עמוד 1 מתוך 1

מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית | ענין חולות בכרמים

פורסם: ש' אוגוסט 20, 2016 11:32 pm
על ידי יעקב1
א. האם יש מקור כתוב למה שנוהגים שלא לשוח כשקושרים ציצית. דלכאו' אחר שאמר שעושה לשם מצות ציצית למה שלא ידבר וכי גם בעשיית מצות מצוה כן הוא ? וכן הביה"ל בענין עיבוד עורות כ' שאם אומר שמעבד לשם תפילין מהני אף אם עובד עליהם בכמה ימים וכי אינו שח כל אותם ימים ?

ב. מה ביאור ענין "ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים" בט"ו באב (מצד צניעות ובכלל איך היה מתנהל מציאת כלה בזמנם ?)

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית וענין חולות בכרמים

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 12:09 am
על ידי שלמה בן חיים
יעקב1 כתב:א. האם יש מקור כתוב למה שנוהגים שלא לשוח כשקושרים ציצית. דלכאו' אחר שאמר שעושה לשם מצות ציצית למה שלא ידבר וכי גם בעשיית מצות מצוה כן הוא ? וכן הביה"ל בענין עיבוד עורות כ' שאם אומר שמעבד לשם תפילין מהני אף אם עובד עליהם בכמה ימים וכי אינו שח כל אותם ימים ?

ב. מה ביאור ענין "ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים" בט"ו באב (מצד צניעות ובכלל איך היה מתנהל מציאת כלה בזמנם ?)

מי נוהג שלא לדבר?

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית וענין חולות בכרמים

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 12:19 am
על ידי שומע ומשמיע
יעקב1 כתב:
ב. מה ביאור ענין "ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים" בט"ו באב (מצד צניעות ובכלל איך היה מתנהל מציאת כלה בזמנם ?)

עיין במכתב-מאליהו שמראה איך שזה היה בצניעות מוחלטת, ביחס למקובל במציאת שידוך [למשל הוא מדייק שהן היו אומרות ולא שרות].

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית וענין חולות בכרמים

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 12:21 am
על ידי יעקב1
שומע ומשמיע כתב:
יעקב1 כתב:
ב. מה ביאור ענין "ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים" בט"ו באב (מצד צניעות ובכלל איך היה מתנהל מציאת כלה בזמנם ?)

עיין במכתב-מאליהו שמראה איך שזה היה בצניעות מוחלטת, ביחס למקובל במציאת שידוך [למשל הוא מדייק שהן היו אומרות ולא שרות].


יש לך מיקום מדיוק ? ומישהו יכול להעלות לכאן את הדפים הרלוונטים

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית וענין חולות בכרמים

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 12:22 am
על ידי שומע ומשמיע
ראיתי לפני שנים.

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית וענין חולות בכרמים

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 12:41 am
על ידי אליהו בן עמרם
יעקב1 כתב:א. האם יש מקור כתוב למה שנוהגים שלא לשוח כשקושרים ציצית. דלכאו' אחר שאמר שעושה לשם מצות ציצית למה שלא ידבר וכי גם בעשיית מצות מצוה כן הוא ? וכן הביה"ל בענין עיבוד עורות כ' שאם אומר שמעבד לשם תפילין מהני אף אם עובד עליהם בכמה ימים וכי אינו שח כל אותם ימים ?


לכאורה אין זה אלא חומרא בעלמא, שכן מסתמכים על הכלל שכל העושה על דעת ראשונה הוא עושה, שבעצם מבאר למה לא לחזור כל הזמן על "לשם מצוה", ולכן חשבו להחמיר שלא להסיח דעת בדיבור מסיח דעת מדיבורו הראשון.
אבל אה"נ מעיקר הדין אין צורך לכאורה, כדמשמע בסימן ח' במשנ"ב ס"ק ה.
ועוד, אולי הוא מצד סלסולי "הכנה" למצוה, כמו שיש מי שאומר "לשם יחוד" לפני עשיית כל מצוה.

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית וענין חולות בכרמים

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 8:43 am
על ידי בברכה המשולשת
יעקב1 כתב:ב. מה ביאור ענין "ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים" בט"ו באב (מצד צניעות ובכלל איך היה מתנהל מציאת כלה בזמנם ?)


היו על זה כבר כו"כ אשכולות

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית | ענין חולות בכרמים

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 10:39 am
על ידי י. אברהם
במנהג ישראל תורה הביא שכך הי' מנהג הרה"ק מקאריץ

וציין עוד לשו"ת מנחת יצחק ח"ט סי' ח אות ו וז"ל:
נראה דהוי רק מדת חסידות שלא להפסיק, משום שהכל ביחד רומזים לאחדות השם, וכמ"ש בש"ע סי' י"א סעי' י"ד, ועי' בברכ"י שם, בהעתק מס' הכונות והיש"ש עד שחשבו איזה חכמים שיש בהתרת הכריכות משום מחיקת השם ח"ו עיי"ש.
וא"כ לשיטתם יש בקשירה ג"כ ענין של כתיבת השם ומבואר (ביו"ד סי' רע"ו סעי' ג') גודל האיסור של הפסק בשעת כתיבת השם עיי"ש, אבל לענין הלכה אין בזה משום מחיקת השם וכמ"ש בשו"ת בית יהודה שהביא הברכ"י והשע"ת שם סק"י, וממילא אין בזה ג"כ משום כתיבת השם, אבל אולי יש בזה מדת חסידות שלא להפסיק, כמו בכתיבת השם משום הכונה כנ"ל.