חייב כמו בשבת משום מפרק".
אשמח למי שיכול בטובו לעזור למצוא המקור לכך. יתכן והמקור פשוט וקל, אלא שלעת עתה לא מצאתיו.
יישר כוח

נשמת הבל התגלגלה במשה

פורסם: ה' ספטמבר 12, 2019 8:31 pm
על ידי ספרים וועלט
זה דבר מפורסם בהרבה ספרים. אני מחפש את מקור היותר קדום להנחה זו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' ספטמבר 12, 2019 8:44 pm
על ידי .השוחט
מן הסתם בשער הגלגולים

Re: נשמת הבל התגלגלה במשה

פורסם: ה' ספטמבר 12, 2019 11:33 pm
על ידי ספרים וועלט
ספרים וועלט כתב:זה דבר מפורסם בהרבה ספרים. אני מחפש את מקור היותר קדום להנחה זו.

אולי זה מזוהר:
זוהר כרך א (בראשית) פרשת בראשית דף כח עמוד ב
ומההיא זוהמא נפק קין וקטל להבל רועה צאן דאתמר ביה בשגם הוא בשר בשגם זה הבל, בשג"ם ודאי איהו מש"ה וקטיל ליה ואיהו הוה ברא בוכרא דאדם, ועם כל דא משה בגין לכסאה על ערייתא דאבוהי נטל בת יתרו דאתמר ביה (שופטים א') ובני קיני חותן משה והא אוקמוה אמאי אתקרי קיני שנפרד מקין כמה דאת אמר (שם ד') וחבר הקיני נפרד מקין

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' ספטמבר 15, 2019 4:55 pm
על ידי פלוריש
האם יש דעה בראשונים שבישול מים בשבת זה דרבנן?
תודה

פת עכו"ם אופן להיתר

פורסם: א' ספטמבר 15, 2019 8:04 pm
על ידי מצפה
אני צריך מקור הלכתי שפת עכו"ם אשר נתבשל במים על ידי ישראל (אחר אפייתו) נעשה מותר
יישר כחכם,
המצפה

Re: פת עכו"ם אופן להיתר

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 12:29 am
על ידי הצעיר באלפי
כך הביא בדרכי תשובה (ס"ק ע"ה) בשם ספר עץ חיים על מלאכת שבת (מלאכת אופה אות ו') ע"ש.
אך בשו"ת רשב"ש (סי' תרכ"ח) כתב להיפך ע"ש.

Re: פת עכו"ם אופן להיתר

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 12:32 pm
על ידי מצפה
יישר כחך

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 11:22 am
על ידי תם מה הוא אומר
שערי תשובה ש"א אות מז:
אשר לא ישא פנים ולא יקח שחד, ופירשו רז"ל, לא יקח שוחד מצוה, למחול ולהעביר על העונות.


היכן הם דברי חז"ל?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 11:42 am
על ידי לבנון
תם מה הוא אומר כתב:שערי תשובה ש"א אות מז:
אשר לא ישא פנים ולא יקח שחד, ופירשו רז"ל, לא יקח שוחד מצוה, למחול ולהעביר על העונות.


היכן הם דברי חז"ל?

כעי"ז כתב גם המאירי בפירושו לאבות וז"ל: שכבר נאמר בדרכיו ית' אשר לא יקח שוחד ופירשו בו שוחד מצות כלומר שאם עשה עבירה אחת ובא אח"כ לעשות מצוה כנגדה לא תחשוב שאותה מצוה תעביר העונש של אותה עבירה אבל עונש העבירה שמור לבעליו וגמול המצוה במקומו עומד.

אני מניח שאת הילקוט במשלי תתקמז ראית, אלא ששם הוא אומר דבריו על הפסוק יד ליד לא ינקה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 11:47 am
על ידי לבנון
דעת הרמב"ן בשכחת העשין י"א, שהלאו ונשמרת מכל דבר רע, הוא מצוה לדורות, במחנה המלחמה, להזהר מכל דבר שיש בו סילוק שכינה.

שמעתי פעם, שיש מי שאומר שזה לאו דוקא במחנה המלחמה, אלא בכל זמן של סכנה.
האם מישהו יודע מקור לדברים אלו
יש"כ

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 12:58 pm
על ידי תם מה הוא אומר
לבנון כתב:
תם מה הוא אומר כתב:שערי תשובה ש"א אות מז:
אשר לא ישא פנים ולא יקח שחד, ופירשו רז"ל, לא יקח שוחד מצוה, למחול ולהעביר על העונות.


היכן הם דברי חז"ל?

כעי"ז כתב גם המאירי בפירושו לאבות וז"ל: שכבר נאמר בדרכיו ית' אשר לא יקח שוחד ופירשו בו שוחד מצות כלומר שאם עשה עבירה אחת ובא אח"כ לעשות מצוה כנגדה לא תחשוב שאותה מצוה תעביר העונש של אותה עבירה אבל עונש העבירה שמור לבעליו וגמול המצוה במקומו עומד.

אני מניח שאת הילקוט במשלי תתקמז ראית, אלא ששם הוא אומר דבריו על הפסוק יד ליד לא ינקה.


יש"כ

הדברים מוזכרים כמדומני גם ברמב"ם ורבינו יונה ספ"ד דאבות. ועוד בהרבה מקומות. (חיפשתי מקופיא במאגר של אוצר החכמה). אבל לפו"ר ל"מ המקור בדברי חז"ל.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 2:41 pm
על ידי ציטרון
ספרי דברים שמז:
ר׳ חנינא בן גמליאל אומר:
לעולם אין מחליפים לא זכות בחובה ולא חובה בזכות חוץ משל ראובן ומשל דוד...
(צוטט ע״י הרשב״ץ בסופ״ד מאבות).

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 5:17 pm
על ידי לב חיים
מה המקור שמהרהר תשובה בשעת תק"ש יכופר לו עוון חילול ה'.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 9:44 pm
על ידי מצליח
בנהר שלום לרש"ש ועי' בביתו נאוה קודש על ר"ה עמ' תיט

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 11:44 pm
על ידי לב חיים
מצליח כתב:בנהר שלום לרש"ש ועי' בביתו נאוה קודש על ר"ה עמ' תיט

אולי יואיל מר לציין לי איפה הרש"ש בדיוק?
לענ"ד אין רש"ש כזה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 11:57 pm
על ידי בן_אליעזר
לפני כו"כ [עמודי] הודעות כאן, היו כמה הפניות וכו' למאמרים שגורים ולא נודע מקורם בחז"ל, וכיו"ב. וזה כנראה ההודעה האחרונה בנושא ספציפי זה:
viewtopic.php?f=7&t=30792&p=564007&hilit=%D7%9E%D7%99%D7%99%D7%96%D7%9C%D7%A2%D7%A1#p564225

דודי צח כתב:מאמרים השגורים ואינם בחז"ל, יעויין גם בספר "מצווה ועושה" להרב שמואל דוד פרידמאן ח"א פרק מג, נמצא באוצר


וראיתי לנכון להוסיף משהו שלא הובא שם ע"ע (ואמנם אולי אי"ז מקומו הנכון, וצוות האתר בטח יעמידו דבריי במק"א בפורום לפי ראות עיניהם), והוא מאסף מרתק (ומיוחד בסגנונו מחברו כידוע..) מהרב בא-גד בענינים קשורים, המלווה עם התגובות שקיבל מאחרים עליהם ועל עוד כאלו וכו'. רצו"ב (הספר מופיע באוצר).

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2019 12:33 am
על ידי תם מה הוא אומר
האם מצינו מקום שהוזכר לשון "אדם", ומפרשים דה"ה ל"מלאך"?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2019 12:35 am
על ידי ספרים וועלט
תם מה הוא אומר כתב:האם מצינו מקום שהוזכר לשון "אדם", ומפרשים דה"ה ל"מלאך"?

ירושלמי וכל אדם לא יהיה באוהל מועד בבאו לכפר בקודש אפילו אותם שפניהם כפני אדם.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2019 10:58 am
על ידי תורה מפוארת
העבודת ישראל מביא והרבה מצדיקים מצוטטים בשמו את דברי האריז"ל ששני ימים של ראש השנה מחולקים שיום א' זה דין על רוחניות האדם ויום ב' על גשמיות, דא עקא שלמרות חיפושי הרבים לא מצאתי בכתבי האריז"ל דבר זה, אולי יקרה דבר אצל מי ויראינו נפלאות?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2019 11:51 am
על ידי שמואל שלומוביץ
תורה מפוארת כתב:העבודת ישראל מביא והרבה מצדיקים מצוטטים בשמו את דברי האריז"ל ששני ימים של ראש השנה מחולקים שיום א' זה דין על רוחניות האדם ויום ב' על גשמיות, דא עקא שלמרות חיפושי הרבים לא מצאתי בכתבי האריז"ל דבר זה, אולי יקרה דבר אצל מי ויראינו נפלאות?

לדעתי זה פרשנות של דברי האר"י בסדרי הכוונות. בזכרוני שבדקתי בעבר ואין דבר מפורש כזה בדברי האר"י.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2019 3:08 pm
על ידי וונדרבר
תורה מפוארת כתב:העבודת ישראל מביא והרבה מצדיקים מצוטטים בשמו את דברי האריז"ל ששני ימים של ראש השנה מחולקים שיום א' זה דין על רוחניות האדם ויום ב' על גשמיות, דא עקא שלמרות חיפושי הרבים לא מצאתי בכתבי האריז"ל דבר זה, אולי יקרה דבר אצל מי ויראינו נפלאות?

אולי יש לעיין בס' שפתי חיים (להגה"צ רבי חיים פרידלנדר) מועדים ח"א עמ' ק"ב ואילך, בענין ב' דיני ר"ה - עוה"ז ועוה"ב.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2019 9:44 pm
על ידי מצליח
לב חיים כתב:
מצליח כתב:בנהר שלום לרש"ש ועי' בביתו נאוה קודש על ר"ה עמ' תיט

אולי יואיל מר לציין לי איפה הרש"ש בדיוק?
לענ"ד אין רש"ש כזה.

ראה במצורף

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2019 9:56 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
לב חיים כתב:
מצליח כתב:בנהר שלום לרש"ש ועי' בביתו נאוה קודש על ר"ה עמ' תיט

אולי יואיל מר לציין לי איפה הרש"ש בדיוק?
לענ"ד אין רש"ש כזה.


הדברים מוכרחים בדרשת הרש"ש, כל הדרשה הוא על מה שלא מצטערים על "כבוד שמים", וממילא יוצא שהזמן גרמא להיות מועיל לכפרה על חילול ה', שהוא היפך מכבוד שמים, וכמבואר שם שהזמן מועיל לתשובה על זה.

שו"ר מה שהועלה כעת בהודעה שמעלי, ודפח"ח, ורק אעיר כי בהוצאה של אהבת שלום לדרשת הרש"ש אכן הובא הנוסח של שבועת שוא, (כמדומני, כרגע אינו תח"י).

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' ספטמבר 19, 2019 4:20 am
על ידי נהר שלום
פלוריש כתב:האם יש דעה בראשונים שבישול מים בשבת זה דרבנן?
תודה

יש שיטה שאין במים בישול אחר בישול

Re: אם יש חיוב חטאת על בישול מים בשבת

פורסם: ה' ספטמבר 19, 2019 6:40 am
על ידי במסתרים
פלוריש כתב:האם יש דעה בראשונים שבישול מים בשבת זה דרבנן?
תודה

עיין כאן עמוד 2 http://beinenu.com/sites/default/files/ ... _44_78.pdf

Re: אם יש חיוב חטאת על בישול מים בשבת

פורסם: ה' ספטמבר 19, 2019 10:06 am
על ידי פלוריש
במסתרים כתב:
פלוריש כתב:האם יש דעה בראשונים שבישול מים בשבת זה דרבנן?
תודה

עיין כאן עמוד 2 http://beinenu.com/sites/default/files/ ... _44_78.pdf

תודה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ ניקוד "אבודרהם"

פורסם: ה' ספטמבר 19, 2019 8:25 pm
על ידי ישראל אליהו
ראיתי בויקי ששלחו לרש"ש [רבי שלום שרעבי] שניקד את האות ד' בפתח.
האם ידוע המקור?
בתודה

חידושו של הרוגוצובי בענין קריאת י' בני המן בנשימה אחת, היכן נכתב?

פורסם: ו' ספטמבר 20, 2019 8:40 am
על ידי ברוז
בספרים רבים הביאו את המקור מצפנת פענח השמטה להלכות גירושין.
אודה על ציון מ"מ מדוייק לפי מס' חלק ועמוד או לחילופין קישור למ"מ המדוייק.

Re: חידושו של הרוגוצובי בענין קריאת י' בני המן בנשימה אחת, היכן נכתב?

פורסם: ו' ספטמבר 20, 2019 9:01 am
על ידי אב בבינה
ברוז כתב:בספרים רבים הביאו את המקור מצפנת פענח השמטה להלכות גירושין.
אודה על ציון מ"מ מדוייק לפי מס' חלק ועמוד או לחילופין קישור למ"מ המדוייק.

viewtopic.php?f=26&t=17377#p437270

Re: חידושו של הרוגוצובי בענין קריאת י' בני המן בנשימה אחת, היכן נכתב?

פורסם: ו' ספטמבר 20, 2019 9:03 am
על ידי ברוז
אב בבינה כתב:
ברוז כתב:בספרים רבים הביאו את המקור מצפנת פענח השמטה להלכות גירושין.
אודה על ציון מ"מ מדוייק לפי מס' חלק ועמוד או לחילופין קישור למ"מ המדוייק.

viewtopic.php?f=26&t=17377#p437270

תודה רבה.
את זה גם אני ראיתי.
אני מחפש את הציטוט המדוייק מדברי הרוגצובי, וע"כ ארצה מ"מ מדוייק לפי מס' עמ' (את ההשמטות להל' גירושין לא מצאתי) או להעלות לכאן את הקטע הרלוונטי מדברי קדשו.
תודה.

Re: חידושו של הרוגוצובי בענין קריאת י' בני המן בנשימה אחת, היכן נכתב?

פורסם: ו' ספטמבר 20, 2019 9:21 am
על ידי סעדיה
ברוז כתב:אני מחפש את הציטוט המדוייק מדברי הרוגצובי, וע"כ ארצה מ"מ מדוייק לפי מס' עמ' (את ההשמטות להל' גירושין לא מצאתי) או להעלות לכאן את הקטע הרלוונטי מדברי קדשו.
תודה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ש' ספטמבר 21, 2019 11:06 pm
על ידי זקן ששכח
מחפש מקור למנהג חסידים הראשונים להוסיף דבר מה בסעודתם מדי יום שיהיה להם כח לצום ביום הכפורים.
ייש"כ

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ ניקוד "אבודרהם"

פורסם: ש' ספטמבר 21, 2019 11:39 pm
על ידי פרנצויז
ישראל אליהו כתב:ראיתי בויקי ששלחו לרש"ש [רבי שלום שרעבי] שניקד את האות ד' בפתח.
האם ידוע המקור? בתודה

אני חסום לויקי,
אך ראיתי ב"המכלול" ערך רבי דוד אבודרהם https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7% ... 7%94%D7%9D
ומן הסתם הדברים דומים.
ונראה שיש כאן בלבול.
ראה בס' אבודרהם השלם (ירושלים תשכ"ג), בסופו, קונ' "דברי שלמה" מאת רבי שלמה אהרן ורטהימר זצ"ל, הכולל שינויי נוסחאות עפ"י כת"י אבודרהם שהיה באוצר הספרים של הרה"ק רבי שלום שרעבי זצ"ל. ובמבוא, "פתח דבר", עמ' שצ"ו, כתב על תולדות המחבר ומשפחתו, וכתב שנראה לנקד "אבו דרהם" עם פתח תחת אות ד', עיי"ש.
וכמובן אין לזה שום קשר לרש"ש, אלא היא השערה של המו"ל.

ולבירור בענין הניקוד, ראה קובץ ישורון כרך כ"ה עמ' מ"ג הערה 10 שבלועזית כתוב Abudarham. (וכן ניקד באוצר ישראל של אייזנשטיין ח"א עמ' 17).
וידוע שעד היום יש משפחות בשם אבודרהם, וכמדומה שבחוץ לארץ כותבים את שמם Abudarham.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' ספטמבר 22, 2019 2:03 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
כל המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול מלכות

האם מצינו שפירשו משנה זו לגבי "מלכות שמים"

בתודה מראש

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' ספטמבר 22, 2019 4:33 pm
על ידי ספרים וועלט
מה המקור שאם מבשלים ביצים שמקפידים שתהיינה לכה"פ ג' ביצים, כך שאם יש באחת טיפת דם תהיה בטלה?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' ספטמבר 22, 2019 8:20 pm
על ידי תורה מפוארת
אין האוצר אגרות חזון איש, ע"כ שאלתי מה לשונו של החזון איש באגרתו בח"א נגד העוסקים מיד בתחילת לימודם בחקירות האחרונים לפני שביררו הסוגיא לעומקה? [הרב וואזנר מביא אותו]

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' ספטמבר 22, 2019 8:21 pm
על ידי עזריאל ברגר
ספרים וועלט כתב:מה המקור שאם מבשלים ביצים שמקפידים שתהיינה לכה"פ ג' ביצים, כך שאם יש באחת טיפת דם תהיה בטלה?

מתוך http://din.org.il/2014/10/24/%D7%94%D7% ... %95%D7%A9/
בס’ יד יהודה סי’ סו ס”ק ז כתב, שאם התבשלו שני ביצים ובאחת מהן יש דם, גם השניה נאסרת מחמת שהיא בולעת טעם מהראשונה ואין להתיר אלא ברוב. על פי זה יש שנהגו שלא לבשל זוגות ביצים בכל מספר שהוא, כדי לתת יותר סיכוי לביטול ברוב. אולם, מעיקר הדין אין בכך איסור, וע”ע מש”כ בזה בס’ מעדני אשר איסור והיתר סי’ ב.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' ספטמבר 23, 2019 7:56 pm
על ידי בברכה המשולשת
מה המראה המקום המדוייק לדברי רס"ג על כך שא"א להבין אפילו מצוה אחת בלי תורה שבע"פ?
תודה רבה