מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור הביטוי זיע״א

חיפושי מקורות וכדומה
מאיר נפתלי
הודעות: 232
הצטרף: ג' מאי 24, 2016 11:20 am

מקור הביטוי זיע״א

הודעהעל ידי מאיר נפתלי » ה' מרץ 02, 2017 3:48 pm

האם לביטוי זיע״א היינו זכרו יגן עלינו יש איזה מקור מתנ״ך מדרשים או ראשונים?

האם הראשונים השתמשו בזה?

מי הראשון שהשתמש בזה?

דרומי
הודעות: 9187
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקור הביטוי זיע״א

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 02, 2017 4:03 pm

זה לא זכרו יגן עלינו אלא זכותו יגן עלינו.

משוש דורים
הודעות: 954
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: מקור הביטוי זיע״א

הודעהעל ידי משוש דורים » ה' מרץ 02, 2017 4:48 pm

אם כדבריך, הרי מבחינה דקדוקית צ"ל זכותו תגן עלינו (המילה זכות היא בל' נקבה) שזה ר"ת זת"ע.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מקור הביטוי זיע״א

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' מרץ 02, 2017 4:55 pm

משוש דורים כתב:אם כדבריך, הרי מבחינה דקדוקית צ"ל זכותו תגן עלינו (המילה זכות היא בל' נקבה) שזה ר"ת זת"ע.

כן כותבים מי מהמדקדקים.
viewtopic.php?t=15829

דרומי
הודעות: 9187
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקור הביטוי זיע״א

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 02, 2017 8:25 pm

בס' שולחן מנחם ח"ה ע' שלג:

צדיקים אשר חיים הם אתנו בעלמא דין, נשמה בגוף, הנה הצדיק עצמו מגין - בתפלתו וכו', משא"כ צדיקא דאתפטר. ולכן אז מזכירים זכותו. והוא מלשון זכות דסוטה (פ"ג מ"ד). אלא שבנדו"ד הוא גם זכות דמצוה. עיי"ש.

מה שכן צ"ע בענין זי"ע - הוא: מהו שייכותו להזכות דהצדיק, שיגן עליו, והרי אפילו אבא לא מזכה ברא! ... עכ"פ צ"ל תפלת האב או עשייתו בשביל הבן. ולהעיר מהענין דזכות אבות.

ועפ"ז צ"ל ד"זללה"ה" צ"ל על כל צדיק, אבל זי"ע הוא כשמדובר בצדיקים מדריכי ישראל או מארי דאורייתא מלמדי תורה לרבים, והמדבר לומד תורתם והולך בדרכיהם והוראותיהם שעליו נאמר לבניך אלו התלמידים. וק"ל. ואכ"מ.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: מקור הביטוי זיע״א

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' מרץ 02, 2017 10:00 pm

נועם אלימלך - פרשת בא
ויאמר ה' אל משה נטה ידך על השמים ויהי חושך על ארץ מצרים ונראה בהקדים הפסוק יוצר אור ובורא חושך וכבר דקדקו קמאי למה כתיב באור לשון יצירה ובחושך לשון בריאה ולי נראה כי השם יתברך ברוך הוא ותורתו הקדושה נקראו אור אין סוף וזה שאמר הכתוב וירא אלקים את האור כי טוב פירוש האור הוא נקרא התורה הקדושה וכשלומד אדם את התורה לשמה נקרא אור כי טוב מה שאין כן אם לומדה שלא לשמה חלילה וזה פירוש וירא אלקים כו' פירוש הקדוש ברוך הוא הוא משגיח על התורה הזאת שאדם לומד לשמה ולא כשלומד שלא לשמה כי הבורא ברוך הוא אינו כבשר ודם שאף שהדבר הוא לפניו ואינו נסתר מנגד עיניו יכול הוא שלא לראות אותו הדבר וזה הפירוש יוצר אור כי התורה הקדושה הוא אור פשוט אין סוף בלי צורה וכשאדם לומד התורה ומלבש עצמו בהאור אין סוף אזי לפי מדרגתו של הצדיק ההוא יש לו צורה לאור הזה לפי מדרגתו של הצדיק ההוא המלובש בו וזהו יוצר אור כי קודם בריאת עולם היה האור התורה התפשטות בלי צורה אבל אחר בריאת עולם כשאדם לומד את התורה ומלבש עצמו בהאור אזי האור ההוא יש לו צורה כנ"ל וזהו יוצר לשון צורה כי הצדיק עושה לו צורה. ובזה יובן מה שרגילים לומר זכותו יגן עלינו ולמי יתן הצדיק זכותו לאחר הלא טוב לו שיקח לו לעצמו לעולם הבא שהוא אין סוף אלא יש לפרש שזכות הוא לשון זך דהיינו מה שלומד תורה לשמה אזי זכות האור שהוא מושך על העולם היא העומדת לדורו ומגין עליהם וזהו פירוש נטה ידך על השמים שתטה מכאן האור שלך שלא יגין עליהם אזי ממילא יהיה חושך על ארץ מצרים וק"ל:

במסתרים
הודעות: 1945
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מקור הביטוי זיע״א

הודעהעל ידי במסתרים » א' פברואר 18, 2024 5:09 pm

האם נמצא לפני תפלת יה"ר שנדפסה בראש ספר תהלים

כדכד
הודעות: 8544
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מקור הביטוי זיע״א

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 18, 2024 5:59 pm

נמצא בזמר "א'ל מסתתר". איני יודע מי קדם, הזמר או התפלה הזו או אם יש מקור קודם


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים