עמוד 1 מתוך 1

המוצא דבר אחד טוב בספר לא ילעג על המחבר - מקור

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 10:13 pm
על ידי ברי היזיקא
הגר"א כותב בביאורי אגדות בבא קמא צב: בירא דשתית מיניה וכו' כמ"ש הרמב"ם במורה על המוצא דבר אחד טוב בספר אחד, שלא ילעיג עליו בשארי דברים שמוצא בו

היכן הוא הרמב"ם במורה הנ"ל?

Re: המוצא דבר אחד טוב בספר לא ילעג על המחבר - מקור

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 10:17 pm
על ידי יאיר
וידוע על אותה הסכמה שנתן הגר"א למחבר הסידור לאחר שראה פירושו על 'אדון עולם' (שכיון ששחרית אברהם אע"ה תיקן והוא הראשון שקראו לקב"ה אדון, לכן פתח ב'אדון עולם').

Re: המוצא דבר אחד טוב בספר לא ילעג על המחבר - מקור

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 10:31 pm
על ידי חכם באשי
אעתיק ממכתבו של ר"ש אשכנזי לרי"ש שפיגל, מיום יד בטבת תשס:
תמו ולא נשלמו הערותי לאמר אליהו. ומה ששאלת על מקור המאמר דבר אחד טוב מציל על כל הספר, אעתיק לך דברי עלי תמר לברכות (דף שלז ע"א): והנה המאמר דבר אחד טוב מציל על כל הספר איני יודע מקורו. אולי בספר מבחר הפנינים, ואינו עכשיו בידי. אבל מאמר זה בלשון זה מביאו החוו"ד בהקדמה לספרו תורת גיטין ובהקדמה לפירוש מעשה נסים להגש"פ. ועי' בעץ יוסף בעין יעקב ב"ק צב, שמביא דברי המו"נ בהקדמה, שעל יסוד המאמר בגמרא שם: בירא דשתית מיניה. לא תשדי ביה קלא, הוא אומר, שאם מצא דבר טוב אחד בספר, שוב אסור לזלזל בספר זה, מפני ציווי חז"ל: בירא דשתית מיניה, אל תשדי ביה קלא. ואולי יש למצוא מקורו של החוו"ד בדברי מו"נ אלו. ויש ללמוד מדברי רבינו הגדול, שאין נכון לכתוב ביקורת שלילית על ספר שלמד ממנו כמה דברים מועילים. עכ"ל הג"ר ישכר תמר ז"ל.
על כך יש להעיר: א) אין זכר למאמר זה במבה"פ (אם רשאי אני לסמוך על הזכרון). ב) במקום עץ יוסף צ"ל: ענף יוסף. ג) אין שם תבת 'בהקדמה'. וז"ל, בשם הגר"א: בירא דשתית כו'. כמ"ש הרמב"ם במורה על המוצא דבר אחד טוב בספר אחד, שלא ילעיג עליו בשאר דברים שמוצא בו. עכ"ל. ואנכי לא ידעתי אם הגר"א אמר דבר זה, אף מסופקני אם יש במו"נ זכר לזה. ד) גם לדברי ענף יוסף לא אמר הרמב"ם מה שאמר [אם אמר...] על יסוד מאמרם בב"ק! ובודאי לא פסק 'רבינו הגדול' שאסור לזלזל בספר - "מפני ציווי חז"ל"...

Re: המוצא דבר אחד טוב בספר לא ילעג על המחבר - מקור

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 11:45 pm
על ידי מרחביה
לשון מורה הנבוכים (תרגום תיבון), ב'צוואת זה המאמר' שבהקדמה:
ואני משביע באלהי ית' כל מי שיקרא מאמרי זה שלא יפרש ממנו אפילו דבר אחד, ולא יבאר ממנו לזולתו, אלא מה שהוא מבואר מפורש בדברי מי שקדמני מחכמי תורתנו הידועים. אמנם מה שיבין ממנו ממה שלא אמרו זולתי מחכמינו לא יבארהו לזולתו, ולא יהרוס ויקפוץ (עצמו) להשיב על דברי, שאיפשר שיהיה מה שהבינו מדברי חילוף מה שרציתיו, ויזיקני גמול תחת רצותי להועילו, והיה משלם רעה תחת טובה. אבל יתבונן בו כל מי שיבא לידו, ואם ירפא לו מדוה לבבו ואפילו בענין אחד מכל מה שיסופק, יודה השם ויספיק לו מה שהבין.

Re: המוצא דבר אחד טוב בספר לא ילעג על המחבר - מקור

פורסם: ג' ספטמבר 01, 2015 12:43 am
על ידי אורח
הגרי"ח סופר שליט"א בהקדמת ספרו ברית יעקב הביא שכך כתב הגאון רבי יעקב מליסא בהקדמת ספרו תורת גיטין דבר אחד שבספר מציל את כל הספר, וכן כתב הגאון רבי שלמה קלוגר ז"ל בשו"ת שנות חיים דפ"ט ע"ב) ועוד עיין שם.

Re: המוצא דבר אחד טוב בספר לא ילעג על המחבר - מקור

פורסם: ג' ספטמבר 01, 2015 12:51 am
על ידי מחולת המחנים
מצאתי לשון פתגם זה "דבר טוב מציל על כל הספר" בדברי הרשב"א באגרתו במנחת קנאות (מכתב ז)

http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... =&pgnum=41