דרופתקי דאורייתא כתב:ציבור של עשרה שמתפללין, ויחיד אינו מכוין בתפלתו, דלכאו' מדינא דגמרא בעי לחזור ולהתפלל שוב, [רק שלא נהגו], לכאו' י"ל דאינו מצטרף כלל לעשרה להיות במנין, שהרי הוא לא התפלל כלל, וצ"ב.
אשמח למ"מ בנושא.
כך יש לדון אף בכל מקום שצריך לחזור תפילתו שלא הזכיר מעין המאורע או מוריד הטל וכד', להנך דסברי דחשיב שלא התפלל כלל. [דלעניין כוונה באבות כבר העירו מהרמ"א דיצא אם לא כיוון].
ויש לציין שיטות הפוסקים דסברי דלעניין תפילה בציבור סגי בששה ולא בעי עשרה, ולשיטתם פוחת החשש שחמישה מתוך עשרה לא כוונו.
והנה נידון זה לכאורה הוא נפק"מ לדינא לעניין חזרת הש"ץ, דלשיטת הרדב"ז דאיתא במשנ"ב [ס"ט סק"א] לחלוק על השו"ע, וסבר שאם כולם התפללו אין יכולים לחזור החזרה דפרח מינייהו קדיש וקדושה, א"כ יהא חשש בכל מניין לחזור הש"ץ. וכן הוא לכאו' לעניין נשיאת כפיים, שאין נשי"כ שלא על סדר חזרת הש"ץ.
אכן לעניין זה ראיתי ציינו לשו"ת ארץ צבי [פרומר ח"א סי' לט,
וע' עוד בפסק"ת סט אות א (הע' 15)], שם התיר לחזור הש"ץ בכה"ג שא' שכח לומר מעין המאורע, מכיוון דהיה עמם חזן, והחזן בתפילתו בלחש נתכוון שלא לצאת יד"ח, אלא לסדר תפילתו, א"כ מקרי שלא התפלל בלחש, דבכה"ג אף לרדב"ז מי שלא התפלל לחש יכול לירד לתיבה דבשביל עצמו הוא אומר כדכ' המשנ"ב שם.
אך גם לאר"צ לכאורה נשי"כ לא תהא מספק. ועכ"פ מנידונו בזה מוכח ודאי הבנתו דאם א' שכח כו' לא מקרי תפילת ציבור.