עמוד 1 מתוך 1

דינא דמלכותא דינא - שיט' ר"ת, ופירוש השב שמעתתא

פורסם: א' מרץ 01, 2020 5:02 pm
על ידי מצפה
שמעתי בשם שב שמעתתא שאמר פרעה למיילדות שעל פי הלכה המה מחוייבות לשמוע בקולו ולהמית הבנים, שהרי דינא דמלכותא דינא. אמנם לפי שיטת רבינו תם אין נאמר דינא דמלכותא דינא כי אם כאשר תהיה גזירה זו שוה על כל העם בלא יוצא מן הכלל. וזהו שטענו המיילדות 'לא כנשים המצריות העבריות' שהמצריות לא נגזר עליהם להמית את בניהן ורק בני העבריות נגזר להמיתן, ובאופן זה כתב רבינו תם שאין חיוב לקיים גזירת המלך מצד דינא דמלכותא דינא. וכנגד טענה זו צוה פרעה 'לכל עמו לאמר כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו' וכיון שתהיה הגזירה שוה לכל העם, על ידי זה יהיה דינא דמלכותא דינא אף לשיטת רבינו תם.

1. מי יוכל להמציאני מקור הדברים.
2. בשיטת רבינו תם דדינא דמלכותא דינא רק אם היא שוה לכל העם, אנה אמצאה?

יישר כח,
המצפה

Re: דינא דמלכותא דינא - שיט' ר"ת, ופירוש השב שמעתתא

פורסם: א' מרץ 01, 2020 8:47 pm
על ידי יהודה בן יעקב
שיטת ר"ת הובאה ברא"ש נדרים פ"ג סי' יא, [הושמט בדפוס וילנא] והועתק בב"י חו"מ סי' שסט, ב (ג) ד"ה ומה שאמר רבינו ואדוני אבי.

דברי הקצוה"ח בש"ש הובאו בפנינים יקרים [ניימאן], שמות. איני יודע מקור הדברים.

Re: דינא דמלכותא דינא - שיט' ר"ת, ופירוש השב שמעתתא

פורסם: א' מרץ 01, 2020 8:55 pm
על ידי מצפה
יישר כח

Re: דינא דמלכותא דינא - שיט' ר"ת, ופירוש השב שמעתתא

פורסם: א' מרץ 01, 2020 8:58 pm
על ידי יהודה בן יעקב
בילקוט הגרשוני כתב ששמע כן בשם בעל קצוה"ח.

Re: דינא דמלכותא דינא - שיט' ר"ת, ופירוש השב שמעתתא

פורסם: א' מרץ 01, 2020 9:30 pm
על ידי יתר10
פירוש זה נמצא גם בספ' ישמח משה