עמוד 1 מתוך 1

ציצית בשבת

פורסם: ד' יוני 10, 2020 12:58 am
על ידי עושה חדשות
זכורני שיש בפוס' להחמיר בקיום מצות ציצית בשבת יותר מימי החול
(ויסודם מדברי חז"ל על סמיכות פרשת ציצית ומקושש).
אשמח לראות מקור.

Re: ציצית בשבת

פורסם: ד' יוני 10, 2020 1:05 am
על ידי שמואל דוד
עושה חדשות כתב:זכורני שיש בפוס' להחמיר בקיום מצות ציצית בשבת יותר מימי החול
(ויסודם מדברי חז"ל על סמיכות פרשת ציצית ומקושש).
אשמח לראות מקור.

אולי יעזור:
29B5F43A-52CA-4E45-8A8D-E19D54C6C2E4.png
29B5F43A-52CA-4E45-8A8D-E19D54C6C2E4.png (77.56 KiB) נצפה 1521 פעמים

Re: ציצית בשבת

פורסם: ד' יוני 10, 2020 12:53 pm
על ידי עושה חדשות
יש"כ. שו"ר -
מקור חיים להחו''י.jpg
מקור חיים להחו''י.jpg (56.13 KiB) נצפה 1492 פעמים

Re: ציצית בשבת

פורסם: ד' יוני 10, 2020 2:50 pm
על ידי לענין
מכאן - viewtopic.php?f=46&t=40440&p=462639&hilit=%D7%A6%D7%9C%D7%A4%D7%97%D7%93+%D7%A6%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%AA#p462639

[ג] ועוד הוסיפו טעם לשבח, דהנה איתא בהגהות יפה עינים בשבת שם, ומחכמי לבב קבלנו שהתנא ר' יהודה בר אלעאי היה גלגול צלפחד.
וזה מתאים עם מה דאיתא בב"ק (קג, ב) כל היכא דאמרינן מעשה בחסיד אחד - או ר' יהודה בן בבא, או ר' יהודה בר' אלעאי. וכ"כ בהקדמת הרמב"ם לפירוש המשניות, והוא שאומרים עליו בתלמוד בסתם מעשה בחסיד אחד והוא שמו הידוע אצלם.
ומעתה יש לומר שפיר דהחסיד המובא כאן בגמ' בעובדא עם הצלף הוא ר"י ב"ר אלעאי.
ועוד הוסיפו בזה, דהנה במדרש אגדה איתא, למה נסמכה פרשת מקושש לפרשת ציצית, שבשעה שאמר הקדוש ברוך הוא מקושש חייב מיתה, אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם אין לו פשע בדבר זה, שמא היה בדעתו שלא ישכח את השבת ולשמור המצות שהוא יום השבת ואינו נושא תפילין עליו, לפי שאין חייבין בתפילין, ולא היה לו פשע שמא שכח שהוא שבת, אמר הקדוש ברוך הוא למשה כבר התרו בו, שנאמר וימצאו ואמרו לו שבת ולא שמע, ולכן מחוייב סקילה, וממה שאמרת שאינו לובש תפילין אני אצוה לבני במצות שחייב להתעטף בציצית בשבת, ואז יהא מזכיר מצות שבת, כמו שנאמר וזכרתם את כל מצות ה'.
ודברי המדרש הללו הובאו בכל פירושי בעלי התוס' בסו"פ שלח, ובפי' הרא"ש שם.
וראה עוד לשון הרמב"ן סו"פ שלח (טו, לא), ואח"כ צוה במצוות ציצית שיזכרו בו המצוות כולן ולא ישכחו את השבת או זולתה מן המצוות.
ובזה ביארו מנהגו המיוחד של ר"י בר אילעי, דאיתא בשבת (כה, ב), דאמר רב יהודה אמר רב כך היה מנהגו של רבי יהודה בר אלעאי, ערב שבת מביאים לו עריבה מלאה חמין, ורוחץ פניו ידיו ורגליו, ומתעטף ויושב בסדינין המצוייצין, ודומה למלאך ה' צבאות.
וכיון שנתבאר לן דמצות ציצית היא היא המזכירה מצות שבת, מבואר היטב דר,י בן אלעאי שהיה גלגול צלפחד שחילל את השבת, תיקנו בכך שנתעטף בציצית כבר בערב שבת. [הגרי"ח סופר שליט"א במאמרו 'להתעטף בציצית בכניסת השבת', קובץ מבקשי תורה מו, תשס"ז, כב – כה].

ויעוי' בספר מקור חיים לבעל חוות יאיר (או"ח סי' כד ס"ק א) שחידש ע"פ דברי המדרש הנ"ל שיש לדקדק יותר במצות ציצית ביום שבת.

Re: ציצית בשבת

פורסם: ד' יוני 10, 2020 3:16 pm
על ידי ווידער
ובזה יובן מנהג אדם גדול הנזכר בדברי הראשל"צ שליט"א
הראשון לציון והרב הראשי הגאון רבי יצחק יוסף בפתח דבריו התייחס לבעלי התשובה הנוהגים לגדל פאות וללבוש ציציות תכלת: "שואלים אותי בעלי תשובה האם להוציא ציציות, האם תכלת או לא? לגדל פאות מפוזרות כמו הרב ברלנד או לא לגדל פאות כאלו".

הרב סיפר מה הוא משיב לשואלים: "תעשו כמו גדולי הדור, אני אומר להם. הרב אלישיב, מרן, הרב אוירבך. הלכו עם ציציות תכלת? לא. כתוב במדרש שזה נגנז עד שיבוא המשיח, המשיח הגיע?

"התכלת נגנז, מה אתם הולכים עם תכלת, מה קרה? יש אחד עשה רק בשבת הולכים, מה השיגעונות האלו? גדולי הדור לא הולכים עם תכלת - אל תלכו עם תכלת".


מקור: viewtopic.php?f=52&t=46790#p564622

Re: ציצית בשבת

פורסם: ד' יוני 10, 2020 3:32 pm
על ידי יוצא פוניבז'
גם הגרמ"מ קארפ בהתחלה נהג בתכלת רק בשבת, משום שצירף את שיטת מהר"ם דיש איסור לצאת בשבת בטלית ללא תכלת.