עמוד 1 מתוך 1

יסורין כהקרבת קרבנות

פורסם: ה' פברואר 20, 2020 12:55 pm
על ידי חד ברנש
חד מקמאי כתב:
אף המיוסר בייסורין, כאלו הקריב כל הקרבנות. בפר'ק קמא דברכות.

ולצערי לא מצאתי מקור לדבריו, וכתבתי בהערתי כן:
לא מצאתי את העניין שם וגם לא במקום אחר. ושמא כוונתו לבבלי, ברכות ה ע"ב, לאחת האוקימתות, שייסורין של אהבה נחשבים ל'מזבח כפרה', יעויין שם. והעניין רחוק, וכך גם השוואת הייסורין לקרבנות לעניין קבלתם ברצון (בבלי, ברכות ה ע"א). והקרוב ביותר הוא מכילתא דר' ישמעאל, פרשת יתרו, מסכתא דבחדש, פרשה י, עמ' 240: "ר' נחמיה אומר: חביבין יסורין, שכשם שהקרבנות מרצין, כך יסורין מרצין... ולא עוד אלא, שהייסורין מרצין יותר מן הקרבנות, מפני מה? שהקרבנות בממון והיסורין בגוף".

אודה על כל השלמה והערה.

Re: יסורין כהקרבת קרבנות

פורסם: ה' פברואר 20, 2020 9:36 pm
על ידי לעמל יולד
אני לא יודע למה העניין כ"כ רחוק מהגמ' שם בברכות. (אולי כוונתך למה שכתב "כל הקרבנות", ואכן זה לא כתוב שם בגמ').

ועי' רמב"ן שער הגמול מ"א ומ"ב
ז"ל: לפיכך חס הקב"ה על עמו ועל חסידיו ונתן להם הקרבנות להכפר בהן השגגות. וכשאין בית המקדש קיים משלח עליהם יסורין למרק מהן אותן שגגות וכו'
ובהמשך שם מבאר שאין הכוונה בגמ' לדמותו למזבח ממש, אלא כשם שמזבח מכפר על הראוי לו לכפר, והן השגגות, כך מראות נגעים מכפרין על הזדונות. ע"ש

מי ה"חד מקמאי"?

Re: יסורין כהקרבת קרבנות

פורסם: ה' פברואר 20, 2020 9:47 pm
על ידי לענין
חד ברנש כתב:חד מקמאי כתב:
אף המיוסר בייסורין, כאלו הקריב כל הקרבנות. בפר'ק קמא דברכות.



לו הייתי כדאי הייתי אומר שאותו חכם אתא עלה מההיא דסוטה ה' ב' כאילו הקריב כל הקרבנות.
חפש נא באוצר החכמה '+יסורים/ן' 'כל הקרבנות' ותמצא הרבה תוצאות.