עמוד 2 מתוך 2

Re: היכן מוזכר לראשונה ענין דומם צומח וכו'

פורסם: ג' מאי 17, 2011 12:17 am
על ידי תולעת ספרים07
ואם כבר אז כבר
האם המושג אש מים רוח עפר הוא מושג חזל"י
בזמנו דיברתי עם כמה וכמה בקיאים גדולים והודו לי שאין דבר כזה בחז"ל ודלא כדברי האור החיים תחילת בראשית בראשית ברא וכו' את האש מים רוח עפר.
חומר היולי רמב"ן וכו' - אינו בנמצא בחז"ל

Re: היכן מוזכר לראשונה ענין דומם צומח וכו'

פורסם: ג' מאי 17, 2011 6:08 am
על ידי י. רבינוביץ
מעיין כתב:
היא שיחתי כתב:
י. רבינוביץ כתב:איך שיהיה, ברור שלפי המדע בזמנינו אין למושגים האלה משמעות.
[url][/url]



חכמים הזהרו בדבריכם!

הדבר מופיע בהרבה ספרי קבלה
ודומני שבעיקר נפוץ בקבלה הספרדית מתקופת רבינו בחיי


ומה עם טריפות

ומה עם כלאים

ומה עם אמר"ע

שמעתי פעם שיתכן שלפי המדע יתפרש חלוקה של אמר"ע למושגים אחרים - כמו לג' חלקי האטום וכח ד' המחברן ומדויק בפסוקי איוב

ועל כל פנים לעסוק בענינים אלו על טהרת הקודש צריכים ללב רחב בשתי הכיוונים וגם הרבה יראת שמים, ולדעתי דוגמא מופתית לענין זה בזמנינו אלה בתחומו הוא הרב אמתי בן דוד והמבין יבין...

לגבי ה' אמיתי בן דוד מרחוב סורוצקין, עיין בשיחת חולין.

כעת אני רוצה לעשות סדר בדברים, למרות שכבר הבהרתי את הדברים בקצרה לעיל.
לגבי הזכרת הדברים בספרי הראשונים וכו' וכו', השאלה האם זה מדד לקבלת חכמי אומות העולם לעולם ועד- כהלמ"מ, רק בגלל שהראשונים הזכירוהו. הרי הראשונים גם הזכירו בהשפעת אריסטו את עניין הגלגלים (שהעולם עשוי כגלדי בצל...) שהוא בזמנינו חוכא ואיטלולא כפשוטו, וביניהם היו גדולי רבותינו כהרמב"ם, הראב"ע, ועוד רבים וטובים. כמו כן, הם גם הסבירו שהעולם נברא מארבע יסודות, עפר, רוח, מים, ואש, וגם זה בהשפעת הרב הדגול אריסטו, והנה כיום ברור שיש יותר ממאה יסודות כימיים טהורים. ויש עוד דוגמות נוספות מדעות אריסטו שנכתבו באיזהו מקומן שיהיו ללעג בזמנינו אם אזכיר אותן כאן. האם נראה למישהו כאן שהרמב"ם ודעימיה המפרשים על דרך הפשט היו עומדים בזמנינו ונלחמים למען דעת אריסטו אחר שכבר הוכח אחרת?! האם אנו עם ישראל התחייבנו במשהו לתנא אריסטו וקידשנו את דבריו?!

לגבי עניין הטריפות, הכלאים וכו' וכו', אני שמתי לב ששוב ושוב חוזרים על אותה טעות, ושוכחים שיש הבדל קטן... כי כל הלכות אלו נתקבלו הלמ"מ, ולא אריסטו המציא אותם. את טעמי ההלכות משה רבינו לא אמר בפירוש או ברמז, הטעמים הם סברות של חכמינו ז"ל, בירושלמי ובבבלי טעמים שונים, ולגבי דברים שהם הלמ"מ, אכן 'נחלקו השיטות', יש מחז"ל שאומרים שההסבר של חז"ל אינו מחייב שחז"ל הסבירו כפי מה שחשבו, ודוגמה טובה לכך היא סוגיית כינים פרין ורבין, המתמודדת בדורנו עם המדע, יש אומרים חז"ל נתנו טעם שאינו מחייב ולכן אף בזמנינו מותר להרוג כינים בשבת, ויש אומרים נתנו טעם מחייב ורק המדע טועה, ולכן בזמנינו אין להרוג כינים בשבת. ראה בסוף ספר מנוחת אהבה בהסברים המובאים שם ובמכתב הר"א דסלר המובא שם, ושו"ת תשובות והנהגות. וכאן אשים קנצי למילין בעניין זה.

Re: היכן מוזכר לראשונה ענין דומם צומח וכו'

פורסם: ג' מאי 17, 2011 8:09 am
על ידי מעיין
אמר"ע מוזכר בזוהר ובחכמי הקבלה הראשונים רבינו בחיי ובקבלת האחרונים בכתבי האר"י ואסמכוהו ורמזוהו בפסוק - ואם שכתבו מהם שהכוונה לספירות העליונות -מ"מ החלוקה מורה גם על חלוקה מעין זה בעולם העשי' דעשי' בהשתלשות
והא לך דברי המלבי"ם שהוזכר חלוקת אמר"ע ובחדא מחתא הוזכר שהמים והרוח הם מורכבים ולא ראה כל סתירה בזו...
משלי ל טז
שאול - השתי בנות שאומרות הב הב, הן שאול ועוצר רחם - ר"ל ההויה וההפסד המוטבע בחומר שהשאול הוא ההפסד וממשלת הרחם הוא ההויה המולידה מרחמה את כל והן השתי בנות שע"י יתהוה כל הוה כי אין הויה כי אם בהפסד והשלש אשר לא תשבענה, היא ארץ לא שבעה מים - ר"ל הג' יסודות עפר מים רוח, שהם מתמזגות ומתהפכות תמיד זל"ז, והנה יסוד הרוח והמים ידוע שהם מעורבים זב"ז. כי המים מורכבים משני יסודות אויריים ויש בהם ע"ט חלקים יסוד אויר חמוצי (זויערשטאף) וי"א חלקים אויר ממית (שטיקשטאף) וגם האויר מורכב מהם רק באופן אחר, שאין בו אויר חמוצי כ"כ כנודע בחימיאה, והם מתהפכים תמיד כידוע, ומודיע שגם יסוד העפר שהוא היסוד השלישי ארץ לא שבעה מים - הוא בולע אל תוכו את יסוד המים עם יסוד הרוח שבו, והם ג"כ מתהפכים זל"ז, והרביעי הוא אש לא אמרה הון - שהוא יסוד האש המהתך את כולם והוא הפועל הגדול בעולם ההויה וההפסד, והם יסודי הבריאה לדעת עלוקה, בצירוף השתי בנות שאומרות הב הב ומהוים ומפסידים את הכל:

ועל כרחך שדברי חכמים ודברי תורה לחוד במיון וסוגי הדברים, ואם על פי מחקר קר יוכיח החוקר שלא מצינו חלוקה זו בדברי הקדמונים רק מדברי אריסטו, יתכן שהי' זו חלוקה בפי החכמים היחידים ובא לאריסטו בדרך לא דרך (וד"ל...) והוא הסבירו כדעתו ולאמיתן של דברים יש להדברים תפיסה שונה תפיסה שונה... והמבין יבין הדברים לאשורם כי אי אפשר לפרש הכל בכתב... דוגמא לדברים תמצא באריכות בדברי המלבי"ם בביאור שמים ורקיע...

-------

בענין הגלגלים שמבואר ברמב"ם אין הדברים אמורים רק לגבי גלדי בצלים או לא, המדע מסביר כל פני הדברים באופן שונה כדעת קופרנקס בכח המשיכה, שגם זו לא ראו רוב חכמי ישראל כדעה שיש לשלול עיין דברי המלבי"ם הנחמדים על קפיטל ח' שבתהילים, ובאמצע דבריו

...ועתה הנה סיבוב הכוכבים כולמו בנוי על חק אחד טבעי, הוא כח המשיכה המשותף לכל החומריים, וחק הזה בעצמו אשר בו וע"י תמשוך הארץ אליה את הגופים הקטנים אשר סביבה, ואשר על ידו יפול האבן הנזרק למעלה לארץ, הוא עצמו ימשוך את הגופים הגדולים זה לזה, ועפ"י חקי התנועה והמאכאניק המשותפים לכל הגשמים בארו החוקרים האחרונים כל מלאכת השמים וסיבוב הכוכבים כנודע בספריהם, עד שנאמר כי חכמה אחת והמצאה אחת אשר שם היוצר בטבע החומריים כולנה, הוא סבת מהלך צבא השמים ותנועותיהם...

והרי הרמב"ם במורה ובריש מדע תלה את אדני האמונה על ענין הנעת הגלגל בכח אין סוף...[וכהיום צריך לפרשו על כח המשיכה עצמו, מה שאין במשמע לשונו והענין באריכות המבואר במורה והמבין יבין...] ואפשר זה מן הטעמים ששללו לימוד המורה שלא לתלות האמונה על הוכחה מופתית שניתן לערער בזמן מן הזמן... רק בקבלה האיתנה מפי משה רבינו...

Re: היכן מוזכר לראשונה ענין דומם צומח וכו'

פורסם: ג' מאי 17, 2011 11:15 am
על ידי תולעת ספרים07
כנראה שלא הובנתי נכון.
ובכן השאלה היא כזאת
כידוע רש"י הק' טורח לפרש מהו בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ
והנה באור החיים הקדוש כתב שם לפרש שהכוונה היא לאש מים רוח עפר - שנבראו תחילה והם יסודי העולם וכפי אשר אמרו בחגיגה י"ב השמים אש מים ע"ש באור החיים אריכות גדולה.

ונשאלת השאלה מדוע רש"י לא פירש כדברי האור החיים הק'
שהרי רש"י מביא כמה פעמים את ספר היצירה ולבטח ידע גם ידע מהמושג הזה אש מים רוח עפר - וראה בארוכה בספר יצירה בפירושו של דולונו שרש"י מביאו כמה פעמים.
ועל זה תירצנו שלא ניחא ליה לרש"י לפרש את הפסוק על פי דבר שלא הזכירו אותו חז"ל והיות ובחז"ל לא הוזכר בשום מקום אש מים רוח עפר על כן לא רצה בפירושו של האור החיים.
אם מישהו יודע במקום כל שהוא בחז"ל או במדרש שהוזכר אש מים רוח עפר אודה לו מאוד.

Re: היכן מוזכר לראשונה ענין דומם צומח וכו'

פורסם: ד' מאי 18, 2011 9:44 pm
על ידי איסתרא בלגינא
י. רבינוביץ כתב:לגבי הזכרת הדברים בספרי הראשונים וכו' וכו', השאלה האם זה מדד לקבלת חכמי אומות העולם לעולם ועד- כהלמ"מ, רק בגלל שהראשונים הזכירוהו. הרי הראשונים גם הזכירו בהשפעת אריסטו את עניין הגלגלים (שהעולם עשוי כגלדי בצל...) שהוא בזמנינו חוכא ואיטלולא כפשוטו, וביניהם היו גדולי רבותינו כהרמב"ם, הראב"ע, ועוד רבים וטובים. כמו כן, הם גם הסבירו שהעולם נברא מארבע יסודות, עפר, רוח, מים, ואש, וגם זה בהשפעת הרב הדגול אריסטו, והנה כיום ברור שיש יותר ממאה יסודות כימיים טהורים. ויש עוד דוגמות נוספות מדעות אריסטו שנכתבו באיזהו מקומן שיהיו ללעג בזמנינו אם אזכיר אותן כאן. האם נראה למישהו כאן שהרמב"ם ודעימיה המפרשים על דרך הפשט היו עומדים בזמנינו ונלחמים למען דעת אריסטו אחר שכבר הוכח אחרת?! האם אנו עם ישראל התחייבנו במשהו לתנא אריסטו וקידשנו את דבריו?!
.


ד' יסודות ארמ"ע נזכרו כבר בזוהר עי' וארא כ"ג ב' ארבע יסודין ארמ"ע אינון קדמאי ושרשין לעילא ותתאין ועלאין עלייהו קיימין וכו'

אמנם זה באמת מוקשה שלפי הידוע כיום אין לזה כלל מקום כמו שכתבת, ובפרט לענין האש שאינו אלא אויר חם לוהט ומאיר כדרך כל דבר בהתלהטו,
ושמעתי פעם מי שרצה לטעון שזה כנגד שלושת מצבי הצבירה של החומר ואנרגיה, או שכן או שלא.

Re: היכן מוזכר לראשונה ענין דומם צומח וכו'

פורסם: ד' מאי 18, 2011 10:14 pm
על ידי מעיין
איסתרא בלגינא כתב:
י. רבינוביץ כתב:לגבי הזכרת הדברים בספרי הראשונים וכו' וכו', השאלה האם זה מדד לקבלת חכמי אומות העולם לעולם ועד- כהלמ"מ, רק בגלל שהראשונים הזכירוהו. הרי הראשונים גם הזכירו בהשפעת אריסטו את עניין הגלגלים (שהעולם עשוי כגלדי בצל...) שהוא בזמנינו חוכא ואיטלולא כפשוטו, וביניהם היו גדולי רבותינו כהרמב"ם, הראב"ע, ועוד רבים וטובים. כמו כן, הם גם הסבירו שהעולם נברא מארבע יסודות, עפר, רוח, מים, ואש, וגם זה בהשפעת הרב הדגול אריסטו, והנה כיום ברור שיש יותר ממאה יסודות כימיים טהורים. ויש עוד דוגמות נוספות מדעות אריסטו שנכתבו באיזהו מקומן שיהיו ללעג בזמנינו אם אזכיר אותן כאן. האם נראה למישהו כאן שהרמב"ם ודעימיה המפרשים על דרך הפשט היו עומדים בזמנינו ונלחמים למען דעת אריסטו אחר שכבר הוכח אחרת?! האם אנו עם ישראל התחייבנו במשהו לתנא אריסטו וקידשנו את דבריו?!
.


ד' יסודות ארמ"ע נזכרו כבר בזוהר עי' וארא כ"ג ב' ארבע יסודין ארמ"ע אינון קדמאי ושרשין לעילא ותתאין ועלאין עלייהו קיימין וכו'

אמנם זה באמת מוקשה שלפי הידוע כיום אין לזה כלל מקום כמו שכתבת, ובפרט לענין האש שאינו אלא אויר חם לוהט ומאיר כדרך כל דבר בהתלהטו,
ושמעתי פעם מי שרצה לטעון שזה כנגד שלושת מצבי הצבירה של החומר ואנרגיה, או שכן או שלא.

כבר הזכרתי זאת לעיל וקיימתי מנפשאי ושוב שמעתיה מגדול א' בתורה ובחכמה [וגם בויקי מוזכר דעה זאת...]
ויש ראי' לזה שהרי בספר יצירה אין מוזכר אלא שלש אמות אש מים רוח כי עפר הוא יסוד המורכב משלשתן וכלשונו צרפן ובללן זו בזו וכו' וזו מתאים לכוחות הנ"ל וידוע שכח הנטרלי הוא המשקל שבדבר וזה מכוון בפסוק לרוח משקל ושאר ב' הכוחות הוא 'אש' ו'מים' שתי כוחות נגדיים גם ידוע למבינים ו'עפר' הוא כח האלקי המחבר את ג' החלקים, עיין בספר יצירה

Re: היכן מוזכר לראשונה ענין דומם צומח וכו'

פורסם: ד' מאי 18, 2011 11:53 pm
על ידי איסתרא בלגינא
את הסברך קטונתי מלהבין וכנראה שאין אני בקי בפיזיקה גרעינית די הצורך, אבל ההסבר שאני כתבתי אחר לחלוטין ויובן אף לשאינם בקיאים בנבכי תורתו של איינשטיין...

Re: היכן מוזכר לראשונה ענין דומם צומח וכו'

פורסם: ה' מאי 19, 2011 10:51 am
על ידי תולעת ספרים07
רב איסתרא ורב מעיין.
האמנם התחלתם להתפלסף בעניני ספר יצירה כאן מעל גבי הכרם והאשכולות?!
הניחו לו לספר היצירה - כאשר על כל משנה צריך לישב שבעה כפול שבעה נקיים - החל מפירושו של הראב"ד עד דונולו ועד הגר"א והאריז"ל.
ובנוגע למדע שהם בניגוד לדברי הראשונים כמלאכים - לדעתי ולטעמי אין כל טעם לדון בדברים אלו. - שמא תאמרו שאין דבר כזה שעות וזמן על פי תורת היחסות של איינשטיין שכל העניין של זמן זה משהו יחסית ונדמה לנו - ובאמת אין המורה שעות נכון כלל ועיקר...
וראה גם באמונה וביטחון לחזון איש שהוכיח שם בראיות מוצקות שהתנאים והראשונים כולם יחד ידעו בעניני מדע הרבה יותר ממה שהם יודעים היום החל מעשיית ניתוח ועד....
ראו שם ותרוו נחת.
אני ממהר קצת ליצור עגלה משולשת מספר היצירה - ולכשאפנה אשוב בעז"ה
יום טוב לכולנו מתולעת אשר בגולה.

Re: היכן מוזכר לראשונה ענין דומם צומח וכו'

פורסם: ה' מאי 19, 2011 3:15 pm
על ידי איסתרא בלגינא
לכשתשוב מעגלתך ברא לך עותק מספר עלה יונה להגר"י מרצבך וראה שם שתקף בחריפות את המחזיק בדעה שהשמש סובבת סביב הארץ (ומכש"כ את המחזיק בדעת חכמי ישראל כי גלגל קבוע ומזלות חוזרין) שהוא מבזה את התורה כשטוען כי זו דעתה כיון שדבר זה הופרך בעליל ומכחיש המציאות בבירור.
וה"ה לעניננו גבי ד' יסודות אם נבינם כפשוטן וכפי שהבינום כל קדמונינו.

Re: היכן מוזכר לראשונה ענין דומם צומח וכו'

פורסם: ה' מאי 19, 2011 6:46 pm
על ידי תולעת ספרים07
וחכמת האחרונים נוסדת על המונחים של הראשונים, שגילו את הפחמי ואת החמצי שבאויר, והשימוש בהפרדתן, והמחקר וכו' וכו'
מתוך ספר אמונה ובטחון לחזו"א פרק ה' עמוד ס"ד

Re: היכן מוזכר לראשונה ענין דומם צומח וכו'

פורסם: ו' יוני 26, 2020 7:40 pm
על ידי שלמה112
תולעת ספרים07 כתב:ואם כבר אז כבר
האם המושג אש מים רוח עפר הוא מושג חזל"י
בזמנו דיברתי עם כמה וכמה בקיאים גדולים והודו לי שאין דבר כזה בחז"ל ודלא כדברי האור החיים תחילת בראשית בראשית ברא וכו' את האש מים רוח עפר.
חומר היולי רמב"ן וכו' - אינו בנמצא בחז"ל


עיין בהגהת רעק"א להרמב"ם הל' יסוד"ת פ"ד ה"א.

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ש' יוני 27, 2020 11:44 pm
על ידי תלמיד-חכמים
האם אריסטו (בהנחה שהוא הראשון שהזכיר את חלוקת דצח"ם וארמ"ע) התכוון לזה מבחינה מדעית או פילוסופית?

אם זה מבחינה פילוסופית, מדוע המדע כיום מתייחס לתפיסות אלו כשגויות? וכי ביכולת המדע להפריך תפיסה פילוסופית של המציאות?

וכל זה נפק"מ גם לד' הפרקים הראשונים של יסוה"ת, שדעת הרבי מליובאוויטש שגם הם הלכות נצחיות, וזה יכול להסתדר רק אם נאמר שכל תיאור העולם המובא בפרקים אלו אינו אלא תפיסה פילוסופית של העולם. מעין מה שאנו אומרים (בהלכה!) שהשמש שוקעת אף שהתברר במדע שהארץ מקיפה את השמש (וגם זה טעון בירור עדיין).

ולפ"ז אולי אפשר להבין מדוע הרמב"ם קורא לפרקים אלו "מעשה בראשית", שפרקים אלו אינם אלא תפיסה תודעתית פילוסופית (הנקלטת בדעת האדם) של המציאות, ולא תיאור המציאות כפי שהיא.

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 2:43 am
על ידי שלמה112
וכן בריש שערי קדושה לר"ח ויטאל <והאריך בזה הבן איש חי בספרו על קבלה.

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 8:36 am
על ידי בריושמא
סדר דצח"מ נמצא במלואו ובשלמותו בספר תהלים פרק קמח.

דומם:
הַלְלוּהוּ, שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ; הַלְלוּהוּ, כָּל-כּוֹכְבֵי אוֹר.
אֵשׁ וּבָרָד, שֶׁלֶג וְקִיטוֹר; רוּחַ סְעָרָה, עֹשָׂה דְבָרוֹ.
הֶהָרִים וְכָל-גְּבָעוֹת;
צומח:
עֵץ פְּרִי, וְכָל-אֲרָזִים.
חי:
הַחַיָּה וְכָל-בְּהֵמָה; רֶמֶשׂ, וְצִפּוֹר כָּנָף.
מדבר:
מַלְכֵי-אֶרֶץ, וְכָל-לְאֻמִּים; שָׂרִים, וְכָל-שֹׁפְטֵי אָרֶץ.
בַּחוּרִים וְגַם-בְּתוּלוֹת; זְקֵנִים, עִם-נְעָרִים.

ולא זו אף זו. גם הדרגה החמישית, לפי ר' יהודה הלוי בספר הכוזרי, נמצא בפרק קמח, בסופו, כיאה וכיאות:
וַיָּרֶם קֶרֶן לְעַמּוֹ, תְּהִלָּה לְכָל-חֲסִידָיו--
לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, עַם קְרֹבוֹ.

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 11:17 am
על ידי לארץ ולדרים
תלמיד-חכמים כתב:האם אריסטו (בהנחה שהוא הראשון שהזכיר את חלוקת דצח"ם וארמ"ע) התכוון לזה מבחינה מדעית או פילוסופית?

אם זה מבחינה פילוסופית, מדוע המדע כיום מתייחס לתפיסות אלו כשגויות? וכי ביכולת המדע להפריך תפיסה פילוסופית של המציאות?

וכל זה נפק"מ גם לד' הפרקים הראשונים של יסוה"ת, שדעת הרבי מליובאוויטש שגם הם הלכות נצחיות, וזה יכול להסתדר רק אם נאמר שכל תיאור העולם המובא בפרקים אלו אינו אלא תפיסה פילוסופית של העולם. מעין מה שאנו אומרים (בהלכה!) שהשמש שוקעת אף שהתברר במדע שהארץ מקיפה את השמש (וגם זה טעון בירור עדיין).

ולפ"ז אולי אפשר להבין מדוע הרמב"ם קורא לפרקים אלו "מעשה בראשית", שפרקים אלו אינם אלא תפיסה תודעתית פילוסופית (הנקלטת בדעת האדם) של המציאות, ולא תיאור המציאות כפי שהיא.

הגבול עד לפני לא הרבה שנים בין פילוספיה למדע היה דק עד לא קיים ולכן טעו אנשים לחשוב שעניינם של אריסטו וחביריו היה מדע בעוד כל מבין רואה שגם נסיונות ההבנה שלהם במדע הם לצרכים פילוסופיים בלבד

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 11:36 am
על ידי לבי במערב
הרב 'בריושמא', יישר!

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 9:59 pm
על ידי לעמל יולד
לענ"ד המקור הקדום ביותר (אולי חוץ הזוהר) שמפרט דצח"מ, הוא בבמדבר רבה י"ד י"ב דָּבָר אַחֵר, לָמָּה שְׁלשָׁה מִינֵי עוֹלָה וְאֶחָד לְחַטָּאת, כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה טְבָעִים שֶׁבָּרָא מֵהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הָעוֹלָם, הַשְּׁלשָׁה הֵם עֶלְיוֹנִים זֶה לְמַעְלָה מִזֶּה, וְהָרְבִיעִי הוּא הַתַּחְתּוֹן הַכָּבֵד שֶׁבְּכֻלָּן, וְאֵלּוּ הֵן: הָאָרֶץ, הִיא הַכְּבֵדָה שֶׁבְּכֻלָּן, וּכְנֶגְדָּה נַעֲשָׂה הַשָֹּׂעִיר. הַמַּיִם, לְמַעְלָה מִן הָאָרֶץ, הָאֲוִיר, שֶׁמִּמֶּנּוּ נוֹצַר הָרוּחַ, לְמַעְלָה מִן הַמַּיִם. וְהָאֵשׁ, לְמַעְלָה מִן הָאֲוִיר, שֶׁהָאֵשׁ קַלָּה מִכֻּלָּם, שֶׁהִיא עוֹלָה עַד לָרָקִיעַ, וְסִימָן לַדָּבָר כְּשֶׁהַשַּׁלְהֶבֶת נֶעֱקֶרֶת מִן הַגַּחֶלֶת פּוֹרַחַת וְהוֹלֶכֶת הִיא לְמַעְלָה, וְכֵן אָמְרוּ שֶׁהָאֵשׁ סוֹבֶבֶת כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ לְמַעְלָה עַד לָרָקִיעַ, וּכְנֶגֶד הָאֵשׁ וְהָרוּחַ וְהַמַּיִם שֶׁהֵם עֶלְיוֹנִים, נַעֲשׂוּ שְׁלשָׁה מִינֵי הָעוֹלָה.
(ומכאן ראיה לדעה בראשונים שהאש למעלה מכל היסודות, וע' רמבן בראשית א א)

ובשמות רבה ט"ו כ"ב הזכיר שלשה יסודות וז"ל שלשה בריות קדמו את העולם המים והרוח והאש המים הרו וילדו אפלה האש הרה וילדה אור הרוח הרה וילדה חכמה ובשש בריות אלו העולם מתנהג ברוח בחכמה ובאש ובאור ובחשך ובמים , וזה יתאים גם למה שכתב הרב המעיין לעיל.
(ולכאורה אין זה כדעת הרמב"ם והרמב"ן שהאש היסודי הוא החושך)

(ועל דרך מה שכתבו לעיל, יתכן לומר שעניינם קשור ל FOUR STATES OF MATTER, שהוא LIQUIDS SOLIDS GAS PLASMA, ויש עוד כמה וכמה רביעיות במדע שאפשר לקשור לעניין זה על דרך אפשר (ועמכם הסליחה שלא ידעתי לתרגם ענייני המדע ללה"ק והוצרכתי לכתוב באנגלית)

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 11:01 pm
על ידי שומע ומשמיע
לעמל יולד כתב:לענ"ד המקור הקדום ביותר (אולי חוץ הזוהר) שמפרט דצח"מ,

התכוונת לארמ"ע

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 11:14 pm
על ידי לעמל יולד
שומע ומשמיע כתב:
לעמל יולד כתב:לענ"ד המקור הקדום ביותר (אולי חוץ הזוהר) שמפרט דצח"מ,

התכוונת לארמ"ע


אכן! תודה

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 11:20 pm
על ידי תלמיד-חכמים
לגבי המדרש בבמדבר רבה, ייתכן שהוא תוספת מאוחרת ואינו מדברי חז"ל, שכן המילה "טבע" (שבה משתמש המדרש כדי לקרוא ליסודות) בלשון חז"ל אינה כבלשוננו היום, אלא "חותם". ועי' שו"ת חכם צבי סי' יח בשם ר' דוד ניטו: "שם טבע הוא מהמצאת האחרונים מזמן ד' או ה' מאות שנה סמוך לזמנינו מאחר שאינו מצוי בדברי חכמינו הקדמונים ז"ל". וראה בקובץ המצורף באורך.

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ד' אוקטובר 21, 2020 1:18 am
על ידי לבי במערב
לעמל יולד כתב:יתכן לומר שעניינם קשור ל FOUR STATES OF MATTER, שהוא LIQUIDS SOLIDS GAS PLASMA, ויש עוד כמה וכמה רביעיות במדע שאפשר לקשור לעניין זה על דרך אפשר (ועמכם הסליחה שלא ידעתי לתרגם ענייני המדע ללה"ק והוצרכתי לכתוב באנגלית)
ובעברית: שעניינם קשור לארבעת מצבי־הצבירה, שהם נוזל, גז, מוצק ופלאזמה.

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ד' אוקטובר 21, 2020 2:08 am
על ידי לבי במערב
תלמיד-חכמים כתב:המילה "טבע" (שבה משתמש המדרש כדי לקרוא ליסודות) בלשון חז"ל אינה כבלשוננו היום, אלא "חותם". ועי' שו"ת חכם צבי סי' יח בשם ר' דוד ניטו: "שם טבע הוא מהמצאת האחרונים מזמן ד' או ה' מאות שנה סמוך לזמנינו מאחר שאינו מצוי בדברי חכמינו הקדמונים ז"ל". וראה בקובץ המצורף באורך.
וכנכב"ב מקדם.

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ד' אוקטובר 21, 2020 9:15 am
על ידי לעמל יולד
יש גם אפשרות שמדובר בכוחות, וא"כ יהיה  strong interaction, .weak interaction, electromagnetism, and gravitation

או גם יתכן שהם ד' יסודות מכל partical,שהם quarks, leptons, antiquarks, and antileptons

והעיקר, שהכל סברות בעלמא, והמדע יכול להשתנות כהרף עין, ודברי חז"ל חיים וקיימים לעולם.

(אם נחשוב שלפני כמה מאות שנים, המדעים היו משוכנעים ב100% בכל מיני עניינים שאנו יודעים שהיה שטויות, אבל אז אם מישהו היה חולק עליהם אז היה נחשב כמשוגע! כן הוא כיום, שהם חושבים שמבינים את הכל, ומראים כאילו שכל דעה אחרת אין לה שחר, אבל באמת יבוא היום ויצחקו על מה שהם יודעים היום, ורק משה אמת ותורתו אמת).

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 1:12 pm
על ידי לארץ ולדרים
לעמל יולד כתב:(אם נחשוב שלפני כמה מאות שנים, המדעים היו משוכנעים ב100% בכל מיני עניינים שאנו יודעים שהיה שטויות, אבל אז אם מישהו היה חולק עליהם אז היה נחשב כמשוגע! כן הוא כיום, שהם חושבים שמבינים את הכל, ומראים כאילו שכל דעה אחרת אין לה שחר, אבל באמת יבוא היום ויצחקו על מה שהם יודעים היום, ורק משה אמת ותורתו אמת).

ודאי שגם היום דבריהם אינם מוכרחים אך כיום מאז שיש מיקרוסקופים וכדו' וכן עם כמות הידע שהצטבר דבריהם מבוססים הרבה יותר על ידיעות מאשר על השערות ונסיונות לישב קושיות בעלמא

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 6:14 pm
על ידי לעמל יולד
לארץ ולדרים כתב:
לעמל יולד כתב:(אם נחשוב שלפני כמה מאות שנים, המדעים היו משוכנעים ב100% בכל מיני עניינים שאנו יודעים שהיה שטויות, אבל אז אם מישהו היה חולק עליהם אז היה נחשב כמשוגע! כן הוא כיום, שהם חושבים שמבינים את הכל, ומראים כאילו שכל דעה אחרת אין לה שחר, אבל באמת יבוא היום ויצחקו על מה שהם יודעים היום, ורק משה אמת ותורתו אמת).

ודאי שגם היום דבריהם אינם מוכרחים אך כיום מאז שיש מיקרוסקופים וכדו' וכן עם כמות הידע שהצטבר דבריהם מבוססים הרבה יותר על ידיעות מאשר על השערות ונסיונות לישב קושיות בעלמא


בודאי שיש להם ידיעות רבות מאד שלא היו בדורות עברו, ואין לזלזל במה שהם יודעים, והדבר נראה בחוש ואי אפשר להכחישו. אבל בכל זאת ככל שהם מתקדמים, הם גם מתקדמים בהנחות ותיאוריות שלא מבוססים על נתונים אלא על סברות בעלמא, והם מנפפים בתיאוריות שלהם כאילו שזה אמת מוכרחת גם כשאינם אלא דברי רוח, ובזה אין הבדל בינם ובין הדורות שעברו. וככל שמתקדמים נוצרים שאלות יותר מהותיות, ויותר גדולות, שבמקום שדרכם יגיעו אל חקר האמת, מפלפלים יותר ויותר למצוא פתרונות שמרחיקים את האמת, וטובעים ומטביעים אחרים בשקריהם והבליהם יותר ויותר, ובזה הם גרועים הרבה יותר מדורות עברו...

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 6:21 pm
על ידי לעמל יולד
אני בעניי למדתי מרבינו הרמב"ן בפרשתנו איך להתייחס למדע והוכחותיהם, ואעלה כאן מה שרשום אצלי ברמב"ן בראשית ט י"ב וז"ל:
ואנחנו על כרחנו נאמין לדברי היונים שמלהט השמש באויר הלח יהיה הקשת בתולדה, כי בכלי מים לפני השמש יראה כמראה הקשת, וכאשר נסתכל עוד בלשון הכתוב נבין כן כי אמר את קשתי "נתתי" בענן ולא אמר "אני נותן" בענן כאשר אמר זאת אות הברית אשר "אני נותן", ומלת קשתי מורה שהיתה לו הקשת תחלה, ולכן נפרש הכתוב הקשת אשר נתתי בענן מיום הבריאה תהיה מן היום הזה והלאה לאות ברית ביני וביניכם, שכל זמן שאראנה אזכיר כי ברית שלום ביני וביניכם. ע"כ

ואל תתמה למה כתב רבינו שהוא מוכרח להאמין ליוונים בעל כרחו, ואז הביא ראיה מן הכתוב, ולכאורה היה לו לקבל את דבריהם לכתחילה ומרצונו הטוב. כי כך הוא דרכה של תורה, שנאמין בפשוטו של מקרא בכל לבנו, רק כשיהיה מופת מן הטבע שלא נוכל להתכחש בה, אזי נתבונן בתורה ונבין מהפסוקים שרמזו על העניין, ונפרש את התורה ע"פ הידיעה ההוא בהכרח.

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 6:23 pm
על ידי שומע ומשמיע
לעמל יולד כתב: אבל בכל זאת ככל שהם מתקדמים, הם גם מתקדמים בהנחות ותיאוריות שלא מבוססים על נתונים אלא על סברות בעלמא, והם מנפפים בתיאוריות שלהם כאילו שזה אמת מוכרחת גם כשאינם אלא דברי רוח, ובזה אין הבדל בינם ובין הדורות שעברו. וככל שמתקדמים נוצרים שאלות יותר מהותיות, ויותר גדולות, שבמקום שדרכם יגיעו אל חקר האמת, מפלפלים יותר ויותר למצוא פתרונות שמרחיקים את האמת, וטובעים ומטביעים אחרים בשקריהם והבליהם יותר ויותר, ובזה הם גרועים הרבה יותר מדורות עברו...

לא נכון, היום בניגוד לעבר שום תיאוריה לא מתקבלת בלי מבחנים שמאמתים אותה. על איזה נמחות אתה מדבר? [אני מדבר על איך העולם נראה היום, לא על מה שמשליכים על איך הוא התפתח בעבר]

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 6:33 pm
על ידי לעמל יולד
שומע ומשמיע כתב:
לעמל יולד כתב: אבל בכל זאת ככל שהם מתקדמים, הם גם מתקדמים בהנחות ותיאוריות שלא מבוססים על נתונים אלא על סברות בעלמא, והם מנפפים בתיאוריות שלהם כאילו שזה אמת מוכרחת גם כשאינם אלא דברי רוח, ובזה אין הבדל בינם ובין הדורות שעברו. וככל שמתקדמים נוצרים שאלות יותר מהותיות, ויותר גדולות, שבמקום שדרכם יגיעו אל חקר האמת, מפלפלים יותר ויותר למצוא פתרונות שמרחיקים את האמת, וטובעים ומטביעים אחרים בשקריהם והבליהם יותר ויותר, ובזה הם גרועים הרבה יותר מדורות עברו...

לא נכון, היום בניגוד לעבר שום תיאוריה לא מתקבלת בלי מבחנים שמאמתים אותה. על איזה נמחות אתה מדבר? [אני מדבר על איך העולם נראה היום, לא על מה שמשליכים על איך הוא התפתח בעבר]


דבריך אינם מדוייקים. תיאוריה איננה עובדה! תיאוריות נתונים לשינויים, עובדות אינם נתונים לשינויים.
כשמציגים תיאוריה זה צריך התבסס על נתונים אבל התיאוריה בהחלט אינו נתון או עובדה אלא ספקיולציה או הסבר שמסביר סדרה של נתונים או עובדות.

מר הוקינג שחיק עצמות, העדיף את התיאוריה שיש MULTIVERSE, והעדיף לסלף ולשקר את ממצאי המדע שלכאורה מכריח בורא לעולם, וקיבל דברים בלתי סבירים בעליל רק בכדי לא להודות שיש בורא לעולם. (אם כי שיש נקודות בM THEORY ו STRING THEORY שכמעט והיו יכולים להיכתב ע"י רבותינו המקובלים, וביסודם חלק מהדברים נכונים מאד, אלא כאמור הם מרחיקים את האמת ככל שניתן ומקום לגלות את האמת מחפשים לקרב את השקר.

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2020 1:59 pm
על ידי חיים שאול
לענין דצח"מ, סדר בריאת העולם היה כסדר הזה, תחילת בריאת הדומם היה ביום הראשון, הצומח ביום השלישי, תחילת בריאת החי היה ביום החמישי והאדם נברא ביום השישי (ואם רוצים - ויהי ערב ויהי בוקר יום השישי הכל תלוי ועומד עד ו׳ סיון שיקבלו ישראל חמשה חומשי תורה)

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2020 2:03 pm
על ידי חיים שאול
בריושמא כתב:סדר דצח"מ נמצא במלואו ובשלמותו בספר תהלים פרק קמח.

דומם:
הַלְלוּהוּ, שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ; הַלְלוּהוּ, כָּל-כּוֹכְבֵי אוֹר.
אֵשׁ וּבָרָד, שֶׁלֶג וְקִיטוֹר; רוּחַ סְעָרָה, עֹשָׂה דְבָרוֹ.
הֶהָרִים וְכָל-גְּבָעוֹת;
צומח:
עֵץ פְּרִי, וְכָל-אֲרָזִים.
חי:
הַחַיָּה וְכָל-בְּהֵמָה; רֶמֶשׂ, וְצִפּוֹר כָּנָף.
מדבר:
מַלְכֵי-אֶרֶץ, וְכָל-לְאֻמִּים; שָׂרִים, וְכָל-שֹׁפְטֵי אָרֶץ.
בַּחוּרִים וְגַם-בְּתוּלוֹת; זְקֵנִים, עִם-נְעָרִים.

ולא זו אף זו. גם הדרגה החמישית, לפי ר' יהודה הלוי בספר הכוזרי, נמצא בפרק קמח, בסופו, כיאה וכיאות:
וַיָּרֶם קֶרֶן לְעַמּוֹ, תְּהִלָּה לְכָל-חֲסִידָיו--
לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, עַם קְרֹבוֹ.

בפרק קמ"ז כבר יש כעי"ז, המכסה שמים בעבים המכין לארץ מטר, המצמיח הרים חציר, נותן לבהמה לחמה לבני עורב אשר יקראו לא בגבורת הסוס יחפץ, לא בשוקי האיש ירצה, רוצה ה׳ את יראיו

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2020 3:16 pm
על ידי לבי במערב
אכן.

ואוי"ל, דזה בבריאתם ויצירתם (בבחי' 'כי חפץ חסד'), ובפרק קמח - מעבודת הנבראים לשבח ולהלל לבוראם. ודו"ק.

Re: דצח"מ - מקור ראשון

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2020 3:34 pm
על ידי בריושמא
חיים שאול כתב:בפרק קמ"ז כבר יש כעי"ז, המכסה שמים בעבים המכין לארץ מטר, המצמיח הרים חציר, נותן לבהמה לחמה לבני עורב אשר יקראו לא בגבורת הסוס יחפץ, לא בשוקי האיש ירצה, רוצה ה׳ את יראיו


יפה. יישר כוחך!!