מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"הקדוש"

חיפושי מקורות וכדומה
יעקל
הודעות: 1211
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

"הקדוש"

הודעהעל ידי יעקל » ה' מאי 05, 2022 8:50 am

במה זכו הגדולים דלהלן לקבל את תואר "הקדוש" יותר מגדולי ישראל אחרים :

האר"י
השל"ה
האלשיך
האו"ח
הבעל שם (טוב) ?

על שם היותם מקובלים, על שם היותם בעלי מופת, ע"ש מה ?

חיס
הודעות: 1417
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: "הקדוש"

הודעהעל ידי חיס » ה' מאי 05, 2022 11:27 am

אנשים אלו בוודאי חיו חיי קדושה. מלבד זאת היה לכולם עוד משהו משותף מיוחד: כולם עלו לארץ ישראל וחיו בה,
וחלקם משכו אחריהם קהילות שלמות של יהודים שעלו בעקבותיהם לארץ הקדושה.

דרומי
הודעות: 9176
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "הקדוש"

הודעהעל ידי דרומי » ה' מאי 05, 2022 11:38 am

לא שמעתי מעולם שיש קשר בין התואר 'הק'' לבין העלייה לארץ ישראל, וזו נראית לי סברת בטן לא נכונה.

האר"י והבעש"ט נתפסים בצדק כמחדשים גדולים ומחוללי 'מהפכה' בעולם היהודי, ואין פלא שנהוג לכנות אותם בכינויים בלתי רגילים. וראה דגל מחנה אפרים בפ' בשלח עה"פ ובנ"י יוצאים ביד רמה.

לגבי שאר הקדושים יש לברר בכל מקרה לגופו מהיכן הגיע וכו'.

חיס
הודעות: 1417
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: "הקדוש"

הודעהעל ידי חיס » ה' מאי 05, 2022 11:53 am

הסיבה ששנים נקראו כך עקב השמות שנתנו לספריהם - שהיו קצת ...והיו צורך לשנות:
האלשיך - כיון שקרא לספרו 'תורת משה', שינו לאלשיך הקדוש.
השל"ה הקדוש, במקום 'שני לוחות הברית'.
וקדוש ישראל האריז"ל והאוה"ח הק' - עקב מדרגותיהם והשגותיהם הנשגבות.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: "הקדוש"

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' מאי 05, 2022 12:09 pm

כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).

השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.

יעקל
הודעות: 1211
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: "הקדוש"

הודעהעל ידי יעקל » ה' מאי 05, 2022 2:51 pm

דרומי כתב:לא שמעתי מעולם שיש קשר בין התואר 'הק'' לבין העלייה לארץ ישראל, וזו נראית לי סברת בטן לא נכונה.

האר"י והבעש"ט נתפסים בצדק כמחדשים גדולים ומחוללי 'מהפכה' בעולם היהודי, ואין פלא שנהוג לכנות אותם בכינויים בלתי רגילים. וראה דגל מחנה אפרים בפ' בשלח עה"פ ובנ"י יוצאים ביד רמה.

לגבי שאר הקדושים יש לברר בכל מקרה לגופו מהיכן הגיע וכו'.



לא זכיתי להבין במה תורות וחידושי האר"י חוללו מהפכה בעולם היהודי.

בשלמא הבעש"ט, תורותיו שינו את פני המבנה החברתי בחצי מהאוכלוסייה היהודית האירופאית...

יעקל
הודעות: 1211
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: "הקדוש"

הודעהעל ידי יעקל » ה' מאי 05, 2022 2:54 pm

מקדש מלך כתב:כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).

השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.


ייש"כ, הסבר מאוד מקורי...!

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1076
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: "הקדוש"

הודעהעל ידי מגדל » ו' מאי 06, 2022 12:52 am

יעקל כתב:
דרומי כתב:לא שמעתי מעולם שיש קשר בין התואר 'הק'' לבין העלייה לארץ ישראל, וזו נראית לי סברת בטן לא נכונה.

האר"י והבעש"ט נתפסים בצדק כמחדשים גדולים ומחוללי 'מהפכה' בעולם היהודי, ואין פלא שנהוג לכנות אותם בכינויים בלתי רגילים. וראה דגל מחנה אפרים בפ' בשלח עה"פ ובנ"י יוצאים ביד רמה.

לגבי שאר הקדושים יש לברר בכל מקרה לגופו מהיכן הגיע וכו'.



לא זכיתי להבין במה תורות וחידושי האר"י חוללו מהפכה בעולם היהודי.

בשלמא הבעש"ט, תורותיו שינו את פני המבנה החברתי בחצי מהאוכלוסייה היהודית האירופאית...


את ההודעה הזו יש למסגר!

באמונתו
הודעות: 3291
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: "הקדוש"

הודעהעל ידי באמונתו » ו' מאי 06, 2022 2:42 am

מקדש מלך כתב:כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).
השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.

וכן נדמה לי ג"כ, כי רק שלשה הנ"ל, שהם אלשיך של"ה ואוה"ח, נתקבל לכנותם בתוספת תואר "קדוש" תמיד, ואילו האר"י קרוי: "אריז"ל" דווקא, בעל שם טוב - כשמו הטוב: בעל שם טוב, ועיין המצורף בעניין הזה:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_מגדל עז - מונדשיין, יהושע בן מרדכי שמואל_305.pdf
(1.75 MiB) הורד 55 פעמים
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב א' מאי 08, 2022 6:31 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "הקדוש"

הודעהעל ידי כדכד » א' מאי 08, 2022 5:16 pm

אלו שאינם חסידים אינם מקפידים מסתמא לכנות את הבעש"ט בתואר "הקדוש".
אלו שהם כן חסידים נהגו להוסיף תואר "הקדוש" לכ"א מרבותינו.
ע' בקדושת לוי שכתב "הרמב"ן הקדוש" וכן ע"ז הדרך.
בענין האר"י הקדוש השל"ה הקדוש והאור החים הקדוש - שמעתי אומרים שהתואר נוס משום שעסקו בחכמת הקבלה

באמונתו
הודעות: 3291
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: "הקדוש"

הודעהעל ידי באמונתו » א' מאי 08, 2022 7:02 pm

חיס כתב:הסיבה ששנים נקראו כך עקב השמות שנתנו לספריהם - שהיו קצת (קשים להתקבל בציבור) והיו צורך לשנות:
האלשיך - כיון שקרא לספרו 'תורת משה', שינו לאלשיך הקדוש.
השל"ה הקדוש, במקום 'שני לוחות הברית'.
וקדוש ישראל האריז"ל והאוה"ח הק' - עקב מדרגותיהם והשגותיהם הנשגבות.

משנה תורה - יד החזקה (להרמב"ם).
תורת משה - האלשיך (הקדוש).
שני לוחות הברית - של"ה (הקדוש).
שלושה הללו שונו בישראל במכֻוון.
(חידוש, שגם מרן החתם סופר, אחרי מאות שנים, שֵם אחד מספריו הוא "תורת משה").

באמונתו
הודעות: 3291
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: "הקדוש"

הודעהעל ידי באמונתו » א' מאי 08, 2022 7:38 pm

באמונתו כתב:
מקדש מלך כתב:כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).
השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.

וכן נדמה לי ג"כ, כי רק שלשה הנ"ל, שהם אלשיך של"ה ואוה"ח, נתקבל לכנותם בתוספת תואר "קדוש" תמיד, ואילו האר"י קרוי: "אריז"ל" דווקא, בעל שם טוב - כשמו הטוב: בעל שם טוב, ועיין המצורף בעניין הזה:

וכך דברי ההיסטוריון הנודע ר' בצלאל לנדוי, כמצורף פה, ועוד:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_פרקים בתולדות ישראל - ב - מאירוביץ, ישראל בן אברהם אשר זעליג_42.pdf
(1.71 MiB) הורד 55 פעמים
אוצר החכמה_ימות עולם - העליות ממזרח וממערב - ברמסון, יוסף_96_97.pdf
(3.29 MiB) הורד 45 פעמים
אוצר החכמה_טעמי המקרא - בן עטר, מימון_21.pdf
(1.49 MiB) הורד 54 פעמים
אוצר החכמה_בית יעקב - 002 - ירחון לעניני חינוך ספרות ומחשבה_12.pdf
(3.48 MiB) הורד 59 פעמים

זאינץ
הודעות: 499
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: "הקדוש"

הודעהעל ידי זאינץ » א' מאי 08, 2022 8:03 pm

חיס כתב:הסיבה ששנים נקראו כך עקב השמות שנתנו לספריהם - שהיו קצת ...והיו צורך לשנות:
האלשיך - כיון שקרא לספרו 'תורת משה', שינו לאלשיך הקדוש.
השל"ה הקדוש, במקום 'שני לוחות הברית'.
וקדוש ישראל האריז"ל והאוה"ח הק' - עקב מדרגותיהם והשגותיהם הנשגבות.

והבעש''ט [או שמא קדוש ישראל התכוונת גם כן לבעש׳׳ט].

מקדש שביעי כל שביעי
הודעות: 53
הצטרף: ש' נובמבר 02, 2019 8:45 pm

Re: "הקדוש"

הודעהעל ידי מקדש שביעי כל שביעי » ה' אוקטובר 12, 2023 1:36 pm

באמונתו כתב:
באמונתו כתב:
מקדש מלך כתב:כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).
השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.

וכן נדמה לי ג"כ, כי רק שלשה הנ"ל, שהם אלשיך של"ה ואוה"ח, נתקבל לכנותם בתוספת תואר "קדוש" תמיד, ואילו האר"י קרוי: "אריז"ל" דווקא, בעל שם טוב - כשמו הטוב: בעל שם טוב, ועיין המצורף בעניין הזה:

וכך דברי ההיסטוריון הנודע ר' בצלאל לנדוי, כמצורף פה, ועוד:


תודה על הקישורים.
מכנה המשותף ביניהם שכולם כותבים על עצם זה שנקראו 'הקדוש', אך ללא הסבר כלל.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים