עמוד 1 מתוך 1

חיפוש מקור: "חכם בעיניו כסיל"

פורסם: ב' אוקטובר 19, 2015 11:42 am
על ידי ישורון
לת"ח החשובים שלום עליכם.
אודה לכם אם תסייעו בידינו למצוא מקור למאמר "חכם בעיניו כסיל" שהובא בספר שמירת הלשון לח"ח (ח"א שער התבונה פ"ג)
שם הוא מצטט מספר "ראש הגבעה" את הלשון הבאה:

הזהר בני במה שאמר שלמה המלך עליו השלום: "באזני כסיל אל תדבר, כי יבוז לשכל מליך", בכן תזהר ממסבה שיש בה אפלו מאה אנשים ויש בהם כסיל אחד או לץ אחד, וכל שכן האיש החכם בעיניו והוא כסיל האמת, שנאמר: "חכם בעיניו כסיל", החזק ושב בשתיקה ואל תדבר במסבה ההיא בשום דבר, שאף אם תדבר כל מיני חכמה, ינצחוך, ותקח לך קלון, כי כן אמר שלמה: "בא זדון ויבא קלון" וגו'. ואף אם תרצה לדבר עם רעך כמוך, הזהר שלא ישמע לאותו פלוני אף מאחורי הגדר ולא יגיע לאזניו, ועל זה אמר: "באזני כסיל אל תדבר" ולא אמר עם כסיל אל תדבר. והוא בדוק ומנסה, ואת כל זה נסיתי כמה פעמים בשמחת מצוה, ומצאתי כי כן הוא, בגלל כן ברח בני ממסבה כמו זו, כי הוא מגנה את כל בני המסבה, או אחז בשתיקה ותנצל.

מפשטות הלשון כשהביא את המאמר 'חכם בעיניו כסיל' בצורה של "נאמר: חכם בעיניו כסיל", משמע שהוא מצטט פסוק, אבל לא מצינו פסוק שכזה כלל (רק מצאתי קרוב למעשמעות במשלי (כו יב) רָאִיתָ אִישׁ חָכָם בְּעֵינָיו תִּקְוָה לִכְסִיל מִמֶּנּוּ).

אודה לכם מאוד בהכוונה למקור המאמר הנ"ל.

Re: חיפוש מקור: "חכם בעיניו כסיל"

פורסם: ב' אוקטובר 19, 2015 11:52 am
על ידי מה שנכון נכון
בספר אחר של בעל ראש הגבעה חזר על מליצה זו בשער הספר.
וראה כאן מליצה יפה: חכם בעיניו - כסיל. חכם - בעיניו כסיל.
הלשון כאן בנויה גם על משלי כח,יא. הבאת פסוקים מהזכרון שלא בדקדוק יש מאות פעמים בספרים.

Re: חיפוש מקור: "חכם בעיניו כסיל"

פורסם: ב' אוקטובר 19, 2015 11:56 am
על ידי זקן ששכח
רמז כאן לסתירה שבין 'אל תען' ולנאמר 'ענה כסיל'. ויתכן מאד שצטט מן הזכרון את שכתב רש"י על אתר: (משלי כו ה9:
ענה כסיל - הבא להסיתך לרעה הודע לו אולתו. פן יהיה חכם בעיניו - וטעם שני פסוקים אלו מפורש בתוכם אל תען בדבר שתשוה לו אם תענהו ענה כסיל בדבר שאם לא תענהו יהי' חכם בעיניו.

Re: חיפוש מקור: "חכם בעיניו כסיל"

פורסם: ב' אוקטובר 19, 2015 11:59 am
על ידי זקן ששכח
מה שנכון נכון כתב:בספר אחר של בעל ראש הגבעה חזר על מליצה זו בשער הספר.
וראה כאן מליצה יפה: חכם בעיניו - כסיל. חכם - בעיניו כסיל.
הלשון כאן בנויה גם על משלי כח,יא. הבאת פסוקים מהזכרון שלא בדקדוק יש מאות פעמים בספרים.

חלקו הראשון של המליצה מוכר מאד, אך את החלק השני 'חכם - בעיניו כסיל' לא זכיתי להבין.

Re: חיפוש מקור: "חכם בעיניו כסיל"

פורסם: ב' אוקטובר 19, 2015 12:04 pm
על ידי מה שנכון נכון
זקן ששכח כתב:
מה שנכון נכון כתב:בספר אחר של בעל ראש הגבעה חזר על מליצה זו בשער הספר.
וראה כאן מליצה יפה: חכם בעיניו - כסיל. חכם - בעיניו כסיל.
הלשון כאן בנויה גם על משלי כח,יא. הבאת פסוקים מהזכרון שלא בדקדוק יש מאות פעמים בספרים.

חלקו הראשון של המליצה מוכר מאד, אך את החלק השני 'חכם - בעיניו כסיל' לא זכיתי להבין.

החכם אינו מחזיק עצמו כחכם אלא כמי שעדיין אינו יודע. [יכל מר לראות בקישור].

Re: חיפוש מקור: "חכם בעיניו כסיל"

פורסם: ב' אוקטובר 19, 2015 6:13 pm
על ידי ישורון
ישר כח גדול!

מה שנכון נכון כתב:הלשון כאן בנויה גם על משלי כח,יא. הבאת פסוקים מהזכרון שלא בדקדוק יש מאות פעמים בספרים.

ציינתם למשלי כח, יא, שם כתוב: חכם בעיניו איש עשיר ודל מבין יחקרנו. שאינני מבין מה עניינו לכאן. גם מה כוונתכם יש מאות פעמים בספרים?

על כל פנים, אם נחזור לעצם השאלה מה המקור של המאמר, הרי שבעל ראש הגבעה, שהוא מתלמידי הגר"א מזכיר זאת כאילו זה משהו מפורסם עד ששייך לומר בו "נאמר" כמציין פסוק או מאמר מפורסם בהחלט. האם אפשר למצוא את המקור ממנו הוא לקח זאת?

Re: חיפוש מקור: "חכם בעיניו כסיל"

פורסם: ב' אוקטובר 19, 2015 8:39 pm
על ידי ניים ושכיב
  • כוונתו במילים "יש מאות פעמים בספרים", שהתופעה של הבאת פסוקים מהזכרון שלא בדקדוק, נמצאת מאות פעמים בספרות התורנית.
  • בקישור שהביא רבינו שליט"א לספר ברכת כהנים, כתוב "והוא מאמר החכם במליציו חכם בעיניו כסיל" וכו', וא''כ כנראה שנמצא באחד מספרי הפתגמים, כגון מבחר הפנינים. לצערי אינני יכול למצוא בעבורך את המקום עצמו [אני לא מתמצא בחיפושים].
  • מהפס' ראית איש חכם בעיניו תקוה לכסיל ממנו, משמע שחכם אינו כסיל, וק' על מאמר החכם הנ''ל. אבל ראש הגבעה שציטטת מיישב זאת, שהוא כסיל האמת, וחמור מכסיל. ונלע''ד שכיון בהוספה זו ליישב את הקו' מהפס'.

Re: חיפוש מקור: "חכם בעיניו כסיל"

פורסם: ד' אוקטובר 21, 2015 9:21 am
על ידי ישורון
ישר כח ותודה רבה.