מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היכן המקור בחז"ל

חיפושי מקורות וכדומה
גם זה יעבור
הודעות: 291
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 1:33 pm

היכן המקור בחז"ל

הודעהעל ידי גם זה יעבור » ג' מרץ 04, 2014 1:19 pm

בעין יעקב על הירושלמי, מסכת בכורים אות מב, מובא: רבי חנינא בריה דרבי אבהו, לזקן ארבע אמות עבר ישב לו. גדול משהוא רואהו עבר ישב לו. מלך משהוא רואהו עד שיכסה ממנו. מאי טעמא? (שמות לג) "והיה בצאת משה" וגו'. והביטו אחרי משה עד באו האהלה והביטו אחרי משה". מלמד חשדוהו באשת - איש.
וכך כתב גם המגלה עמוקות, פרשת ויקרא: האופן הי' חשדו"ה ישראל למשה ב' דברים א' על חשבון הווים הב' (שמות לג) והביטו אחרי משה מלמד שחשדוהו באשת איש ...
וכן הוא באור החיים על דברים פרק לג פסוק ג: והוא סוד אומרו (תשא ל"ג ח') והביטו אחרי משה שאמרו ז"ל: שחשדוהו באשת איש...


ולא מצאתי דבר זה בגמרא ומדרש.
כי בקידושין דף לג: כתוב: והביטו אחרי משה עד בואו האהלה, ר' אמי ור' יצחק נפחא, חד אמר לגנאי, וחד אמר לשבח. מאן דאמר לגנאי, כדאיתא. מ"ד לשבח ...
ופירש רש"י: כדאיתא - משום דדבר מגונה הוא לא רצה לפרסמה והרי הוא מפורש במדרש רבי תנחומא ראו כמה עבים שוקיו כמה צוארו שמן הכל משלנו.

וכן הוא בירושלמי מסכת בכורים דף יא:, והיה כצאת משה האהלה יקומו כל העם וגומר. תרין אמוראים חד אמר לשבח וחד אמר לגנאי. מ"ד לשבח מיחמי צדיקא ומזכי. ומ"ד לגנאי חזי שקיה חזי כרעין אכיל מן יהודאי שתי מן יהודאי כל מדליה מן יהודאי.

וכן בירושלמי מסכת שקלים דף כב:, כתיב והביטו אחרי משה עד בואו האוהלה, תרין אמוראין, חד אמר לגנאי, וח"א לשבח. מאן דאמר לגנאי, חמון שקין חמון כרעין חמון קופר אכיל מן דיהודאי ושתי מן דיהודאי כל מדליה מן דיהודאי. ומ"ד לשבח מחמי צדיקיא ומזכי טוביא דזכת למיחמי יתיה:

וכן מובא במדרש תנחומא כי תשא פרק כז: והביטו אחרי משה ר' אמי דרש לשבח טובא לינוקיא דהא כדין ינקין ר' יצחק דרש לגנאי היו מסתכלין מאחוריו ואמרין חמי צואריה חמי שקיה אוכל מדידן שתי מדידן.

ומאידך
במועד קטן דף יח: תא שמע ויקנאו למשה במחנה לאהרן קדוש ה' רב שמואל בר יצחק אמר מלמד שכל אחד קינא לאשתו ממשה.

ובסנהדרין דף קי. וישמע משה ויפול על פניו מה שמועה שמע אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן שחשדוהו מאשת איש שנאמר ויקנאו למשה במחנה אמר רב שמואל בר יצחק מלמד שכל אחד ואחד קנא את אשתו ממשה שנאמר ומשה יקח את האהל ונטה לו מחוץ למחנה

ובמדרש רבה במדבר פרשה יח פסקה כ
וישמע משה מה שמע א"ר שמואל בר נחמני א"ר יונתן מלמד שחשדוהו באשת איש שנאמר (תהלים קו) ויקנאו למשה במחנה א"ר שמואל בר יצחק אמר רב מלמד שכל אחד קינא לאשתו ממשה.

ובמדרש תנחומא קרח פרק י
וישמע משה ויפול על פניו מה שמע א"ר שמואל בר נחמני א"ר יונתן מלמד שחשדוהו באשת איש שנאמר ויקנאו למשה במחנה א"ר חייא בר אבא אמר רב מלמד שכל אחד ואחד קנא לאשתו מן משה.

אך לא מצאתי את הדרש הנזכר, על הפסוק והביטו אחרי משה?

גם זה יעבור
הודעות: 291
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 1:33 pm

Re: היכן המקור בחז"ל

הודעהעל ידי גם זה יעבור » ד' מרץ 05, 2014 2:45 pm

y
נערך לאחרונה על ידי גם זה יעבור ב ה' מרץ 06, 2014 8:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: היכן המקור בחז"ל

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ד' מרץ 05, 2014 2:49 pm

דבריך אכן נראים כהשגה צודקת, מאמרם ז"ל על והביטו אינו שחשדוהו בא"א, אלא ב'וישמע משה ויפול על פניו' דרשו כן.

מה שנכון נכון
הודעות: 11807
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: היכן המקור בחז"ל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מרץ 05, 2014 3:08 pm

חיפוש באוצר מראה עשרות ספרים שהביאו את הדרשא על הפסוק הזה, [ואף יש מי שמבאר הדרשא ע"פ סוד מ"אחרי" בחינת אחוריים], ואין לומר שמקורם מהירושלמי כי מציינים "איתא בגמרא", והרבה מהם מפרשים ב"פרק חלק", ועל כרחך שכתבו מזכרונם, והתחלפו הדרשות.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: היכן המקור בחז"ל

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ד' מרץ 05, 2014 9:10 pm

גם זה יעבור כתב:אפילו לא תגובה אחת:(

בס"ד
כי לכאו' אתה צודק, כמה שהדברים מתמיהים, אבל גדולי עולם ממש - כהרמ"א בתורת העולה ועוד, בנוסף לאלה שהבאת - מביאים דרש זה מפסוק זה, אבל מקור בחז"ל אין. ומצווה ליישב.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 166 אורחים