עמוד 14 מתוך 79

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' מאי 13, 2018 4:01 pm
על ידי שבענו מטובך
בזוהר מובא פעמים רבות "תנן" על מאמרי אמוראים. אני זוכר בערפול שהרמ"ק מתיחס לזה באיזה מקום, ומן הסתם גם היעב"ץ במטפחת.
כל ציון בנידון זה יתקבל בברכה.

חיפוש מדרש

פורסם: ב' מאי 14, 2018 1:05 pm
על ידי דורון רונן
היעבץ בספרו עץ אבות על פרקי אבות פרק ו כותב שבמדרש רבה איתא על ריב"ל ור׳ חייא שהיו אוכלים הרבה ונמצא דבר גוזמא במאכלם, האם משהו יוכל לעזור לי לגלות היכן נמצא מדרש זה?

Re: חיפוש מדרש

פורסם: ב' מאי 14, 2018 1:15 pm
על ידי מה שנכון נכון
דורון רונן כתב:היעבץ בספרו עץ אבות על פרקי אבות פרק ו כותב שבמדרש רבה איתא על ריב"ל ור׳ חייא שהיו אוכלים הרבה ונמצא דבר גוזמא במאכלם, האם משהו יוכל לעזור לי לגלות היכן נמצא מדרש זה?

איכה רבה ג, ו
ר' חייא רבא אזל לדרומא ואיתקבל גבי ריב"ל אייתו לקמיה עשרים וארבעה תבשילין, א"ל בשבתא מה אתון עבדין אמר ליה אנן כפלין להון, לבתר יומין אתא ריב"ל לטבריא ואיתקבל גבי ר' חייא רבא ויהב לתלמידוי דר' יהושע דרכמונין ואמר להון זילו ועבידו לרבכון כמנהגיה.
אמנם מבואר כאן רק על ריב"ל ולא על ר"ח.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 15, 2018 1:18 am
על ידי לבנון
מובא בספר זרע שמשון פרשת שלח:
וזהו רמז למה שאמרו ז"ל קבל עולמו בחייו בדבר מועט

היכן נזכר בדברי חז"ל מאמר זה?
תודה למשיבים

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 15, 2018 1:28 am
על ידי מה שנכון נכון
לבנון כתב:מובא בספר זרע שמשון פרשת שלח:
וזהו רמז למה שאמרו ז"ל קבל עולמו בחייו בדבר מועט

היכן נזכר בדברי חז"ל מאמר זה?
תודה למשיבים

אולי כוונתו לערכין טז ע"ב כל שעברו עליו מ' יום בלא ייסורין קבל עולמו (ומובא מאמר זה בספר במקו"א), ו"בדבר מועט" הוא תוספת הסבר שלו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 15, 2018 1:30 am
על ידי לבנון
מה שנכון נכון כתב:
לבנון כתב:מובא בספר זרע שמשון פרשת שלח:
וזהו רמז למה שאמרו ז"ל קבל עולמו בחייו בדבר מועט

היכן נזכר בדברי חז"ל מאמר זה?
תודה למשיבים

אולי כוונתו לערכין טז ע"ב כל שעברו עליו מ' יום בלא ייסורין קבל עולמו (ומובא מאמר זה בספר במקו"א), ו"בדבר מועט" הוא תוספת הסבר שלו.

מסתבר
ישר כחך!!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 15, 2018 5:42 pm
על ידי המכון
היכן נכתב הסיפור הבא, והאם יש לכך מקור:
מסופר על המהר"ם שיק (מתלמידי החת"ס) ששמע יום אחד את תלמידיו מתדיינים האם אשה יכולה להיות נזירה, ומצאו כמה ראיות עקיפות שאין מניעה והתפלאו מדוע זה לא נתפרש במשנה במישרין ושאלו לחוות דעתו של רבם. וכך אמר הוא להם; יש לי בבית, ספר קטן הנקרא "תורת משה" ומצאתי שכבר נתפרש בו "איש או אשה כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה'"...

תודה רבה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 15, 2018 6:41 pm
על ידי בקרו טלה
המכון כתב:היכן נכתב הסיפור הבא, והאם יש לכך מקור:
מסופר על המהר"ם שיק (מתלמידי החת"ס) ששמע יום אחד את תלמידיו מתדיינים האם אשה יכולה להיות נזירה, ומצאו כמה ראיות עקיפות שאין מניעה והתפלאו מדוע זה לא נתפרש במשנה במישרין ושאלו לחוות דעתו של רבם. וכך אמר הוא להם; יש לי בבית, ספר קטן הנקרא "תורת משה" ומצאתי שכבר נתפרש בו "איש או אשה כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה'"...
תודה רבה.

viewtopic.php?f=7&t=3661&p=405816#p406753

יושב בטל בחברון

פורסם: ג' מאי 15, 2018 7:56 pm
על ידי מנקיי הדעת שבירושלים
בספר שער החצר רמז שפ, הוא מצטט פרקי דרבי ישמעאל שיושב בטל בחברון כלומד דמי, האם ידוע מהו פרקי דרבי ישמעאל שהוא המקור לציטוט זה?

היכן מקורן של הלכות מעניינות אלו?

פורסם: ג' מאי 15, 2018 8:45 pm
על ידי חד ברנש
בחיבור כת"י, שנתחבר כנראה בתחילת המאה ה-15, לכל המאוחר, המביא מלוא חופניו מחיבורי הראשונים באשכנז, צרפת, פרובאנס (וגם קצת מאיטליה) הביא כמה הלכות תחת כינוי מסויים, ומדובר בהלכות די מעניינות, שלא מצאתין -לפום ריהטא- במקורות.
אני מעלה כאן כמה הלכות, ואשמח אם מישהו יצליח למצוא את כולן באותו חיבור.
1. אם דוחף אדם חבירו כשהוא מתפלל י"ח ונענע רגליו, יחזור לתפלה למקום שהניח, באותה תיבה (לו.)

2. טעה בהבדלה בתפילה ועל הכוס, שאמר 'גפן' 'נר' ו'בשמים' ולא הבדיל, יחזור ויתפלל נמי בלא ברכ' גפן ובלא נר ובשמים (לו.)

3. בא"י הטוב שמך ולך. יש חותמים 'הטוב שמך ולך נאה', ויש אומרים: 'הטוב ולך נאה', וזה וזה טועים, כי בכל י"ח חותמים נוכח ונסתר, לכך יש לומר: 'הטוב לו להודות'. (לו:)

4. בין יחיד בין ש"צ ששכח לומר 'ענינו', אין חוזר אלא אומ' באלהי נצור, אצל יהי רצון כו' (לו. נ"י).

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מאי 21, 2018 4:58 pm
על ידי לבנון
כתב בספר זרע שמשון (סוף פרשת מסעי)
שכתב הרב אלגאזי על פסוק אין דן דינך למזור רפאות תעלה אין לך, אף על פי שאין דן דינך למזור, דהיינו בסנהדרין שפתחה כולה לחובה שהדין נותן שיצא הדין לזכות, עם כל זה רפאות תעלה אין לך שיצאתה חייבת. עכ"ל.

האם מישהו יודע מי הוא הרב אלגאזי הנ"ל, ובאיזה ספר מדובר? הלא רבנים רבים לבית אלגאזי היו, וספרים רבים מהם נמצאים באוצרנו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מאי 21, 2018 5:07 pm
על ידי מה שנכון נכון
לבנון כתב:כתב בספר זרע שמשון (סוף פרשת מסעי)
שכתב הרב אלגאזי על פסוק אין דן דינך למזור רפאות תעלה אין לך, אף על פי שאין דן דינך למזור, דהיינו בסנהדרין שפתחה כולה לחובה שהדין נותן שיצא הדין לזכות, עם כל זה רפאות תעלה אין לך שיצאתה חייבת. עכ"ל.

האם מישהו יודע מי הוא הרב אלגאזי הנ"ל, ובאיזה ספר מדובר? הלא רבנים רבים לבית אלגאזי היו, וספרים רבים מהם נמצאים באוצרנו.

ר' שלמה בגופי הלכות.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מאי 21, 2018 5:25 pm
על ידי לבנון
מה שנכון נכון כתב:
לבנון כתב:כתב בספר זרע שמשון (סוף פרשת מסעי)
שכתב הרב אלגאזי על פסוק אין דן דינך למזור רפאות תעלה אין לך, אף על פי שאין דן דינך למזור, דהיינו בסנהדרין שפתחה כולה לחובה שהדין נותן שיצא הדין לזכות, עם כל זה רפאות תעלה אין לך שיצאתה חייבת. עכ"ל.

האם מישהו יודע מי הוא הרב אלגאזי הנ"ל, ובאיזה ספר מדובר? הלא רבנים רבים לבית אלגאזי היו, וספרים רבים מהם נמצאים באוצרנו.

ר' שלמה בגופי הלכות.

יישר כחך!!

תגובת הנודע ביהודה למי ששאל אי אשה יכולה להיות נזיר

פורסם: ג' מאי 22, 2018 7:00 am
על ידי פלפלת בחכמה
בגירסא דינקותא שמעתי כי מישהו שלח בירור ארוך להנודע ביהודה אי אשה יכולה לקבל על עצמה נזירות והנוב״י השיב בזה״ל: ספר קטן יש לי וחומש שמו, ושם כתוב איש אשה כי יפליא נדר נזיר להזיר לה׳...״

היכן מובא הסיפור?

Re: תגובת הנודע ביהודה למי ששאל אי אשה יכולה להיות נזיר

פורסם: ג' מאי 22, 2018 7:29 am
על ידי בקרו טלה

Re: תגובת הנודע ביהודה למי ששאל אי אשה יכולה להיות נזיר

פורסם: ג' מאי 22, 2018 7:53 am
על ידי אוצר החכמה
זה בדיחה שמישהו חשב עליה כשקרא את הפסוק השאלה היא רק על מי הוא הלביש אותה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 22, 2018 7:56 am
על ידי פלתי
המכון כתב:והתפלאו מדוע זה לא נתפרש במשנה במישרין

נזירה.jpg
נזירה.jpg (42.48 KiB) נצפה 14203 פעמים

Re: יושב בטל בחברון

פורסם: ג' מאי 22, 2018 7:57 am
על ידי שבענו מטובך
מנקיי הדעת שבירושלים כתב:בספר שער החצר רמז שפ, הוא מצטט פרקי דרבי ישמעאל שיושב בטל בחברון כלומד דמי, האם ידוע מהו פרקי דרבי ישמעאל שהוא המקור לציטוט זה?

רבים קראו לספר היכלות בשם פרקי רבי ישמעאל. אבל כמדומה לי ששם אין זכר להנ"ל.
יש גם פרקי רבי ישמעאל שנדפסו מכת"י בספר 'ילקוט מדרשים' של ר' עידן דשא (חלק ד עמ' פו-קח). וגם שם לא מצאתיו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 22, 2018 8:05 am
על ידי מה שנכון נכון
למען הדיוק אציין שקטע זה שבספר שער החצר הוא ממה "שמצא בכתבי אחד קדוש", והוא המצטט את "מה שאמרו בשם פרקי רי"ש".

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מאי 23, 2018 12:20 am
על ידי יהודה בן יעקב
שמעתי בשם הגר"ח מוואלז'ין זצ"ל, או מי מבאי ביתו של הגר"א זצ"ל, כי להתפלל מנחה גדולה הוא לכתחילה.
חיפשתי מעט בכתר ראש ולא מצאתיו. אשמח לדעת מקור לדין זה [שלכא' הוא נגד פסק השו"ע].

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מאי 23, 2018 12:27 am
על ידי חיימקה
יהודה בן יעקב כתב:שמעתי בשם הגר"ח מוואלז'ין זצ"ל, או מי מבאי ביתו של הגר"א זצ"ל, כי להתפלל מנחה גדולה הוא לכתחילה.
חיפשתי מעט בכתר ראש ולא מצאתיו. אשמח לדעת מקור לדין זה [שלכא' הוא נגד פסק השו"ע].

סי' רלג מ"ב ס"ק א ושעה"צ ס"ק ג.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ש' מאי 26, 2018 11:04 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
היכן המקור הקדום ביותר למשפט "דרך ארץ קדמה לתורה"?
כלומר בלשון הנ"ל דייקא (מלבד לשונות המדרשים)

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ש' מאי 26, 2018 11:05 pm
על ידי עושה חדשות
חבר פורום אוצר החכמה כתב:היכן המקור הקדום ביותר למשפט "דרך ארץ קדמה לתורה"?
כלומר בלשון הנ"ל דייקא (מלבד לשונות המדרשים)

כמדומה, תנא דבי אליהו.

ירושלים עתידה להאיר כשמש והיא תנחה את ישראל

פורסם: א' מאי 27, 2018 1:07 pm
על ידי חד ברנש
בשיר שאני מהדיר (בתרגום משפה זרה) נאמר כך:
ירושלים שמחתי / היא שתדריך אותי / יותר משמש תזרח

ואני מתקשה למצוא לעניין מקור מוחלט.
כוונת הדברים, שאורה הגדול של ירושלים ינחה לישראל את הדרך להגיע אליה בגאולה העתידה. אך לא מצאתי לכך מקור מדרשי ברור. על אורה של ירושלים לעתיד לבוא, שיהיה כאור השמש, ראה שמו"ר, טו כא: "שהוא [=הקב"ה] בונה את ירושלים באבן ספיר... ואותן אבנים מאירות כשמש, ועובדי כוכבים באין ורואין בכבודן של ישראל, שנאמר (ישעיה ס ג): 'והלכו גוים לאורך'". וכעין זה במדרש ויושע (בית המדרש, א, עמ' 56): "ואחר כך יקבץ הקב"ה ישראל הנפזרים לכאן ולכאן... ויהיו תלוים בירושלם שבעים ושתים מרגליות שהן מבהיקות מסוף העולם ועד סופו, ואומות העולם ילכו לאותה אורה, שנאמר: 'והלכו גוים לאורך, ומלכים לנוגה זרחך'". אך שני המדרשים מדברים על אומות העולם שיילכו לאורה של ירושלים ולא על ישראל.

Re: ירושלים עתידה להאיר כשמש והיא תנחה את ישראל

פורסם: א' מאי 27, 2018 9:49 pm
על ידי דרומי
כשקראתי דבריך נזכרתי בפסוק בישעי' "ושמתי כדכד שמשותייך". לא התעמקתי לבדוק עד כמה זה באמת קשור.

Re: ירושלים עתידה להאיר כשמש והיא תנחה את ישראל

פורסם: א' מאי 27, 2018 9:59 pm
על ידי חד ברנש
בשמו"ר שם מקשרים את העניין לפסוק שהזכרת, אך לא יותר מכך.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מאי 28, 2018 9:45 pm
על ידי גרשיים
חיפוש מקורות בחזו"א:
א היכן מכנה החזו"א את התורה 'מדע עליון'.
ב. היכן כותב החזו"א על הפלא שמוח גשמי יכול להכיל תורה רוחנית.

אינה דומה שמיעה מראיה - מקור

פורסם: ד' מאי 30, 2018 12:33 am
על ידי מנחם-כהן
הנה מה שמצאתי מהר"ד לאו:

בחז''ל המקור שמופיע הוא על דרך השלילה, ''שלא תהא שמיעה גדולה מראיה'' הגמרא בראש השנה כה עמוד ב כותבת זאת כשאלה רטורית, ורש''י במקום מפרש שהמקור לזה הוא מעדות קידוש החדש שנאמר עליה כזה ראה וקדש, כלומר קדש את החדש על פי הראיה.
מקור נוסף שזכור לי הוא בתוספות בבבא קמא דף צ עמוד ב, ובחידושי הרמב''ן בבא בתרא דף קיג.
אלו המקורות שזכורים לי הרגע, אם תעיין במפרשים סביב סוגיות אלו תמצא ביאורם של הדברים


יש בזה מר"ש אשכנזי?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מאי 30, 2018 2:24 pm
על ידי מעט דבש
שמו"ר מו, א
א [לד, א] ויאמר ה' אל משה פסל לך, הה"ד (איוב יא) ויגד לך תעלומות חכמה, אתה מוצא בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא לך רד כי שחת עמך היה תופס בלוחות ולא היה מאמין שחטאו ישראל, אמר אם איני רואה איני מאמין שנא' (שמות לב) ויהי כאשר קרב משה אל המחנה, שלא שברן עד שראה בעיניו, אי להם לבני אדם שהם מעידים מה שאינם רואים, אפשר שלא היה משה מאמין בהקב"ה שאמר לו כי שחת עמך אלא הודיע משה דרך ארץ לישראל אפילו שיהא אדם שומע דבר מן יחידי נאמן אסור לקבל עדותו לעשות דבר על פיו אם אינו רואה.

ועיין ספר העיקרים (ד, טו) ומה שכתב עליו באג"מ (א, רכג).

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' מאי 30, 2018 6:33 pm
על ידי מנחם-כהן
מעט דבש כתב:שמו"ר מו, א
א [לד, א] ויאמר ה' אל משה פסל לך, הה"ד (איוב יא) ויגד לך תעלומות חכמה, אתה מוצא בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא לך רד כי שחת עמך היה תופס בלוחות ולא היה מאמין שחטאו ישראל, אמר אם איני רואה איני מאמין שנא' (שמות לב) ויהי כאשר קרב משה אל המחנה, שלא שברן עד שראה בעיניו, אי להם לבני אדם שהם מעידים מה שאינם רואים, אפשר שלא היה משה מאמין בהקב"ה שאמר לו כי שחת עמך אלא הודיע משה דרך ארץ לישראל אפילו שיהא אדם שומע דבר מן יחידי נאמן אסור לקבל עדותו לעשות דבר על פיו אם אינו רואה.

ועיין ספר העיקרים (ד, טו) ומה שכתב עליו באג"מ (א, רכג).

תודה. אך עדין, לא מצאתי כאן את הלשון 'אינה דומה שמיעה מראיה'.
וראיתי מציינים למכילתא יתרו יט, ט וללקח טוב שלח יג, יח

◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

פורסם: ה' מאי 31, 2018 7:12 pm
על ידי להודות ולהלל
פעם שמעתי דאיתא בזוה"ק, שגם כשלא יודעים במדויק היכן קבור הנפטר,
ניתן להעמיד מצבה באזור של מקום קבורתו, והנמה יורדת על אותו מקום.
האן מאן דהו יודע מקור לכך?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

פורסם: ה' מאי 31, 2018 7:36 pm
על ידי שברי לוחות
להודות ולהלל כתב:פעם שמעתי דאיתא בזוה"ק, שגם כשלא יודעים במדויק היכן קבור הנפטר,
ניתן להעמיד מצבה באזור של מקום קבורתו, והנמה יורדת על אותו מקום.
האן מאן דהו יודע מקור לכך?

עיין שו"ת להורות נתן יו"ד פ"א אות ו להיפך מזה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

פורסם: ה' מאי 31, 2018 9:40 pm
על ידי להודות ולהלל
שברי לוחות כתב:
להודות ולהלל כתב:פעם שמעתי דאיתא בזוה"ק, שגם כשלא יודעים במדויק היכן קבור הנפטר,
ניתן להעמיד מצבה באזור של מקום קבורתו, והנמה יורדת על אותו מקום.
האן מאן דהו יודע מקור לכך?

עיין שו"ת להורות נתן יו"ד פ"א אות ו להיפך מזה


יישר כח!
האם שייך להעלות כאן את שו"ת?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

פורסם: ה' מאי 31, 2018 9:42 pm
על ידי שברי לוחות
להודות ולהלל כתב:
שברי לוחות כתב:
להודות ולהלל כתב:פעם שמעתי דאיתא בזוה"ק, שגם כשלא יודעים במדויק היכן קבור הנפטר,
ניתן להעמיד מצבה באזור של מקום קבורתו, והנמה יורדת על אותו מקום.
האן מאן דהו יודע מקור לכך?

עיין שו"ת להורות נתן יו"ד פ"א אות ו להיפך מזה


יישר כח!
האם שייך להעלות כאן את שו"ת?

זה ציטוט לשונו:

ו) ובשו"ת חיים שאל להגאון הרב חיד"א ז"ל (ח"א סי' ע"א אות ו') כתב, במי שציוה שלא ישימו לו מצבה, שלא ישמעו לו בכל רק יעשו איזו מצבה קטנה, שיש תקון לנפש בזה לפי דברי רבינו האריז"ל, וכמבואר בשער המצוות אשר סידר מהר"ש ויטאל (פ' ויחי), ומשנתינו היא זו (סופ"ב משקלים) בונין לו נפש על קברו עכ"ד. ובס' לקוטי תורה להאריז"ל (טעמי המצוות פ' ויחי) כתב, דהאדם יש לו נשמה פנימית ומקיף, וכשנפטר מתקשרים על הנפש בקבר, ובנין הציון הוא לתת כח אל המקיף לעמוד שם עיין שם. והנה לטעם זה נראה דלא שייך להקים מצבה אלא על מקום קבורת הגוף ממש, כי המקיף מתקשר אל הנפש בקבר וא"כ שורה במקום הסמוך להקבר, ואם יעמידו המצבה בריחוק מקום אפשר דאין בזה כדי ליתן כח להמקיף, כי המקיף מקומו ליד הקבר ממש. גם יתכן דהיכי שנשרף הגוף ולא נשאר אלא אפר אפשר דלא שייך בזה לומר שהמקיף שורה שם, דהא חזינן שהאפר אינו מטמא, וזה מוכח לכאורה שאינו בגדר שיירי המת, וא"כ אין למקיף שייכות אליו, כיון דפקע שם גופו של המת ממנו. וא"כ כיון דקדושים אלו נשרפו יתכן דלא שייך טעמו של האריז"ל להעמדת מצבה. והנה כל דברינו בזה הם בגדר מילי דסברא באין הכרח, כי אין אתנו יודע בענינים אלו עד מה והוא בכלל אמרם במופלא ממך אל תדרוש.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' יוני 01, 2018 3:50 pm
על ידי חיימקה
חסיד בא לפני רבו ושאלתו בפיו: מה הנפקא מינה שיש ביני לבין
הרב'ה? שנינו אוכלים תפוחים, ובכך אנו שוים. שנינו מברכים
ברכה לפני האכילה ואחריה, וגם בכך אנו שוים. אם כן מה ההבדל
הגדול שיש בינינו?
נענה רבו ואמר לו: "אני מחפש להודות לקב"ה ולברך לשמו,
ומכיון שאין לברך ברכה לבטלה, אני אוכל תפוח, כדי שאוכל
לברך. אתה מחפש לאכול תפוח, אלא שאין לאכול בלי ברכה,
לכן אתה מברך כדי שתוכל לאכול. נמצא, אפוא, שההבדל בינינו
הוא שאני אוכל תפוח כדי לברך, ואתה מברך כדי לאכול תפוח".
השאלה המרכזית היא, היכן מונח ראשו של האדם – בתפוח או
בברכה?

שמעתי פעם שסיפרו זאת על ר' אהרון הגדול מקרלין.
יש לזה מקור כתוב?
או לחילופין האם יש מקור דומה על יהודי שרק רוצה לברך - רק אין לו ברירה ובכדי שהברכה לא תהיה לבטלה הוא חייב לאכול.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' יוני 01, 2018 4:15 pm
על ידי בקרו טלה
חיימקה כתב:חסיד בא לפני רבו ושאלתו בפיו: מה הנפקא מינה שיש ביני לבין
הרב'ה? שנינו אוכלים תפוחים, ובכך אנו שוים. שנינו מברכים
ברכה לפני האכילה ואחריה, וגם בכך אנו שוים. אם כן מה ההבדל
הגדול שיש בינינו?
נענה רבו ואמר לו: "אני מחפש להודות לקב"ה ולברך לשמו,
ומכיון שאין לברך ברכה לבטלה, אני אוכל תפוח, כדי שאוכל
לברך. אתה מחפש לאכול תפוח, אלא שאין לאכול בלי ברכה,
לכן אתה מברך כדי שתוכל לאכול. נמצא, אפוא, שההבדל בינינו
הוא שאני אוכל תפוח כדי לברך, ואתה מברך כדי לאכול תפוח".
השאלה המרכזית היא, היכן מונח ראשו של האדם – בתפוח או
בברכה?

שמעתי פעם שסיפרו זאת על ר' אהרון הגדול מקרלין.
יש לזה מקור כתוב?
או לחילופין האם יש מקור דומה על יהודי שרק רוצה לברך - רק אין לו ברירה ובכדי שהברכה לא תהיה לבטלה הוא חייב לאכול.

עי' בקול חוצב
[אי' כעי"ז מהרה"ק ר' הירש מרימינאב [בארת המים לר"ח אלול] ובאמרות טהרות - קאברין. על מה שאומרים בכל מקדש ...סועדים בו לברך שלש פעמים
[בשם החוזה מלובלין - באבן ישראל (ברוין), ושם כתב ג"כ בשם הרה"ק [ר' מ"מ?] מרימינאב]
ועי' עוד בזמירות מתיבתא - עוז והדר על הפיסקא הנ"ל במעשיות בסוה"ס

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

פורסם: א' יוני 03, 2018 5:32 am
על ידי קאצ'קלה
להודות ולהלל כתב:פעם שמעתי דאיתא בזוה"ק, שגם כשלא יודעים במדויק היכן קבור הנפטר,
ניתן להעמיד מצבה באזור של מקום קבורתו, והנשמה יורדת על אותו מקום.
האן מאן דהו יודע מקור לכך?

לא ראיתי בענין הנשמה היורדת, אבל יש תשובה בחזון נחום אודות מצבה שספק אם הונחה במקומה.
חזון נחום.pdf
(242.76 KiB) הורד 237 פעמים

והנה קטע קצר מתוך התשובה (וראה בהמשך מה שכתב למסקנא):
חזון נחום.JPG
חזון נחום.JPG (45.97 KiB) נצפה 14086 פעמים

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

פורסם: א' יוני 03, 2018 8:30 pm
על ידי להודות ולהלל
קאצ'קלה כתב:
להודות ולהלל כתב:פעם שמעתי דאיתא בזוה"ק, שגם כשלא יודעים במדויק היכן קבור הנפטר,
ניתן להעמיד מצבה באזור של מקום קבורתו, והנשמה יורדת על אותו מקום.
האן מאן דהו יודע מקור לכך?

לא ראיתי בענין הנשמה היורדת, אבל יש תשובה בחזון נחום אודות מצבה שספק אם הונחה במקומה.
חזון נחום.pdf

והנה קטע קצר מתוך התשובה (וראה בהמשך מה שכתב למסקנא):
חזון נחום.JPG


שמעתי מאחד שזה מובא בספר גשר החיים מאת הרב יחיאל מיגל טוקצינסקי.
האם מאן דהו יכול לצרף לכאן פרק כ"ה (מצבה וציון) מאוצר החכמה?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

פורסם: א' יוני 03, 2018 9:05 pm
על ידי בקרו טלה
להודות ולהלל כתב:שמעתי מאחד שזה מובא בספר גשר החיים מאת הרב יחיאל מיכל טוקצינסקי.
האם מאן דהו יכול לצרף לכאן פרק כ"ה (מצבה וציון) מאוצר החכמה?

viewtopic.php?f=7&t=7217&p=461521#p461521

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

פורסם: א' יוני 03, 2018 10:30 pm
על ידי להודות ולהלל
בקרו טלה כתב:
להודות ולהלל כתב:שמעתי מאחד שזה מובא בספר גשר החיים מאת הרב יחיאל מיכל טוקצינסקי.
האם מאן דהו יכול לצרף לכאן פרק כ"ה (מצבה וציון) מאוצר החכמה?

viewtopic.php?f=7&t=7217&p=461521#p461521


אני לא מוצא בפרק זה אודות הקמת מצבה לנפטר אף כשלא יודעים את המקום המדויק.
אולי בפרק אחר...