מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור לדברי הרמב"ם: לישר דרך למלך המשיח

חיפושי מקורות וכדומה
עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מקור לדברי הרמב"ם: לישר דרך למלך המשיח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 03, 2016 10:50 pm

רמב"ם הל' מלכים
...אבל מחשבות בורא עולם אין כח באדם להשיגם כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישוע הנצרי ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו אינן אלא לישר דרך למלך המשיח ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד. שנ' כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד. כיצד. כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח ומדברי התורה ומדברי המצוות ופשטו דברים אלו באיים רחוקים ובעמים רבים ערלי לב והם נושאים ונותנים בדברים אלו ובמצוות התורה אלו אומרים מצוות אלו אמת היו וכבר בטלו בזמן הזה ולא היו נוהגות לדורות ואלו אומרים דברים נסתרות יש בהם ואינן כפשוטן וכבר בא משיח וגלה נסתריהם. וכשיעמוד המלך המשיח באמת ויצליח וירום וינשא מיד הם כולן חוזרין ויודעים ששקר נחלו אבותיהם ושנביאיהם ואבותיהם הטעום.
האם ידוע מקור לדברי הרמב"ם, מאין לו הגדרת חשיבות התפקיד של הנצרות והאיסלאם בקירוב ענין הגאולה והמשיח? לכאו' אין דרכו בכך אם לא ע"פ מקורות שקדמוהו.

כבר נגעו בזה כאן -
viewtopic.php?f=7&t=5731&p=48433&hilit#p48433
viewtopic.php?f=7&t=24755
אבל לא באתי על סיפוקי.

מרחביה
הודעות: 886
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: מקור לדברי הרמב"ם: לישר דרך למלך המשיח

הודעהעל ידי מרחביה » ה' אוגוסט 04, 2016 12:33 am

איני יודע אם העירו על כך, אבל לשון דומה ממש יש אצל ריה"ל, במאמר ד כג:
ואלה האומות (אצל הרב שילת: הדתות) הם הצעה והקדמה למשיח המחוכה, אשר הוא הפרי, וישובו כלם פריו כאשר יודו לו וישוב העץ אחד, ואז יפארו ויוקירו השורש אשר היו מבזים אותו, וכאשר אמרנו בהנה ישכיל עבדי.

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מקור לדברי הרמב"ם: לישר דרך למלך המשיח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 04, 2016 12:35 am

צויין במקו"צ.

גם זה "מחשיד" שיש לדברים אלו מקור מוקדם יותר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מקור לדברי הרמב"ם: לישר דרך למלך המשיח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 04, 2016 8:37 am

אולי כדאי לעיין בספרו של הר"י שילת, בין הכוזרי לרמב"ם

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: מקור לדברי הרמב"ם: לישר דרך למלך המשיח

הודעהעל ידי איתן » ה' אוגוסט 04, 2016 9:16 am

בברכה המשולשת כתב:אולי כדאי לעיין בספרו של הר"י שילת, בין הכוזרי לרמב"ם

הרב שילת בספרו "בין הכוזרי לרמב"ם" בסוגיה יג "קראות נצרות ואיסלאם" עמ' רסג מפנה לדברי הכוזרי במאמר ד פסקה כג (ההדגשה של הרב שילת):
ספר הכוזרי מאמר ד אות כג
עם מה שיש לאלהים בנו סוד וחכמה, כהחכמה בגרגיר הזרע אשר יפול בארץ, והוא משתנה ומתחלף בנראה אל הארץ ואל המים ואל הזבל, ולא ישאר לו שום רושם מוחש כפי מה שידומה למביט אליו, והנה היא אשר תשנה הארץ והמים אל טבעה ותעתיקם מדרגה אחר מדרגה עד שתדיק היסודות ותשיבם אל דמות עצמה, ותדחה קליפותיה ועליה וזולת זה, עד אשר יזדכך הלב ויהיה ראוי לחול בו הענין האלהי, וצורת הזרע הראשון, עושה העץ ההוא פרי כפרי אשר היה זרעו ממנו. וכן תורת משה כל אשר בא אחריה ישתנה אליה באמתת ענינו, ואם הוא בנראה דוחה אותה. ואלה האומות הם הצעה והקדמה למשיח המחוכה, אשר הוא הפרי, וישובו כלם פריו כאשר יודו לו וישוב העץ אחד, ואז יפארו ויוקירו השורש אשר היו מבזים אותו, וכאשר אמרנו בהנה ישכיל עבדי.

אני העתקתי מתרגום אבן תבון שנמצא בפרויקט השו"ת ולא מתרגום הרב שילת שצריך להקלידו. את הקטע המודגש הרב שילת תרגם: "ואלה הדתות הן הצעה והקדמה למשיח המצופה".
וכן הרב שילת טוען ש"סביר להניח" שהרמב"ם הושפע מרעיון "הנועז" של הכוזרי.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: מקור לדברי הרמב"ם: לישר דרך למלך המשיח

הודעהעל ידי חלמישצור » ה' אוגוסט 04, 2016 11:00 am

לכא' הרמב"ם עצמו משיב לשאלתך ר' איתן.

ויש להקדים, כפי שרמזת, שכלל העיד הרמב"ם על עצמו שאם לא כתב "יראה לי" כי אז לדבריו מקורות בלשונות חז"ל (אם כי, ברור שייתכן לומר שכלל זה שהרמב"ם אינו מחדש אא"כ כתב 'יראה לי' שייך בדברי הלכה כשבתוכ"ד בהלכות שהוא מצטט הוא מוסיף משהו - אז יציין שזו דעתו; אבל כשמדובר בדברי אגדה, אז א"צ לציין שזה מדעתו). ייתכן שלפניו עמד מקור שאינו בפנינו, אבל זהו תירוץ דחוק, בלישנא שנייה.

ולענ"ד באמת אמר כאן הרמב"ם מה המקור לדבריו - הפס' "כי אז אהפוך..." - ומייד מסביר את פירוש הפסוק לדעת, "כיצד? הרי...". כלומר, מה פירוש דברי הנבואה הזו? הפירוש הוא כדברי חז"ל (ברכות נז, ב ועוד) על פס' זה, שכל הגויים בארץ ובעולם עתידין להתגייר. וכיצד יתגיירו מליארדי אנשים מפוזרים? הרי לפי הרמב"ם הייעוד החינוכי המוטל על המשיח הוא ריאלי, לא במהפכה פתאומית של גיור כוחני אלא בתהליך, שעובר מ'שפה שאינה ברורה', הנצרות והאסלם הדורשים אלוהים בדרך שקר (כפי שהאריך לבאר באגרת תימן), אלא 'שפה ברורה' - תורת ה' שניתנה בסיני.

ייתכן ושאלתך היא מניין לרמב"ם לייחס אותו מהלך, שהרמב"ם מפרש אותו כפשט נבואת ישעיה, דווקא לנצרות ולאסלם. התשובה לענ"ד היא שאין פירוש אחר לאותו פסוק. כפי שהרמב"ם מסביר, על מנת שיתקבל הרעיון המשיחי יש צורך שזרעיו ינבטו באנושות בתהליך הבשלה איטי ומדורג של עיסוק בגאולת העולם. הרמב"ם מביט ימינה ושמאלה, ושואל: מי הוא זה שאכן מקדם את התהליך הארוך הזה? היהדות חלשה וקטנה מדי בעולם, במיוחד בזמן הגלות. אין זאת אלא שהנביא מנבא על הנצרות והאסלם.

המחשבה כי הרמב"ם לא מסתמך במקורותיו אלא על דברים מפורשים יש לה על מה להתבסס, אבל כשמדובר בדברי נבואה, לענ"ד (וכפי שנראה מכמה מקומות הגותיים בכתביו ואכמ"ל), הרמב"ם נוקט לעצמו יד חופשית יותר, להתייחס לפשטות המתחדשות לו בנבואות כמקורות סטנדרטיים.

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מקור לדברי הרמב"ם: לישר דרך למלך המשיח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 20, 2017 10:18 pm

ראיתי היום שהרמב"ן בדרשת תורת ה' תמימה גם מצטרף לדברי הרמב"ם הנ"ל, ובדבריו מתברר בזה קנייטש נוסף.
ז"ל -
תחלת כל דבר יש לך לדעת, שכל מה שהנבראים יודעים ומבינים כלם פירות התורה או פירי פירות שלה, ואלמלא כך אין בין אדם לחמור שהוא רוכב עליו כלום, וכן תראה היום באומות הרחוקות מארץ התורה והנבואה, יושבי הקצוות, כגון יושבי רומ"ניא והת"תרים ואומות צא"בה שאינם מכירים את הבורא וסבורים שהעולם קדמון, וגם אינם מחשבין כלל לא בקדמותו ולא בחדושו, ואם הגלגל מניע עצמו או זולתו מניע, כמו שאמר דוד המלך ע"ה במזמור הזה, וכמו שראו בעלי העיון שלא שמעו התורה, כי האדם בתולדתו בלא מלמד כבהמה שנ' ועיר פרא אדם יולד, ואם דעתו ושכלו של אדם בלא מלמד נותנת לו לחשוב בחדוש, לפי שאין הגלגל מנהיג, אלא זולתו מניע, כמו שהזכרנו, אין אצלו מצוה ולא עבירה, ולא דעת ולא חשבון, ואין אצלו שום מעשה טוב ונרצה יותר מאחר, וכל שכן הימים והשנים שכלם שווים אצלו, נמצא הכל שוה אצלו כמו שהוא שוה אצל הבהמות...
ואל תשתבשו באומות שאף הם נוחלי התורה, הם הקרובים לאמצע הישוב כגון הנוצרים והישמעאלים, לפי שהעתיקו התורה ולמדוה, וכשגברה רומי על קצת הקצוות, למדו ממנה תורה ועשו חקים ומשפטים דוגמא של תורה, אבל בני אדם יושבי הקצוות הרחוקות, שלא למדו תורה ולא ראו ישראל ואת מנהגם או שלא שמעו עליהם מפני גבול שביניהם, בהמות גמורות הם, ועליהם אמר הכתוב האיים הרחוקים אשר לא שמעו את שמעי ולא ראו את כבודי, והאומות מתחלה כך אמרו, שנ' ומי גוי גדול אשר לו חקים ומשפטים צדיקים ככל התורה הזאת, למדנו שלא היה באותו זמן אומה ולשון בעולם שיהא להם נימוסים טובים וישרים ישובי המדינות כישראל, ופי' משפטים כך הוא, וכל שכן החקים שהם המצות החקוקות בעולם. ולפיכך אמר הרב ר' משה ז"ל כל אלו הדברים של ישוע הנוצרי ושל זה הישמעאלי הבא אחריו, כלם לתקן דרך למלך המשיח...

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מקור לדברי הרמב"ם: לישר דרך למלך המשיח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 20, 2017 10:40 pm

ובדרך אגב, מאמר מעניין מתוך ישורון.
נוסח הרמב''ם - הרב הבלין.PDF
(838.8 KiB) הורד 348 פעמים


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים