עמוד 1 מתוך 1

היכן דברי הח"ח על "ישמעאל פרא אדם"

פורסם: ג' נובמבר 18, 2014 1:25 pm
על ידי גם זו לטובה
היכן דברי הח"ח על "ישמעאל פרא אדם"?

Re: היכן דברי הח"ח על "ישמעאל פרא אדם"

פורסם: ג' נובמבר 18, 2014 1:37 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: היכן דברי הח"ח על "ישמעאל פרא אדם"

פורסם: ג' נובמבר 18, 2014 1:51 pm
על ידי החזן
זהו המקור היחיד, או שיש מקור קדום יותר?

Re: היכן דברי הח"ח על "ישמעאל פרא אדם"

פורסם: ג' נובמבר 18, 2014 1:56 pm
על ידי לייטנר
הסיפא בדברי הח"ח נכתבה גם ע"י הנצי"ב שם (בעקבות רנ"ו והכתב והקבלה), והשווה למש"כ הנצי"ב בהעמ"ד ויקרא יז יג.

Re: היכן דברי הח"ח על "ישמעאל פרא אדם"

פורסם: ג' נובמבר 18, 2014 2:05 pm
על ידי ברזילי
לא בשם הח"ח, אבל סגנון דומה מאד גם במהרי"ל דיסקין עה"ת, וכעין זה אמר רי"מ חרל"פ בהספדו על הגאון מטאווריג אאל"ט, וכמדומני שיש בעוד ספרים בני התקופה

Re: היכן דברי הח"ח על "ישמעאל פרא אדם"

פורסם: ג' נובמבר 18, 2014 5:20 pm
על ידי רחמים
ראיה לדברי הח"ח כתוב בגמ' יומא (דף נד עמוד א' ע"ש) שכל מקום שכתוב עד היום הכוונה לעולם וזה כמובן משום שהתורה היא נצחית.

Re: היכן דברי הח"ח על "ישמעאל פרא אדם"

פורסם: ג' נובמבר 18, 2014 11:01 pm
על ידי לייטנר
רחמים כתב:ראיה לדברי הח"ח כתוב בגמ' יומא (דף נד עמוד א' ע"ש) שכל מקום שכתוב עד היום הכוונה לעולם וזה כמובן משום שהתורה היא נצחית.


הגמ' דווקא נשארת שם בתיובתא על הניסיון להוכיח ש'עד היום הזה' כוונתו עד ימינו/ימי האמוראים.
בכל מקרה, מלבד האמירה שהתורה היא נצחית לא סייעת לח"ח, כיון שדיוקו של הח"ח אינו מוכרח ומדובר בפרשנות, שהרי לא צויין שישמעאל נשאר פרא עד היום הזה.

Re: היכן דברי הח"ח על "ישמעאל פרא אדם"

פורסם: ג' נובמבר 18, 2014 11:13 pm
על ידי רחמים
לייטנר כתב:הגמ' דווקא נשארת שם בתיובתא על הניסיון להוכיח ש'עד היום הזה' כוונתו עד ימינו/ימי האמוראים.


יעויין בשו"ת נודע ביהודה מהדורא תניינא - אורח חיים סימן פז
ומה שהקשה על רש"י בסוטה דף מ"ו בד"ה ויקרא שמה כו' כדאמרינן כל מקום שנאמר עד היום הזה כו' עכ"ל רש"י. ועל זה הקשה מר והרי במס' יומא דף נ"ד קאי בתיובתא כו'. נלע"ד ליישב דמאי טעמא מסיק בתיובתא משום שנאמר ואסיר גבולות עמים. והרי סוגיא זו דסוטה קאמר בפירוש סנחריב לא בלבלה וא"כ לפי סוגי' זו ואסיר לאו דוקא ולא על כל העמים קאי וממילא נסתר התיובתא שם. ולפי הסוגיא דיומא בלא"ה ליתא לברייתא זו דלוז ורש"י בסוטה פי' לפי הסוגיא דכאן דסנחריב בלבל הכל א"כ יליף מעד היום הזה, ואף דהיכא דלא כתיב שם בלא"ה הקשה שם ביומא מחמשים ושתים שנה שלא עבר בה איש כו'. אין הפירוש דהיכא דלא כתיב שם אין משמעותו לעולם אבל הכוונה דביבוסי לא כתיב שישב שם עד היום הזה אבל כתיב וישב היבוסי בקרב בני בנימן עד היום הזה ומשמעותו שלעולם ישב היבוסי בקרב בני בנימן ואף שבודאי בחמשים ושתים שנה שלא עבר בה איש לא היו שם בארץ ישראל לא בני בנימן ולא היבוסי מ"מ לא זזו בני בנימן מקרב היבוסי וכל מקום שגלו גלה היבוסי עמהם וישב בקרבם לעולם. דברי הד"ש.


לייטנר כתב:בכל מקרה, מלבד האמירה שהתורה היא נצחית לא סייעת לח"ח, כיון שדיוקו של הח"ח אינו מוכרח ומדובר בפרשנות, שהרי לא צויין שישמעאל נשאר פרא עד היום הזה.

התכוונתי לומר שהמהלך של החפץ חיים קיים בגמ', כלומר מה פירוש הגמ' שכל מקום שכתוב עד היום הזה הכוונה לעולם? אולי הכוונה עד יום כתיבת התורה? אלא כיון שהתורה היא נצחית ונכתבה תתקעד דורות לפני בריאת העולם הרי שעד היום הזה הכוונה לעולם, וזה בדיוק המהלך של החפץ החיים, הוא עושה את אותו החשבון על מה שכתוב והוא יהיה פרא אדם, ובישמעאל זה כ"ש כי לא כתב עד היום הזה שהוא לשון הווה, אלא יהיה פרא לשון עתיד, וק"ל.