עמוד 1 מתוך 1

על מיקומו של "פתחו של גן עדן", ו"גן עדן"

פורסם: ב' פברואר 22, 2021 7:45 pm
על ידי בן_אליעזר
נשאלתי כלדלהן,
סליחה על הבורות, אך אשאל בשניים:

א] היכן הוא מקום "פתחו של גן עדן" בעולם זה שלנו? כמדומה יש כמה דיעות בזה (העולה לי בראש הוא אאל"ט שמערת המכפלה הוא א' מאלו שהוזכרו בחז"ל), והייתי שמח לראות הפניות (לרובם או כולם) עם מראי-מקומות.

ב] וכן: מה הם הדיעות ש"גן עדן", היכן שהיו אדם וחוה, הי' במקום מסויים בעולמנו, והיכן (אפילו שנעלם או נכסה מאיתנו - במבול או בכלל - לאחמ"כ העצים הידועים שבו וכו', וכיו"ב)? ומה הם הדיעות שזה לא הי' במקום גשמי כלל אלא ברובד אחר של העולם וכיו"ב? אודה בשמחה להפניות וכו' גם על כל אלו.

ע"כ מל' השואל. בתודה רבה מראש למסייעין.

Re: על מיקומו של "פתחו של גן עדן", ו"גן עדן"

פורסם: ב' פברואר 22, 2021 9:28 pm
על ידי ישראליק
יעי' בפירוש חמאת החמדה [הנדמ"ח תשע"ט] בראשית ג, כד סיפור מאחד המלכים הקדמונים שבקש לידע אמתת זה המקום [...] וזה על דעת מי שאמר שהכל כפשוטו

ארבעה נהרות והעדן בתוך הבריאה והמבול, אברהם קורמן, עמוד 190 (נמצא באוצר)

Re: על מיקומו של "פתחו של גן עדן", ו"גן עדן"

פורסם: ב' פברואר 22, 2021 10:00 pm
על ידי בריה נמוכה
תוס' (בכורות נה: ד"ה מטרא) דן מהו מקומו של גן עדן, ומביא הוכחות לכך גם מכיוון זרימתו של פרת
(ומהגמרא על כך) וגם מהגמרא על כך שהשמש אדומה בבוקר משום שהיא עוברת ליד גן עדן (בבא בתרא פד.).
יש להעיר שהרמב"ן סובר שיש גן עדן גשמי ממש ("וזה אין צריך ראיה מדבריהם שכל האגדות מפורשות הן בגן
עדן שהוא גן ממש בארץ" (תורת האדם לרמב"ן ד"ה ומה שכר בכתבי הרמב"ן עמ' רצו))
תלמוד בבלי מסכת עירובין דף יט עמוד א
גן עדן אמר ריש לקיש אם בארץ ישראל הוא בית שאן פתחו ואם בערביא בית גרם פתחו ואם בין הנהרות הוא דומסקנין פתחו
משנה עם פירוש הרמב"ם הוצאת מוסד הרב קוק, מסכת סנהדרין הקדמה לפרק י, "אבל גן עדן הוא מקום דשן מכדור הארץ מרובים בו המימות והאילנות, יגלהו ה' לבני אדם בעתיד ויורה להם את דרכו ויתענגו בו. ואולי ימצאו בו צמחים נפלאים מאד שתועלתם גדולה והנאתם מרובה זולת אלו הידועים אצלנו, וכל זה בלתי נמנע ולא רחוק אלא אפשרותו קרובה ואפילו אלו לא הזכירתו תורה, כל שכן אחר שנתבאר כל זה בתורה ונתפרסם"
רד"ק בראשית פרק ב
ועדן - שם מקום, נקרא כן על שהיה מקום דשן ושמן וצמחיו עדן ותענוג לגוף בנראה ולנפש בנסתר; והגן נטוע בו והוא מקדם, כלומר מפאת מזרח ורז"ל (ב"ר ט"ו) פירשו מקדם קודם בריאתו של אדם, שבראו בששי וגן עדן בשלישי ומהם אמרו קודם בריאתו של עולם, וזהו לפי הנסתר, והחכם רבי אברהם בן עזרא כתב, ידענו כי גן עדן תחת קו השוה שלא יוסיף היום ולא יחסר כל ימות השנה:

Re: על מיקומו של "פתחו של גן עדן", ו"גן עדן"

פורסם: ב' פברואר 22, 2021 10:00 pm
על ידי יבנה
תלמוד בבלי מסכת עירובין דף יט עמוד א
גן עדן אמר ריש לקיש אם בארץ ישראל הוא בית שאן פתחו ואם בערביא בית גרם פתחו ואם בין הנהרות הוא דומסקנין פתחו בבבל אביי משתבח בפירי דמעבר ימינא רבא משתבח בפירי דהרפניא

Re: על מיקומו של "פתחו של גן עדן", ו"גן עדן"

פורסם: ג' פברואר 23, 2021 1:51 am
על ידי תלמוד_ישן
מצאתי כתוב ברשימותי על הענין:
רבינו בחיי בספר תורות הנפש פכ"א ד"ה הנה הנשמה
מדרש הגדול על בראשית ב:ח

Re: על מיקומו של "פתחו של גן עדן", ו"גן עדן"

פורסם: ג' פברואר 23, 2021 6:45 pm
על ידי בן_אליעזר
תודה לכל העונים (והבאים אחריהם באם יהיו).

באשר למש"כ הרב 'ישראליק' --
ישראליק כתב:יעי' בפירוש חמאת החמדה [הנדמ"ח תשע"ט] בראשית ג, כד סיפור מאחד המלאכים הקדמונים שבקש לידע אמתת זה המקום [...] וזה על דעת מי שאמר שהכל כפשוטו

ארבעה נהרות והעדן בתוך הבריאה והמבול, אברהם קורמן, עמוד 190 (נמצא באוצר)

תודה על ההפני'. אין הס' חמאת החמדה תח"י, אבל עכ"פ כפי המצוטט אצל קורמן שם -- כצ"ל: המלכים הקדמונים (ואולי שגגה יצאה ממקלדתך).

Re: על מיקומו של "פתחו של גן עדן", ו"גן עדן"

פורסם: ג' פברואר 23, 2021 8:20 pm
על ידי לעמל יולד
viewtopic.php?f=51&t=52318&p=649063&hilit=%D7%92%D7%9F+%D7%A2%D7%93%D7%9F#p649063

ז"ל הרמב"ן בשער הגמול:
ומה שכר ועונש יש לנפשות הצדיקים בגן עדן? הנה דבר זה עיקרו בתורה ופירושו בדברי סופרים, שגן עדן מצוי הוא בעולם הזה בארץ, ושארבע נהרות יוצאין משם ואחד מהם פרת הסובב ארץ ישראל, וכל מה שבא בכתוב מפשוטי סוד בראשית הכל אמת, אין מקרא יוצא מידי פשוטו.
ואנשי המדות עצמן יודו ויאמרו שגן עדן תחת קו ההשויה, שלא יוסיף היום ולא יחסר. ובספרי הרפואות ליונים הקדמונים, וכן בספר אסף היהודי יספר כי אספקלינוס, חכם מקדוני, וארבעים איש מן החרטומים מלומדי הספרים, הלכו הלוך בארץ ויעברו מעבר להודו קדמת עדן, למצוא קצת עצי הרפואות ועץ החיים, למען תגדל תפארתם על כל חכמי הארץ. ובבואם אל המקום ההוא, ויברק עליהם להט החרב המתהפכת, ויתלהטו כולם בשביבי אש הברק, ולא נמלט מהם איש. ותשבות חכמת הרפואה מן הגויים ההם ימים רבים, עד מלוך ארתחששתא המלך. ואחרי כן נתחדשה בהם דעת הרופאים על ידי הנקובים בשם במלאכה ההיא. וכל אלה דברי אמת, ידועים ומפורסמים גם היום, כי רבים מבאי הארץ הלזו ארצה בני קדם יראו מרחוק הלהט המתהפכת.


עוד שם
ואם כן, כיון שהעניין על דרך הנזכר, מכל מקום גן עדן בעולם הזה התחתון הוא, מה שכר הנשמות שם ואין תועלתם בדבר גשמי, ולא במקום ממקומות הארץ ועולם התחתונים?
כבר פרשתי שהעניין כפול, וזה הגן והעדן התחתונים הן ציורים לסודות העליונים, והדברים ההם העליונים הרמוזים באלה, גם כן נקראים "גן ועדן", שאלו התחתונים מהן תופסין השם הזה. כיצד? יש בעליונים השגה שנקראת בדברי רבותינו זיכרונם לברכה "גן", והשגה למעלה הימנה שהיא הנקראת "עדן", והוא נקרא "צרור החיים", וסודם עמוק ותפוס ביד מקבלי האמונה.


ומדבריו בפרשת בראשית משמע שאף שגן עדן הוא בעולם ממש, אינו במקום יישוב, כי הוא קורא לא"י מבחר המקומות ביישוב, ולג"ע מבחר המקומות בארץ.

Re: על מיקומו של "פתחו של גן עדן", ו"גן עדן"

פורסם: ג' פברואר 23, 2021 8:40 pm
על ידי קמנו ונתעודד
רב פעלים ב או"ח א.

וגם זה מעניין.

Re: על מיקומו של "פתחו של גן עדן", ו"גן עדן"

פורסם: ג' פברואר 23, 2021 8:41 pm
על ידי ישראליק
בן_אליעזר כתב:תודה לכל העונים (והבאים אחריהם באם יהיו).

באשר למש"כ הרב 'ישראליק' --
ישראליק כתב:יעי' בפירוש חמאת החמדה [הנדמ"ח תשע"ט] בראשית ג, כד סיפור מאחד המלאכים הקדמונים שבקש לידע אמתת זה המקום [...] וזה על דעת מי שאמר שהכל כפשוטו

ארבעה נהרות והעדן בתוך הבריאה והמבול, אברהם קורמן, עמוד 190 (נמצא באוצר)

תודה על ההפני'. אין הס' חמאת החמדה תח"י, אבל עכ"פ כפי המצוטט אצל קורמן שם -- כצ"ל: המלכים הקדמונים (ואולי שגגה יצאה ממקלדתך).


אכן, שגגה יצא מפי מקלדתי
IMG_2594.JPG
חמאת החמדה, גן עדן
IMG_2594.JPG (4.77 MiB) נצפה 1601 פעמים

IMG_2595.JPG
חמאת החמדה, גן עדן
IMG_2595.JPG (4.98 MiB) נצפה 1601 פעמים