עמוד 1 מתוך 2

יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 12:15 am
על ידי היא שיחתי
נהוג לתת ח"י שקלים או 180 שקלים (או כל מטבע) וכדו' לצדקה
האם יש לזה מקור כלשהו?
וכן האם יש למישהו דוגמאות נוספות לח"י
ולא, אני לא מתכוון לתפילה וכדו'

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 12:26 am
על ידי גוראריה
מנהג ישראל עתיק הוא ליתן צדקה במנין גימטריא. וודאי יבוא אלופינו חכם באשי ויחכימנו באשר לראשיתו הקדומה של מנהג זה.
אמנם, שמעתי פעם בשם רבי משה פיינשטיין שאמר למישהו שתרם עשר פעמים ח"י ש"'אם תתרום פעם אחת כמניין מת, הרי זו סגולה טובה יותר..."
א"י אם אמת זו או דבר צחות, אבל בפשטות כך הוא שהרי נתן יותר צדקה.ואף אם תאמר שיש עניין במספר מכוון דייקא [ומן הסתמא יש וכנ"ל] הרי שנינו במשנה ברורה שכל מה שנעשה כנגד מספר כלשהו, יכול להיות במספר גדול יותר, העיקר לא פחות...

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 12:36 am
על ידי רבטוב
גוראריה כתב:מנהג ישראל עתיק הוא ליתן צדקה במנין גימטריא. וודאי יבוא אלופינו חכם באשי ויחכימנו באשר לראשיתו הקדומה של מנהג זה.
אמנם, שמעתי פעם בשם רבי משה פיינשטיין שאמר למישהו שתרם עשר פעמים ח"י ש"'אם תתרום פעם אחת כמניין מת, הרי זו סגולה טובה יותר..."
א"י אם אמת זו או דבר צחות, אבל בפשטות כך הוא שהרי נתן יותר צדקה.ואף אם תאמר שיש עניין במספר מכוון דייקא [ומן הסתמא יש וכנ"ל] הרי שנינו במשנה ברורה שכל מה שנעשה כנגד מספר כלשהו, יכול להיות במספר גדול יותר, העיקר לא פחות...

דברים אלו מייחסים להרה''ק מגארליץ זי''ע וראויים הדברים למי שאמרם

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 12:47 am
על ידי נאשער
אולי הדבר כבר במקור עפ"י המובא בגמרא ראש השנה ע"מ ש'יחיה' בני, הרי שצדקה ענייניה לחיות...וזהו הרמז בנתינת ח"י שקלים או 180 שקלים כפי ההחלטה.

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 12:58 am
על ידי כותב
מענין לענין, ראה בספר דברי אליהו להגר"א (פ' פנחס) בביאור ענין מחצית השקל, שמקרבת החיים ומרחקת המיתה, דהנה בתיבת מחצית השקל האות האמצעי ממחצית הוא צ', והוא ר"ת צדקה, ואותיות ח"י סמוכים לו, אות ח' לפני הצ' ואות י' לאחר הצ', ואותיות מ"ת רחוקים מאת הצ', מ"ם בתחילת התיבה ותי"ו בסוף התיבה, לומר לך דע"י צדקה יהיה קרוב לחיים ורחוק ממות, וכמאה"כ (משלי י, ב) וצדקה תציל ממות, יעו"ש.

דבר זה הובא בספרים גם בשם הג"ר שמשון מאוסטרופליא זצ"ל, הגאון הפלאה זצ"ל, ועוד.

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 1:13 am
על ידי כותב
היא שיחתי כתב:וכן האם יש למישהו דוגמאות נוספות לח"י

אתה מתכוון לדוגמאות כמו בן שמונה עשרה לחופה?

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 1:19 am
על ידי כותב
טעם מחודש:

untitled.JPG
untitled.JPG (26.2 KiB) נצפה 13478 פעמים

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 10:14 am
על ידי חכם באשי
גוראריה כתב: 1. מנהג ישראל עתיק הוא ליתן צדקה במנין גימטריא. וודאי יבוא אלופינו חכם באשי ויחכימנו באשר לראשיתו הקדומה של מנהג זה.
2. אמנם, שמעתי פעם בשם רבי משה פיינשטיין שאמר למישהו שתרם עשר פעמים ח"י ש"'אם תתרום פעם אחת כמניין מת, הרי זו סגולה טובה יותר..."


1. צר לי לאכזבך, אך איני מכיר כל מקור "לראשיתו הקדומה[!] של מנהג זה"

2. מסופר על אחד שבא לאדמו"ר מסאטמר שיברכו ברפואה שלימה. אמר לו האדמו"ר, שיתן צדקה כמניין שמו ומחלתו. והוא שאלו על פרטים אלו. ענה אותו אדם: שמי דוד והנני חולה בלב. הפטיר האדמו"ר: חבל ששמך אינו ארתחששתא ואינך סובל על הקרקשתא...

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 10:32 am
על ידי שמח תשמח
חכם באשי כתב:2. מסופר על אחד שבא לאדמו"ר מסאטמר שיברכו ברפואה שלימה. אמר לו האדמו"ר, שיתן צדקה כמניין שמו ומחלתו. והוא שאלו על פרטים אלו. ענה אותו אדם: שמי דוד והנני חולה בלב. הפטיר האדמו"ר: חבל ששמך אינו ארתחששתא ואינך סובל על הקרקשתא...

חכם באשי, הרגת אותי.

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 3:14 pm
על ידי איסתרא בלגינא
חכם באשי כתב:
2. מסופר על אחד שבא לאדמו"ר מסאטמר שיברכו ברפואה שלימה. אמר לו האדמו"ר, שיתן צדקה כמניין שמו ומחלתו. והוא שאלו על פרטים אלו. ענה אותו אדם: שמי דוד והנני חולה בלב. הפטיר האדמו"ר: חבל ששמך אינו ארתחששתא ואינך סובל על הקרקשתא...


שינה מפני הצדקה,
כי הנכון הוא "כרכשתא"

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 3:28 pm
על ידי גוראריה
באשי יקירנו, קראו לו גד והוא חלה ביד, והנזק הי' גדול...

ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 4:32 pm
על ידי הרע במיעוטו
2017-05-08-PHOTO-00000041.jpg
2017-05-08-PHOTO-00000041.jpg (202.19 KiB) נצפה 11941 פעמים

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 4:42 pm
על ידי דרומי
מפורסם הסיפור אודות ר"י מסאטמאר שבא אליו אחד מחסידיו וסיפר לו שהיה בעת צרה ונדר לצדקה כמנין שמו הק' של רבו - יואל.

אמר לו רבו: מי שאוהב אותי קורא לי יואליש...

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 5:46 pm
על ידי א' זעירא
ושוב מעשה בגבאי בית-מדרש אחד שהתאונן, למה בלה"ק קורים לחיים "חי" ולמוות "מת", ובכך נגרעו הכנסות בית-המדרש...

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 6:35 pm
על ידי לעומקו של דבר
המנהג לתרום גימטריאות של עניינים הוא קדמוני. ויבואו החכמים ויציינוהו.

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 6:44 pm
על ידי סגי נהור
אולי ננסה להקל על התורמים ולמצוא להם מלים חלופיות 'זולות' יותר.
ואני המתחיל:
במקום עשירות אפשר לבקש עושר.
במקום שידוכים - זיווגים.
במקום נשיאת חן - מציאת חן.
במקום הצלחה רבה - הצלחה גדולה.
במקום עין הרע (?!) - עין טובה.
במקום בית/דירה - מחסן...

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 7:27 pm
על ידי צולניק
למה א"א לתרום בשקלים או אפילו באגורות

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 8:21 pm
על ידי עזריאל ברגר
צולניק כתב:למה א"א לתרום בשקלים או אפילו באגורות

ברצינות:
אכן צדיקים אמיתיים (שלא חיפשו למצוץ מאנשים כסף...) לפעמים אמרו לתרום בפרוטות.
לדוגמא הרבי מליובאוויטש אמר פעם לתת על חילול שבת 7 דולרים ושני סנטים, שהם 702 סנט כמנין שבת.

אמנם בהזדמנות אחרת כשהיה יהודי צריך ישועה למעלה לגמרי מדרך הטבע (קרוב לתחיית המתים) אמר שייתנו ח"י מאות דולרים, "אך שאפילו סנט אחד לא יילך למוסדות של ליובאוויטש" (לכאורה טעמו היה משום "והייתם נקיים מה' ומישראל", כפשוט...).

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 8:24 pm
על ידי חייפענער
בסוף המודעה מופיעות שורות מעניינות:
(בתרגום חופשי) זכור! התנא הק' רשב"י אמר: מי שעושה חסד עם האורחים במירון, חייב להיוושע בכל מה שהוא צריך.
והוא פלאי...
סתם שאלה, מישהו מכיר את הארגון הזה?...

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 8:34 pm
על ידי מנחם
סגי נהור כתב:במקום בית/דירה - מחסן...

למה לא וילה? יותר זול...

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 8:36 pm
על ידי בינוני
דרומי כתב:מפורסם הסיפור אודות ר"י מסאטמאר שבא אליו אחד מחסידיו וסיפר לו שהיה בעת צרה ונדר לצדקה כמנין שמו הק' של רבו - יואל.
אמר לו רבו: מי שאוהב אותי קורא לי יואליש...

א' זעירא כתב:ושוב מעשה בגבאי בית-מדרש אחד שהתאונן, למה בלה"ק קורים לחיים "חי" ולמוות "מת", ובכך נגרעו הכנסות בית-המדרש...

ואני שמעתי, שפעם אמר חסיד לר' יואליש שמכיון שקוראים לו דוד ויש לו בעיות עם הלב, הוא יתרום כמניין 'דוד' ו'לב' לישועה.
ענה לו ר' יואליש: אם היו קוראים לך 'פרמשתא' והיו לך בעיות ב'כרכשתא' הייתה לי ישועה גדולה יותר...

ושמעתי שפרמשתא הוא השם עם הגימטריא הגדולה ביותר בתנ"ך, וכרכשתא (המעי הגס) הוא האבר עם הגימטריא הכי גדולה.

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 8:39 pm
על ידי מנחם
בינוני כתב:ושמעתי שפרמשתא הוא השם עם הגימטריא הגדולה ביותר בתנ"ך, וכרכשתא (המעי הגס) הוא האבר עם הגימטריא הכי גדולה.

נדצ"ל ארתחששתא

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 8:42 pm
על ידי בינוני
מנחם כתב:
בינוני כתב:ושמעתי שפרמשתא הוא השם עם הגימטריא הגדולה ביותר בתנ"ך, וכרכשתא (המעי הגס) הוא האבר עם הגימטריא הכי גדולה.

נדצ"ל ארתחששתא

אז כנראה שזה מה שהוא אמר...

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 9:18 pm
על ידי דרומי
ואולי מכאן פתרון לשמו של יצחק אבינו - שבתחילה היה 'ישחק' ולאחר מכן נעשה 'יצחק'...

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ד' מאי 10, 2017 11:51 pm
על ידי איש גלילי
דרומי כתב:ואולי מכאן פתרון לשמו של יצחק אבינו - שבתחילה היה 'ישחק' ולאחר מכן נעשה 'יצחק'...

זה תלוי במח' הראב"ע והרמב"ן אם יצחק אבינו היה עשיר או עני...

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ה' מאי 11, 2017 9:23 am
על ידי י. בנימין
זה לשון ספר המידות לר' נחמן מברסלב זי"ע, ערך תפלה - חלק שני אות ט:
"יש תפלות שאינם נתקבלים למעלה אלא עד שנותנים כל כך מעות לצדקה כפי מספר האותיות של התפלה השייך לזה הדבר. למשל, כשמתפלל אלו התבות: 'תן לי בנים', צריך לתן צדקה כמספר אותיות 'תן לי בנים'".

Re: ישועה בל"ג בעומר - תעריף מעודכן

פורסם: ה' מאי 11, 2017 10:41 am
על ידי סגי נהור
י. בנימין כתב:זה לשון ספר המידות לר' נחמן מברסלב זי"ע, ערך תפלה - חלק שני אות ט:
"יש תפלות שאינם נתקבלים למעלה אלא עד שנותנים כל כך מעות לצדקה כפי מספר האותיות של התפלה השייך לזה הדבר. למשל, כשמתפלל אלו התבות: 'תן לי בנים', צריך לתן צדקה כמספר אותיות 'תן לי בנים'".

ומעתה יובן גם טעמה של רחל אמנו שדייקה בלשונה לומר "הבה לי בנים"...

פעמיים ח"י!

פורסם: ה' מאי 16, 2019 6:40 pm
על ידי דרומי
מנהג נפוץ לתת לצדקה בכפולות של ח"י - ח"י שקלים, פעמיים ח"י, עשר פעמים...

מתי התחיל נוהג זה? מי ייסדו לראשונה?

האם הוא נפוץ בכל העדות (גם התימנים, עד"מ)?

האם יש עוד מספרים ש'נכנסו' חזק בתחום הצדקה כמו המספר ח"י?

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ה' מאי 16, 2019 9:18 pm
על ידי כרמי שלי
אולי יש לקשר עם מ"ש בספרים (לקוטים מפרדס להר"י שרים ס"פ ראה) אשר "ח"י עם הכולל שווה לצדקה מספר קטן" (כלומר שח"י עם הכולל עולה למנין י"ט - כערך גימטרי' קטנה של תיבת 'צדקה').

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ו' מאי 17, 2019 4:06 pm
על ידי דרומי
לפי זה היו צריכים לתת 19 ולא 18...

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ו' מאי 17, 2019 4:19 pm
על ידי כרמי שלי
יתכן. ולא באתי אלא להעיר.

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ד' מאי 22, 2019 2:14 am
על ידי ישבם
ראה ברמ"א או"ח סי' שלד סכ"ו
"ולא יאכל בשר ויתן במקום חטאת שמונה עשר פשיטים לצדקה"
הובא באגרת התשובה לבעל התניא פרק ג

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ד' מאי 22, 2019 9:24 am
על ידי לבנון
ישבם כתב:ראה ברמ"א או"ח סי' שלד סכ"ו
"ולא יאכל בשר ויתן במקום חטאת שמונה עשר פשיטים לצדקה"
הובא באגרת התשובה לבעל התניא פרק ג

בדיחה נאה

עיין משנ"ב שם: וטעם לשיעור זה שכתבו הפוסקים הוא מפני שזה היה פחות שבכבשים או שבעזים באותו העת ולכך צריך ליתן שיעור זה לצדקה שהרי כשהיה בהמ"ק קיים היה חייב להביא חטאת מאלו המינים אם עשה מלאכה דאורייתא ולא יהא חוטא נשכר.

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ד' מאי 22, 2019 10:58 am
על ידי עזריאל ברגר
לבנון כתב:
ישבם כתב:ראה ברמ"א או"ח סי' שלד סכ"ו
"ולא יאכל בשר ויתן במקום חטאת שמונה עשר פשיטים לצדקה"
הובא באגרת התשובה לבעל התניא פרק ג

בדיחה נאה

עיין משנ"ב שם: וטעם לשיעור זה שכתבו הפוסקים הוא מפני שזה היה פחות שבכבשים או שבעזים באותו העת ולכך צריך ליתן שיעור זה לצדקה שהרי כשהיה בהמ"ק קיים היה חייב להביא חטאת מאלו המינים אם עשה מלאכה דאורייתא ולא יהא חוטא נשכר.

זו לא בדיחה, אלא טעות פשוטה בהבנה.

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ד' מאי 22, 2019 12:58 pm
על ידי חד ברנש
לכאורה עדיף שיתנו כמניין מת. העני ירוויח מזה יותר.

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ד' מאי 22, 2019 2:42 pm
על ידי צביב
ראיתי פעם פתק בכתב יד, ובו סגולה בשם אחד הצדיקים ( אולי הרב מנדל מרחוב ראב''ד בבני ברק)
לתת ארבעים יום ח''י פרוטות לקופה מסוימת ( כמדומני בית אברהם בבני ברק)
בתוך ארבע שעות ( או שלש) ראשונות של היום,
ובערב שבת לתת אחרי פלג המנחה בשביל שבת,
ולומר עם הנתינה תפילה מיוחדת מפורטת ( הריני מפריש לע''נ... לזכות... לענין...)
ולא לפרוט את הכסף שבקופה עד תום ארבעים יום אלו.
( בקופה רגילה, אין מקום לזה , אולי במטבעות ישנות אפשר להכניס 720 מטבעות בבת אחת)

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ד' מאי 22, 2019 4:38 pm
על ידי לבנון
חד ברנש כתב:לכאורה עדיף שיתנו כמניין מת. העני ירוויח מזה יותר.

viewtopic.php?f=7&t=5050&sid=e9ea683882e3a8f349960dda740015a9#p40730

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ד' מאי 22, 2019 5:53 pm
על ידי כדכד
עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:
ישבם כתב:ראה ברמ"א או"ח סי' שלד סכ"ו
"ולא יאכל בשר ויתן במקום חטאת שמונה עשר פשיטים לצדקה"
הובא באגרת התשובה לבעל התניא פרק ג

בדיחה נאה

עיין משנ"ב שם: וטעם לשיעור זה שכתבו הפוסקים הוא מפני שזה היה פחות שבכבשים או שבעזים באותו העת ולכך צריך ליתן שיעור זה לצדקה שהרי כשהיה בהמ"ק קיים היה חייב להביא חטאת מאלו המינים אם עשה מלאכה דאורייתא ולא יהא חוטא נשכר.

זו לא בדיחה, אלא טעות פשוטה בהבנה.

לא הבנתי.
מה רוצים פה? בין למ"ד בדיחה בין למ"ד טעות בהבנה

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ד' מאי 22, 2019 6:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
נקודת הענין, שאמנם הוזכר המספר ח"י פשיטים, או ח"י ג"פ, דהיינו 18 "גדולים-פוליש", אבל אין הכוונה לגימטריא של ח"י אלא לערך שוויו של כבש.

Re: יש מקור לח"י שקלים לצדקה?

פורסם: ד' מאי 22, 2019 6:23 pm
על ידי לבנון
כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:
ישבם כתב:ראה ברמ"א או"ח סי' שלד סכ"ו
"ולא יאכל בשר ויתן במקום חטאת שמונה עשר פשיטים לצדקה"
הובא באגרת התשובה לבעל התניא פרק ג

בדיחה נאה

עיין משנ"ב שם: וטעם לשיעור זה שכתבו הפוסקים הוא מפני שזה היה פחות שבכבשים או שבעזים באותו העת ולכך צריך ליתן שיעור זה לצדקה שהרי כשהיה בהמ"ק קיים היה חייב להביא חטאת מאלו המינים אם עשה מלאכה דאורייתא ולא יהא חוטא נשכר.

זו לא בדיחה, אלא טעות פשוטה בהבנה.

לא הבנתי.
מה רוצים פה? בין למ"ד בדיחה בין למ"ד טעות בהבנה

רוצים לומר שאין שם שום מקור לנוהג ליתן צדקה כמנין ח"י בגלל הסמליות של הדבר, אלא כי זה מחירו של הפחות שבכבשים או בעיזים. ואם כיום מחירו של הכבש או העז הוא 544 ש"ח, יצטרך החוטא לתת לצדקה כמנין 'תפוח אדמה'.