עמוד 1 מתוך 1

בטבע כל דבר מתגבר נגד הפכו, מקור הקדום ביותר?

פורסם: ג' ספטמבר 14, 2010 12:12 pm
על ידי הוד_והדר
בטבע כל דבר המתגבר נגד הפכו (*).

Re: בטבע כל דבר מתגבר נגד הפכו, מקור הקדום ביותר?

פורסם: ג' ספטמבר 14, 2010 3:06 pm
על ידי קונה הכל
"שכך הוא בטבעיות שכל דבר אינו מתפעל כ"א מהפכו ולא ממה שהוא ממינו"

כלי יקר, ויקרא יט, כא


מסתמא יש מקור קדום יותר

Re: בטבע כל דבר מתגבר נגד הפכו, מקור הקדום ביותר?

פורסם: ג' ספטמבר 14, 2010 3:35 pm
על ידי למדן
עיין בס' אור החיים הק' בענין פרה אדומה הענין לטהר טמאים ולטמא טהורים עיי"ש

Re: בטבע כל דבר מתגבר נגד הפכו, מקור הקדום ביותר?

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2010 12:22 am
על ידי קונה הכל
למדן כתב:עיין בס' אור החיים הק' בענין פרה אדומה הענין לטהר טמאים ולטמא טהורים עיי"ש



גם בכלי יקר שציינתי מקודם מדבר בענין מי הנדה שהיה מטהר טמאים ומטמא טהורים, שהטמא הושפע מהמים הטהורים, והטהור הושפע מהאפר, עיי"ש.

Re: בטבע כל דבר מתגבר נגד הפכו, מקור הקדום ביותר?

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2010 9:23 am
על ידי חיים
גם אברבנאל בפרשת תולדות הביא יסוד זה.

כמו כן ספר העיקרים מאמר רביעי פרק נא.

וכן חובות הלבבות שער ג - שער עבודת האלוקים פרק ב

מעניין לצטט בענין זה מדרשות ר"י שועיב (תלמיד הרשב"א) פרשת במדבר:
דבר אחר מה שחר יש בה מתיקות והאויר מזוג והשינה מתוקה, כך ישראל מתעוררין משנתן ובאין לבית הכנסת לעבוד יוצרם מתוך גלותם. וחכמי הטבע כתבו טעם מתיקות השינה בשחר, בעבור כי בזו השעה מתקרר האויר לרוב משיכת הקור בלילה והראיה שלהי קייטא וסיתוא, או שמתגבר הקור להתנגד נגד השמש שהוא הפכי, והראיה מן המים החמים, כי כשמתקררין הם יותר קרים מאחרים, שהקרירות מתחזק לדחות החמימות, ולכן השינה מתוקה כי טבע הקרירות להביא השינה.


---------------------
אגב, אם אין מקור חזל"י, לא בטוח שיש טעם לציין מקור [שאינו אלא מקבילה בלבד] לעיקרון פילוסופי-טבעי מפורסם כזה, בפרט בספר העוסק בענייני קבלה ומחקר.
מה דעתם של חכמי הפורום בענין זה?

Re: בטבע כל דבר מתגבר נגד הפכו, מקור הקדום ביותר?

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2010 10:00 am
על ידי יאיר
"כי טבע הקרירות להביא השינה"

למה לי ידוע ההיפך ושהחום הוא המביא לעייפות ושינה?..

Re: בטבע כל דבר מתגבר נגד הפכו, מקור הקדום ביותר?

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2010 10:57 am
על ידי הוד_והדר
חיים, דעתי אפילו כשאין מקור חזל"י מובהק עדיין יכולים לציין גם לדברים פלוספיים מכתבי הרמב"ם, הראב"ד, ודומיהן

Re: בטבע כל דבר מתגבר נגד הפכו, מקור הקדום ביותר?

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2010 4:44 pm
על ידי חיים
הוד_והדר כתב:חיים, דעתי אפילו כשאין מקור חזל"י מובהק עדיין יכולים לציין גם לדברים פלוספיים מכתבי הרמב"ם, הראב"ד, ודומיהן

ברור. שאלתי היא, האם הדברים אמורים גם במקרה כגון דא.