עמוד 1 מתוך 1

מקור לכינוי האדם כ"עולם קטן"

פורסם: ד' מאי 18, 2011 2:29 am
על ידי גאולה בקרוב
במהרש"א ברכות י וסנהדרין מב כתב בשם חכמי המחקר שהאדם הוא עולם קטן.
מישהו יכול לעזור בציון מקור לזה?

ודרך אגב, הבנה זו עוזרת למצות בצדק תשפוט, לדון לכף זכות, ביודענו שכל אחד עולם בפני עצמו, ולא יכול לדון על העולם השני לפי מה שהולך בעולם של עצמו. "ואשרי מי שזיכך את נפשו בקדושת המצוה של בצדק תשפוט עמיתך" (הראי"ה).

Re: מקור לכינוי האדם כ"עולם קטן"

פורסם: ד' מאי 18, 2011 2:35 am
על ידי יאיר

Re: מקור לכינוי האדם כ"עולם קטן"

פורסם: ד' מאי 18, 2011 2:45 am
על ידי יאיר
בקישור הראשון מובא קישור לספר "אמרות טהורות חיצוניות ופנימיות" עמ' 145-6 ועיין שם בהערות 538-9 שהביא המהדיר את כל המקורות לענין זה.

Re: מקור לכינוי האדם כ"עולם קטן"

פורסם: ד' מאי 18, 2011 3:58 am
על ידי יאיר

Re: מקור לכינוי האדם כ"עולם קטן"

פורסם: ד' מאי 18, 2011 10:39 am
על ידי חכם באשי
וראו עתה: אלפא ביתא תניתא דשמואל זעירא, בכרך הראשון.

Re: מקור לכינוי האדם כ"עולם קטן"

פורסם: ד' מאי 18, 2011 2:42 pm
על ידי חד וחלק
אין לי כח לבדוק את הלינקים שצוינו כאן, אז למקרה שעוד לא הובא:

אבות דרנ פל"א:
[רבי יוסי הגלילי אומר כל מה שברא הקב"ה בארץ ברא באדם] משלו משל למה הדבר דומה לאחד שנטל את העץ ומבקש לצור צורות הרבה ואין לו מקום לצור ויש לו צער. אבל המצייר בארץ [מצייר] והולך ומבדיל הרבה הרבה. אבל הקדוש ברוך הוא יהא שמו הגדול מבורך לעולם ולעולמי עולמים בחכמתו ובתבונתו ברא את כל העולם כולו וברא את השמים ואת הארץ עליונים ותחתונים ויצר באדם כל מה שברא בעולמו. ברא חורשים בעולם וברא חורשים באדם זה שערו של אדם. ברא חיה רעה בעולם וברא חיה רעה באדם זה הכנימה של אדם. ברא קורצין בעולם וברא קורצין באדם זה אזניו של אדם. ברא רוח בעולם ברא רוח באדם זה חוטמו של אדם. חמה בעולם חמה באדם זה פדחתו של אדם. מים סרוחים בעולם מים סרוחים באדם זהו מימי חוטמו של אדם. מים מלוחים בעולם מים מלוחים באדם זהו מימי רגליו של אדם. נחלים בעולם נחלים באדם אלו דמעות [של אדם]. חומות בעולם חומות באדם אלו שפתותיו של אדם. דלתות בעולם דלתות באדם זה שיניו של אדם. רקיעים בעולם רקיעים באדם זה לשונו של אדם. מים מתוקים בעולם ומים מתוקים באדם זהו רוקו של אדם. לסתות בעולם לסתות באדם זה לחייו של אדם. מגדלים בעולם מגדלים באדם זה צוארו של אדם. סתידראות בעולם סתידראות באדם זה זרועותיו של אדם. יתדות בעולם יתדות באדם זה אצבעותיו של אדם. מלך בעולם מלך באדם ראשו [של אדם]. אשכולות בעולם אשכולות באדם זה דדיו של אדם. יועצים בעולם יועצים באדם כליותיו [של אדם]. ריחים בעולם ריחים באדם זה קרקבנו של אדם. נימסים בעולם נימסים באדם זה טחולו של אדם. בורות בעולם בורות באדם זה טיבורו של אדם. מים חיים בעולם מים חיים באדם זה דמו של אדם. עצים בעולם עצים באדם זה עצמותיו של אדם. גבעות בעולם גבעות באדם זה עגבותיו של אדם. עלי ומכתשת בעולם עלי ומכתשת באדם זה ארכובותיו של אדם. סוסים בעולם סוסים באדם זה שוקיו של אדם. מלאך המות בעולם מלאך המות באדם זה עקיביו של אדם. הרים ובקעות בעולם הרים ובקעות באדם עומד דומה להר נופל דומה לבקעה. הא למדת שכל מה שברא הקב"ה בעולמו ברא באדם:

Re: מקור לכינוי האדם כ"עולם קטן"

פורסם: ד' מאי 18, 2011 2:55 pm
על ידי הבונה
הרעיון שהאדם דומה בכל מיני פרטים לעולם, ב"פורמט כיס", שהביא "חד וחלק" מאדר"נ, מובא הרבה יותר בהרחבה ובאריכות באורחות צדיקים שער יראת שמים.
והנה מתברר שכל או לפחות מרבית* דבריו שם לקוחים מילה במילה מס' "חכמוני", לרבי שבתאי דונולו שחי מאות שנים לפניו, קרוב להתחלה. (הארחות צדיקים חי אחרי סוף תקופת בעלי התוס' שהרי מזכיר בשער התורה את גירוש צרפת, ואילו בעל חכמוני חי לפני כ-1000 שנה.)

* יש קטע שמובא בארחות צדיקים ולא בחכמוני, אך מובא בחכמוני בהערה. אינני יודע אם כך כתוב היה בגליון הכ"י, או שפשוט העתיקו קטע זה מן האורחות צדיקים שלפנינו, כי סברו שאם כל דבריו שם מן החכמוני בודאי לפניו היה גם קטע זה בחכמוני.

Re: מקור לכינוי האדם כ"עולם קטן"

פורסם: ד' מאי 18, 2011 11:01 pm
על ידי ישבב הסופר
"עולם קטן" הוא מושג ניאו-פלאטוני עתיק יומין ובשמו היווני "מיקרוקוסמוס"
ולקוראי שפת אנגלית
http://en.wikipedia.org/wiki/Macrocosm_and_microcosm