טייטל כתב:מדרש זה מובא לראשונה (לפי ידיעתי) בחנוכת התורה פר' יתרו (אות פ"ד), בערבי נחל פר' ואתחנן דרוש ט', ישמח משה פר' בשלח ופר' פינחס, פר' מטות, שו"ת כתב סופר או"ח סי' ע"ח , חומת אנך תהלים קיט עה"פ צוית צדק.
המקור שראיתי מציינים הוא המכילתא פר' בשלח, פיסקא ויהי פרשה ו' עה"פ ויאמינו בה', אך שם כתוב בנוסח שונה קצת: ויאמינו בה', גדולה האמונה שהאמינו ישראל במי שאמר והיה העולם שבשכר שהאמינו ישראל בה' שרתה עליהם רוח הקדש ואמרו שירה שנא' ויאמינו בה' ובמשה עבדו ונאמר אז ישיר משה ובני ישראל. וכן אתה מוצא שלא ירש אברהם אבינו העולם הזה והעולם הבא אלא בזכות אמנה שהאמין בה' שנ' והאמין בה' ויחשבה לו צדקה.
אודה למי מביניכם שיוכל להאיר את עיני בענין.
המאמר הזה נזכר בחיבורים שנדפסו זמן רב לפני הספרים הנ"ל. ראה ספר "ליקוטי שושנים" (לרבי מאיר ב"ר לוי מזאלקווא) יעסניץ תפ"ב, פרשת יתרו דף כ"ט,
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =63&hilite אין לי תשובה מספקת לבקשתכם, אבל אציין שראיתי רבים המנסים למצוא את מקור המאמר הזה בחז"ל, ומציינים מאמרים דומים במקצת, במכילתא הנ"ל, ובמדרש תנחומא. [ויש מציינים שמות רבה, אך אינו כ"כ דומה].
ראה ספר "אוצר אפרים", דברים ד', (עקב), עמ' תש"ח, (הערה ג'), שמעירים שלא מצאו את הלשון הזה ממש, ומציינים למכילתא בשלח פ' ו', ולתנחומא בשלח אות י', עיי"ש.
http://www.otzar.org/wotzar/getimg.aspx ... 00-0-1-256 [ובספר "מאיר עוז" על משנה ברורה, (בני ברק תשס"ז), חלק א', (סי' א' סעיף א' אות ח', ס"ק ה'), עמ' 14, מציין מדרש רבה שמות כ"ג, ה', עיי"ש].
וראה ספר "שאלת רב", (קרית ספר תשס"ה), עמ' ק"ו-ק"ז, פ' בשלח, ששאל את הגר"ח קנייבסקי שליט"א מה מקור המאמר הזה, וענה לו שאינו זוכר, ושיעיין כעין זה במכילתא בשלח פ' ויאמינו בה' (פרשה ו').