עמוד 1 מתוך 1

תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 4:44 am
על ידי שמואל דוד
מה המקור לאלו שמתענים בתענית צבור עד חצות (כגון חלש או אשה).

Re: תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 9:32 am
על ידי עזריאל ברגר
זכור לי שיש בירושלמי שתענית חצי יום נחשבת "תענית שעות", ודלא כבבבלי שאמרו שכל תענית שלא שקעה עליה חמה אינה תענית.
וראה בהלכות שבת, שאסור להתענות בשבת (שלא לשם תענית) עד חצי היום.

Re: תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 9:39 am
על ידי שמואל דוד
יישר כח!
הירושלמי הוא בנדרים פרק ח: רבי אחא רבי אבהו בשם ר' יוסי בן חנינה אסור לאדם להתענות עד שש שעות בשבת. אמר רבי יוסי מתניתא אמרה כן היו מתענין וירדו להן גשמים קודם חצות לא ישלימו. עד כדון צפרא הוא. אחר חצות ישלימו שכבר עבר רובו של יום בקדושה.

אני מחפש מראה מקום בפוסקים שיש ענין להתענות עד חצות היום.

Re: תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 9:55 am
על ידי עזריאל ברגר
לא בדיוק "בפוסקים", אבל עיין "אגרת התשובה" שבתניא פרק שלישי.

Re: תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 9:56 am
על ידי עזריאל ברגר
ועוד ראה בפוסקים, לגבי תשעה באב שנדחה שבעלי הברית מתענים ולא משלימים דהיינו שצמים עד אחר חצות היום.
וכמדומני שיש עוד מקומות שנפסק שמתענים ולא משלימים.

Re: תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 10:05 am
על ידי שמואל דוד
עזריאל ברגר כתב:לא בדיוק "בפוסקים", אבל עיין "אגרת התשובה" שבתניא פרק שלישי.

ומכל מקום, כל בעל נפש החפץ קרבת ה' לתקן נפשו להשיבה אל ה' בתשובה מעולה מן המובחר, יחמיר על עצמו להשלים על כל פנים פעם אחת כל ימי חייו מספר הצומות לכל עוון ועוון מעוונות החמורים שחייבין עליהם מיתה על כל פנים כו׳ ולתשלום רנ"ב צומות כנ"ל, יתענה עוד ארבע פעמים פ"ד עד אחר חצות היום בלבד, דמיחשב גם כן תענית בירושלמי, ושני חצאי יום נחשבים לו ליום אחד לעניין זה. וכן לשאר עוונות כיוצא בהן, אשר כל לב יודע מרת נפשו וחפץ בהצדקה.

Re: תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 10:18 am
על ידי שמואל דוד
קבלתי באישי לעיין בספר תשובות והנהגות חלק ה סימן רלב וז״ל ולענ"ד נראה שאם מתענה עד רבע שעה אחרי חצות שאז יש שם תענית שעות עלה, א"צ לצום למחר (אבל אם יתענה עד חצות לבד אין שם תענית שעות עלה, דרש"י מפרש בתענית (כה ב) שחצות היא זמן אכילה וכשצם מחצות ואילך נקרא צום, אבל אם סועד מיד בחצות בצמצום לא נקרא צום כלל)

Re: תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 10:25 am
על ידי דעתן
"אם קבל עליו התענית עד חצי היום ואכל אחר כך, או שאכל עד חצי היום וקבל עליו תענית משם ואילך, אינו נקרא תענית להתפלל עננו, אבל נקרא תענית לענין שצריך להשלים נדרו" או"ח תקסב, יא.

עיין רמב"ם פר' א' הל' יג' "מתענה אדם שעות, והוא שלא יאכל כלום שאר היום. כיצד הרי שהיה טרוד בחפציו ומתעסק בצרכיו ולא אכל עד חצות או עד תשע שעות ונמלך להתענות בשעות שנשארו מן היום, הרי זה מתענה אותן שעות ומתפלל בהן עננו, שהרי קבל עליו התענית קודם שעות התענית. וכן אם אכל ושתה ואחר כך התחיל להתענות שאר היום הרי זה תענית שעות."
(אפשר להסביר דכל זה לעניין 'עננו'.)
וידוע דדבר זה תלוי בגרסאות השונות(!) לרש"י הייתה גירסה שונה בגמרא (תענית יא:) "הא דאמרת מתענין לשעות והוא שלא טעם כלום כל אותו היום"
והגיסה כפי שהיא לפנינו "אמר רב חסדא הא דאמרת מתענין לשעות והוא שלא טעם כלום עד הערב"

ור' יוחנן בירושלמי סותר את הבבלי "...דרבי יוחנן אמר הריני בתעניתי עד דחסל פירקי עד דניחסל פרשתי מילתיה דרבי יונה אמר מתענין שעות..." דמ"מ לא צריך להתענות עד הלילה (מקורו של השו"ע לעיל עיין באר הגולה)

Re: תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 11:10 am
על ידי לבי במערב
ראה מג"א (סק"ד) וא"ר (סק"ה) סי' תקסה, דבת"צ אף המתפלל מנחה־גדולה ושובר צומו תיכף לאחרי' - יאמר 'עננו'.

Re: תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 11:17 am
על ידי שמואל דוד
יישר כח לכולם.
אני שואל אם יש איזה מקור בספרי הלכה שמי שאינו יכול להתענות כל היום (כגון שלא מרגיש טוב וכדומה) עדיין יש ענין להתענות עד חצות.

Re: תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 11:32 am
על ידי לבי במערב
ראה פסק"ת ח"ו סי' תקנ סק"ב וסי' תקנד סק"ט, ובהנסמן שם.

Re: תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 11:59 am
על ידי דעתן
עיין מועדים וזמנים סי' שלה "וי"ל לדידן דבחולה שאינו יכול לצום יותר מחצי יום זהו חיובו... ואצלו יום צום תעניתו אינו אלא בזה" וכל זה ע"פ השו"ע שהבאתי לעיל (תקסב יא)

Re: תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 12:21 pm
על ידי גל של אגוזים
לבי במערב כתב:ראה פסק"ת ח"ו סי' תקנ סק"ב וסי' תקנד סק"ט, ובהנסמן שם.


ויש שכתבו שאם יש באפשרותו לצום עד אחר חצות ולהתפלל מנחה גדולה ואח"כ לאכול יעשה כן,
[בהע':] השבו"י (ח"ג סי' ל"ז) שהו"ד בביה"ל סי' תקנ"ט לענין ט"ב נדחה כתב שמקילים לחולה ובמעוברת במיחוש קצת שלא ישלימו, והיינו להתענות עד אחר חצות היום, וכ"ה בשע"ת סי' תקנ"ה סק"ב, ולדידם ה"ה לט"ב שאינו נדחה למקילים למעוברת ויולדת שלא להתענות עקב מזג האויר החם וכמשנת"ל, ודווקא בחולי ממש התירו שלא להתענות כלל

Re: תענית עד חצות

פורסם: ה' יולי 09, 2020 2:21 pm
על ידי שומע ומשמיע
שמואל דוד כתב:קבלתי באישי לעיין בספר תשובות והנהגות חלק ה סימן רלב וז״ל ולענ"ד נראה שאם מתענה עד רבע שעה אחרי חצות שאז יש שם תענית שעות עלה, א"צ לצום למחר (אבל אם יתענה עד חצות לבד אין שם תענית שעות עלה, דרש"י מפרש בתענית (כה ב) שחצות היא זמן אכילה וכשצם מחצות ואילך נקרא צום, אבל אם סועד מיד בחצות בצמצום לא נקרא צום כלל)

לפי זה גם בשיו"ט אפשר לאכול בחצות ממש ולא צריך להקפיד לאכול לפני?

Re: תענית עד חצות

פורסם: ו' יולי 10, 2020 4:12 am
על ידי לבי במערב
פשיטא (הכי מפורש בטושו"ע או"ח ר"ס רפח).

Re: תענית עד חצות

פורסם: ו' יולי 10, 2020 9:59 am
על ידי שומע ומשמיע
לא הבנתי מה מצאת שם. אדרבה לשון הטור הוא: 'ימהר לאכול קודם שש שעות'.

Re: תענית עד חצות

פורסם: ו' יולי 10, 2020 10:39 am
על ידי עזריאל ברגר
איך אפשר לסעוד בחצות מצומצם?!
סעודה היא לא חלקיק-שניה...

Re: תענית עד חצות

פורסם: ו' יולי 10, 2020 10:53 am
על ידי שומע ומשמיע
לפי הסברא של התשובות והנהגות לא צריך להתחיל מצומצם אלא סגי שסמוך לחצות מתחיל לאכול.

Re: תענית עד חצות

פורסם: ו' יולי 10, 2020 11:09 am
על ידי לבי במערב
והיינו מה דאיתא בטושו"ע שם, כמבואר עוד יותר בנושאי־כליהם (למשל, לשון כ"ק אדה"ז נ"ע בראש הסימן. כה"ח סק"ב).

Re: תענית עד חצות

פורסם: ו' יולי 10, 2020 11:25 am
על ידי עזריאל ברגר
מעניין שלא ראיתי שהובא בספרי גדול"י מקור נוסף לענין זה:
מאי דאיתא בתלמודא דילן שמי שלא אוכל עד חצי היום ורק אחריו התחיל לאכול - ה"ה "כזורק אבן לחמת".

Re: תענית עד חצות

פורסם: ו' יולי 10, 2020 11:32 am
על ידי לבי במערב
הובא בנו"כ הטושו"ע (ב"ח, פרישה ולבוש ריש הסימן. ט"ז סק"א. כה"ח סק"ג. מ"ב סק"א. ערוה"ש ס"א. הובא גם בקצוה"ש סי' צ בבדה"ש סק"א, על־אף השמטת אדה"ז).

Re: תענית עד חצות

פורסם: ו' יולי 10, 2020 11:57 am
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:הובא בנו"כ הטושו"ע (ב"ח, פרישה ולבוש ריש הסימן. ט"ז סק"א. כה"ח סק"ג. מ"ב סק"א. ערוה"ש ס"א. הובא גם בקצוה"ש סי' צ בבדה"ש סק"א, על־אף השמטת אדה"ז).

יישר כח גדול.
ואם כן - גדלה התמיהה מדוע אדה"ז השמיטו.

Re: תענית עד חצות

פורסם: ו' יולי 10, 2020 11:59 am
על ידי לבי במערב
שמא הביאו בסי' קנז (שלא זכינו לאורו), כהמג"א.