עמוד 1 מתוך 1

דברים מוזרים אדם זוכר - מקור

פורסם: ג' יוני 08, 2010 11:59 pm
על ידי צכי- צדיק כתמר יפרח
מישהו יכול לומר לי היכן המקום הזה? תודה.
זו דוגמא טובה לדבר שאינו ניתן לחיפוש באוצר, כי צריך לדעת מה לחפש- ואין כיוון.
ולכן כל הכבוד על הפורום הנכבד שמשלים את התועלת שבאוצר החכמה.
ברכות ואיחולים!

Re: שמעתי שישנו איזה מקום בש"ס שבו כתוב שאדם זוכר דברים מוזרים

פורסם: ד' יוני 09, 2010 12:11 am
על ידי ותיק
צכי- צדיק כתמר יפרח כתב:מישהו יכול לומר לי היכן המקום הזה? תודה.
זו דוגמא טובה לדבר שאינו ניתן לחיפוש באוצר, כי צריך לדעת מה לחפש- ואין כיוון.

הקשתי בחיפוש: 'זוכר דברים מוזרים' וקיבלתי תוצאה, ע"ש

Re: שמעתי שישנו איזה מקום בש"ס שבו כתוב שאדם זוכר דברים מוזרים

פורסם: ד' יוני 09, 2010 12:53 am
על ידי בנשק
חולין עה הכל מודים בקלוט בן פקועה שהוא מותר מ"ט מלתא דתמיהא מדכר דכירי אנשי.

Re: אדם זוכר דברים מוזרים- מקור

פורסם: ה' יוני 10, 2010 12:23 am
על ידי צכי- צדיק כתמר יפרח
בנשק כתב:חולין עה הכל מודים בקלוט בן פקועה שהוא מותר מ"ט מלתא דתמיהא מדכר דכירי אנשי.

תודה רבה, בדיוק לזה התכוונתי.
כמה גדולה תועלת האתר הזה!!! תודה רבה למערכת אוצר החכמה - שהשלימה את האוצר החשוב עם הפורום הזה.

Re: דברים מוזרים אדם זוכר - מקור

פורסם: ה' ינואר 21, 2021 1:32 am
על ידי יחד נהלל
בחתם סופר. לא זוכר מקומו. כתב לבאר יסוד זה בפסוק בתהילים קיט. פלאות עדוותיך על כן נצרתם נפשי. שמכיון שאני רואה כל חידוש בתורה כמופלא על כן יש ביכולתי לזוכרו ולא לשכוח...ונפלא.

Re: דברים מוזרים אדם זוכר - מקור

פורסם: ה' ינואר 21, 2021 1:56 am
על ידי בקרו טלה
יחד נהלל כתב:בפסוק בתהילים קיט. פלאות עדוותיך על כן נצרתם נפשי. שמכיון שאני רואה כל חידוש בתורה כמופלא על כן יש ביכולתי לזוכרו ולא לשכוח...ונפלא.

החיד"א ביוסף תהלות
פלאות עדותיך על כן נצרתם נפשי. פירש הרב הגדול מופת הדור מהר"ח אבואלעפיא ז"ל (עץ החיים ריש פר' ויצא) במ"ש תרי תמיהי מדכר דכירי אינשי, וז"ש פלאות עדותיך אני מחשיב מצותיך כאלו הם שני פלאות תרי תמיהי. ע"כ נצרתם נפשי דתרי תמיהי מדכר דכירי אינשי עכ"ד.

וכעי"ז בדברי מהרי"א (אסאד) פר' ואתחנן ד"ה רק השמר לך

Re: דברים מוזרים אדם זוכר - מקור

פורסם: ה' ינואר 21, 2021 7:38 am
על ידי שבענו מטובך
יש לצרף לאשכול מש"כ ר' יהודה אריה די מודינה בספרו לב האריה שער ב פרק ג (דף ח ע"ב):

"לבד זאת אודיעך, כי לרוב בני האדם נראה שבהיות התיבות המחוברות מהראשי תיבות משמעות איזה דבר תהיינה יותר טובות הזכירה, כמו ד"ן חנ"ק נפ"ש, שמשמעותו איש אחד הנקרא דן הרג את הנפש, יזכיר יותר ממה שיעשה יע"ל קג"ם או גנב"ך רקב"ש, שאין לו משמעות כלל. עם כל זאת, אני נסיתי ההפך, שכל עוד שהתיבות המחוברות זרות בלי שום משמעות, יותר קלות אצלי להזכר. והסיבה לזה הוא, לדעתי, כי כל דבר יותר זר יתחקה יותר בשכל, כמו שנאמר במקומות ותמונות, ולכן אותה המלה זרה תזכיר לנו יותר מהרה פירוש חלקיה. עם כל זה, כל אחד יבדוק וינסה לעצמו, והמתישב לו והישר בעיניו יעשה".