עמוד 1 מתוך 1

גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ד' ינואר 19, 2022 12:04 pm
על ידי בתוך הגולה
יש לי בראש שמועה בשם החזו"א שעשרה שהתפללו וסיימו תפילתם וא' מהם מאריך בתפילתו, יכול אדם אחר להתפלל אתו וייחשב לו כתפילה בציבור מדין גרדומי מניין.

הסברא נראית רחוקה והייחוס לחזו"א מוזר עוד יותר אשמח מאד אם יש בי מי מכאן לבנות או לסתור שמועה זו.

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ד' ינואר 19, 2022 2:24 pm
על ידי יבנה
בתוך הגולה כתב:יש לי בראש שמועה בשם החזו"א שעשרה שהתפללו וסיימו תפילתם וא' מהם מאריך בתפילתו, יכול אדם אחר להתפלל אתו וייחשב לו כתפילה בציבור מדין גרדומי מניין.

הסברא נראית רחוקה והייחוס לחזו"א מוזר עוד יותר אשמח מאד אם יש בי מי מכאן לבנות או לסתור שמועה זו.

שו"ע סי' נ"ה ס' ב':
אם התחיל לומר קדיש או קדושה בעשרה ויצאו מקצתן, גומרים אותו הקדיש או אותה הקדושה שהתחיל, והוא שנשתיירו רובן.

ושמא שמעו ושכחו האמור בחזו"א או"ח קל"ז ה'.

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ד' ינואר 19, 2022 6:32 pm
על ידי במסתרים

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ד' ינואר 19, 2022 6:42 pm
על ידי בתוך הגולה
יש"כ גדול!
אני מצרף את הצילום שהעלו שם מספר אגרות וכתבים דרך אמונה ח"ב (עמוד דש אות ל) למען לא יחסר המזג. ולתועלת אלו שאינם מורשים לראות תמונות ששם

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ד' ינואר 19, 2022 6:45 pm
על ידי יבנה
במסתרים כתב:https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=10061

שם הביאו שזה שמועה המסתובבת בישיבות, אך לא מצאו מקור לזה. וכאמור לעיל השמועה מופרכת.

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ד' ינואר 19, 2022 8:06 pm
על ידי איש_ספר
בספריה של סבי זצ"ל ראיתי פעם ספר שבו נזכרה שמועה זו, והוא ז"ל הגיה בגליון משהו כמו: דברי ליצנות!
אולי אמצא.

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ד' ינואר 19, 2022 8:33 pm
על ידי יבנה
בתוך הגולה כתב:יש"כ גדול!
אני מצרף את הצילום שהעלו שם מספר אגרות וכתבים דרך אמונה ח"ב (עמוד דש אות ל) למען לא יחסר המזג. ולתועלת אלו שאינם מורשים לראות תמונות ששם

זה לא הנושא ששאלת. שם לא מיירי שיצאו הט', אלא שגמרו להתפלל ועדיין נמצאים שם. ושם זה לא בשם החזו"א אלא דברי רח"ק.

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ד' ינואר 19, 2022 8:41 pm
על ידי צופה_ומביט
היכן ראית שהוא שאל על גוונא שיצאו הט'? הוא שאל רק שסיימו תפילתם = שמונ"ע.

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ד' ינואר 19, 2022 8:53 pm
על ידי יבנה
עי' במצורף סעיף ט' ובהערות כ' כ"א וכ"ג [בהערה האחרונה הביא מספר זה השולחן סי' ק"ט ס' ב'].

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ד' ינואר 19, 2022 9:46 pm
על ידי צופה_ומביט
נו, מביא שם מאורחות רבינו ועוד כהשמועה שכתב פותח האשכול, ורק בסוף כתב שיש חולקים / אומרים שהחזו"א לא התכוון שהוי תפילה בציבור ממש.


לגבי תפילה עם הש"ץ שהיא תפילה בציבור האמיתית, ידועה תשובת רבי אברהם בן הרמב"ם על מנהג מצרים שהוא כנ"ל [כל הציבור מתפללים יחד עם הש"ץ] שזהו עיקר תפילה בציבור, וכך תפילת יהודי תימן בראש השנה. כמדומני שיש על זה אריכות ממהרי"ץ או בנו בתכלאל עץ חיים. [וזכור לי שיש ראשון (בקובץ שיטות קמאי בסוגיה בר"ה) שמפרש שזהו הנקרא בגמרא "חבר עיר" ושזהו ההבדל בין "תפילה בחבר עיר" לבין "תפילה בציבור"].
ורק שיש לחלק בין כשכל הציבור כולו מתפללים יחד עם הש"ץ [ולכאורה כל שכן היכא שהש"ץ מוציא את כולם בתפילתו, ונפק"מ לדידן בגוונא שמותר להוציא אף בקי כגון בר"ה], שזהו מנהג מצרים הנ"ל, לבין היכא שהציבור מתפלל לעצמו לפני הש"ץ, והש"ץ רק חוזר התפילה לבדו. שעל זה כבר לא דיבר ר"א בן הרמב"ם.

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ה' ינואר 20, 2022 3:12 pm
על ידי בתוך הגולה
יש"כ גדול לעונים והמסייעים. מ"ה תבורכו ותהא תפילתכם עולה לרצון תמיד.

יבנה כתב:זה לא הנושא ששאלת. שם לא מיירי שיצאו הט', אלא שגמרו להתפלל ועדיין נמצאים שם. ושם זה לא בשם החזו"א אלא דברי רח"ק.

צופה_ומביט כתב:היכן ראית שהוא שאל על גוונא שיצאו הט'? הוא שאל רק שסיימו תפילתם = שמונ"ע.



אני אכן שאלתי בגוונא שיש א' מתפלל ולא נחתתי לחלק אם יש עוד ח' שאינם מתפללים איתו בחדר. ולענ"ד אין בזה נפקותא שהרי אין עסקנו כעת באמירת דברים שבקדושה אלא בתפילה בציבור ומה כוחם של אלו שאינם מתפללים כדי להחשיב תפילה זו כתפילה בציבור. (וכבר העירו רבים שבתפילת ערביתהיכא שיש רק ו' מתפללים אין טעם לקבץ עוד ד' אחרים ואכ"מ)

מ"מ אני משער שאף כוונת החזו"א כנזכ"ל שאי"ז מניין ממש אלא רק סלסול ומעלה. ולדוג' ודאי א"א בכה"ג להוציא את שאינו בקי בברכות דר"ה (שע"ז דן החזו"א בספר שהזכיר הרב יבנה בראש האשכול)

ואגב. אולי יש כאן גישה כללית של החזו"א לתפילה בציבור בצירוף עם שיטתו שכל שרואה את הציבור מתפללים, אף אם עומד בחדר שיש לו פתח לרה"ר, חשיב תפילה בציבור ואכ"מ.

איש_ספר כתב:בספריה של סבי זצ"ל ראיתי פעם ספר שבו נזכרה שמועה זו, והוא ז"ל הגיה בגליון משהו כמו: דברי ליצנות!
אולי אמצא.


ממתינים בדריכות!

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ה' ינואר 20, 2022 4:00 pm
על ידי איש_ספר
שיירי מצוה.jpg
שיירי מצוה.jpg (151.39 KiB) נצפה 1638 פעמים

מתוך קונטרס שיירי מצוה שבאוצר
ובהסכמה שם כתב סבי זצ"ל
הסכמה.png
הסכמה.png (83.07 KiB) נצפה 1638 פעמים

לא ברור לי אם כוונתו לשמועה זו

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ה' ינואר 20, 2022 4:09 pm
על ידי צופה_ומביט
בתוך הגולה כתב:אני משער שאף כוונת החזו"א כנזכ"ל שאי"ז מניין ממש אלא רק סלסול ומעלה.
וכוחו של סלסול זה גדול שאפשר לדלג פסוקד"ז עבורו?

ולדוג' ודאי א"א בכה"ג להוציא את שאינו בקי בברכות דר"ה (שע"ז דן החזו"א בספר שהזכיר הרב יבנה בראש האשכול)
מה כוונתך?

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ה' ינואר 20, 2022 8:17 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
דעת נוטה חלק א.PNG
דעת נוטה חלק א.PNG (30.58 KiB) נצפה 1621 פעמים

דעת נוטה חלק א 2.PNG
דעת נוטה חלק א 2.PNG (82.42 KiB) נצפה 1621 פעמים

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: א' ינואר 23, 2022 3:17 pm
על ידי בתוך הגולה
בתוך הגולה כתב:מ"מ אני משער שאף כוונת החזו"א כנזכ"ל שאי"ז מניין ממש אלא רק סלסול ומעלה.

צופה_ומביט כתב:וכוחו של סלסול זה גדול שאפשר לדלג פסוקד"ז עבורו?

איני יודע להשיבך. אדרבה האם לדעתך כוונת החזו"א שכה"ג הוי תפילה בציבור גמורה?

בתוך הגולה כתב: ולדוג' ודאי א"א בכה"ג להוציא את שאינו בקי בברכות דר"ה (שע"ז דן החזו"א בספר שהזכיר הרב יבנה בראש האשכול)

צופה_ומביט כתב:מה כוונתך?


החזו"א (או"ח קלז ה שאותו הזכיר הרב יבנה) דן שעשרה שהתפללו והש"ץ התחיל בחזרה ויצאו מקצתן שהלכה היא שמסיים תפילתו חשיבא תפילה זו כתפילה בציבור שיכול להוציא את היחיד בברכות של ר"ה ואף תוקעים על סדר הברכות בכה"ג.
נראה לי פשוט שא' שבגרדומים כה"ג לא יתקעו על סדר הברכות אבל אפשר שאני טועה בכוונת החזו"א.

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ד' פברואר 02, 2022 5:57 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
יבנה כתב:
בתוך הגולה כתב:יש לי בראש שמועה בשם החזו"א שעשרה שהתפללו וסיימו תפילתם וא' מהם מאריך בתפילתו, יכול אדם אחר להתפלל אתו וייחשב לו כתפילה בציבור מדין גרדומי מניין.

הסברא נראית רחוקה והייחוס לחזו"א מוזר עוד יותר אשמח מאד אם יש בי מי מכאן לבנות או לסתור שמועה זו.

שו"ע סי' נ"ה ס' ב':
אם התחיל לומר קדיש או קדושה בעשרה ויצאו מקצתן, גומרים אותו הקדיש או אותה הקדושה שהתחיל, והוא שנשתיירו רובן.

ושמא שמעו ושכחו האמור בחזו"א או"ח קל"ז ה'.

מה החזו"א הנ"ל קשור לענין? החזו"א שם רק כותב לגבי חזה"ש דאם יצאו מקצתן – אז אפשר לגמור את חזה"ש, וזה נחשב תפילה של ציבור, דאפשר ע"י החזה"ש הזה לפטור מי שאינו בקי. אבל אי"ז שייך כלל לשמועה הנ"ל מהחזו"א. והרי גם בתפילה בלחש אם א' גמר אחרי הציבור – נחשב לו תפילה בציבור דההתחלה הייתה בציבור, אז ה"ה בחזה"ש.

Re: גרדומי מִנְיָין?

פורסם: ג' מאי 31, 2022 7:13 am
על ידי אליסף
לי זכור שראיתי בספרו של הגרמ"צ ברגמן ששמע זאת מהחזו"א