עמוד 1 מתוך 1

תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: א' ינואר 11, 2015 11:42 am
על ידי זיסע יונגאלע
מי יודע מקור בחז"ל (לא מצאתיו בינתיים בחיפש) שידע הקב"ה שעתידה התורה ליפול לבין האומות. - היינו התורה שבכתב . התנ"ך ("בייבל").
וע"כ סתם אותה באופן שאי אפשר להבינה אלא ע"י תורה שבע"פ שאת זה מסר לישראל.?

Re: תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: א' ינואר 11, 2015 2:14 pm
על ידי בקרו טלה
זיסע יונגאלע כתב:מי יודע מקור בחז"ל (לא מצאתיו בינתיים בחיפש) שידע הקב"ה שעתידה התורה ליפול לבין האומות. - היינו התורה שבכתב . התנ"ך ("בייבל").
וע"כ סתם אותה באופן שאי אפשר להבינה אלא ע"י תורה שבע"פ שאת זה מסר לישראל.?


מדרש תנחומא כי תשא
(לד) ויאמר ה' אל משה כתב לך את הדברים האלה זשה"כ אכתב לו רובי תורתי כמו זר נחשבו (הושע ח) א"ר יהודה בר שלום כשאמר הקב"ה למשה כתב לך בקש משה שתהא המשנה בכתב ולפי שצפה הקב"ה שאומות העולם עתידין לתרגם את התורה ולהיות קוראין בה יונית והם אומרים אנו ישראל ועד עכשיו המאזנים מעויין (ס"א מצויין) אמר להם הקב"ה לעכו"ם אתם אומרים שאתם בני איני יודע אלא מי שמסטורין שלי אצלו הם בני ואיזו היא זו המשנה שנתנה על פה והכל ממך לדרוש א"ר יהודה בר שלום א"ל הקב"ה למשה מה את מבקש שתהא המשנה בכתב ומה בין ישראל לעכו"ם שנאמר אכתב לו רובי תורתי וא"כ כמו זר נחשבו אלא תן להם מקרא בכתב ומשנה על פה כתב לך את הדברים הרי מקרא כי על פי הדברים האלה הרי משנה על פה.

Re: תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: א' ינואר 11, 2015 2:19 pm
על ידי זיסע יונגאלע
ייש"כ.

Re: תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: א' ינואר 11, 2015 8:08 pm
על ידי אום אני חומה
יש בנותן טעם להוסיף:
הרב מרדכי שולמן זצ"ל ר"י סלבודקה אמר פעם,
לגויים יש כיום השגה בהכל, בתנ"ך ובגמרא ובמפרשים,
אבל בדבר אחד אין להם שום שייכות,
מקום אחד נתבצר בטהרתו:
סברא ברשב"א!!

Re: תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: א' ינואר 11, 2015 8:09 pm
על ידי זיסע יונגאלע
אום אני חומה כתב:יש בנותן טעם להוסיף:
הרב מרדכי שולמן זצ"ל ר"י סלבודקה אמר פעם,
לגויים יש כיום השגה בהכל, בתנ"ך ובגמרא ובמפרשים,
אבל בדבר אחד אין להם שום שייכות,
מקום אחד נתבצר בטהרתו:
סברא ברשב"א!!

שפתיים ישק !

Re: תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: א' ינואר 11, 2015 8:12 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: א' ינואר 11, 2015 8:13 pm
על ידי זיסע יונגאלע
אמנם וודאי, דכוונת ר"י סלבודקא לא היתה על ה"לוגיקה" שברשב"א.
דזה יש ויש לכל גוי משכיל אקדמאי, שכל (אי-קיו IQׂ) להבין הלוגיקה.
אלא הכוונה להבין מה שהרשב"א רצה שתבין:
את הלוגיקה הזאת - זה לא סברא בעלמא.
זה תורת השם !!!

Re: תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: א' ינואר 11, 2015 8:54 pm
על ידי זיסע יונגאלע
מה שנכון נכון כתב:סיפור/משל מן הענין.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 57&hilite=

הרב משנ"נ.
לא פתוח לי.
אם תוכל לעשות העתק-הדבק, לשמחת אוהבי התורה כאן.

Re: תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: א' ינואר 11, 2015 10:00 pm
על ידי שייך
עיין גיטין דף ס:

Re: תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: א' ינואר 11, 2015 10:04 pm
על ידי בברכה המשולשת
ויעויין עוד בהקדמת הסמ"ג

Re: תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: א' ינואר 11, 2015 10:30 pm
על ידי זיסע יונגאלע
שייך כתב:עיין גיטין דף ס:

א"ר יוחנן: לא כרת הקדוש ברוך הוא ברית עם ישראל אלא בשביל דברים שבעל פה, שנאמר: כי על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית ואת ישראל.

בברכה המשולשת כתב:ויעויין עוד בהקדמת הסמ"ג

ולולי כי ניתן פירוש לתורה בעל פה היתה כל התורה כסמיות ועיוורון כי המקראות שוברין וסותרין זה את זה, כגון... כתוב אחד אומר... וכתוב אחד אומר .... וכאלה רבים [הם ו]לא יוכל להתבאר פתרונם כי אם על ידי תורה שבעל פה שהוא מסורת ביד החכמים.

ועוד, סימני עוף טהור אין אתה יכול לברר מדברי תורה כי אם מתורה שבעל פה (חולין נט, א). וכן סימני בהמה וחיה לידע אי זו חלבה אסור ואיזו חלבה מותר לא יתבאר כי אם מתורה שבעל פה (שם קיז. א). וגם לברר איזו חלב ואיזו שומן לא יוכל להיות מבואר אם לא על ידי תורה שבעל פה.

והתורה שבכתב סתומים אמריה וכעין רמז הן, ואין אדם יכול להתבונן בה לידע אפילו דין קל, ולא לידע אפילו הכשר מצוה אחת, לפי שהזהיר הקדוש ברוך הוא על ....במה יתחייבו .....כל אלה לולי שפירשה הקדוש ב"ה למשה לא נודע פתרונם.

וכן כל איסורין שבתורה ...כמה שיעור אכילתו להתחייב. וכן ...וכן... וכן כל דקדוקי המסורת וסמניות שבתורה וטעמי הנקודות והתלויות שבמקרא לא יוודע פתרונם כי אם בתורה שבעל פה.
ואמרינן במסכת נדרים בפרק אין בין המודר הנאה (לז, ב) מקרא סופרים ועיטור סופרים וקריין ולא כתבין כתבין ולא קריין הלכה למשה מסיני.

ועל כי התורה רבה ועצומה מאד אשר הכתב לא יכילנה כמה שאמר דוד (תהלים קיט, צו) לכל תכלה ראיתי קץ רחבה מצותך מאד, וכן ישעיה (מב, כא) אמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר, לכך כתב הקדוש ברוך הוא זכרון המצות בקוצר בתורה שבכתב ופתרונם ודקדוקיהם בתורה שבעל פה. ועוד טעם אחר בפרקי דרבי אליעזר מפני שראה הקדוש ברוך הוא שעתידין אומות העולם לכתוב עשרים וארבע ספרים שיש בספר תורה נביאים וכתובים ולהפכם לרעה ולמינות מסר סימנין למשה בעל פה. ולא הסכימו מן השמים לכתבן עד לאחר שעמדו אמונת אדום וישמעאל פן יעתיקו אותם הגוים ויהפכו אותם לרעה [ולמינות] כמו שעשו בתורה שבכתב. ולעתיד לבא ישאל הקדוש ברוך הוא מי הם בניו, ובני ישראל מביאים ספר תורה, והאומות מביאים ספר תורה, אילו אומרים שהם בניו, ואילו אומרים שהם בניו, והקב"ה שואל מי יש לו הסימנים שמסר בסיני בעל פה ואין מי שיודע אותם כי אם ישראל, וזהו שכתוב בנביאים (הושע ח, יב) אכתוב לו רובי תורתי כמו זר נחשבו.

Re: תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: ג' ינואר 13, 2015 8:22 am
על ידי זיסע יונגאלע
אום אני חומה כתב:יש בנותן טעם להוסיף:
הרב מרדכי שולמן זצ"ל ר"י סלבודקה אמר פעם,
לגויים יש כיום השגה בהכל, בתנ"ך ובגמרא ובמפרשים,
אבל בדבר אחד אין להם שום שייכות,
מקום אחד נתבצר בטהרתו:
סברא ברשב"א!!

עכשיו מצאתי בהקדמה למאמר מרדכי (וינקלר) תלמיד ה'כתב סופר':
"...וכבר שמעתי ממ"ו הגאון המובהק מהריי"א זצ"ל לומר כי מצינו גם חכמי אומות העולם עוסקים ויודעים דברי תוה"ק אבל רק בידיעות ובקיאות, אבל לא נשמע מעולם כי תירצו קושית התוס' או לתרץ הקשה בפסק הרמב"ם, וה"ה סימנים מדאורייתא"

Re: תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: ו' אוגוסט 28, 2020 3:08 pm
על ידי עושה חדשות
בהקדמת הסמ"ג כתב:ועוד טעם אחר בפרקי דרבי אליעזר מפני שראה הקדוש ברוך הוא שעתידין אומות העולם לכתוב עשרים וארבע ספרים שיש בספר תורה נביאים וכתובים ולהפכם לרעה ולמינות מסר סימנין למשה בעל פה. ולא הסכימו מן השמים לכתבן עד לאחר שעמדו אמונת אדום וישמעאל פן יעתיקו אותם הגוים ויהפכו אותם לרעה [ולמינות] כמו שעשו בתורה שבכתב. ולעתיד לבא ישאל הקדוש ברוך הוא מי הם בניו, ובני ישראל מביאים ספר תורה, והאומות מביאים ספר תורה, אילו אומרים שהם בניו, ואילו אומרים שהם בניו, והקב"ה שואל מי יש לו הסימנים שמסר בסיני בעל פה ואין מי שיודע אותם כי אם ישראל, וזהו שכתוב בנביאים (הושע ח, יב) אכתוב לו רובי תורתי כמו זר נחשבו.
האם זה מופיע לפנינו בפרקי דר"א?

Re: תורה שבכתב-לגויים. תורה שבע"פ-רק ליהודים. מקור.

פורסם: ו' אוגוסט 28, 2020 3:16 pm
על ידי דרומי
ראיתי מציינים (לכל הנושא) לשדי חמד כרך ז' עמ' א'תקטו ואילך (ולא בדקתי בפנים).