מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איתור מקור בספר "חובת הלבבות"

חיפושי מקורות וכדומה
סיפרון
הודעות: 253
הצטרף: ד' יולי 13, 2011 4:54 pm

איתור מקור בספר "חובת הלבבות"

הודעהעל ידי סיפרון » ה' אוקטובר 22, 2015 10:59 pm

כתב ר' שמעון ליכטנשטאט בספרו שש המערכת קונטרס מעין הישועה (פ"ב תר"ו) אבות פ"א מ"ז דף מ"ד ע"ב וג': "... תלמיד חכם שאין בו דעה נבלה טובה ממנו, דהנה יסוד ותכלית הדעת באמת הוא לדעת את ה', כל דברי התורה וכל ענינה על מכונה לדעת שפלות עצמותו של אדם כי במה נחשב הוא, כאשר האריך החובת הלבבות שער י' (????). וכן כתב התוס' יום טוב [אבות] לקמן ריש פרק ד' [משנה א] סוף ד"ה איזהו: שתכלית הידיעה היא לירא מפניו ולשמור מצותיו. כי זה שורש הענוה ויסוד היראה, כמו שאמר הכתוב [משלי א ז] (ויראת) [יראת] ה' ראשית דעת, כי בדעת ירא האדם מהאדון ה' צבאות שלא לעשות נגד רצונו, אבל באפס דעת, רצוני אף שיודע חקי אלקים ולמד הרבה, רק שאין בו דעת והיא היראה הנכללת בה, גרוע הוא מנבלה, כי הנבלה בכל מקום שהיא מושלכת תעלה באשה, וצחנתה ירחיק כל אדם מהלוך סביבה, ומכשול ותקלה לא תבא על ידה, מה שאין כן תלמיד חכם שאין בו דעה אמיתית הנזכרת יתעה וירגיל זולתו בדרכים לא טובים אשר אינם יודעים סימן טומאה הטמונה בו ובלימודיו והרע הכרוך בעקבו, לכן נבלה טובה הימנו...".
היכן הם דברי חובת הלבבות?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: איתור מקור בספר "חובת הלבבות"

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוקטובר 22, 2015 11:50 pm

ראה שער היחוד פרק י'.

ניים ושכיב
הודעות: 586
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: איתור מקור בספר "חובת הלבבות"

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ו' אוקטובר 23, 2015 11:38 am

  • זקן ששכח כתב:ראה שער היחוד פרק י'.
    לפו''ר לא מצאתי שם. התוכל להרחיב?

  • סיפרון כתב:היכן הם דברי חובת הלבבות?
    אולי י''ל בדוחק שכוונתו לצירוף של ההקד' עם פרק א'. שבהקדמה כתוב שכל המצוות והמדות הטובות הן מדרגות להגיע על ידן לאהבת ה'. ובפ''א בביאור מהות האהבה, כתב שחלק מהותי ממנה הוא הכרת שפלות האדם וגדלות ה'. [זה לא מדוייק, כי לא הצלחתי לנסח את דבריו בקצרה, עיי''ש]. ממילא 'יסוד ותכלית הדעת באמת הוא לדעת את ה', כל דברי התורה וכל ענינה על מכונה לדעת שפלות עצמותו של אדם כי במה נחשב הוא'.
    א''נ י''ל [ג''כ בדוחק] שנפלה ט''ס וצ''ל שער ו', שהוא שער הכניעה, וכוונתו רק לבאר מהו 'לדעת שפלות עצמותו של אדם כי במה נחשב הוא' שבזה האריך בשער הכניעה, אבל לא שזה 'כל דברי התורה וכל ענינה על מכונה'.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים