עמוד 1 מתוך 1

"הקדוש"

פורסם: ה' מאי 05, 2022 8:50 am
על ידי יעקל
במה זכו הגדולים דלהלן לקבל את תואר "הקדוש" יותר מגדולי ישראל אחרים :

האר"י
השל"ה
האלשיך
האו"ח
הבעל שם (טוב) ?

על שם היותם מקובלים, על שם היותם בעלי מופת, ע"ש מה ?

Re: "הקדוש"

פורסם: ה' מאי 05, 2022 11:27 am
על ידי חיס
אנשים אלו בוודאי חיו חיי קדושה. מלבד זאת היה לכולם עוד משהו משותף מיוחד: כולם עלו לארץ ישראל וחיו בה,
וחלקם משכו אחריהם קהילות שלמות של יהודים שעלו בעקבותיהם לארץ הקדושה.

Re: "הקדוש"

פורסם: ה' מאי 05, 2022 11:38 am
על ידי דרומי
לא שמעתי מעולם שיש קשר בין התואר 'הק'' לבין העלייה לארץ ישראל, וזו נראית לי סברת בטן לא נכונה.

האר"י והבעש"ט נתפסים בצדק כמחדשים גדולים ומחוללי 'מהפכה' בעולם היהודי, ואין פלא שנהוג לכנות אותם בכינויים בלתי רגילים. וראה דגל מחנה אפרים בפ' בשלח עה"פ ובנ"י יוצאים ביד רמה.

לגבי שאר הקדושים יש לברר בכל מקרה לגופו מהיכן הגיע וכו'.

Re: "הקדוש"

פורסם: ה' מאי 05, 2022 11:53 am
על ידי חיס
הסיבה ששנים נקראו כך עקב השמות שנתנו לספריהם - שהיו קצת ...והיו צורך לשנות:
האלשיך - כיון שקרא לספרו 'תורת משה', שינו לאלשיך הקדוש.
השל"ה הקדוש, במקום 'שני לוחות הברית'.
וקדוש ישראל האריז"ל והאוה"ח הק' - עקב מדרגותיהם והשגותיהם הנשגבות.

Re: "הקדוש"

פורסם: ה' מאי 05, 2022 12:09 pm
על ידי מקדש מלך
כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).

השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.

Re: "הקדוש"

פורסם: ה' מאי 05, 2022 2:51 pm
על ידי יעקל
דרומי כתב:לא שמעתי מעולם שיש קשר בין התואר 'הק'' לבין העלייה לארץ ישראל, וזו נראית לי סברת בטן לא נכונה.

האר"י והבעש"ט נתפסים בצדק כמחדשים גדולים ומחוללי 'מהפכה' בעולם היהודי, ואין פלא שנהוג לכנות אותם בכינויים בלתי רגילים. וראה דגל מחנה אפרים בפ' בשלח עה"פ ובנ"י יוצאים ביד רמה.

לגבי שאר הקדושים יש לברר בכל מקרה לגופו מהיכן הגיע וכו'.



לא זכיתי להבין במה תורות וחידושי האר"י חוללו מהפכה בעולם היהודי.

בשלמא הבעש"ט, תורותיו שינו את פני המבנה החברתי בחצי מהאוכלוסייה היהודית האירופאית...

Re: "הקדוש"

פורסם: ה' מאי 05, 2022 2:54 pm
על ידי יעקל
מקדש מלך כתב:כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).

השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.


ייש"כ, הסבר מאוד מקורי...!

Re: "הקדוש"

פורסם: ו' מאי 06, 2022 12:52 am
על ידי מגדל
יעקל כתב:
דרומי כתב:לא שמעתי מעולם שיש קשר בין התואר 'הק'' לבין העלייה לארץ ישראל, וזו נראית לי סברת בטן לא נכונה.

האר"י והבעש"ט נתפסים בצדק כמחדשים גדולים ומחוללי 'מהפכה' בעולם היהודי, ואין פלא שנהוג לכנות אותם בכינויים בלתי רגילים. וראה דגל מחנה אפרים בפ' בשלח עה"פ ובנ"י יוצאים ביד רמה.

לגבי שאר הקדושים יש לברר בכל מקרה לגופו מהיכן הגיע וכו'.



לא זכיתי להבין במה תורות וחידושי האר"י חוללו מהפכה בעולם היהודי.

בשלמא הבעש"ט, תורותיו שינו את פני המבנה החברתי בחצי מהאוכלוסייה היהודית האירופאית...


את ההודעה הזו יש למסגר!

Re: "הקדוש"

פורסם: ו' מאי 06, 2022 2:42 am
על ידי באמונתו
מקדש מלך כתב:כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).
השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.

וכן נדמה לי ג"כ, כי רק שלשה הנ"ל, שהם אלשיך של"ה ואוה"ח, נתקבל לכנותם בתוספת תואר "קדוש" תמיד, ואילו האר"י קרוי: "אריז"ל" דווקא, בעל שם טוב - כשמו הטוב: בעל שם טוב, ועיין המצורף בעניין הזה:

Re: "הקדוש"

פורסם: א' מאי 08, 2022 5:16 pm
על ידי כדכד
אלו שאינם חסידים אינם מקפידים מסתמא לכנות את הבעש"ט בתואר "הקדוש".
אלו שהם כן חסידים נהגו להוסיף תואר "הקדוש" לכ"א מרבותינו.
ע' בקדושת לוי שכתב "הרמב"ן הקדוש" וכן ע"ז הדרך.
בענין האר"י הקדוש השל"ה הקדוש והאור החים הקדוש - שמעתי אומרים שהתואר נוס משום שעסקו בחכמת הקבלה

Re: "הקדוש"

פורסם: א' מאי 08, 2022 7:02 pm
על ידי באמונתו
חיס כתב:הסיבה ששנים נקראו כך עקב השמות שנתנו לספריהם - שהיו קצת (קשים להתקבל בציבור) והיו צורך לשנות:
האלשיך - כיון שקרא לספרו 'תורת משה', שינו לאלשיך הקדוש.
השל"ה הקדוש, במקום 'שני לוחות הברית'.
וקדוש ישראל האריז"ל והאוה"ח הק' - עקב מדרגותיהם והשגותיהם הנשגבות.

משנה תורה - יד החזקה (להרמב"ם).
תורת משה - האלשיך (הקדוש).
שני לוחות הברית - של"ה (הקדוש).
שלושה הללו שונו בישראל במכֻוון.
(חידוש, שגם מרן החתם סופר, אחרי מאות שנים, שֵם אחד מספריו הוא "תורת משה").

Re: "הקדוש"

פורסם: א' מאי 08, 2022 7:38 pm
על ידי באמונתו
באמונתו כתב:
מקדש מלך כתב:כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).
השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.

וכן נדמה לי ג"כ, כי רק שלשה הנ"ל, שהם אלשיך של"ה ואוה"ח, נתקבל לכנותם בתוספת תואר "קדוש" תמיד, ואילו האר"י קרוי: "אריז"ל" דווקא, בעל שם טוב - כשמו הטוב: בעל שם טוב, ועיין המצורף בעניין הזה:

וכך דברי ההיסטוריון הנודע ר' בצלאל לנדוי, כמצורף פה, ועוד:

Re: "הקדוש"

פורסם: א' מאי 08, 2022 8:03 pm
על ידי זאינץ
חיס כתב:הסיבה ששנים נקראו כך עקב השמות שנתנו לספריהם - שהיו קצת ...והיו צורך לשנות:
האלשיך - כיון שקרא לספרו 'תורת משה', שינו לאלשיך הקדוש.
השל"ה הקדוש, במקום 'שני לוחות הברית'.
וקדוש ישראל האריז"ל והאוה"ח הק' - עקב מדרגותיהם והשגותיהם הנשגבות.

והבעש''ט [או שמא קדוש ישראל התכוונת גם כן לבעש׳׳ט].

Re: "הקדוש"

פורסם: ה' אוקטובר 12, 2023 1:36 pm
על ידי מקדש שביעי כל שביעי
באמונתו כתב:
באמונתו כתב:
מקדש מלך כתב:כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).
השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.

וכן נדמה לי ג"כ, כי רק שלשה הנ"ל, שהם אלשיך של"ה ואוה"ח, נתקבל לכנותם בתוספת תואר "קדוש" תמיד, ואילו האר"י קרוי: "אריז"ל" דווקא, בעל שם טוב - כשמו הטוב: בעל שם טוב, ועיין המצורף בעניין הזה:

וכך דברי ההיסטוריון הנודע ר' בצלאל לנדוי, כמצורף פה, ועוד:


תודה על הקישורים.
מכנה המשותף ביניהם שכולם כותבים על עצם זה שנקראו 'הקדוש', אך ללא הסבר כלל.