עמוד 1 מתוך 1

מי יודע מה המקור

פורסם: ב' אוגוסט 02, 2010 4:30 pm
על ידי למדן
בסידורים כתוב שבעת הוצאת הס"ת החזן אומר גדלו לה' אתי וכו' והקהל עונים לך ה' הגדלה וכו'
וכן בעת הכנסת הס"ת החזן אומר יהללו את שם ה' וכו' והקהל עונים הודו על ארץ ושמים וכו'
מה שנהוג בפי הקהל שגם הם עונים אחרי החזן גדלו ויהללו
האם יש מקור לזה
אבקש כל מי שיש לו ידיעה בזה שיכתוב בפורם הזה
תזכו למצוות וכתיבה וחתימה טובה

Re: מי יודע מה המקור

פורסם: ב' אוגוסט 02, 2010 9:18 pm
על ידי חכם באשי
איני יודע מקור,
אך ברור שזו טעות, כדרך הציבור הרוצה 'להחמיר' על עצמו ולומר גם את הפיסקאות המיועדות לש"צ, לדוגמא, אמירת השורה "רחמנא אדכר לן זכותא ד---", במקום לומר רק את "בדיל ויעבור".
ויש עוד הרבה כיוצא בזה.

Re: מי יודע מה המקור

פורסם: ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 pm
על ידי יצג
לגבי יהללו יש קצת סמך למנהג זה, משום כל פסוקא דלא פסקיה משה, עיין מגן אברהם או"ח סי' נא ס"ק ט, וראה בספר המצורף:
ביאורי הלכות.png
ביאורי הלכות.png (116.68 KiB) נצפה 4513 פעמים

Re: מי יודע מה המקור

פורסם: ג' אוגוסט 03, 2010 12:56 am
על ידי חכם באשי
זה לא ממש 'מקור' ואף לא 'סמך למנהג' אלא יותר 'לימוד זכות' על מנהג טעות!
עם ה'בעייה' של כל פסוק דלא פסקא משה לא פסקינן יש מספיק עצות כיצד 'להסתדר'. ודוק.

Re: מי יודע מה המקור

פורסם: ג' אוגוסט 03, 2010 7:13 am
על ידי אוצר החכמה
לא עיינתי במחה"ש בפנים אבל לדבריו
לא הבנתי את טענתך הוא טוען שזה מנהג ע"פ המחה"ש
אפשר להתווכח עם המחה"ש ולטעון שראוי ללכת אחרי הראשונים אפי' שיש לנו קושיית כל פסוקא
אבל סו"ס המחה"ש כן כתב ועפ"ז המנהג

Re: מי יודע מה המקור

פורסם: ג' אוגוסט 03, 2010 8:37 am
על ידי יצג
את המחה"ש לא מצאתי, אבל מהמג"א עצמו משמע שכך ראוי לנהוג. ואמנם הראשונים לא כ"כ.

Re: מי יודע מה המקור

פורסם: ג' אוגוסט 03, 2010 4:45 pm
על ידי למדן
תודה למגיבים וזה לגבי יהללו אפשר לתרץ כנ"ל
אבל מה הסיבה לגבי גדלו לה'

Re: מי יודע מה המקור

פורסם: ג' אוגוסט 03, 2010 9:48 pm
על ידי יצג
לגבי גדלו, ראה כאן, על דרך מש"כ הרב המכנה עצמו "חכם באשי":
חיי משה.png
חיי משה.png (13.45 KiB) נצפה 4423 פעמים

ישיב יצחק.png
ישיב יצחק.png (120.86 KiB) נצפה 4423 פעמים

Re: מי יודע מה המקור

פורסם: ג' אוגוסט 03, 2010 9:57 pm
על ידי חכם באשי
רואה אני, שדברי בדבר 'מנהג טעות' אינם מוחלטים, וחוזרני בי.
ואמנם לגבי הפיסקא הראשונה שהביא יצג
יש להעיר,
כי להרבה דעות, אמירת המשפטים שב'קדושה' שנועדו לש"צ אף בידי הציבור - טעות היא!
האריך בכך רב"ש המבורגר, באחד מכרכי ספרו 'שרשי מנהג אשכנז'.

Re: מי יודע מה המקור

פורסם: א' אוקטובר 17, 2010 5:16 pm
על ידי למדן
לסיכום המנהג אין לו מקור ואולי יש על מה לסמוך

Re: מי יודע מה המקור

פורסם: א' אוקטובר 17, 2010 5:43 pm
על ידי זרח
מענין לענין באותו ענין, בשבת זו ברכו בהרבה מקהילות ישראל את כל המתענים תענית בה''ב, רבים כבר לא יודעים בכלל מה זה.
בכל אופן יש כזה מנהג הכתוב בסידורים הישנים שכשמברכים בה''ב אומרים את זה באמצע יהללו לפני הודו, באמצע פסוק. וכשגומר הש''ץ הנוסח של מי שברך אומר כל הקהל הודו, מעניין מה המקור לאומרו בין יהללו להודו.