מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יסורין כהקרבת קרבנות

חיפושי מקורות וכדומה
חד ברנש
הודעות: 5868
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

יסורין כהקרבת קרבנות

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' פברואר 20, 2020 12:55 pm

חד מקמאי כתב:
אף המיוסר בייסורין, כאלו הקריב כל הקרבנות. בפר'ק קמא דברכות.

ולצערי לא מצאתי מקור לדבריו, וכתבתי בהערתי כן:
לא מצאתי את העניין שם וגם לא במקום אחר. ושמא כוונתו לבבלי, ברכות ה ע"ב, לאחת האוקימתות, שייסורין של אהבה נחשבים ל'מזבח כפרה', יעויין שם. והעניין רחוק, וכך גם השוואת הייסורין לקרבנות לעניין קבלתם ברצון (בבלי, ברכות ה ע"א). והקרוב ביותר הוא מכילתא דר' ישמעאל, פרשת יתרו, מסכתא דבחדש, פרשה י, עמ' 240: "ר' נחמיה אומר: חביבין יסורין, שכשם שהקרבנות מרצין, כך יסורין מרצין... ולא עוד אלא, שהייסורין מרצין יותר מן הקרבנות, מפני מה? שהקרבנות בממון והיסורין בגוף".

אודה על כל השלמה והערה.

לעמל יולד
הודעות: 760
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: יסורין כהקרבת קרבנות

הודעהעל ידי לעמל יולד » ה' פברואר 20, 2020 9:36 pm

אני לא יודע למה העניין כ"כ רחוק מהגמ' שם בברכות. (אולי כוונתך למה שכתב "כל הקרבנות", ואכן זה לא כתוב שם בגמ').

ועי' רמב"ן שער הגמול מ"א ומ"ב
ז"ל: לפיכך חס הקב"ה על עמו ועל חסידיו ונתן להם הקרבנות להכפר בהן השגגות. וכשאין בית המקדש קיים משלח עליהם יסורין למרק מהן אותן שגגות וכו'
ובהמשך שם מבאר שאין הכוונה בגמ' לדמותו למזבח ממש, אלא כשם שמזבח מכפר על הראוי לו לכפר, והן השגגות, כך מראות נגעים מכפרין על הזדונות. ע"ש

מי ה"חד מקמאי"?
נערך לאחרונה על ידי לעמל יולד ב ה' פברואר 20, 2020 10:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לענין
הודעות: 3472
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: יסורין כהקרבת קרבנות

הודעהעל ידי לענין » ה' פברואר 20, 2020 9:47 pm

חד ברנש כתב:חד מקמאי כתב:
אף המיוסר בייסורין, כאלו הקריב כל הקרבנות. בפר'ק קמא דברכות.



לו הייתי כדאי הייתי אומר שאותו חכם אתא עלה מההיא דסוטה ה' ב' כאילו הקריב כל הקרבנות.
חפש נא באוצר החכמה '+יסורים/ן' 'כל הקרבנות' ותמצא הרבה תוצאות.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים