עמוד 1 מתוך 1

המקור שבכל העבירות הקב"ה ממתין להעניש חוץ מע"ז

פורסם: א' ינואר 22, 2023 3:31 pm
על ידי yankev
זכורני שראיתי בחז"ל שבכל העבירות הקב"ה ממתין חוץ מע"ז שהקב"ה מעניש מיד (וזה נתמך בפסוק מהתורה). האם יש כזה בחז"ל או שהומצא בדימיון שלי... ?

Re: המקור שבכל העבירות הקב"ה ממתין להעניש חוץ מע"ז

פורסם: א' ינואר 22, 2023 5:42 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
על העוררים על הכהונה כתיב כן.

על עבו"ז מצינו להיפך, שהקב"ה המתין להם לישראל, ואף לבני כנען ולא העניש אותם אלא אחרי מאות שנים.

Re: המקור שבכל העבירות הקב"ה ממתין להעניש חוץ מע"ז

פורסם: א' ינואר 22, 2023 7:56 pm
על ידי במסתרים
yankev כתב:הקב"ה מעניש מיד

אולי כוונתך לשבועת שקר בשבועות לט.

Re: המקור שבכל העבירות הקב"ה ממתין להעניש חוץ מע"ז

פורסם: א' ינואר 22, 2023 9:37 pm
על ידי מחולת המחנים
שמות כ, ה
"לא תשתחוה להם ולא תעבדם כי אנכי ה' אליך אל קנא".
רש"י
"אל קנא - (מכילתא) מקנא להפרע ואינו עובר על מדתו למחול על עון ע"ז".

Re: המקור שבכל העבירות הקב"ה ממתין להעניש חוץ מע"ז

פורסם: א' ינואר 22, 2023 9:49 pm
על ידי צופה_ומביט
מחולת המחנים כתב:שמות כ, ה
"לא תשתחוה להם ולא תעבדם כי אנכי ה' אליך אל קנא".
רש"י
"אל קנא - (מכילתא) מקנא להפרע ואינו עובר על מדתו למחול על עון ע"ז".

ולעומת זאת באיכה רבה פתיחתא ב:
ר' הונא ור' ירמיה בשם ר' שמואל ברבי יצחק אמר: מצינו שויתר הקב"ה על עבודת כוכבים ועל גילוי עריות ועל שפיכות דמים ולא ויתר על מאסה של תורה, שנאמר: "על מה אבדה הארץ" – על עבודת כוכבים ועל גילוי עריות ועל שפיכות דמים אין כתיב כאן, אלא – "על עזבם את תורתי".

ואולי יש לחלק בין למחול לגמרי [שעל זה מדברת המכילתא] לבין להאריך אפו ולנהוג ברחמים וכו' שעל זה מדברים האמוראים.

וכבר הביאו שבמציאות האריך הקב"ה אפו מאד לעובדי ע"ז בבית ראשון, וכבר בחטא העגל לא נפרע מהם מיד אלא המתין לתפילת משה ולבסוף מחל להם והחזיר שכינתו לתוכם. ואף אם ההמתנה היא ע"מ ושמא יעשו תשובה - סוכ"ס לא נפרע מיד. וע"ז אינה מנויה בין העוונות שאין מספיקין בידו לעשות תשובה.


עוד יש להעיר, שכל הדיון הזה נוגע רק לעובדי ע"ז מישראל, אבל עכ"פ לגבי עובדי ע"ז גויים מפורש בגמרא ברכות נז, ב ונפסק להלכה:
תנו רבנן, הרואה מרקוליס אומר ברוך שנתן ארך אפים לעוברי רצונו

Re: המקור שבכל העבירות הקב"ה ממתין להעניש חוץ מע"ז

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 12:10 am
על ידי חלא בר חמרא
ספרי פ' שלח בפסוק הכרת תכרת הנפש ההיא- לפי שהוא אומר פוקד עוון אבות על בנים, יכול אף עכו"ם נפקדת על בנים על שלשים ועל רבעים, ת"ל עוונה בה, בה עוון תלוי ואינה נפקדת על בנים.