עמוד 1 מתוך 1

רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ד' מאי 19, 2021 6:58 pm
על ידי מגדל
שלום וברכה,
רציתי לדעת האם עניין הרוחא דשביק בה בעלה נזכר בזוהר בפנ"ע מלבד האזכור האגבי בסבא דמשפטים גבי הנושא אלמנה, או שמא המקובלים לקחו מושג זה מן אותו הדרוש בסבא והרחיבוהו.

חיפוש העלה חרס.

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ד' מאי 19, 2021 8:38 pm
על ידי לבי במערב
מע"ח של"ט דרוש ז נראה, בפשטות, שהענין כולו לקוח מ'סבא דמשפטים' לבדו. לא כן?

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ד' מאי 19, 2021 9:15 pm
על ידי מגדל
לבי במערב כתב:מע"ח של"ט דרוש ז נראה, בפשטות, שהענין כולו לקוח מ'סבא דמשפטים' לבדו. לא כן?


נראה כן בכל מיני מקומות, ובדיוק על זה שאלתי.

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ד' מאי 19, 2021 9:17 pm
על ידי גל של אגוזים
בדרך אגב אציין מה שראיתי בס' הנפלא 'באורך נראה אור' להג"מ חיים שמואל זאב [בן שינדל] ראטקין לרפו"ש (מתלמידי הגרא"י הלוי מבריסק שליט"א) שדן בעניין הזה בטוטו"ד אם שייך גם בבעל ובגרושה ע"ש בחלק ב' שי"ל לאחרונה סי' קכ"ט. (בתו"ד מציין לשו"ת דברי יואל סי' קי"ז).

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ד' מאי 19, 2021 9:43 pm
על ידי מגדל
גל של אגוזים כתב:בדרך אגב אציין מה שראיתי בס' הנפלא 'באורך נראה אור' להג"מ חיים שמואל זאב [בן שינדל] ראטקין לרפו"ש (מתלמידי הגרא"י הלוי מבריסק שליט"א) שדן בעניין הזה בטוטו"ד אם שייך גם בבעל ובגרושה ע"ש בחלק ב' שי"ל לאחרונה סי' קכ"ט. (בתו"ד מציין לשו"ת דברי יואל סי' קי"ז).


מה פירוש בבעל?

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ד' מאי 19, 2021 10:26 pm
על ידי לבי במערב
רגילים לציין כמקור הלשון לע"ח (ופרע"ח), ומוכח שאין מקור קדום מזה.

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 10:03 am
על ידי מגדל
לבי במערב כתב:רגילים לציין כמקור הלשון לע"ח (ופרע"ח), ומוכח שאין מקור קדום מזה.


כמדומה לי שעיקרי הדברים מוזכרים כבר אצל הרמ"ק, ובאמת, זה לכאורה יוצא בחשבון לא מסובך מדי מהזהר לגבי אלמנה, אלא שהואיל והדברים כלכך פשוטים וברורים לכולם, ומציינים להם מקור מן הזוהר, ונראה שהזוהר הוא מקור לכל המהלך, אני משער שישנו זהר שנתעלם מעיני מחשבי משום שימוש בתיבות שונות קמעא.

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 11:00 am
על ידי בוצינא
עיין בסוד "ומעשה ידינו כוננהו" הנזכר בהקדמת הזוהר ח, א, ומה שביאר בזה בבית עולמים נשא קלז, ב.
ועיין גם בזוהר יתרו פז, ב "היא דאיתנסיבת בקדמיתא", ומה שהביא שם באור החמה מפי' המהרח"ו.
ועיין גם בזוהר שלח קסז, א. "איתדליק מגו נהוריה ממש". ומה שביאר שם במקדש מלך.
ועיין גם בזוהר וארא ל, א "רוחא דצפון איתער". ומה שביאר שם בדמשק אליעזר.
וראה עוד בפי' הרמ"ז לזוהר בשלח נה, ב שעל כן נקרא "ציון".
וראה בשער מאמרי רשב"י (דף לו עמודה ג) שכתב שההוא רוחא נקרא בשם זה בכל ספר הזוהר ובפרט בזוהר משפטים.
ועתה הבן אם בעל נפש אתה, ובתוך אבני אש התהלכת! אף על פי שאין הדברים מובנים אלא למי שנמסרו לו מפתחות החכמה (לשון אוצר הכבוד ברכות ז).

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 11:05 am
על ידי מגדל
בוצינא כתב:עיין בסוד "ומעשה ידינו כוננהו" הנזכר בהקדמת הזוהר ח, א, ומה שביאר בזה בבית עולמים נשא קלז, ב.
ועיין גם בזוהר יתרו פז, ב "היא דאיתנסיבת בקדמיתא", ומה שהביא שם באור החמה מפי' המהרח"ו.
ועיין גם בזוהר שלח קסז, א. "איתדליק מגו נהוריה ממש". ומה שביאר שם במקדש מלך.
ועיין גם בזוהר וארא ל, א "רוחא דצפון איתער". ומה שביאר שם בדמשק אליעזר.
ועתה הבן אם בעל נפש אתה, ובתוך אבני אש התהלכת! אף על פי שאין הדברים מובנים אלא למי שנמסרו לו מפתחות החכמה (לשון אוצר הכבוד ברכות ז).


בוצינא קדישא! האם ראית מה ביקשתי?

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 11:12 am
על ידי בוצינא
מגדל כתב:
בוצינא כתב:עיין בסוד "ומעשה ידינו כוננהו" הנזכר בהקדמת הזוהר ח, א, ומה שביאר בזה בבית עולמים נשא קלז, ב.
ועיין גם בזוהר יתרו פז, ב "היא דאיתנסיבת בקדמיתא", ומה שהביא שם באור החמה מפי' המהרח"ו.
ועיין גם בזוהר שלח קסז, א. "איתדליק מגו נהוריה ממש". ומה שביאר שם במקדש מלך.
ועיין גם בזוהר וארא ל, א "רוחא דצפון איתער". ומה שביאר שם בדמשק אליעזר.
ועתה הבן אם בעל נפש אתה, ובתוך אבני אש התהלכת! אף על פי שאין הדברים מובנים אלא למי שנמסרו לו מפתחות החכמה (לשון אוצר הכבוד ברכות ז).


בוצינא קדישא! האם ראית מה ביקשתי?

בעיניך תראה ובלבבך תשכיל על דבר זה שהעיד עליו האר"י החי שהוא מוזכר פעמים רבות בכל ספר הזוהר
ומתוך כמה דוגמאות שהבאתי תבין כי אף שלא תמצא את התיבות "רוחא דשביק", בכל זאת תשכיל לעומק ותראהו.
ועתה אעתיק לך לשון אוצר הכבוד במקום אחר (שבת קנב) הנה כתבתי לך דברי רז"ל ככתבם וכלשונם אשר עד כאן ניתנה הרשות לדבר ולא הוספתי משלי אפילו דבר אחד כי איני רשאי, ואם הבנת הרי טוב ואם לאו הרי מוטב.

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 11:17 am
על ידי מגדל
בוצינא כתב:
מגדל כתב:
בוצינא כתב:עיין בסוד "ומעשה ידינו כוננהו" הנזכר בהקדמת הזוהר ח, א, ומה שביאר בזה בבית עולמים נשא קלז, ב.
ועיין גם בזוהר יתרו פז, ב "היא דאיתנסיבת בקדמיתא", ומה שהביא שם באור החמה מפי' המהרח"ו.
ועיין גם בזוהר שלח קסז, א. "איתדליק מגו נהוריה ממש". ומה שביאר שם במקדש מלך.
ועיין גם בזוהר וארא ל, א "רוחא דצפון איתער". ומה שביאר שם בדמשק אליעזר.
ועתה הבן אם בעל נפש אתה, ובתוך אבני אש התהלכת! אף על פי שאין הדברים מובנים אלא למי שנמסרו לו מפתחות החכמה (לשון אוצר הכבוד ברכות ז).


בוצינא קדישא! האם ראית מה ביקשתי?

בעיניך תראה ובלבבך תשכיל על דבר זה שהעיד עליו האר"י החי שהוא מוזכר פעמים רבות בכל ספר הזוהר
ומתוך כמה דוגמאות שהבאתי תבין כי אף שלא תמצא את התיבות "רוחא דשביק", בכל זאת תשכיל לעומק ותראהו.
ועתה אעתיק לך לשון אוצר הכבוד במקום אחר (שבת קנב) הנה כתבתי לך דברי רז"ל ככתבם וכלשונם אשר עד כאן ניתנה הרשות לדבר ולא הוספתי משלי אפילו דבר אחד כי איני רשאי, ואם הבנת הרי טוב ואם לאו הרי מוטב.


אינני סבור כי אני הוא זה שלא הבין, אך יתכן שזה גם כן חלק מחוסר הבנתי הכוללת. :)
בכל מקרה, שכוייח על הכוונה.

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 1:25 pm
על ידי לבי במערב
מגדל כתב:כמדומה לי שעיקרי הדברים מוזכרים כבר אצל הרמ"ק
הלא כך כתבתי: 'רגילים לציין כמקור הלשון לע"ח (ופרע"ח)'.
אם הי' מקור מפורש יותר בזה"ק עצמו היו מציינים אליו, מן הסתם (אף שכללות הענין אכן עולה מ'סבא דמשפטים').
[לרמ"ק, בד"כ, מציינים רק כשהוא עיקר המקור, ולא בכה"ג].

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 1:42 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
ר' מגדל תעשה חיפוש בדי בי אס, תראה פלאות.

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 2:28 pm
על ידי מגדל
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ר' מגדל תעשה חיפוש בדי בי אס, תראה פלאות.


מה זה?

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 2:51 pm
על ידי גל של אגוזים
מגדל כתב:
גל של אגוזים כתב:בדרך אגב אציין מה שראיתי בס' הנפלא 'באורך נראה אור' להג"מ חיים שמואל זאב [בן שינדל] ראטקין לרפו"ש (מתלמידי הגרא"י הלוי מבריסק שליט"א) שדן בעניין הזה בטוטו"ד אם שייך גם בבעל ובגרושה ע"ש בחלק ב' שי"ל לאחרונה סי' קכ"ט. (בתו"ד מציין לשו"ת דברי יואל סי' קי"ז).


מה פירוש בבעל?


אם נשאר רוח של האשה בבעלה

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 3:00 pm
על ידי לבי במערב
מגדל כתב:מה זה?
https://www.dbs123.com/

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 3:33 pm
על ידי מגדל
לבי במערב כתב:
מגדל כתב:מה זה?
https://www.dbs123.com/


פעם ראשונה שאני נתקל בזה. זה חדש?
האם זה שונה במשהו מספריא - שגם הוא חיפוש בספרים מוקלדים?

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 3:35 pm
על ידי מגדל
גל של אגוזים כתב:
מגדל כתב:
גל של אגוזים כתב:בדרך אגב אציין מה שראיתי בס' הנפלא 'באורך נראה אור' להג"מ חיים שמואל זאב [בן שינדל] ראטקין לרפו"ש (מתלמידי הגרא"י הלוי מבריסק שליט"א) שדן בעניין הזה בטוטו"ד אם שייך גם בבעל ובגרושה ע"ש בחלק ב' שי"ל לאחרונה סי' קכ"ט. (בתו"ד מציין לשו"ת דברי יואל סי' קי"ז).


מה פירוש בבעל?


אם נשאר רוח של האשה בבעלה


תנא מהיכא קאי דמספקא ליה אי נשארת?
יש לאל ידך להעלות הדפים הרלוונטים?

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 3:38 pm
על ידי לבי במערב
מגדל כתב:האם זה שונה במשהו מספריא - שגם הוא חיפוש בספרים מוקלדים?
מאגר נרחב יותר, אאל"ט.
קיים מזה שנים.

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 9:15 pm
על ידי גל של אגוזים
מגדל כתב:
גל של אגוזים כתב:
מגדל כתב:
גל של אגוזים כתב:בדרך אגב אציין מה שראיתי בס' הנפלא 'באורך נראה אור' להג"מ חיים שמואל זאב [בן שינדל] ראטקין לרפו"ש (מתלמידי הגרא"י הלוי מבריסק שליט"א) שדן בעניין הזה בטוטו"ד אם שייך גם בבעל ובגרושה ע"ש בחלק ב' שי"ל לאחרונה סי' קכ"ט. (בתו"ד מציין לשו"ת דברי יואל סי' קי"ז).


מה פירוש בבעל?


אם נשאר רוח של האשה בבעלה


תנא מהיכא קאי דמספקא ליה אי נשארת?
יש לאל ידך להעלות הדפים הרלוונטים?


תסלחו לי על האי-בהירות

Re: רוחא דשביק בה בעלה

פורסם: ה' מאי 20, 2021 9:25 pm
על ידי מגדל
גל של אגוזים כתב:
מגדל כתב:
גל של אגוזים כתב:
מגדל כתב:
גל של אגוזים כתב:בדרך אגב אציין מה שראיתי בס' הנפלא 'באורך נראה אור' להג"מ חיים שמואל זאב [בן שינדל] ראטקין לרפו"ש (מתלמידי הגרא"י הלוי מבריסק שליט"א) שדן בעניין הזה בטוטו"ד אם שייך גם בבעל ובגרושה ע"ש בחלק ב' שי"ל לאחרונה סי' קכ"ט. (בתו"ד מציין לשו"ת דברי יואל סי' קי"ז).


מה פירוש בבעל?


אם נשאר רוח של האשה בבעלה


תנא מהיכא קאי דמספקא ליה אי נשארת?
יש לאל ידך להעלות הדפים הרלוונטים?


תסלחו לי על האי-בהירות


גם לו פשוט שאין דבר כזה, אלא שלא הצליח לתרץ בזה המנהג שגם בני האלמן אינם באים.
ובאמת עיקר סברתו תמוהה, שאין רוח השני נכנסת באישה עד שעת ביאה, והרי בחופה עסקינן.