עמוד 1 מתוך 1

היכי דמי אמירת תהלים - מכת ארבה

פורסם: ג' ינואר 19, 2021 4:35 pm
על ידי גל של אגוזים
קיבלתי

הִנֵּה אָנֹכִי נֹגֵף אֶת כָּל גְּבוּלְךָ בַּצְפַרְדְּעִים (וארא ז, כז).

איתא במדרש (שמו"ר, פ"י) ארץ מצרים נחלקה עם שכנתה ארץ כוש, על דבר גבול בין ארצותיהם, ועל ידי מכת הצפרדעים שקטה המחלוקת, כיון שעל ארץ כוש לא עלו הצפרדעים, ורק בארץ מצרים, ולכן נאמר בתורה במכת הצפרדע, 'גבולך'.

והקשה ת"ח למרן הגרי"ז מבריסק זצ"ל, הרי גם במכת ארבה נקטה התורה בלשון 'גבול', כדכתיב וינח בכל 'גבול' מצרים (בא י, יד), ואי משום להודיע על הגבול שבין הארצות, הלא כבר נקבע מאז מכת הצפרדעים. אמר לו הרב מבריסק: איני יודע מה לתרץ, וקושיא נכונה היא.

הלך האיש והציע שאלתו זאת בפני הרב מטשעבין זצ"ל. ענה לו הגאב"ד טשעבין, כי אחר מכת הצפרדע נטעו המצריים אילנות על יד הגבול, משום שאז נודע להם מקום הגבול הברור בינה לבין ארץ כוש, אמנם במכת ברד נשברו כל האילנות, ושוב לא ידעו המקום הנכון של הגבול עד שבאה מכת ארבה וקבעה שוב מקום הגבול.

חזר האיש אל הרב מבריסק, ואמר לו דברי הרב מטשעבין, נענה הגרי"ז: דבר נכון ומתקבל, אבל איה המקור לזה?

חזר האיש אל הרב מטשעבין ושאלו, אולי איפה המקור לביאור זה, נענה הרב מטשעבין: הן פסוק מפורש הוא בתהלים אצל מכת ברד דכתיב (קה, לג) "וישבר עץ גבולם", הרי מפורש כאן, כי מכת ברד שברה כל העצים של גבולם! ומעתה מנין לשתי מדינות הללו לדעת היכן גבולם, עד אשר באה הארבה והודיעה להם...

חזר האיש אל הרב מבריסק, ואמר לו דברי הרב מטשעבין, נענה הרב מבריסק ואמר: "דאס הייסט געזאגט תהלים..."

מפי הגה"צ אבד"ק אלכסנדר שליט"א


סיפור זה ידוע? נדפס? עיינתי במפרשים [בלי מחשב] עה"פ וישבר עץ גבולם ולא מצאתי כלום.

Re: היכי דמי אמירת תהלים - מכת ארבה

פורסם: ג' ינואר 19, 2021 6:51 pm
על ידי בקרו טלה
עי' בכוסי רוי' ועי"ע באבני שהם

Re: היכי דמי אמירת תהלים - מכת ארבה

פורסם: ד' ינואר 20, 2021 3:15 pm
על ידי גל של אגוזים
ייש"כ - אך מקור קדום לא מצאנו בביאור הך קרא וישבר עץ גבולם. ההוספה מגמ' ביצה כ"ה ע"ב יפה.

Re: היכי דמי אמירת תהלים - מכת ארבה

פורסם: ד' ינואר 20, 2021 5:39 pm
על ידי עקביה
שמעתי את זה פעם, נדמה לי בשם התפארת ציון על מדרש רבה.
------
כאשר היה גיסי שליט"א בכתה א' שמע מאביו את הדרוש הזה, ומיד הקשה - מדוע היה ויכוח בין מצרים לכוש על הגבול, הלא כתוב מפורש הוא: בראשית פרק ב, יג
(יג) וְשֵׁם הַנָּהָר הַשֵּׁנִי גִּיחוֹן הוּא הַסּוֹבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ כּוּשׁ:

Re: היכי דמי אמירת תהלים - מכת ארבה

פורסם: ד' ינואר 20, 2021 6:24 pm
על ידי צופה_ומביט
עקביה כתב:שמעתי את זה פעם, נדמה לי בשם התפארת ציון על מדרש רבה.
------
כאשר היה גיסי שליט"א בכתה א' שמע מאביו את הדרוש הזה, ומיד הקשה - מדוע היה ויכוח בין מצרים לכוש על הגבול, הלא כתוב מפורש הוא: בראשית פרק ב, יג
(יג) וְשֵׁם הַנָּהָר הַשֵּׁנִי גִּיחוֹן הוּא הַסּוֹבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ כּוּשׁ:


אמנם קושיה של ילד בכתה א' ובוודאי הברקה יפה, אבל היות שהבאת שאלה זו כאן אומר כי לא כ"כ הבנתי את הקושיה. הרי בלא"ה נאמר המקרא הזה ע"ש העתיד (ב"ר ורש"י), א"כ נימא שנאמר ע"ש העתיד = אחרי שהתברר גבול כוש בויכוח שהיה בינם למצרים.

מלבד זה "הסובב את כל ארץ כוש" לא מחייב שהכוונה שתוואי הנהר חופף לגבול כוש ו"מצייר" אותו עמו אלא יכול להיות "בערך" ו"באזור" ובמרחק קילומטרים מהגבול, הרי זהו רק סימן למקומו של נהר זה וכסימן די ב"בערך" ו"באזור".

וגם לא מחייב שהולך הנהר סביבות ארץ כוש כולה סביב סביב (שאם ניצמד לפשוטו דפשוטו של מקרא זה הרי שארץ כוש היא אי המוקף כולו מי נהר אחד), ושמא בגבול (או בחלק מהגבול) שבין מצרים לכוש אין נהר כלל.

Re: היכי דמי אמירת תהלים - מכת ארבה

פורסם: ד' ינואר 20, 2021 6:37 pm
על ידי עקביה
מסכים בהחלט.

לא הבאתי את הקושיא אלא בשביל ההברקה שבה.

Re: היכי דמי אמירת תהלים - מכת ארבה

פורסם: א' ינואר 24, 2021 2:36 am
על ידי טור תלגא
יש להעיר שבכינים נמי יש לשון גבול, "אמר ויבוא ערוב, כינים בכל גבולם" (תהילים קה).

Re: היכי דמי אמירת תהלים - מכת ארבה

פורסם: א' ינואר 24, 2021 8:44 pm
על ידי גל של אגוזים
אך בתורה לא נזכר 'גבול' אצל כנים.

*
שמעתי שמישהו אמר הווארט הנ"ל לפני הגרא"י הלוי מבריסק שליט"א בשם מרן הגרי"ז זצ"ל, והכחיש באומרו שמישהו חשב הווארט הזה והדביקו לשמו של הגרי"ז.

Re: היכי דמי אמירת תהלים - מכת ארבה

פורסם: ו' פברואר 05, 2021 1:55 pm
על ידי א גאליציאנער
גל של אגוזים כתב:קיבלתי

הִנֵּה אָנֹכִי נֹגֵף אֶת כָּל גְּבוּלְךָ בַּצְפַרְדְּעִים (וארא ז, כז).

איתא במדרש (שמו"ר, פ"י) ארץ מצרים נחלקה עם שכנתה ארץ כוש, על דבר גבול בין ארצותיהם, ועל ידי מכת הצפרדעים שקטה המחלוקת, כיון שעל ארץ כוש לא עלו הצפרדעים, ורק בארץ מצרים, ולכן נאמר בתורה במכת הצפרדע, 'גבולך'.

והקשה ת"ח למרן הגרי"ז מבריסק זצ"ל, הרי גם במכת ארבה נקטה התורה בלשון 'גבול', כדכתיב וינח בכל 'גבול' מצרים (בא י, יד), ואי משום להודיע על הגבול שבין הארצות, הלא כבר נקבע מאז מכת הצפרדעים. אמר לו הרב מבריסק: איני יודע מה לתרץ, וקושיא נכונה היא.

הלך האיש והציע שאלתו זאת בפני הרב מטשעבין זצ"ל. ענה לו הגאב"ד טשעבין, כי אחר מכת הצפרדע נטעו המצריים אילנות על יד הגבול, משום שאז נודע להם מקום הגבול הברור בינה לבין ארץ כוש, אמנם במכת ברד נשברו כל האילנות, ושוב לא ידעו המקום הנכון של הגבול עד שבאה מכת ארבה וקבעה שוב מקום הגבול.

חזר האיש אל הרב מבריסק, ואמר לו דברי הרב מטשעבין, נענה הגרי"ז: דבר נכון ומתקבל, אבל איה המקור לזה?

חזר האיש אל הרב מטשעבין ושאלו, אולי איפה המקור לביאור זה, נענה הרב מטשעבין: הן פסוק מפורש הוא בתהלים אצל מכת ברד דכתיב (קה, לג) "וישבר עץ גבולם", הרי מפורש כאן, כי מכת ברד שברה כל העצים של גבולם! ומעתה מנין לשתי מדינות הללו לדעת היכן גבולם, עד אשר באה הארבה והודיעה להם...

חזר האיש אל הרב מבריסק, ואמר לו דברי הרב מטשעבין, נענה הרב מבריסק ואמר: "דאס הייסט געזאגט תהלים..."

מפי הגה"צ אבד"ק אלכסנדר שליט"א


סיפור זה ידוע? נדפס? עיינתי במפרשים [בלי מחשב] עה"פ וישבר עץ גבולם ולא מצאתי כלום.


האם הכוונה להגה"צ אבד"ק אלכסנדר אנטווערפן שליט"א?
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

Re: היכי דמי אמירת תהלים - מכת ארבה

פורסם: א' פברואר 07, 2021 1:32 pm
על ידי גל של אגוזים
הכוונה לאחיו של האדמו"ר מאלכסנדר שליט"א מארה"ב