מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מראה מקום ברמ"ע מפאנו

חיפושי מקורות וכדומה
חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

מראה מקום ברמ"ע מפאנו

הודעהעל ידי חקר » ג' דצמבר 31, 2013 9:00 pm

בספר זרע ברך פרשת בא מביא ביאור מעניין בשם הרמ"ע [לכאורה מפאנו], ניסיתי להתחקות אחר מקור הדברים ברמ"ע ולא מצאתי, אודה מאד למסייעים בזה.

זרע ברך פרשת בא.jpg
זרע ברך פרשת בא.jpg (51.44 KiB) נצפה 3515 פעמים


ואגב, מה פשר המבנה המסורבל של ספר זרע ברך, ומדוע מספר שמות ואילך מופיע בכל פרשה ח"ב תחילה ואח"כ ח"א.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מראה מקום ברמ"ע מפאנו

הודעהעל ידי יאיר » ג' דצמבר 31, 2013 9:33 pm


הוד_והדר
הודעות: 2482
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מראה מקום ברמ"ע מפאנו

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' דצמבר 31, 2013 9:35 pm

הספורנו שמות י, כא מפרש כך

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מראה מקום ברמ"ע מפאנו

הודעהעל ידי יאיר » ג' דצמבר 31, 2013 10:02 pm

לא נמצא בפניני הרמ"ע מפאנו:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?64080
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?64081

הוד_והדר כתב:הספורנו שמות י, כא מפרש כך

אולי התכוונת לפרשן אחר?:
http://www.otzar.org/aspcrops/25801_415 ... 122013.asp
http://www.otzar.org/aspcrops/155125_21 ... 122013.asp

הוד_והדר
הודעות: 2482
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מראה מקום ברמ"ע מפאנו

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' דצמבר 31, 2013 10:07 pm

לא, התכוונתי לספורנו תעיין שוב, וימש חושך. ויסיר את החשך הטבעי של לילה


סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15697
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מראה מקום ברמ"ע מפאנו

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 31, 2013 10:21 pm

חקר כתב:בספר זרע ברך פרשת בא מביא ביאור מעניין בשם הרמ"ע [לכאורה מפאנו], ניסיתי להתחקות אחר מקור הדברים ברמ"ע ולא מצאתי, אודה מאד למסייעים בזה.
ראיתי שנזכר בכלי חמדה לר"ש לאניאדו בעל הכלים "ושמעתי בשם הרמ"ע" וכנראה הוא המקור הראשון.

הוד_והדר
הודעות: 2482
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מראה מקום ברמ"ע מפאנו

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' דצמבר 31, 2013 10:22 pm

וראה גם כלי יקר


וימש חשך. לשון הסרה, יען כי מטבע הבריאה שכל אדם יש לו יום אף לילה, מה עשה הקב"ה הסיר חשכת סתם לילה מן גבול ישראל ונתן אותו על ארץ מצרים, ועל כן היה למצרים חושך כפול, ובסבה זו גם ביום רשעים בחשך ידמו כי לא היה לו זמן לשמש כי אם ביום שהרי הלילה בלאו הכי אפילה, ובסבה זו היה לבני ישראל אור במושבותם גם בלילה, רמז לדבר ולכל בני ישראל היה ד' תיבות אלו סופם אותיות לילה, ואח"כ כתיב אור במושבותם כאילו אמר שגם לילה היה אור לישראל, כמ"ש (תהלים קלט יא) ולילה אור בעדני. וזה"ש רש"י שהחשך היה כפול היינו כמדת יום ולילה:

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מראה מקום ברמ"ע מפאנו

הודעהעל ידי יאיר » ג' דצמבר 31, 2013 10:59 pm

איש_ספר כתב:
חקר כתב:בספר זרע ברך פרשת בא מביא ביאור מעניין בשם הרמ"ע [לכאורה מפאנו], ניסיתי להתחקות אחר מקור הדברים ברמ"ע ולא מצאתי, אודה מאד למסייעים בזה.
ראיתי שנזכר בכלי חמדה לר"ש לאניאדו בעל הכלים "ושמעתי בשם הרמ"ע" וכנראה הוא המקור הראשון.

הובא כאן:
viewtopic.php?f=7&t=16512&p=155305#p155294

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: מראה מקום ברמ"ע מפאנו

הודעהעל ידי חקר » ד' ינואר 01, 2014 10:02 am

תודה רבה מאד לכל המגיבים שעזרו לי מאד.
אין לי אפשרות לבדוק בספר פניני הרמ"ע, ואודה לך יאיר מאד אם תגמור המצוה בעדי.

לגבי עצם הדיון הנ"ל, זה ש'וימש' הוא לשון הסרה נתפרש כבר בתרגום אונקלוס וכמו שכתב רש"י, וכן פירש ראב"ע בשם יפת הקראי והספורנו הנ"ל.
יחודיותו של הפירוש המובא בשם הרמ"ע הוא שהחושך של ישראל עבר למצרים ולבנ"י האיר הלילה כיום בזמן מכת חושך. פירוש זה כמובן לא נמצא בספורנו אבל הוא מופיע כבר באברבנאל, והראשון [לכאורה] למפרשים כן הוא ראב"ע בפירושו הקצר:
גם יתכן להיותו כמו לא ימיש עמוד הענן, ויהי פירושו ויהי חשך על ארץ מצרים ויסור אופל וחושך הלילה ממקום ישראל, כטעם ויאר את הלילה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מראה מקום ברמ"ע מפאנו

הודעהעל ידי יאיר » ד' ינואר 01, 2014 1:40 pm

viewtopic.php?f=7&t=16512#p155303
כאן התכוונתי שאכן בדקתי שם ולא מצאתי.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: מראה מקום ברמ"ע מפאנו

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ד' ינואר 01, 2014 11:59 pm

בס"ד
לעוצם חידוש הדברים חיפשתי ברמ"ע מפאנו בכל ספריו ליקוטי בתר ליקוטי ולא מצאתי.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: מראה מקום ברמ"ע מפאנו

הודעהעל ידי חקר » ה' ינואר 02, 2014 12:07 am

יישר כח גדול על כל המאמצים.
כפי הנראה מהר"ש לניאדו מצטט את הדברים כתורה שבע"פ כמשמעות לשונו, ואאל"ט הוא היה כמעט בן דורו של הרמ"ע מפאנו כך שזה לא רחוק שקיבלה מפי השמועה.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 85 אורחים