איש_ספר כתב:חדושי הר"ן על סנהדרין דף טו,ב
שור סיני בכמה. וא"ת אמאי נפקי לה מינה, מאי דהוי הוו, י"ל דרוש וקבל שכר, וא"נ נפקי מינה לנודר, דאי אמר הריני נזיר אם מיתת שור סיני בכ"ג אי הוו בכ"ג הוי נזיר ואי לא איננו
מאירי ברכות מ, ב:
שמא תאמר א"כ לענין מה נקרא אילן פירשו גדולי המפרשים לענין נודר ר"ל שאם אמר הריני נזיר שזה מין אילן שהוא נזיר
מבט חטוף על דרוש וקבל שכר תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף עא עמוד א
דתניא, אמר רבי שמעון: וכי מפני שאכל זה תרטימר בשר ושתה חצי לוג יין האיטלקי אביו ואמו מוציאין אותו לסקלו?
אלא לא היה ולא עתיד להיות, ולמה נכתב - דרוש וקבל שכר. אמר רבי יונתן: אני ראיתיו, וישבתי על קברו. כמאן אזלא הא דתניא: עיר הנדחת
לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה - דרוש וקבל שכר. כמאן - כרבי אליעזר, דתניא, רבי אליעזר אומר: כל עיר שיש בה אפילו מזוזה אחת - אינה נעשית עיר הנדחת. מאי טעמא - אמר קרא +דברים י"ג+ ואת כל שללה תקבץ אל תוך רחבה ושרפת באש, וכיון דאי איכא מזוזה לא אפשר, דכתיב +דברים י"ב+ לא תעשון כן לה' אלהיכם. אמר רבי יונתן: אני ראיתיה, וישבתי על תילה. כמאן אזלא הא דתניא: בית המנוגע
לא היה ולא עתיד להיות, ולמה נכתב - דרוש וקבל שכר. כמאן - כרבי אלעזר ברבי שמעון. דתנן, רבי אלעזר ברבי שמעון אומר: לעולם אין הבית טמא עד שיראה כשתי גריסין על שתי אבנים, בשתי כתלים, בקרן זוית, ארכו כשני גריסין ורחבו כגריס.
תוספות מסכת שבת דף קנב עמוד ב
דאע"פ שאין רגילות לעשות כסוי ארון מבעלי חיים כמה דברים אשכחן דלא שכיחי ומיירי בהו הש"ס
להראות לנו הדין ודרוש וקבל שכר כדאמרי' בבהמה המקשה (חולין דף ע.) בלעתו חולדה והוציאתו והכניסתו והקיאתו ויצא מאליו מהו הדביק שני רחמים ויצא מזה ונכנס לזה מהו
ואף על פי שזה לא יהיה לעולם חידושי הריטב"א מסכת שבת דף סט עמוד ב
ואע"ג דלא נפקא לן מידי בהכי מ"מ דרוש וקבל שכר.
רא"ש מסכת בבא קמא פרק ג
ומה שלא הכריע בין תרי קמייתא.
לפי שאין נפקותא ביניהן אלא לענין גלות ולענין דרוש וקבל שכר רא"ש מסכת חולין פרק א
פירש רש"י דרוש וקבל שכר הוא דצריכין אנו לעמוד על האמת אע"פ שכבר עבר. ולא נהירא לי דדוקא למיסבר קראי דרשינן אע"פ שכבר עבר. אבל לקבוע בעיא בש"ס בדבר שאין בו צורך לא אשכחן.
תורת חיים מסכת סנהדרין דף עא עמוד א
ולמה נכתבה דרוש וקבל שכר. לכאורה תימה כיון דתכלית הש"ס מה שמביא לידי מעשה אם כן מה תועלת יש ללמוד דבר דלא שייך ביה מעשה ולאו קושיא היא לפי שאין לך [קוץ] קון בתורה ואין לך מצוה שאין לה סוד בעצמותו יתברך שנאמר אלהים הבין דרכה והוא ידע את מקומה מקומה היינו יסודה ומקורה בעצמיותו יתברך וכל העוסק בתורה אע"ג שאינו עושה הרי הוא עוסק בכבוד קדושתו ומדבק שכלו בו יתברך.
ערבי נחל בראשית תולדות - דרוש ה
ובזה יבוארו פסוקי תהלים (קיט, א - ח) אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת ה', ר"ל שאינם נקראים תמימים אלא א"כ מקיימים והולכים בכל תורת ה', כי אין האדם עשוי להיות אדם שלם אא"כ בקיום כל התרי"ג. ואמנם תיקשי לך, זה אי אפשר שיקיים כל אחד כל התרי"ג. לז"א אשרי נוצרי עדותיו בכל לב ידרשוהו, היינו לימוד התורה, על דרך דרוש וקבל שכר (סוטה מד א), בזה מוציא לפועל אותן המצות שנמנע קיומם אצלו. ואם יקשה לך, איך יושלם במצות ל"ת שהוא בשב ואל תעשה, לז"א אף מה שלא פעלו עולה הוא נחשב ג"כ בדרכיו הלכו, שנחשבים למעשה.