עמוד 25 מתוך 79

Re: מילה

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 1:24 am
על ידי ש. ספראי
לומר אחר המילה אינני יודע, אך המנהג לומר עשרות פעמים אליהו הנביא, מובא בכמה מהספרים הנודעים.

אליה רבה סימן רצה: כתב בתיקוני שבת [לתלמידי האר"י] ואומר אליהו הנביא ק"ל פעמים כמנין אליהו הנביא עם י' אותיות,
בס' מראה הילדים כתב כסגולה לפרנסה לומר במוצ"ש ע' פעמים אליהו הנביא, וכן בעוד מקומות.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 4:11 am
על ידי אישצפת
בידיי נמצאת כעת מהדורת תשס"ה וגם שם זה מופיע באותו עמוד.
(לעניות דעתי ההבדל בין המהדורות היא הוספת המפתחות בעיקר.)

Re: ענין להגיד אליהו הנביא אחר מילה

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 9:24 am
על ידי פלגינן
חפציאלי כתב:האם מישהו יודע מקור שלאחר המילה יש ענין להגיד 100 פעם אליהו הנביא זכור לטוב

המקור הראשון לומר ק"ל פעמים הוא כנראה ספר סוד ה' של ר' דוד מלידא, סעיף י.

על תקופתו ותפוצתו כתבתי במק"א: "...ספר נפוץ וידוע עד למאוד, שגדולה הייתה השפעתו על ספרי מילה וספרי תפילה, הוא ספרו של ר' דוד לידא, סוד ה', המכיל את סדר הברית יחד עם מנהגים וסודות ברית המילה. המחבר היה אב"ד באמסטרדם ובמינץ, אך שימש קודם לכן גם בקהילות בפולין וליטא. כפי הנראה, נדפס ספרו לראשונה באמשטרדם ת"מ, ולאחר מכן בעוד עשרות מהדורות. ספרו היה נפוץ עד למאוד בכתבי-יד ובדפוסים, עד שלעתים הפיצו אותו כמתנה לכבוד הולדת הבן. בנוסף, מוהלים רבים עשו שימוש בספר זה בכדי לרשום על הדפים שבסופו את 'פנקס המוהל' שלהם, ולעתים אף כרכו דפים משלהם בין דפי הספר...".

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 6:55 pm
על ידי דרומי
מי הרחיב בנושא ההיתר (או האיסור) להשתמש בתמונות צילום (פוטוגרפיא)?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 7:00 pm
על ידי שברי לוחות
היכן כתוב שגם מה שקבע ה' שקיום המצוות ייחשב כתשלום גמול על חסדי ה', הא גופא הוא מחסד ה'

אם אפשר מקור מדוייק בחובת הלבבות ליסוד זה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 7:38 pm
על ידי מה שנכון נכון
שברי לוחות כתב:היכן כתוב שגם מה שקבע ה' שקיום המצוות ייחשב כתשלום גמול על חסדי ה', הא גופא הוא מחסד ה'

אם אפשר מקור מדוייק בחובת הלבבות ליסוד זה

אני לא בטוח שהבנתי כוונתך. האם לחו"ה בשער הבטחון פ"ד:
והשני חסד מאלהים ונדבה וטובה, כמו שכתוב: ולך אדני חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו. והעילה בזה, כי אם היה מעשה האדם כחול הים במספר, לא יהיה שקול בטובה אחת מן טובות הבורא יתברך עליו בעולם הזה, כל שכן אם יהיה לו חטא, ואם ידקדק הבורא עם האדם בתביעת הודאת הטובה, יהיה כל מעשהו נכחד ונשקע בקטנה שבטובות הבורא עליו, ומה שיהיה מגמול הבורא לו אינו מגיע לו על מעשהו אלא הוא מחסד הבורא עליו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 7:42 pm
על ידי שברי לוחות
מה שנכון נכון כתב:
שברי לוחות כתב:היכן כתוב שגם מה שקבע ה' שקיום המצוות ייחשב כתשלום גמול על חסדי ה', הא גופא הוא מחסד ה'

אם אפשר מקור מדוייק בחובת הלבבות ליסוד זה

אני לא בטוח שהבנתי כוונתך. האם לחו"ה בשער הבטחון פ"ד:
והשני חסד מאלהים ונדבה וטובה, כמו שכתוב: ולך אדני חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו. והעילה בזה, כי אם היה מעשה האדם כחול הים במספר, לא יהיה שקול בטובה אחת מן טובות הבורא יתברך עליו בעולם הזה, כל שכן אם יהיה לו חטא, ואם ידקדק הבורא עם האדם בתביעת הודאת הטובה, יהיה כל מעשהו נכחד ונשקע בקטנה שבטובות הבורא עליו, ומה שיהיה מגמול הבורא לו אינו מגיע לו על מעשהו אלא הוא מחסד הבורא עליו.

לא לנקודה זו כוונתי
אלא, שעצם העובדה שקבע הקב"ה שקיום המצוות נחשב כמו שמשלמים בזה תודה לה' על הטובות שעשה, ומה שה' נותן אפשרות לשלם לו, היא גופא חסד ה', שנותן לאדם הרגשה טובה כאילו הוא משלם על הטובות שקיבל!

מחפש סיפור שקראתי פעם על הגר"ח קניבסקי

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 9:45 pm
על ידי ברוך00
קראתי פעם סיפור על הגר"ח קניבסקי ולא זוכר איפה.
הסיפור הוא בערך כך, הוא קנה ספר בחנות ספרים והמוכר בחנות אמר לו מחיר, שילם והלך, לאחר מכן הבעה"ב של החנות אמר שהמוכר טעה וצריך לשלם יותר, הוא הלך לשאול את החזו"א, והחזו"א אמר לו שלמוכר יש סמכות לומר את המחיר והוא לא צריך לשלם יותר. ככה זכור לי בערך הסיפור, אשמח לדעת איפה זה כתוב?

Re: ◆ אני מחפש מידע על... מי יכול לעזור? ◆

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 10:13 pm
על ידי שייף נפיק
כמדומה שישנו בדרך שיחה להגר"א מן והספר הוא כמדומה ספר הגן הקדמון.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 20, 2018 10:16 pm
על ידי שייף נפיק
איפה יש מקור שעשרת הדברות כנגד עשרה מאמרות, והביאור מה כנגד מה

מילה

פורסם: ד' נובמבר 21, 2018 12:17 am
על ידי חפציאלי
האם ידוע למי שהוא האם הגרש"זא אמר שאבי הבן לא ימול את בנו אם זה כרוך ביותר צער ממוהל אחר נא מקור מוסמך לא מטו בה משמיה ,ב האם יש מקור שיש קדימה לסבא להיות מוהל אם הוא בר הכי

Re: מחפש סיפור שקראתי פעם על הגר"ח קניבסקי

פורסם: ד' נובמבר 21, 2018 10:29 am
על ידי ברוך00
ברוך00 כתב:קראתי פעם סיפור על הגר"ח קניבסקי ולא זוכר איפה.
הסיפור הוא בערך כך, הוא קנה ספר בחנות ספרים והמוכר בחנות אמר לו מחיר, שילם והלך, לאחר מכן הבעה"ב של החנות אמר שהמוכר טעה וצריך לשלם יותר, הוא הלך לשאול את החזו"א, והחזו"א אמר לו שלמוכר יש סמכות לומר את המחיר והוא לא צריך לשלם יותר. ככה זכור לי בערך הסיפור, אשמח לדעת איפה זה כתוב?



מצאתי בס"ד במעשה איש ח"א עמ' קמו

סידור האר"י כבוד בינה?

פורסם: ד' נובמבר 21, 2018 11:31 pm
על ידי מעיין
מקור בסידור האר"י כבוד בינה [אור הגנוז, ה' עילאה] או משהו מעין זה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 12:07 am
על ידי פרשת_דרכים
שייף נפיק כתב:איפה יש מקור שעשרת הדברות כנגד עשרה מאמרות, והביאור מה כנגד מה


זהר ויקרא יא: עה"פ עשרה עשרה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 12:08 am
על ידי שייף נפיק
יישר כחך!!

Re: מילה

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 12:21 am
על ידי פרשת_דרכים
חפציאלי כתב:האם יש מקור שיש קדימה לסבא להיות מוהל אם הוא בר הכי


פתחי תשובה יו"ד רסה, ג:

ואם אין אבי הבן. עיין בתשובת רבינו עקיבא איגר סי' מ"ב ביתום שרוצים להכניסו בברית של א"א ואבי אביו יהיה המוהל יברך הוא להכניסו שהוא יותר ראוי מן הסנדק וע"ש עוד:

Re: סידור האר"י כבוד בינה?

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 12:34 am
על ידי שבע
כבוד בגימטריא ל''ב (נתיבות חכמה, המתגלים ע''י הבינה)

Re: סידור האר"י כבוד בינה?

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 2:30 am
על ידי מעיין
ייש"כ ידעתי גם ידעתי
אבל היכן זה בסידור האר"י

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 7:38 am
על ידי זקן ששכח
שבענו מטובך כתב:כל השקפה (וישקף וכדו') לרעה, פרט ל'השקיפה ממעון קדשך'!


אפרש שיחתי:
ידוע ידעתי כי כל השקפה לרעה, חוץ מהפסוק המפורש במתנות עניים.
מעתה שאלתי, הלא השקפה היא לרעה, אם כן, מדוע תיקנו שינקטו הכהנים דווקא בלשון זו אחר עלותם לדוכן, בעת יבקשו השפעות טובות על עם ישראל?

Re: סידור האר"י כבוד בינה?

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 7:47 am
על ידי בקרו טלה
שבע כתב:כבוד בגימטריא ל''ב (נתיבות חכמה, המתגלים ע''י הבינה)

אין לי עסק בנסתרות ולא הבנתי בדיוק מה מעכ"ת צריך

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 7:55 am
על ידי שבענו מטובך
זקן ששכח כתב:אפרש שיחתי:
ידוע ידעתי כי כל השקפה לרעה, חוץ מהפסוק המפורש במתנות עניים.
מעתה שאלתי, הלא השקפה היא לרעה, אם כן, מדוע תיקנו שינקטו הכהנים דווקא בלשון זו אחר עלותם לדוכן, בעת יבקשו השפעות טובות על עם ישראל?

הגם שעדיין לא הבנתי בדיוק את הקושיא (מאחר וסוף סוף פסוק זה הוא מלא רחמים), בכל זאת אציין מה שראיתי ביאור לזה: כשם שגדול כח מתנות עניים שהופך מדת הרוגז לרחמים, כך ברכת כהנים גדולה כחה להפוך רוגז לרחמים (עלי תמר, נשים, עמ' רעג).

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 11:16 am
על ידי לבנון
ראיתי בספר קדום בכ"י, שבית שני נקרא 'את' ובית ראשון 'אשר' ע"ש באשרי כי אשרוני בנות.
האם נמצא לזה חבר בספרי המקובלים הקדמונים?
תודה למשיבים

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 1:58 pm
על ידי זקן ששכח
שבענו מטובך כתב:
זקן ששכח כתב:אפרש שיחתי:
ידוע ידעתי כי כל השקפה לרעה, חוץ מהפסוק המפורש במתנות עניים.
מעתה שאלתי, הלא השקפה היא לרעה, אם כן, מדוע תיקנו שינקטו הכהנים דווקא בלשון זו אחר עלותם לדוכן, בעת יבקשו השפעות טובות על עם ישראל?

הגם שעדיין לא הבנתי בדיוק את הקושיא (מאחר וסוף סוף פסוק זה הוא מלא רחמים), בכל זאת אציין מה שראיתי ביאור לזה: כשם שגדול כח מתנות עניים שהופך מדת הרוגז לרחמים, כך ברכת כהנים גדולה כחה להפוך רוגז לרחמים (עלי תמר, נשים, עמ' רעג).

א. תודה רבה על התשובה ומקורה.
ב. לא קושיא אלא הערה. אם בתורה זה מוזכר תמיד כלשון הרומזת לדבר רע, מה טעם להשתמש דווקא בלשון זו, בעוד יש בלקסיקון הלשונקדשי עוד ועוד תיבות ומילים במשמעות דומה ואפילו זהה.

בירור

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 10:58 pm
על ידי חפציאלי
האם יש מקור שלבן החליף גם את השפחות הגרד קוק מחפש זאת דחוף

Re: בירור

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 11:12 pm
על ידי שברי לוחות
חפציאלי כתב:האם יש מקור שלבן החליף גם את השפחות הגרד קוק מחפש זאת דחוף

ספר חסידים תתתתשסב, מדרש אגדה, ואברבנאל

Re: בירור

פורסם: ה' נובמבר 22, 2018 11:48 pm
על ידי חפציאלי
שברי לוחות כתב:
חפציאלי כתב:האם יש מקור שלבן החליף גם את השפחות הגרד קוק מחפש זאת דחוף

ספר חסידים תתתתשסב, מדרש אגדה, ואברבנאל
המתחיל במצוה אומרים לו גמור צטט איפה במדרש אגדה וכן איפה באברבנאל

Re: בירור

פורסם: ו' נובמבר 23, 2018 12:08 am
על ידי בקרו טלה
חפציאלי כתב: צטט איפה במדרש אגדה וכן איפה באברבנאל

מדרש אגדה בראשית פרשת ויצא פרק כט סימן כד
את זלפה שפחתו. והיתה קטנה והיתה ראויה לרחל, וניתנה ללאה ברמאותו, כדי להראות ליעקב שזו שפחת רחל
אברבנאל בראשית פרק כט
והיה ראוי שיתן לבן השפחה היותר גדולה ללאה שהיתה בתו הגדולה והוא עשה בהפך שנתן את זלפה שפחתו הקטנה ללאה כדי שיחשוב יעקב שבאה עם רחל שהיתה קטנה כמוה כמו שכתב רש"י. ובעבור זה כלו עם רוב צניעותו לא הכירה יעקב עד הבקר

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' נובמבר 23, 2018 12:11 am
על ידי חפציאלי
חזק וברוך העברתי להגרד

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' נובמבר 23, 2018 6:52 am
על ידי נהר שלום
דרומי כתב:מי הרחיב בנושא ההיתר (או האיסור) להשתמש בתמונות צילום (פוטוגרפיא)?

זכור לי שיש תשובה בשו"ת עטרת פז של הרב זבחי

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' נובמבר 23, 2018 7:28 am
על ידי שבענו מטובך
דרומי כתב:מי הרחיב בנושא ההיתר (או האיסור) להשתמש בתמונות צילום (פוטוגרפיא)?

אני לא בטוח שהבנתי את שאלתך. האם אתה מתכוון לעצם עשיית תמונות מבני אדם?
יש על זה קונטרס לראות מהרה.
מנהג אבותינו בידינו - שונות, עמ' קנז-קעח.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' נובמבר 23, 2018 10:42 am
על ידי דרומי
ייש"כ!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ש' נובמבר 24, 2018 7:53 pm
על ידי י. אברהם
כתב הבית יוסף חו"מ סי' ריג

1.PNG
1.PNG (40.22 KiB) נצפה 9671 פעמים

2.PNG
2.PNG (6.27 KiB) נצפה 9671 פעמים



האם יש מקורות בחז"ל (או לפחות האם המציאות כך היא)
א] שרוב האילנות אינם צריכים עבודת השדה או עבודת האילן
ב] שצריך להאכיל יוני שובך כל יום
ג] שצריך לבקר כוורת כל יום 'להכניס הנחיל היוצא'

דחוף!!! מחפש מדרש

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 11:43 am
על ידי היכלי שן
לחו"ר הפורום שליט"א
אני מחפש בדחיפות את המדרש - או מקור אחר - שראו אישה שמתקשטת ואמרו לה מפני מה את מתקשטת? אמרה: בעלי - מלח הוא ושמא יבא פתאום!
אודה מאד למי שיאיר את עיני!

Re: דחוף!!! מחפש מדרש

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 11:46 am
על ידי עקביה
היכלי שן כתב:לחו"ר הפורום שליט"א
אני מחפש בדחיפות את המדרש - או מקור אחר - שראו אישה שמתקשטת ואמרו לה מפני מה את מתקשטת? אמרה: בעלי - מלח הוא ושמא יבא פתאום!
אודה מאד למי שיאיר את עיני!

קהלת רבה (וילנא) פרשה ט אות ח
בר קפרא ור' יצחק בר קפרא אמרי לאשתו של בולדריס שהיתה מקשטת עצמה בפני שכינותיה, אמרו לה שכינותיה בעליך אינו כאן בפני מי את מקשטת עצמך, אמרה להון בעלי מלח הוא אם יזדמן לו מעט רוח תכף יבא ונמצא עומד למעלה מראשי לא מוטב שיראה אותי בכבודי ולא בניוולי, כך בכל עת יהיו בגדיך לבנים מן העבירות ושמן על ראשך אל יחסר ממצות ומעשים טובים,

Re: דחוף!!! מחפש מדרש

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 11:48 am
על ידי היכלי שן
עוד רגע אדבר!
באיזה מספרי המוסר זה מובא?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 11:53 am
על ידי עקביה
ספר שערי תשובה לרבינו יונה שער ב
עוד אמרו רבותינו זכרונם לברכה (קהלת רבה ט, ו): בענין הזה: משל לאשתו של מלח שהיתה מתקשטת ותשם בפוך עיניה, ובעלה עובר ארחות ימים, ותאמרנה לה השכנות: הלא בעלך הלך בדרך למרחוק, ועל מה זה לשוא תתיפי? אמרה להם: בעלי מלח הוא, אולי יהפך רוח ים וקל מהרה יבא וימצאני - והנני מקושטת!

ספר כד הקמח אבל [א]
ועל זה הביאו רז"ל משל למה"ד לאשתו של מלח שהיתה מתקשטת ותשם בפוך עיניה ובעלה עובר ארחות ימים אמרו לה השכנות והלא בעליך במדינת הים על מה זה תתיפי אמרה להן בעלי מלח הוא אולי יהפכו הרוחות וקל מהרה יבא וימצאני מקושטת, וכן הכתוב אומר (שם ט) בכל עת יהיו בגדיך לבנים ושמן על ראשך לא יחסר. לובן הבגדים משל על נקיות הנפש בתשובה והשמן משל למעשים טובים:

מגן אבות לרשב"ץ על אבות פרק ב
שוב יום אחד לפני מיתתך אמרו בפרק שואל במסכת שבת [קנג א] וכן במדרש תהלים [בובר, מזמור צ [טז] ד"ה מי יודע], שאלו תלמידיו את רבי אליעזר, וכי יודע אדם יום שימות שיעשה תשובה, אמר להם, כל שכן שיעשה תשובה היום שמא ימות מחר ונמצא כל ימיו בתשובה, ויש משניות שהוא כתוב בהם ובמדרש תהלים [שם], סמכו זה לפסוק 'למנות ימינו כן הודע' [תהלים צ יב], ואף שלמה אמר בחכמתו, 'בכל עת יהיו בגדיך לבנים ושמן על ראשך אל יחסר' [קהלת ט ח], ומשלו משל בגמרא, למלך שזימן אורחים, הפקחים קשטו עצמן כמו שנזכר שם. ואמרו במדרש קהלת [רבה פרשה ט א [ח] ד"ה בכל], משל לאשתו של בולדריס, פירוש מלח, שהיא מקושטת בכל יום, ואומרות לה שכינותיה, בעליך במדינת הים ובפני מי את מתקשטת, אומרת להם, בעלי מלח הוא, אם יזדמן לו מעט רוח בא ונמצא עומד למעלה מראשי, מוטב שימצאני בכבודי ולא בניוולי, ועל זה היה אומר דוד, 'עני אני וגוע מנוער' [תהלים פח טז]. וזו אזהרה שלא יהיה כאותם שנאמר בהם, הלא נסע יתרם בם ימותו ולא בחכמה [איוב ד כא] והם כבהמה, שנאמר 'כצאן לשאול שתו' [תהלים מט טו].

מנורת המאור פרק ג - תשובה עמוד 59
ר' אליעזר אומר, ושוב יום אחד לפני מיתתך. אמרו לו תלמידיו, רבינו, וכי אדם יודע באיזה יום ימות. אמ' להן, ישוב היום שמא ימות למחר, למחר שמא ימות למחר, ונמצאו כל ימיו בתשובה, דכתי' בכל עת יהיו בגדיך לבנים ושמן על ראשך אל יחסר. לובן הבגדים משל על נקיות הנפש בתשובה, והשמן משל למעשים טובים והשם הטוב, שנא' טוב שם משמן טוב.
משל לאשתו של ספן שהיה מתקשטת ובעלה בספינתו יורד ימים. אמרו לה שכונותיה, הלא בעליך יורד ימים, למה תתיפי ותתקשטי. אמרה להם, בעלי מלח הוא, אולי יתהפך לו הרוח, ופתע פתאום יבא אל ביתו, וימצאני כשאני מקושטת ולא כשאני מנוולת.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 11:56 am
על ידי היכלי שן
המון תודות!!!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 10:38 pm
על ידי מצפה לישועת השם
אי מי מחו"ר יודע אודות העניין של שמחה לאבלים בימי השבעה (לא חלילה דברים החורגים מגדר דברי השו"ע), אלא על כך שאין איסור לחייך וכיו"ב בימי השבעה.
כמדומני שיש מהרש"א ע"כ.
ייש"כ.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' נובמבר 26, 2018 1:42 am
על ידי בקרו טלה
מצפה לישועת השם כתב:אי מי מחו"ר יודע אודות העניין של שמחה לאבלים בימי השבעה (לא חלילה דברים החורגים מגדר דברי השו"ע), אלא על כך שאין איסור לחייך וכיו"ב בימי השבעה.
כמדומני שיש מהרש"א ע"כ.
ייש"כ.

אולי
מהרש"א כתובות סט:
מר וזח נעשה שר כו'. עיין פרש"י בית מרזח כלומר האבל הניזח במרירות ומזדעזע מלשון ולא יזח החושן כו' ישב בראש כמו שר פי' סרוחים לנשארים כמו סרח העודף עכ"ל. וענין שישב בראש שגם זה הוא לנחמו שישכח צערו כמו ששותין לו יין. ואפשר שהוא פי' מר וזח דהיינו שיזח ויזוז ממרירתו וק"ל:

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 27, 2018 12:30 pm
על ידי מצפה לישועת השם
.