עמוד 1 מתוך 1

אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 1:53 pm
על ידי איתן נוי
מה המקור לכך.
אור לארבעה עשר בודקין את החמץ לאור הנר, מרמז על "מי שנעשה בר מצוה". ראיתי ספרים רבים מעתיקים וכותבים שמקור הדבר הוא השל"ה הקדוש, חלקם כתבו שער הכוונות, חלקם זוה"ק, רחיד"א. ר' אהרון מקרלין. אך מקורות אין.
הבני יששכר דיבר בעניין (מאמרי חודש ניסן מאמר ד - טיול בפרדס דרוש ו דרוש ו - פסחים דף מ"ט. על דרך הפשט). וכן דיבר בזה (מאמרי חודש ניסן מאמר י - שם החג ז).
שו"מ בס"ד מפורש בראה חיים לגר"ח פלאג'י זצ"ל זתע"א פ' משפטים ושוב באורך בפ' פנחס . אלא שלא הביא ולא מקצתיה מהזוה"ק ולא משעה"כ. וכי נעלם ממנו?!

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 2:27 pm
על ידי גל של אגוזים
כמדומני שראיתי פעם דבר זה ברדב"ז

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 2:31 pm
על ידי איתן נוי
גל של אגוזים כתב:כמדומני שראיתי פעם דבר זה ברדב"ז

יש לך כיוון של מילות חיפוש/מקור?
מישהו אמר לי שנדמה לו שיש רבא"ח שמדבר.

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 2:48 pm
על ידי עליך עיננו
איתן נוי כתב:מה המקור לכך.
אור לארבעה עשר בודקין את החמץ לאור הנר, מרמז על "מי שנעשה בר מצוה". ראיתי ספרים רבים מעתיקים וכותבים שמקור הדבר הוא השל"ה הקדוש, חלקם כתבו שער הכוונות, חלקם זוה"ק, רחיד"א. ר' אהרון מקרלין. אך מקורות אין.
הבני יששכר דיבר בעניין (מאמרי חודש ניסן מאמר ד - טיול בפרדס דרוש ו דרוש ו - פסחים דף מ"ט. על דרך הפשט). וכן דיבר בזה (מאמרי חודש ניסן מאמר י - שם החג ז).
שו"מ בס"ד מפורש בראה חיים לגר"ח פלאג'י זצ"ל זתע"א פ' משפטים ושוב באורך בפ' פנחס . אלא שלא הביא ולא מקצתיה מהזוה"ק ולא משעה"כ. וכי נעלם ממנו?!

תוכל למצוא מסתמא בספרו של הרב מרדכי גרוס שליט"א שנקרא כך על עניני בר מצוה

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 3:13 pm
על ידי בגולה
הרעיון נמצא בעקידה פר' שמיני (שער נט), ומשם הביאו בעוללות אפרים (מאמר צד).

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 3:37 pm
על ידי פילווישוק
וכן בעקידה לפרשת בא ופרשת תזריע. ופלא שבאברבנאל פרשת בא פירש כדרכו של בעל העקידה, וכידוע שהבליע בפירושיו רבים מפירושי בעל העקידה, אלא שהקדים ליסוד ההשוואה בין חמץ ליצר הרע וז"ל: 'כבר נתתי על מצוות אלה טעם על צד הרמז בסוף מאמר זבח פסח, ראיתי כללותיו בדברי חכם אחד מחכמי האומות, ומאשר מתקו לי רגבי נחלי אמריו החזקתי בהם והוספתי עליהם טוב טעם ודעת'.

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 3:42 pm
על ידי לבי במערב
גל של אגוזים כתב:כמדומני שראיתי פעם דבר זה ברדב"ז
הכוונה, לכאו', למ"ש בתשובתו הידועה - נד' בח"ג סי' תקמו (תתקעז):
שאלת ממני: אודיעך דעתי, מה נשתנה חמץ בפסח מכל איסורין שבתורה - שהחמירה עליו תורה להצריכו בדיקה ושרוף וכלה וגם ביטול, והוסיפו חכמים להצריכו בדיקה בחורין ובסדקין ולחפש אחריו ולשרש אותו מכל גבוליו, ועבר עליו בבל יראה ובל ימצא, ואסרוהו בכל שהוא, ואינו מתבטל כלל. וחומרות כאלו לא נמצאו בכל האיסורין שבתורה, דאי משום דאית בי' כרת - הרי חלב ודם; ואי משום דאסור בהנאה - הרי כלאי הכרם, ושור הנסקל וכמה איסורי הנאה שלא החמירה תורה בהם כ"כ; ואי משום דלא בדילי מיני' כולי שתא - הרי יין לנזיר דלא בדיל מיני', והחדש דלא בדילי מן התבואה כולה שתא, ולא חמירא כולי האי:
תשובה. שני דברים נאמרו בתשובת דבר זה: אחת, שלא נמצאו בכל האיסורין שבתורה שיצטרפו בו כל ג' תנאים הללו - שהוא איסורי הנאה, והוא בכרת ולא בדילי אינשי מיני' כולה שתא - אלא חמץ בלבד; וכיון שיש בו החומרות הללו, החמירה עליו תורה חומרות אחרות, ובאו חכמים והוסיפו חומרות על חומרות כמו שעשתה התורה. ותו, דחמץ בפסח הוי כדבר שיש לו מתירין, שהרי איסורו תלוי בזמן ואחר ימי הפסח יהי' החמץ מותר; ואע"פ שזה החמץ שהוא מבער אי אפשר שיהיה לו היתר, אלא א"כ יעבור בבל יראה ובל ימצא, סוף סוף הא איכא חמץ שיהי' מותר לו, דהיינו אותו שלא עבר עליו.
וקשה ל'ן עלי' דהאי טעמא - נהי דסגי האי טעמא לענין דאפילו באלף לא בטל, כדבר שיש מתירין, דאמרינן דאפילו באלף לא בטיל; אבל לחפש אחריו ולשרפו ולשרשו ולהוציא מרשותו - לא ידענו למה. גם על הטעם הראשון יש לי קצת גמגום, ומי עדיף מע"ז - דאמרה תורה "ולא ידבק בידך מאומה מן החרם", וכל המודה בו ככופר בכל התורה כולה - ולא מצינו שהצריכה תורה בה בדיקה וביטול, אלא שבארץ ישראל מצוה לרדוף אחרי' עד שנאבד אותה מארצנו; אבל בח"ל אין אנו מצווין לרדוף אחרי', אלא כל מקום שנכבוש אותו - נאבד את כל ע"ז שבו. עכ"ל הרמב"ם ז"ל [הל' ע"ז רפ"ז]. מ"מ, הרי אתה רואה - שלא החמירה תורה בע"ז כמו בחמץ; הילכך עדיין צריך טעם.
ועל כן אני סומך על מה שאמרו רז"ל במדרשות, כי חמץ בפסח רמז ליצה"ר, והוא שאור שבעיסה; ולכן כלה גרש יגרש אותו האדם מעליו, ויחפש עליו בכל מחבואות מחשבותיו, ואפילו כל שהוא לא בטיל. והרי זה אמת ונכון. והנלע"ד כתבתי:
אכן כן?

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 3:53 pm
על ידי בן_אליעזר
לא יודע באם זה בא להוסיף לשאלת פותח האשכול, אך להלן מהרשום אצלי בזה, ושלא הובאו לעיל לפו"ר (ואולי לתועלת אלו שיחפשו מ"מ מדוייק בספר):

לקוטי תורה להאריז"ל ריש פרשת שמות.
של"ה פרשת בא - דרך חיים תוכחת מוסר.

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 8:30 pm
על ידי גל של אגוזים
לבי במערב כתב:
גל של אגוזים כתב:כמדומני שראיתי פעם דבר זה ברדב"ז
הכוונה, לכאו', למ"ש בתשובתו הידועה - נד' בח"ג סי' תקמו (תתקעז)
אכן כן?


גלל חששי דעירוב פרשיות יש כאן (במחשבתי) מחמת התשובה הידועה כתבתי בל' 'כמדומני', ועדיין אני מסופק.

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 8:47 pm
על ידי איתן נוי
גל של אגוזים כתב:
לבי במערב כתב:
גל של אגוזים כתב:כמדומני שראיתי פעם דבר זה ברדב"ז
הכוונה, לכאו', למ"ש בתשובתו הידועה - נד' בח"ג סי' תקמו (תתקעז)
אכן כן?


גלל חששי דעירוב פרשיות יש כאן (במחשבתי) מחמת התשובה הידועה כתבתי בל' 'כמדומני', ועדיין אני מסופק.

האם ידוע מקור משער הכוונות או רבא"ח בענין?

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 9:31 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 9:51 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=43776&p=433684&hilit=%D7%90%D7%95%D7%A8+%D7%9C%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2%D7%94#p433684
המאחד בפורום.

כנראה זה עוד איזו המצאה שמישהו המציא בשם שעה"כ וכולם העתיקו ממנו.
יש עוד מקורות שמצאתי חוץ מהיכן ששלחתני. אאסוף ואעלה מסודר.
שכוייח.

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ד' נובמבר 25, 2020 12:43 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
אין שעה"כ רק ס' הליקוטים.

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ד' נובמבר 25, 2020 2:18 pm
על ידי איתן נוי
גל של אגוזים כתב:כמדומני שראיתי פעם דבר זה ברדב"ז

נראה שלא מופיע עניין זה ברדב"ז.
אם תמצא אשמח לראות.

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

פורסם: ד' נובמבר 25, 2020 2:18 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אין שעה"כ רק ס' הליקוטים.

שכוייח