עמוד 1 מתוך 1

מקור "פירוש המשניות"?

פורסם: ה' דצמבר 23, 2021 11:48 am
על ידי איתן נוי
(לא הגדרתי כדי הצורך את השאלה)
אומרים שהמקור הזה הוא מפירוש המשניות להרמב"ם ברכות פ"ט.
אני לא מוצא כזה דבר שם.
"מה שאמרו: כשם שהוא מברך על הטובה - רוצה לומר, לקבל אותה בשמחה ולב טוב, ולכבוש כעסו, וייטיב נפשו כשיברך "דיין האמת", כמו שיעשה בשעה שיברך בה "הטוב והמטיב". וכמו שהיו אומרין החכמים ברוב דבריהם: "כל מה דעבדין מן שמיא – לטב". וזה דבר שכלי אצל בעלי השכל, ואפילו לא הורה הכתוב עליו, לפי שיש דברים רבים נראים בתחילתם טובים, ותהיה אחריתם רעה רבה. ועל כן אין ראוי למשכיל להשתומם כשתבוא עליו צרה, מפני שאינו יודע סופה. וכמו כן אל יפתה לבבו וישמח שמחה שלימה כשתביאהו טובה לפי מחשבתו, מפני שאינו יודע סופה".

Re: מקור "פירוש המשניות"?

פורסם: ה' דצמבר 23, 2021 12:54 pm
על ידי גנזאי
מקור למה? "אומרין החכמים" הוא בגמ' על אתר (ברכות ס:) שבה עוסק הרמב"ם.

Re: מקור "פירוש המשניות"?

פורסם: ו' דצמבר 24, 2021 3:47 am
על ידי פרנצויז
איתן נוי כתב:(לא הגדרתי כדי הצורך את השאלה)
אומרים שהמקור הזה הוא מפירוש המשניות להרמב"ם ברכות פ"ט.
אני לא מוצא כזה דבר שם.
"מה שאמרו: כשם שהוא מברך על הטובה - רוצה לומר, לקבל אותה בשמחה ולב טוב, ולכבוש כעסו, וייטיב נפשו כשיברך "דיין האמת", כמו שיעשה בשעה שיברך בה "הטוב והמטיב". וכמו שהיו אומרין החכמים ברוב דבריהם: "כל מה דעבדין מן שמיא – לטב". וזה דבר שכלי אצל בעלי השכל, ואפילו לא הורה הכתוב עליו, לפי שיש דברים רבים נראים בתחילתם טובים, ותהיה אחריתם רעה רבה. ועל כן אין ראוי למשכיל להשתומם כשתבוא עליו צרה, מפני שאינו יודע סופה. וכמו כן אל יפתה לבבו וישמח שמחה שלימה כשתביאהו טובה לפי מחשבתו, מפני שאינו יודע סופה".

חוץ מהשורה האחרונה, הכל נמצא שם.
[ועיין ספר המנוחה לרבינו מנוח].

Re: מקור "פירוש המשניות"?

פורסם: א' דצמבר 26, 2021 3:25 pm
על ידי איתן נוי
פרנצויז כתב:
איתן נוי כתב:(לא הגדרתי כדי הצורך את השאלה)
אומרים שהמקור הזה הוא מפירוש המשניות להרמב"ם ברכות פ"ט.
אני לא מוצא כזה דבר שם.
"מה שאמרו: כשם שהוא מברך על הטובה - רוצה לומר, לקבל אותה בשמחה ולב טוב, ולכבוש כעסו, וייטיב נפשו כשיברך "דיין האמת", כמו שיעשה בשעה שיברך בה "הטוב והמטיב". וכמו שהיו אומרין החכמים ברוב דבריהם: "כל מה דעבדין מן שמיא – לטב". וזה דבר שכלי אצל בעלי השכל, ואפילו לא הורה הכתוב עליו, לפי שיש דברים רבים נראים בתחילתם טובים, ותהיה אחריתם רעה רבה. ועל כן אין ראוי למשכיל להשתומם כשתבוא עליו צרה, מפני שאינו יודע סופה. וכמו כן אל יפתה לבבו וישמח שמחה שלימה כשתביאהו טובה לפי מחשבתו, מפני שאינו יודע סופה".

חוץ מהשורה האחרונה, הכל נמצא שם.
[ועיין ספר המנוחה לרבינו מנוח].

מדוע אני לא מוצא לשון זו לא בבר אילן ולא באוצר?

Re: מקור "פירוש המשניות"?

פורסם: א' דצמבר 26, 2021 10:08 pm
על ידי פרנצויז
פרנצויז כתב:חוץ מהשורה האחרונה, הכל נמצא שם.
[ועיין ספר המנוחה לרבינו מנוח].

איתן נוי כתב:מדוע אני לא מוצא לשון זו לא בבר אילן ולא באוצר?

ראה פירוש המשניות להרמב"ם ברכות פרק ט' (דפוס וילנא)
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
שם נמצא כמעט כל הקטע שהבאת עד המילים (ועד בכלל) "להשתומם כשתבוא עליו צרה, מפני שאינו יודע סופה".
והקטע שבשורה האחרונה "וכמו כן אל יפתה לבבו וישמח שמחה שלימה כשתביאהו טובה לפי מחשבתו, מפני שאינו יודע סופה", אכן לא נמצא בדפוס וילנא, אך הוא נמצא בפירוש המשניות להרמב"ם דפוס ראשון נפולי רנ"ב.
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=21&book=53457
[וכן נזכר בפירוש רבינו מנוח (ספר המנוחה) על רמב"ם הל' ברכות פרק י' הלכה ד', (נדפס גם במהדורת שבתי פרנקל על הדף), עיי"ש].
ובדפוסים האחרונים כנראה נשמט מפני הדומות.

Re: מקור "פירוש המשניות"?

פורסם: ב' דצמבר 27, 2021 3:03 pm
על ידי בתוך הגולה
אין לפני את התרגומים החדשים (הרבנים קאפח/קורח) אבל בתרגום של ארנסט ברלין תרנ"א מופיע המשפט בשלמותו.
בנוסח שאצל המאירי יש שינויים קצת