עמוד 1 מתוך 1

בכל אדם טמונים כל כוחותיו, העבודה היא להוציא מן הכח אל הפועל

פורסם: ד' יוני 03, 2020 5:27 pm
על ידי צפונות
איה המקור לכך שבכל אדם ואדם טמונים בכוחו כל מה שיש בידו לפעול בבריאה
כגון, ת"ת למד כולו כבר בבטן אמו ויש לו תפקיד לחזור ע"ז (וכמש"כ הגר"א לפרש דזהו יגעתי ומצאתי לשון מציאה)
כמדומני זה מובא בשם ספר הישר
אשמח לכל מקור בנושא גם מאוחרת

Re: בכל אדם טמונים כל כוחותיו, העבודה היא להוציא מן הכח אל הפועל

פורסם: ד' יוני 03, 2020 6:46 pm
על ידי צופה_ומביט
לא כ"כ הבנתי את הנידון. פשיטא שבכל אדם יש בכוח את כל מה שהוא יכול לעשות ולפעול, והא ראיה - שהוא עושה. באם אין לו את הכוח מעיקרא - כיצד עושה? וכל מה שמישהו עשה בעולם - מתברר שהיה בכוחו מעיקרא לעשות זאת.

לכן אם אפשר להסביר/לחדד יותר את הנידון/השאלה.

Re: בכל אדם טמונים כל כוחותיו, העבודה היא להוציא מן הכח אל הפועל

פורסם: ד' יוני 03, 2020 6:55 pm
על ידי צפונות
הכוונה שבעצם כל מעשה שאדם עושה "כבר היה לעולמים", זה לא משהו "חדש"
אלא מוטל על האדם החובה לנסות ולהשיג שוב את מה שכבר הוא קיבל וניתן לו
כמו שהגר"א מסביר לגבי תורה שכל מה שאדם לומד ומחדש זה "מציאה" של אבידה שהייתה לו כי כבר למד כן בבטן אמו
כך אותו דבר במידות ובתכונות ובעבודת ה'
אם אדם למשל מצליח להגיע למדריגה גדולה זה בגלל שבשורשו הוא שייך לשם והוא סך הכל מגיע חזרה לשם
וכן להיפך

אם עדיין לא מובן אני יעתיק איזה פסקא מאחד מספרי המוסר בדומה לזה

Re: בכל אדם טמונים כל כוחותיו, העבודה היא להוציא מן הכח אל הפועל

פורסם: ה' יוני 04, 2020 9:56 pm
על ידי נוטר הכרמים
בכתר ראש סח,
בשם רבינו חיים מוואלאז'ין זי"ע

בביאור דברי הגמ' נדרים פא, א "הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה", וז"ל,
היינו שבני עניים מקבלים פעולה בהישיבה יותר ממני העשירים, מפני שאבותיהם לא הרבו עליהם בהוצאות שכר לימוד, ונשאר אצלם הכל בכח, ובהישיבה מוציאים מכח אל הפועל, לא כן בני העשירים שכבר הוציאו עליהם למלמדים מופלגים כו' כל מה שהיה בכוחם הוציאו אל הפועל, ומזה תקיש לשאר אופנים.

Re: בכל אדם טמונים כל כוחותיו, העבודה היא להוציא מן הכח אל הפועל

פורסם: ו' יוני 05, 2020 4:31 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
נוטר הכרמים כתב:בכתר ראש סח,
בשם רבינו חיים מוואלאז'ין זי"ע

בביאור דברי הגמ' נדרים פא, א "הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה", וז"ל,
היינו שבני עניים מקבלים פעולה בהישיבה יותר ממני העשירים, מפני שאבותיהם לא הרבו עליהם בהוצאות שכר לימוד, ונשאר אצלם הכל בכח, ובהישיבה מוציאים מכח אל הפועל, לא כן בני העשירים שכבר הוציאו עליהם למלמדים מופלגים כו' כל מה שהיה בכוחם הוציאו אל הפועל, ומזה תקיש לשאר אופנים.


מה באמת הכוונה בזה? שהדרך היא "לא להרבות עליהם בהוצאות שכר לימוד"? להסתפק במה שלומד ומבין לבד?

Re: בכל אדם טמונים כל כוחותיו, העבודה היא להוציא מן הכח אל הפועל

פורסם: ו' יוני 05, 2020 10:10 am
על ידי לעולם יהיה אדם

Re: בכל אדם טמונים כל כוחותיו, העבודה היא להוציא מן הכח אל הפועל

פורסם: ו' יוני 05, 2020 11:30 am
על ידי תם מה הוא אומר

Re: בכל אדם טמונים כל כוחותיו, העבודה היא להוציא מן הכח אל הפועל

פורסם: ו' יוני 05, 2020 11:44 am
על ידי צפונות
הנה כנראה המקור שאני מחפש אבל אינני מוצא דברי ספר הישר
בספר אור יחזקאל דרכי העבודה עמ' שכ"ד וז"ל....
הנה כתב ר"ת (ספר הישר) הכל הולך אחר השורש, ומשורש תפוחים יוצא תפוחים, ומשורש אגוזים הפרי יהיה אגוזים, אין שום אפשרות שהפירות לא יתאמו עם השורש,

עיי"ש שהוא (לפי דרכו ואכ"מ) מסביר ששורשי לב האדם תמיד רע מנעוריו

ואני מחפש דוקא בכיון של סלבודקא

Re: בכל אדם טמונים כל כוחותיו, העבודה היא להוציא מן הכח אל הפועל

פורסם: ג' יוני 09, 2020 9:16 am
על ידי צפונות
מי יכול לעזור בזה?

Re: בכל אדם טמונים כל כוחותיו, העבודה היא להוציא מן הכח אל הפועל

פורסם: ג' יוני 09, 2020 10:37 am
על ידי תבונה1
עי' בדעת תורה לרבי ירוחם זצ"ל פרשת בלק עמוד רכ"ה שמבאר שזה העניין של ההנסיונות