מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המקור שבכל העבירות הקב"ה ממתין להעניש חוץ מע"ז

חיפושי מקורות וכדומה
yankev
הודעות: 598
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

המקור שבכל העבירות הקב"ה ממתין להעניש חוץ מע"ז

הודעהעל ידי yankev » א' ינואר 22, 2023 3:31 pm

זכורני שראיתי בחז"ל שבכל העבירות הקב"ה ממתין חוץ מע"ז שהקב"ה מעניש מיד (וזה נתמך בפסוק מהתורה). האם יש כזה בחז"ל או שהומצא בדימיון שלי... ?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2762
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: המקור שבכל העבירות הקב"ה ממתין להעניש חוץ מע"ז

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ינואר 22, 2023 5:42 pm

על העוררים על הכהונה כתיב כן.

על עבו"ז מצינו להיפך, שהקב"ה המתין להם לישראל, ואף לבני כנען ולא העניש אותם אלא אחרי מאות שנים.

במסתרים
הודעות: 2002
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: המקור שבכל העבירות הקב"ה ממתין להעניש חוץ מע"ז

הודעהעל ידי במסתרים » א' ינואר 22, 2023 7:56 pm

yankev כתב:הקב"ה מעניש מיד

אולי כוונתך לשבועת שקר בשבועות לט.

מחולת המחנים
הודעות: 3264
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: המקור שבכל העבירות הקב"ה ממתין להעניש חוץ מע"ז

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' ינואר 22, 2023 9:37 pm

שמות כ, ה
"לא תשתחוה להם ולא תעבדם כי אנכי ה' אליך אל קנא".
רש"י
"אל קנא - (מכילתא) מקנא להפרע ואינו עובר על מדתו למחול על עון ע"ז".

צופה_ומביט
הודעות: 5336
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: המקור שבכל העבירות הקב"ה ממתין להעניש חוץ מע"ז

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ינואר 22, 2023 9:49 pm

מחולת המחנים כתב:שמות כ, ה
"לא תשתחוה להם ולא תעבדם כי אנכי ה' אליך אל קנא".
רש"י
"אל קנא - (מכילתא) מקנא להפרע ואינו עובר על מדתו למחול על עון ע"ז".

ולעומת זאת באיכה רבה פתיחתא ב:
ר' הונא ור' ירמיה בשם ר' שמואל ברבי יצחק אמר: מצינו שויתר הקב"ה על עבודת כוכבים ועל גילוי עריות ועל שפיכות דמים ולא ויתר על מאסה של תורה, שנאמר: "על מה אבדה הארץ" – על עבודת כוכבים ועל גילוי עריות ועל שפיכות דמים אין כתיב כאן, אלא – "על עזבם את תורתי".

ואולי יש לחלק בין למחול לגמרי [שעל זה מדברת המכילתא] לבין להאריך אפו ולנהוג ברחמים וכו' שעל זה מדברים האמוראים.

וכבר הביאו שבמציאות האריך הקב"ה אפו מאד לעובדי ע"ז בבית ראשון, וכבר בחטא העגל לא נפרע מהם מיד אלא המתין לתפילת משה ולבסוף מחל להם והחזיר שכינתו לתוכם. ואף אם ההמתנה היא ע"מ ושמא יעשו תשובה - סוכ"ס לא נפרע מיד. וע"ז אינה מנויה בין העוונות שאין מספיקין בידו לעשות תשובה.


עוד יש להעיר, שכל הדיון הזה נוגע רק לעובדי ע"ז מישראל, אבל עכ"פ לגבי עובדי ע"ז גויים מפורש בגמרא ברכות נז, ב ונפסק להלכה:
תנו רבנן, הרואה מרקוליס אומר ברוך שנתן ארך אפים לעוברי רצונו

חלא בר חמרא
הודעות: 216
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: המקור שבכל העבירות הקב"ה ממתין להעניש חוץ מע"ז

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ב' ינואר 23, 2023 12:10 am

ספרי פ' שלח בפסוק הכרת תכרת הנפש ההיא- לפי שהוא אומר פוקד עוון אבות על בנים, יכול אף עכו"ם נפקדת על בנים על שלשים ועל רבעים, ת"ל עוונה בה, בה עוון תלוי ואינה נפקדת על בנים.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים