יסורין כהקרבת קרבנות
פורסם: ה' פברואר 20, 2020 12:55 pm
חד מקמאי כתב:
ולצערי לא מצאתי מקור לדבריו, וכתבתי בהערתי כן:
אודה על כל השלמה והערה.
אף המיוסר בייסורין, כאלו הקריב כל הקרבנות. בפר'ק קמא דברכות.
ולצערי לא מצאתי מקור לדבריו, וכתבתי בהערתי כן:
לא מצאתי את העניין שם וגם לא במקום אחר. ושמא כוונתו לבבלי, ברכות ה ע"ב, לאחת האוקימתות, שייסורין של אהבה נחשבים ל'מזבח כפרה', יעויין שם. והעניין רחוק, וכך גם השוואת הייסורין לקרבנות לעניין קבלתם ברצון (בבלי, ברכות ה ע"א). והקרוב ביותר הוא מכילתא דר' ישמעאל, פרשת יתרו, מסכתא דבחדש, פרשה י, עמ' 240: "ר' נחמיה אומר: חביבין יסורין, שכשם שהקרבנות מרצין, כך יסורין מרצין... ולא עוד אלא, שהייסורין מרצין יותר מן הקרבנות, מפני מה? שהקרבנות בממון והיסורין בגוף".
אודה על כל השלמה והערה.