מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

חיפושי מקורות וכדומה
אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' מאי 04, 2022 9:46 am

לאור מה שכתבתי כאן, נסתפקתי האם מצינו בחז"ל ובספה"ק באמת ענין להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק, שהוא שעה של עת רצון וכיו"ב (כך שמעתי), או שאין לזה מקור, ומלבד חיוב הקריעה שיש בכל אדם בישראל בעת יציאת נשמה, לא מצינו ענין מיוחד להיות בשעת יציאת נשמתו של צדיק.

אשמח לכל מקור לענין.

.השוחט
הודעות: 991
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי .השוחט » ד' מאי 04, 2022 10:38 am

"כי יראה חכמים ימותו", חיפוש על פסוק זה כמדומה ימציא את המבוקש.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' מאי 04, 2022 11:21 am

וליתר דיוק, יש מצווה להיות אצל כל אדם שמת, בין חכם וצדיק ובין אם אינו כזה. כמבואר בשו"ע יו"ד סימן שלט.
וכשנוטה למות, חייב הנמצא שם להישאר לידו, ואם אין שם אדם אחר, אסור לצאת משם אפילו לתפילה.

.השוחט
הודעות: 991
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי .השוחט » ד' מאי 04, 2022 11:28 am

הוא לא חיפש מה החיוב כלפי הנפטר. כנראה לכן הוא נשאר. כעת הוא בא לברר אם יצא לו משהו מזה.
הוא מחפש מה מרויח "כל הרואה חכמים במיתתם". (דומני שכך מתחילה מימרת חז"ל בענין).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' מאי 04, 2022 11:39 am

וגם זה מבואר בשו"ע שם, שיש רווח גדול, ולאו דווקא מחכם:

כיון שנטה אדם למות, אין רשאין ליפרד ממנו, כדי שלא תצא נפשו <ג> והוא יחידי. (ומצוה לעמוד על האדם בשעת יציאת נשמה, שנאמר: ויחי עוד לנצח לא יראה השחת כי יראה חכמים ימותו וגו') (תהילים מ"ט, יא) (הגהות אלפסי שם).


הרי מבואר בלשון הרמ"א הפסוק אותו ציין כת"ר נאמר בהקשר של כל אדם, ועל כולם נאמר בשכרו "ויחי עוד לנצח".

אמנם כעת ראיתי כדבריך שבגמרא חגיגה דף ה' מבואר על "חכמים במיתתם", ואם כן יש לעיין למה הרמ"א כותב בלשון "האדם", שהרי בגמרא זה מבואר על חכמים דווקא. ולפ"ר הייתי אומר שבגמרא לא מדובר על שעת יציאת נשמה ממש, אלא גם על אחר כך, ובשעת יציאה נשמה ממש כל האדם נחשב לחכם, כיון שמקבל אז פני שכינה כנודע, ועדיין צ"ע.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4703
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' מאי 04, 2022 3:42 pm

חגיגה דף ה ע"ב
"כי יראה חכמים ימותו ומה הרואה חכמים במיתתן יחיה בחייהן על אחת כמה וכמה"

באמונתו
הודעות: 3293
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי באמונתו » ד' מאי 04, 2022 8:03 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:לאור מה שכתבתי כאן, נסתפקתי האם מצינו בחז"ל ובספה"ק באמת ענין להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק, שהוא שעה של עת רצון וכיו"ב (כך שמעתי), או שאין לזה מקור, ומלבד חיוב הקריעה שיש בכל אדם בישראל בעת יציאת נשמה, לא מצינו ענין מיוחד להיות בשעת יציאת נשמתו של צדיק.
אשמח לכל מקור לענין.

הגמרא בכתובות קג, ב:
ההוא יומא דאשכבתיה דרבי, נפקא בת קלא ואמרה: כל דהוה באשכבתיה דרבי - מזומן הוא לחיי העוה"ב. ההוא כובס כל יומא הוה אתי קמיה, ההוא יומא לא אתא, כיון דשמע הכי, סליק לאיגרא ונפל לארעא ומית, יצתה בת קול ואמרה: אף ההוא כובס מזומן הוא לחיי העולם הבא.
רש"י:
יומא דאשכבתיה - יום פטירתו.
רגילים לפרשו בלוייה, ולא זוהי פשוטו.

אראל
הודעות: 3416
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי אראל » ד' מאי 04, 2022 8:13 pm

סילוק אליהו השמימה ותלמידו אלישע יוכיח

באמונתו
הודעות: 3293
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי באמונתו » ד' מאי 04, 2022 8:22 pm

אראל כתב:סילוק אליהו השמימה ותלמידו אלישע יוכיח

במלכים ב פרק ב:
וַיְהִ֣י כְעָבְרָ֗ם, וְאֵ֨לִיָּ֜הוּ אָמַ֤ר אֶל־אֱלִישָׁע֙ - שְׁאַל֙ מָ֣ה אֶֽעֱשֶׂה־לָּ֔ךְ בְּטֶ֖רֶם אֶלָּקַ֣ח מֵעִמָּ֑ךְ - וַיֹּ֣אמֶר אֱלִישָׁ֔ע - וִֽיהִי־נָ֛א פִּֽי־ שְׁנַ֥יִם בְּרוּחֲךָ֖ אֵלָֽי: וַיֹּ֖אמֶר הִקְשִׁ֣יתָ לִשְׁא֑וֹל, אִם־תִּרְאֶ֨ה אֹתִ֜י לֻקָּ֤ח מֵֽאִתָּךְ֙ יְהִֽי־לְךָ֣ כֵ֔ן - וְאִם־אַ֖יִן לֹ֥א יִהְיֶֽה: וַיְהִ֗י הֵ֣מָּה הֹלְכִ֤ים הָלוֹךְ֙ וְדַבֵּ֔ר, וְהִנֵּ֤ה רֶֽכֶב־אֵשׁ֙ וְס֣וּסֵי אֵ֔שׁ וַיַּפְרִ֖דוּ בֵּ֣ין שְׁנֵיהֶ֑ם, וַיַּ֙עַל֙ אֵ֣לִיָּ֔הוּ בַּֽסְּעָרָ֖ה הַשָּׁמָֽיִם: וֶאֱלִישָׁ֣ע רֹאֶ֗ה...

באמונתו
הודעות: 3293
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי באמונתו » ד' מאי 04, 2022 8:30 pm

יום פטירת מרן הגרי"ז זצ"ל, ערב יוה"כ תש"כ, כבר ראו הכול שנר א-לוהים טרם יכבה, ושעותיו ספורות.
מרן הרב שטיינמן זצ"ל, שהה לצדו בירושלים, ולא עזב עד רגע אחרון האפשרי ממש.
בסוף כשחזר אל בני ברק, בקושי הספיק לאכול סעודה המפסקת, מפני שרצה לזכות להיות נוכח בעת "אשכבתיה דרבי" כפשוטו.

דרומי
הודעות: 9179
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי דרומי » ד' מאי 04, 2022 9:16 pm

פעם שמעתי שחקרו לגבי איזה צדיקים ומצאו שבשעת עליית נשמתם השמיימה היו נוכחים במקום כהן, לוי וישראל, והיה נראה כאילו משמים סיבבו זאת כך.

איני יודע עד כמה זה מוסמך ומה בדיוק זה אומר. אבל אולי חזי לאיצטרופי איך שהוא.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי ישראליק » ה' מאי 05, 2022 12:56 am

אשרי יושבי ביתך כתב:לאור מה שכתבתי כאן, נסתפקתי האם מצינו בחז"ל ובספה"ק באמת ענין להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק, שהוא שעה של עת רצון וכיו"ב (כך שמעתי), או שאין לזה מקור, ומלבד חיוב הקריעה שיש בכל אדם בישראל בעת יציאת נשמה, לא מצינו ענין מיוחד להיות בשעת יציאת נשמתו של צדיק.

אשמח לכל מקור לענין.


ראה באריכות לקוטי מוהר"ן חלק א', סימן סו, אות א.
בתוך הדברים כתוב שם:
דָּבָר גָּדוֹל מְאֹד לִהְיוֹת בִּשְׁעַת הִסְתַּלְּקוּת הַצַּדִּיק אֲפִילּוּ מִי שֶׁאֵינוֹ תַּלְמִידוֹ כִּי מֵחֲמַת שֶׁאָז יוֹרֵד וְנִתְגַּלֶּה לְמַטָּה הָרוּחַ דִּלְעֵלָּא נִמְצָא שֶׁנִּתְגַּלֶּה אָז הֶאָרָה גְּדוֹלָה מְאֹד עַל כֵּן הוּא טוֹבָה גְּדוֹלָה לְכָל מִי שֶׁנִּמְצָא אָז שָׁם

אדיר במרום
הודעות: 275
הצטרף: ד' מאי 12, 2021 1:26 pm

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי אדיר במרום » ג' מאי 10, 2022 2:41 pm

הנה אם כתוב בגמ' ומה הרואה במיתתם כך וכו' נראה שיש מעלה, וגם המ"ב מביא מהזוהר שקודם שאדם נפטר - 'כי לא יראני האדם וחי' אבל מי שבשמו"ע לא מסתכל לחוץ - זוכים לראות את השכינה בשעת יציאת נשמה, אז רואים שהשכינה נמצאת שם. וגם כתוב בגמ' שאחד האמוראים אמר שרב הושעיא מגיע ליצי"נ כי הייתי מתרץ את המשניות שלו, וכל הקרובים מגיעים בשעת יצי"נ. והגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל אמר שזוכר שהגר"ש היימן זצ"ל שכל חייו למד תורת הגרעק"א, וקודם פטירתו אמר "תביאו כסא, הרעק"א מגיע...".

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 10, 2022 2:43 pm

אדיר במרום כתב: והגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל אמר שזוכר

ששמע.

אדיר במרום
הודעות: 275
הצטרף: ד' מאי 12, 2021 1:26 pm

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי אדיר במרום » ג' מאי 10, 2022 2:51 pm

מה שנכון נכון כתב:
אדיר במרום כתב: והגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל אמר שזוכר

ששמע.

הוא לא היה שם ביציאת נשמה של רבו זצ"ל?

באמונתו
הודעות: 3293
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' מאי 10, 2022 5:28 pm

אדיר במרום כתב:
מה שנכון נכון כתב:
אדיר במרום כתב: והגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל אמר שזוכר

ששמע.

הוא לא היה שם ביציאת נשמה של רבו זצ"ל?

רבי שלמה, הרי כיהן סוף ימיו בתור ראש ישיבת תורה ודעת - ניו יורק, שם נפטר, ושם מנוחתו כבוד.

באמונתו
הודעות: 3293
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' מאי 10, 2022 5:38 pm

מקדש מלך כתב:וגם זה מבואר בשו"ע שם, שיש רווח גדול, ולאו דווקא מחכם:
כיון שנטה אדם למות, אין רשאין ליפרד ממנו, כדי שלא תצא נפשו <ג> והוא יחידי. (ומצוה לעמוד על האדם בשעת יציאת נשמה, שנאמר: ויחי עוד לנצח לא יראה השחת כי יראה חכמים ימותו וגו') (תהילים מ"ט, יא) (הגהות אלפסי שם).

הרי מבואר בלשון הרמ"א הפסוק אותו ציין כת"ר נאמר בהקשר של כל אדם, ועל כולם נאמר בשכרו "ויחי עוד לנצח".
אמנם כעת ראיתי כדבריך שבגמרא חגיגה דף ה' מבואר על "חכמים במיתתם", ואם כן יש לעיין למה הרמ"א כותב בלשון "האדם", שהרי בגמרא זה מבואר על חכמים דווקא. ולפ"ר הייתי אומר שבגמרא לא מדובר על שעת יציאת נשמה ממש, אלא גם על אחר כך, ובשעת יציאה נשמה ממש כל האדם נחשב לחכם, כיון שמקבל אז פני שכינה כנודע, ועדיין צ"ע.

מהרש"א [חדושי אגדות] חגיגה ה, ב:
ואם במיתתן כו' נראה דהיינו ביציאת נפש, כמפורש פרק האורג...

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: האם יש מעלה להיות בשעת יציאת נשמה של צדיק?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' מאי 10, 2022 10:27 pm

באמונתו כתב:
מקדש מלך כתב:וגם זה מבואר בשו"ע שם, שיש רווח גדול, ולאו דווקא מחכם:
כיון שנטה אדם למות, אין רשאין ליפרד ממנו, כדי שלא תצא נפשו <ג> והוא יחידי. (ומצוה לעמוד על האדם בשעת יציאת נשמה, שנאמר: ויחי עוד לנצח לא יראה השחת כי יראה חכמים ימותו וגו') (תהילים מ"ט, יא) (הגהות אלפסי שם).

הרי מבואר בלשון הרמ"א הפסוק אותו ציין כת"ר נאמר בהקשר של כל אדם, ועל כולם נאמר בשכרו "ויחי עוד לנצח".
אמנם כעת ראיתי כדבריך שבגמרא חגיגה דף ה' מבואר על "חכמים במיתתם", ואם כן יש לעיין למה הרמ"א כותב בלשון "האדם", שהרי בגמרא זה מבואר על חכמים דווקא. ולפ"ר הייתי אומר שבגמרא לא מדובר על שעת יציאת נשמה ממש, אלא גם על אחר כך, ובשעת יציאה נשמה ממש כל האדם נחשב לחכם, כיון שמקבל אז פני שכינה כנודע, ועדיין צ"ע.

מהרש"א [חדושי אגדות] חגיגה ה, ב:
ואם במיתתן כו' נראה דהיינו ביציאת נפש, כמפורש פרק האורג...

ראיתי המהרש"א הזה לפני שכתבתי את דבריי, אלא שאין טעם להקשות מהמהרש"א על הרמ"א. גברא אגברא קרמית.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים