עמוד 1 מתוך 1

מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ג' ספטמבר 21, 2010 1:52 am
על ידי יהושע מונדשיין
נשאלתי, שבכמה ספרי חסידות מובא בשם המדרש, שבשעה שנשתברו הלוחות נשאר הדיבר של "שמור את יום השבת לקדשו" בשלימותו.
אודה למי שיגלה לאיזה מדרש הכוונה.
ושכמ"ה.

'מדרש ישן שבכתב יד'

פורסם: ג' ספטמבר 21, 2010 2:11 am
על ידי איש_ספר
עיין עליו
1.jpg
1.jpg (20.67 KiB) נצפה 7401 פעמים

2.jpg
2.jpg (165.22 KiB) נצפה 7399 פעמים

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ג' ספטמבר 21, 2010 3:05 am
על ידי איש_ספר
וכאן מובא הכל ע"ש האמרי אמת. מצאתי את זה במאמרו של הרב סופר בתורת יעקב.

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ג' ספטמבר 21, 2010 10:04 am
על ידי בן באג באג
אולי נתחיל מההתחלה?
איך פרחו האותיות באוויר, אם היו חריטה והעדר של חומר על גבי הלוחות מפולשות עד לצידו השני (ולי"א ארבעה צדדים)?

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ג' ספטמבר 21, 2010 10:39 pm
על ידי יאיר
נס

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ד' ספטמבר 22, 2010 12:34 am
על ידי בן באג באג
אם לא היה ברור: מה פרח באוויר? לאחר שהכתב הינו חריטה והעדר

שאלה נוספת בנידון: לוחות שניות שמרע"ה חצבן בעצמו איתא שהיו מיהלום או קריסטל , האם מסתבר שהלוחות הראשונות גם היו מאותו חומר? ואם כן, מדוע היו כבדות לו?

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ד' ספטמבר 22, 2010 12:39 am
על ידי גלילי
בן באג באג כתב:אם לא היה ברור: מה פרח באוויר? לאחר שהכתב הינו חריטה והעדר

שאלה נוספת בנידון: לוחות שניות שמרע"ה חצבן בעצמו איתא שהיו מיהלום או קריסטל , האם מסתבר שהלוחות הראשונות גם היו מאותו חומר? ואם כן, מדוע היו כבדות לו?

כיצד ניתן להגשים את הנס?!
וכי אותיות ממש מובן איך הם פורחות באויר...?!

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ד' ספטמבר 22, 2010 12:42 am
על ידי זקן ששכח
העמק דבר שמות לב טז:
והלוחות מעשה אלהים המה. גם עצם האבנים וחיתון נראה לכל עין כי אין ביד משה לעשות כאלה. ולא היה בידו אבנים נפלאים כאלו ולא חיתוך נפלא כזה ואין זה כ"א מעשה אלהים בריאה מיוחדת מששת ימי בראשית שנברא בשם אלהים וכדאיתא בפ' מקום שנהגו.
אם כן, לוחות ראשונות כנראה איננה בידינו להבין חומרם בשכלינו.
לגבי לוחות שניות, ברש"י זכורני אומר שהיה ממחצב סנפרינון. היש שיטות נוספות בענין?

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ד' ספטמבר 22, 2010 12:46 am
על ידי יאיר
בן באג באג כתב:אם לא היה ברור: מה פרח באוויר? לאחר שהכתב הינו חריטה והעדר

שאלה נוספת בנידון: לוחות שניות שמרע"ה חצבן בעצמו איתא שהיו מיהלום או קריסטל , האם מסתבר שהלוחות הראשונות גם היו מאותו חומר? ואם כן, מדוע היו כבדות לו?



אותו חומר (שממנו היה עשוי גם מקלו של משה רבינו ומאותה פסולת ["פסול לך" הפסולת-שלך] נתעשר) נקרא סנפירנון..(ישנו מעשה על "מדען" בזמן הגר"א שמצא אבן זו ושלח להגר"א וכו'..).

לא מסתבר לי שהלוחות הראשונות היו מאותו חומר וכמדומני שהלוחות כבדו לו רק אחר שראה מעשה העגל..לא כך?

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ה' ספטמבר 23, 2010 8:34 pm
על ידי בן באג באג
יאיר כתב:ישנו מעשה על "מדען" בזמן הגר"א שמצא אבן זו ושלח להגר"א וכו'..


לא מכיר! תוכל במטותא?

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ו' ספטמבר 24, 2010 2:11 am
על ידי יאיר
עיין כאן לדוגמא: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?61 ... 12&page=97 ד.ה "המפרשים".

(ואינו "מדען" כמו שכתבתי (כך ספרו לי לפני שנים), אלא מנדלסון שר"י.. והמעשה מתקשר לאשכול הסמוך: viewtopic.php?f=7&t=2078 )

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ו' ספטמבר 24, 2010 9:26 am
על ידי חכם באשי
בן באג באג כתב:שאלה נוספת בנידון: לוחות שניות שמרע"ה חצבן בעצמו איתא שהיו מיהלום או קריסטל , האם מסתבר שהלוחות הראשונות גם היו מאותו חומר? ואם כן, מדוע היו כבדות לו?


נחלקו המדרשים מהיכן נחצבו לוחות ראשונות ושניות,
לדעה אחת, הראשונות נחצבו כביכול מתחת לכסא הכבוד, והשניות - חצב משה בעצמו מסלע שנברא באהלו,
ולדעה השניה, אף הראשונות חצב משה מהסלע שנברא באהלו.

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ב' ספטמבר 27, 2010 3:43 am
על ידי דראל
הכוונה לכל הדיבר או רק לזה המצומצם המופיע הן בשמות והן בדברים?

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2010 10:30 pm
על ידי בן באג באג
בן באג באג כתב:אולי נתחיל מההתחלה?
איך פרחו האותיות באוויר, אם היו חריטה והעדר של חומר על גבי הלוחות מפולשות עד לצידו השני (ולי"א ארבעה צדדים)?


ת"ל שמצאתי, ר"י אייבשיץ מובא בליקוט מתורתו עה"ת מאת מכון י-ם, אך המקור שהביאו לא קיים,
דברים ט' י"ז: איך יכל לשבור הלוחות והלא חזקים היו, ותי' דאותיות ם' ס' דבנס היו, נתבטל נס עמידתן, וממילא נפלו,
והיינו שלדבריו כל שבירת הלוחות הינו כמה אותיות בודדות, והיות ובלוח השני אין אותיות אלו, מסיק שעל כל לוח היו כתובין כל הי' דברות,
יוצא איפה לדבריו דדברת השבת כן נשברה, וכל 5 הדברות האחרונות לא נשברו כלל,

איני יודע איך להביא לינק לדף בודד כהחכמים כאן, מקווה שיוצא לי טוב:
http://www.otzar.org/wotzar/getimg.asp?jpg/147392\147392-91-700-0.GIF

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: א' יוני 26, 2016 2:19 pm
על ידי ההוא גברא
אפשר לכתוב את המעשה בקיצור למי שאין לו אוצר החכמה?
סנפירינון של חז"ל היא אבן הספיר, שהיא אבן מפורסמת גם היום והיא האבן השנייה בקושייה אחרי היהלום. ברור שאינה אבן ניסית: היתה אחת מאבני החושן, וגם במדרש איכה רבה ד ז כתוב: אמר רבי פנחס מעשה באדם אחד שהלך למכור ספיר ברומי, אמר לו הלוקח על מנת לבדקו אקחנו, נתנו על גבי הסדן והתחיל מקיש עליו בפטיש, נבקע הסדן ונחלק הפטיש והספיר עמד במקומו.

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: א' יוני 26, 2016 2:21 pm
על ידי יאיר
ההוא גברא כתב:אפשר לכתוב את המעשה בקיצור למי שאין לו אוצר החכמה?
סנפירינון של חז"ל היא אבן הספיר, שהיא אבן מפורסמת גם היום והיא האבן השנייה בקושייה אחרי היהלום. ברור שאינה אבן ניסית: היתה אחת מאבני החושן, וגם במדרש איכה רבה ד ז כתוב: אמר רבי פנחס מעשה באדם אחד שהלך למכור ספיר ברומי, אמר לו הלוקח על מנת לבדקו אקחנו, נתנו על גבי הסדן והתחיל מקיש עליו בפטיש, נבקע הסדן ונחלק הפטיש והספיר עמד במקומו.

viewtopic.php?p=284661#p284661

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: א' יוני 26, 2016 2:32 pm
על ידי ההוא גברא
כתבו בפורום כאן, והוא דברי הבל ושקר שגובלים בכפירה.
viewtopic.php?f=7&t=27747&p=284675#p284675

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: א' יוני 26, 2016 4:20 pm
על ידי עוד יהודי
בן באג באג כתב:אם לא היה ברור: מה פרח באוויר? לאחר שהכתב הינו חריטה והעדר


שמעתי מח"א לבאר ע"פ משארז"ל שכל דיבור ודיבור שיצא מפי הקב"ה הקיף את כל מחנה ישראל וחזר לימינו של הקב"ה ונתנן בלוחות והה"ד מימינו אש דת למו. וא"כ י"ל שהדיבור מילא את החריטה והוא פרח. [ואל תיקשי איך דיבור ממלא חריטה, שהרי היה אפשר לראותו א"כ שפיר גם היה ממשי....]

Re: מקור: בשבירת הלוחות נשאר בשלימותו הדיבר של שבת

פורסם: ב' פברואר 25, 2019 12:27 am
על ידי אור החכמה
דברי מו"א הגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א בספרו תורת יעקב על התורה סימן פ"ב בפתגמא דנא:
1.pdf
(282.87 KiB) הורד 211 פעמים