עמוד 1 מתוך 1

מגע א"ש

פורסם: ה' אפריל 23, 2020 9:59 pm
על ידי עני בן פחמא
סדר הקדימות המפורסם והפחות מדוייק מבחינה הלכתית (עיין סימן ריא), מה מקורו?

Re: מגע א"ש

פורסם: ה' אפריל 23, 2020 10:42 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון

Re: מגע א"ש

פורסם: ה' אפריל 23, 2020 11:17 pm
על ידי סופר-סתם
עני בן פחמא כתב:סדר הקדימות המפורסם והפחות מדוייק מבחינה הלכתית (עיין סימן ריא), מה מקורו?

ראה בן איש חי (פר' מטות אות ג) ובכף החיים (סי' רי"א ס"ק ו וס"ק יד).

Re: מגע א"ש

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 12:22 am
על ידי עני בן פחמא
יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://tablet.otzar.org/he/book/book.php?book=603590&width=-17&scroll=0&udid=15875498768958942&fs=112995&pagenum=137
עמ' ת"ו.


אין עמ' כזה.

סופר-סתם כתב:ראה בן איש חי (פר' מטות אות ג) ובכף החיים (סי' רי"א ס"ק ו וס"ק יד).


זה שיש דעות שצריך להקדים עץ לאדמה אני יודע, הלא זו שיטת בה"ג, ומובאת בשו"ע בשם י"א, אך בסתם דעת שו"ע להקדים את איזה מהם שירצה, ודעת רוב הראשונים להקדים את החביב, ואם שניהם חביבים מקדים מין ז' (דעת המג"א, לחוש למרדכי).

אני עכ"פ מחפש את הראשי תיבות מג"ע א"ש, האם יש להן מקור?

Re: מגע א"ש

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 12:26 am
על ידי באר בשדה
עני בן פחמא כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://tablet.otzar.org/he/book/book.php?book=603590&width=-17&scroll=0&udid=15875498768958942&fs=112995&pagenum=137
עמ' ת"ו.

אין עמ' כזה.

ע' 137 מעמודי האוצר. מקורו כאן.

Re: מגע א"ש

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 12:59 am
על ידי סופר-סתם
עני בן פחמא כתב:
סופר-סתם כתב:ראה בן איש חי (פר' מטות אות ג) ובכף החיים (סי' רי"א ס"ק ו וס"ק יד).


זה שיש דעות שצריך להקדים עץ לאדמה אני יודע, הלא זו שיטת בה"ג, ומובאת בשו"ע בשם י"א, אך בסתם דעת שו"ע להקדים את איזה מהם שירצה, ודעת רוב הראשונים להקדים את החביב, ואם שניהם חביבים מקדים מין ז' (דעת המג"א, לחוש למרדכי).

אני עכ"פ מחפש את הראשי תיבות מג"ע א"ש, האם יש להן מקור?

אחד המקורות כמדומה שמזכיר, וכרגע אין באפשרותי לעיין.

Re: מגע א"ש

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 10:01 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
אגב למרן אין מג"ע א"ש.

Re: מגע א"ש

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 10:48 am
על ידי לייטנר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אגב למרן אין מג"ע א"ש.


מפ"ש

Re: מגע א"ש

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 10:57 am
על ידי עני בן פחמא
לייטנר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אגב למרן אין מג"ע א"ש.


מפ"ש

אם כוונתך ל"מה פירוש", לדעת מרן 'עץ' ו'אדמה' איזה שירצה יקדים.

Re: מגע א"ש

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 10:59 am
על ידי עני בן פחמא
באר בשדה כתב:
עני בן פחמא כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://tablet.otzar.org/he/book/book.php?book=603590&width=-17&scroll=0&udid=15875498768958942&fs=112995&pagenum=137
עמ' ת"ו.

אין עמ' כזה.

ע' 137 מעמודי האוצר. מקורו כאן.


אז נדברו?! זה המקור הקדום ביותר? מעניין זה התפרסם בצורה חזקה מאוד, אני זוכר משנות ילדותי בבית ספר שלימדו אותנו את הסימן, וכיום כל דתי שמגיע לבית כנסת לאזכרות יודע את הסדר הזה.

Re: מגע א"ש

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 11:05 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
יש בזכרוני שיש הגר"ח נאה עלזה ולא מצאתי

Re: מגע א"ש

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 11:22 am
על ידי לייטנר
עני בן פחמא כתב:
לייטנר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אגב למרן אין מג"ע א"ש.


מפ"ש

אם כוונתך ל"מה פירוש", לדעת מרן 'עץ' ו'אדמה' איזה שירצה יקדים.


מפ"ש = מוציא/מזונות, פרי (הגפן/עץ/אדמה), שהכל.

כלומר, אדם שיש לפניו יין ותפוח עץ ותפוח אדמה, לפי השו"ע יכול להקדים איזה מהם שירצה (כמובן, בלי קשר לקידוש).

Re: מגע א"ש

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 11:56 am
על ידי עני בן פחמא
יין קודם לתפוח עץ כיון שהוא ממין ז'.

Re: מגע א"ש

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 2:22 pm
על ידי לייטנר
עני בן פחמא כתב:יין קודם לתפוח עץ כיון שהוא ממין ז'.

יש שכל עניינם לחפש טעויות

Re: מגע א"ש

פורסם: ש' אפריל 25, 2020 9:17 pm
על ידי עני בן פחמא
לייטנר כתב:
עני בן פחמא כתב:יין קודם לתפוח עץ כיון שהוא ממין ז'.

יש שכל עניינם לחפש טעויות


כוונתך, יש שעניינם לדקדק בהלכה ולא לחפף אף בהלכות שאדם דש בעקביו, וכמו שכל גדולי הראשונים והאחרונים האריכו בדינים אלו.

Re: מגע א"ש

פורסם: ש' אפריל 25, 2020 9:49 pm
על ידי לייטנר
כוונתי, שכתבתי בקצרה לעיל 'מפ"ש', והחלטת להראות את חכמתך הגדולה בפענוח שגוי של ראשי התיבות, ובמקום להודות על הסברי (עם ציון: "הדוגמא לגבי תפוח בעיתית כי..."), הסתפקת בהתנשאות - יד לפה!

Re: מגע א"ש

פורסם: א' אפריל 26, 2020 9:22 pm
על ידי פלוריש

Re: מגע א"ש

פורסם: א' מאי 03, 2020 1:09 am
על ידי יוֹסֵפֶר
סופר-סתם כתב:
עני בן פחמא כתב:
סופר-סתם כתב:ראה בן איש חי (פר' מטות אות ג) ובכף החיים (סי' רי"א ס"ק ו וס"ק יד).


זה שיש דעות שצריך להקדים עץ לאדמה אני יודע, הלא זו שיטת בה"ג, ומובאת בשו"ע בשם י"א, אך בסתם דעת שו"ע להקדים את איזה מהם שירצה, ודעת רוב הראשונים להקדים את החביב, ואם שניהם חביבים מקדים מין ז' (דעת המג"א, לחוש למרדכי).

אני עכ"פ מחפש את הראשי תיבות מג"ע א"ש, האם יש להן מקור?

אחד המקורות כמדומה שמזכיר, וכרגע אין באפשרותי לעיין.

אחר שבשו"ע נפסק שבהעץ והאדמה איזה שירצה יקדים, יש אחרונים שכתבו לחשוש לבה"ג ולהקדים העץ, וכן פסק המשנ"ב כשאין חביב או מין ז', והכף החיים גם פסק כן (וכתב שהעץ קודם אף לחביב) והוסיף שכן המנהג.

נ.ב. המג"ע א"ש זה רק יכול לעזור כסימן, אבל באמת יש שרשרת של דרגות מה קודם למה- הנה תמצית דברי המשנ"ב בסוף רי"א שסיכם את סדר המעלות:
המוציא, מזונות דחיטה, מזונות דשעורה, מזונות דכוסמין, דשיפון, דשיבולת שועל [כ"כ המ"ב לעיל קס"ח סקי"ג שהסדר כוסמין שיפון ש. שועל.] בורא פרי הגפן, זית, תמר, ענב, תאנה, רימון, ברכות העץ והאדמה, שהכל – בכל אלו אין משגיחים בחביב. העץ והאדמה- החביב, מין ז', מוקדם בפסוק, העץ. שניהם אדמה או שהכל- [יש להוסיף כאן ע"פ המ"ב לעיל: שלם,] חביב תמיד, חביב עתה.