עמוד 1 מתוך 1

העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2013 5:10 pm
על ידי חכם באשי
זכור לי שכתבו, שהעושה תשובה כאילו נולד מחדש.
מישהו יכול להפנות אותי למ"מ מחז"ל או מהראשונים?

(בארחות צדיקים, שער התשובה, יש משהו קרוב, אך לא מספיק עבורי: "התשובה מקרבת את הרחוקים: אמש היה זה שנאוי לפני המקום, ברוך הוא, משוקץ ומרוחק ותועבה - והיום הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד").

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2013 5:14 pm
על ידי החזן
חכם באשי כתב:(בארחות צדיקים, שער התשובה, יש משהו קרוב, אך לא מספיק עבורי: "התשובה מקרבת את הרחוקים: אמש היה זה שנאוי לפני המקום, ברוך הוא, משוקץ ומרוחק ותועבה - והיום הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד").


זהו לשון הרמב"ם פ"ז מהלכות תשובה ה"ו. וכדאתינן להכא, עי' לשון הרמב"ם פ"ב ה"ד: "ומתרחק הרבה מהדבר שחטא בו, ומשנה שמו כלומר שאני אחר ואיני אותו האיש שעשה אותם המעשים ומשנה מעשיו כולן לטובה ולדרך ישרה".

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2013 5:20 pm
על ידי חכם באשי
נפלא ביותר!!!
ייש"כ גדול.
אך מהו מקורו של הרמב"ם? אני זקוק למקורות הרעיון כדי לבאר דברי אחד הראשונים שכנראה לא הכיר את חיבורי הרמב"ם.

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2013 5:24 pm
על ידי מאיר סובל
כך מבואר להדיא ב"אגרת התשובה" לרבינו יונה.

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2013 5:31 pm
על ידי איש.dot
דברי הרמב"ם בפ"ב ה"ד מקורם בגמ' ר"ה טז, ב, וראה כס"מ ולח"מ על אתר; ודבריו אודות שינוי השם ראה בראשית רבה פמ"ד בשם ר' הונא בר' יוסף.
ובעבודת המלך על אתר כתב וז"ל "והנה כשתדקדק בדברי רבנו תמצא שכלל בדבריו כל הח"י עיקרים שמנה הרבינו יונה שם לתשובה". כפשוט שהרמב"ם הוא מקור ר"י ולא להיפך.

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2013 5:44 pm
על ידי מאיר סובל
אכן הרבה חלקים בשערי תשובה מעידים שזה על פי הרמב"ם.
ואם מחפשים מקור להלכה ברמב"ם שאינה בנו"כ על הדף, מעיינים מה כותב הגר"ח קניבסקי שליט"א ב"קרית מלך" שלו.

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2013 6:23 pm
על ידי חכם באשי
מאיר סובל כתב:ואם מחפשים מקור להלכה ברמב"ם שאינה בנו"כ על הדף, מעיינים מה כותב הגר"ח קניבסקי שליט"א ב"קרית מלך" שלו.

אין שם שום מ"מ בנוגע ל"לידה המחודשת" של בעל התשובה. עי' כאן: http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?106410&

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2013 6:30 pm
על ידי חכם באשי
מאיר סובל כתב:כך מבואר להדיא ב"אגרת התשובה" לרבינו יונה.

אין לפני את האוצר. אולי תצליח לאתר עבורי את הקטע ולהעלותו כאן?

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2013 9:22 pm
על ידי היא שיחתי
איני זוכר חז"ל וראשונים, אבל נראה לי שזהו רעיון בעיקר מחשבתי-קבלי שברמה עקרונית לא היה ניתן לעשות תשובה, כיון שאת החטא לא ניתן למחות
וצורת התשובה היא לידתו המחודשת של האדם
ועי' בספר אפיקי מים לגר"מ שפירא על ראש השנה וכמדומני באורות התשובה לראי"ה

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2013 10:33 pm
על ידי חכם באשי
מצטער. לא מספיק עבורי.

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2013 12:16 am
על ידי אמרתי אחכמה
בעבודתי בההדרת ספר אחד שמזכיר את הרעיון בעל תשובה כקטן שנולד,
ציינתי לדברי המדרש רבה (ויק"ר ל, ג), וז"ל המדרש:
"אמר דוד לפני הקב"ה רבש"ע אל תבזה את תפלתם, תכתב זאת לדור אחרון מכאן שהקב"ה מקבל השבים, ועם נברא יהלל י-ה שהקב"ה בורא אותן בריה חדשה."

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2013 12:28 am
על ידי חכם באשי
ייש"כ עצום!!! תודה רבה וגדולה!!

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2013 12:33 am
על ידי איש רגיל
אמרתי אחכמה כתב:בעבודתי בההדרת ספר אחד שמזכיר את הרעיון בעל תשובה כקטן שנולד,
ציינתי לדברי המדרש רבה (ויק"ר ל, ג), וז"ל המדרש:
"אמר דוד לפני הקב"ה רבש"ע אל תבזה את תפלתם, תכתב זאת לדור אחרון מכאן שהקב"ה מקבל השבים, ועם נברא יהלל י-ה שהקב"ה בורא אותן בריה חדשה."

אשריך. זה אכן המקור הקדום והברור ביותר.

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2013 1:02 am
על ידי נערי האוצר
כיו"ב וביתר הרחבה במדרש תהלים קב: "תִּכָּתֶב זֹאת לְדוֹר אַחֲרוֹן, וְעַם נִבְרָא יְהַלֶּל-יָהּ" (תהלים קב). וְכִי עַד עַכְשָׁו עֲתִידָה אֻמָּה אַחֶרֶת לְהִבָּרְאוֹת, שֶׁהוּא אוֹמֵר "וְעַם נִבְרָא"? אֶלָּא… אֵלּוּ הַדּוֹרוֹת שֶׁחַיָּבִים בְּמַעֲשֵׂיהֶם הָרָעִים, וּבָאִים וְעוֹשִׂים תְּשׁוּבָה, וּמִתְפַּלְּלִים לְפָנֶיךָ בְּרֹאשׁ-הַשָּׁנָה וּבְיוֹם-הַכִּפּוּרִים: וּלְפִי שֶׁהֵם מְחַדְּשִׁים אֶת מַעֲשֵׂיהֶם, הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בּוֹרֵא אוֹתָם בְּרִיָּה חֲדָשָׁה. [ועיין כאן בהערה הראשונה והשנייה: http://www.kolech.com/show.asp?id=34676#]

וכן הוא ביוצר ליום הכפורים: "הבוראם בריה חדשה עושם ובועלם", ועיי"ש בפירושים (כאן שלוש שורות מהסוף: http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 53_172.pdf)

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2013 1:46 am
על ידי מחולת המחנים
מצאנו בראשונים, כמדומני במרדכי, שמשומד שעושה תשובה צריך לטבול כגר, ואולי הטעם בזה ג"כ כמו שאמרו גר שנתגייר כקטן שנולד דמי.

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2013 1:24 pm
על ידי חיס
מחולת המחנים כתב:מצאנו בראשונים, כמדומני במרדכי, שמשומד שעושה תשובה צריך לטבול כגר, ואולי הטעם בזה ג"כ כמו שאמרו גר שנתגייר כקטן שנולד דמי.


מצאתי הפוך ב"תשובות הגאונים" סימן שצה: ...שכל ישראל שנשתמד כיון שחזר בתשובה אינו צריך טבילה...

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2013 1:46 pm
על ידי חכם באשי
אין זה ההבדל היחידי בין תפיסת התשובה של הגאונים לזה של ראשוני אשכנז, ובמיוחד בנוגע למשומד. ראו על כך בספרו של מיכה פרי, מסורת ושינוי.

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2013 7:01 pm
על ידי בברכה המשולשת
מע"כ הרב מתניה יוסף הכהן בן גדליה הראה לי בזמנו ראיותלרציפות תיקוני התשובה של חסידי אשכנז עם המקורות שבגאונים, ואיני זוכר כעת את הפרטים.

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2013 7:06 pm
על ידי חכם באשי
ישנן יסודות זהים מועטים ביותר. וכנראה ר' מתניה התכוון לתשובות הגאונים שהדפיס הרשלר ב'גנוזות', שלדעתי הן אינן לגאונים.

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

פורסם: ו' ספטמבר 11, 2020 2:20 pm
על ידי באהלי צדיקים
לעם נולד כי עשה (תהילים כב לב). "עם נולד" עם האותיות נולד, עולה צדיק (204). כי העושה תשובה כקטן שנולד, בלי שום עוונות, כי תיכף שעשה תשובה נקרא צדיק. וישראל עם קדוש עושה תשובה בכל פעם, ולכן נקרא עם נולד, כי עושה תשובה בכל רגע, ובכל רגע נולד. (סגולת חן להגה"ק רבי נח גד
ויינטראוב זצוק"ל ירושלים תש"ח)