עמוד 1 מתוך 1

מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 1:55 pm
על ידי איתן נוי
כתב הגר"א: במס' כלים ("אליהו רבה" פט"ז מ"ז ד"ה 'וגנוגנית העני'): "אלא הא דאמר הרמב"ם אומן נקרא עני לא נראה אלא של עני ההולך בחמה" עכ"ל.
וכן התפארת ישראל (יכין, שם) כתב: "אולם להר"מ והר"ש כל בעל מלאכה נקרא בתנ"ך בשם עני, שנאמר כי עני הוא...".

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 6:12 pm
על ידי כדכד
איפה הרמב"ם כתב את זה? בפירוש המשניות למשנה שציינת לבאר מהי "גנוגנת העני"

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 10:07 pm
על ידי איתן נוי
כדכד כתב:איפה הרמב"ם כתב את זה? בפירוש המשניות למשנה שציינת לבאר מהי "גנוגנת העני"
בכבוד זה מה שכתב הרמב"ם בפירוש המשניות. לא רואה כאן כל קשר לכך שאומן נקרא עני, וכ"ש לא לשון זו.
וזו לשונו: "וגנונת העני, מגן של פועל והוא נגזר מן אמרו גנון והציל, והכוונה בו הסככה שעושה הפועל על ראשו בזמן שעובד בשמש, ועל הרוב עושין אותה אצלינו מן ההוצין".

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 10:15 pm
על ידי במסתרים
איתן נוי כתב:וגנונת העני, מגן של פועל והוא נגזר מן אמרו גנון והציל, והכוונה בו הסככה שעושה הפועל על ראשו בזמן שעובד בשמש

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 10:54 am
על ידי כדכד
דומני שהרב במסתרים ביאר כבר מה שהיה צריך.
עכ"פ הגר"א והתפא"י באים לבאר את המשנה "וגנוגנת העני" והם מציבים את פירושם מול פי' הרמב"ם שמפרש שהגנוגנת מגינה על האומן כשעוסק במלאכתו והטעם לכך שנקראת גנוגנת העני היא שסתם אומן נקרא עני.
יש לעיין בגי' פיהמ"ש להרמב"ם שהיתה לפניהם אם כתוב שם אומן או פועל

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 7:18 pm
על ידי איתן נוי
כדכד כתב:דומני שהרב במסתרים ביאר כבר מה שהיה צריך.
עכ"פ הגר"א והתפא"י באים לבאר את המשנה "וגנוגנת העני" והם מציבים את פירושם מול פי' הרמב"ם שמפרש שהגנוגנת מגינה על האומן כשעוסק במלאכתו והטעם לכך שנקראת גנוגנת העני היא שסתם אומן נקרא עני.
יש לעיין בגי' פיהמ"ש להרמב"ם שהיתה לפניהם אם כתוב שם אומן או פועל

תודה לכולכם על ההרחבה.
אגב, האם יש הבדל בין "אומן" לבין "פועל"?

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 7:36 pm
על ידי במסתרים
איתן נוי כתב:האם יש הבדל בין "אומן" לבין "פועל"?
עיין תוספות בבא מציעא ריש פרק ששי

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 8:44 pm
על ידי איתן נוי
במסתרים כתב:
איתן נוי כתב:האם יש הבדל בין "אומן" לבין "פועל"?
עיין תוספות בבא מציעא ריש פרק ששי

אסתכל. בכ"א אם קיים הבדל לא יהיה ניתן לומר שלרמב"ם אומן נקרא עני. כי כאמור כותב "פועל" ולא "אומן" כפי שציינו הראשונים הנ"ל.

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ה' פברואר 16, 2023 9:04 pm
על ידי במסתרים
איתן נוי כתב:כאמור כותב "פועל" ולא "אומן"

א. פירוש המשנה נכתב בערבית ואין לדייק בלשון המתרגם.

ב. התוספות באו לפרש השינוי בלשון המשנה בשני פרקים קרובים, ולא מפני כן מוכרח שבכל מקום שנקט מפרש את אחד מהם התכוון לו דווקא.
לדין המשנה שלך אין נפק"מ והאחרונים לא כיוונו לדקדוק זה כלל אלא למי שעושה מלאכה בכל שם שיש לו (מסתמא תפסו את מה שהיה בנוסח הרמב"ם לפניהם, וגם אם לא אין כלום).

(כשציינתי לתוספות שקלתי אם יש צורך להבהיר שאין נפק"מ לכאן.)

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 2:27 pm
על ידי איתן נוי
במסתרים כתב:
איתן נוי כתב:כאמור כותב "פועל" ולא "אומן"

א. פירוש המשנה נכתב בערבית ואין לדייק בלשון המתרגם.

ב. התוספות באו לפרש השינוי בלשון המשנה בשני פרקים קרובים, ולא מפני כן מוכרח שבכל מקום שנקט מפרש את אחד מהם התכוון לו דווקא.
לדין המשנה שלך אין נפק"מ והאחרונים לא כיוונו לדקדוק זה כלל אלא למי שעושה מלאכה בכל שם שיש לו (מסתמא תפסו את מה שהיה בנוסח הרמב"ם לפניהם, וגם אם לא אין כלום).

(כשציינתי לתוספות שקלתי אם יש צורך להבהיר שאין נפק"מ לכאן.)

תודה על העזרה.
חזק וברוך

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 4:52 pm
על ידי הוגה ומעיין
קצת תמוה שמתפלפלים ומדייקים את לשון הרמב"ם, בעוד שהדברים מפורשים בדבריו מיד אחר כך: "ועני שם הפועל, אמר יתעלה 'כי עני הוא'".

(לגוף דקדוק המינוח, הרמב"ם נוקט "אלצאנע" שהוא "עושה המלאכה").

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 5:10 pm
על ידי כדכד
אולי יש הבדל בין נוסחת התרגום שמר העתיק ממנו לזה של השאר?

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 5:18 pm
על ידי הוגה ומעיין
כדכד כתב:אולי יש הבדל בין נוסחת התרגום שמר העתיק ממנו לזה של השאר?

יש כמובן הבדלים בתרגום, אבל בכולם מופיע המשפט הנוסף הזה, בהמשכו של הציטוט שהובא לעיל מדברי הרמב"ם...

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 10:09 pm
על ידי איתן נוי
הוגה ומעיין כתב:קצת תמוה שמתפלפלים ומדייקים את לשון הרמב"ם, בעוד שהדברים מפורשים בדבריו מיד אחר כך: "ועני שם הפועל, אמר יתעלה 'כי עני הוא'".

(לגוף דקדוק המינוח, הרמב"ם נוקט "אלצאנע" שהוא "עושה המלאכה").


נכון מאוד.
אך שים לב ששאלו כאן על הלשון אותו צטטו הגר"א והיכין ולא על עיקר התוכן. ובכך תוסר תמיהתך!

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 10:12 pm
על ידי איתן נוי
במסתרים כתב:
איתן נוי כתב:כאמור כותב "פועל" ולא "אומן"

א. פירוש המשנה נכתב בערבית ואין לדייק בלשון המתרגם.

ב. התוספות באו לפרש השינוי בלשון המשנה בשני פרקים קרובים, ולא מפני כן מוכרח שבכל מקום שנקט מפרש את אחד מהם התכוון לו דווקא.
לדין המשנה שלך אין נפק"מ והאחרונים לא כיוונו לדקדוק זה כלל אלא למי שעושה מלאכה בכל שם שיש לו (מסתמא תפסו את מה שהיה בנוסח הרמב"ם לפניהם, וגם אם לא אין כלום).

(כשציינתי לתוספות שקלתי אם יש צורך להבהיר שאין נפק"מ לכאן.)


לדוגמא מצאתי בית יוסף שכתב להדיא לחלק בין אומן לשכיר שבעצם שניהם פועלים אך דין שונה להם:
חושן משפט סימן פט "דלא דמי אומן לשכיר דאמרינן ביה נשבע ונוטל והטעם לפי שדרך השכיר שאין לו אלא מה שטרח ביום וממנו אוכל בערב ואל שכרו הוא נושא את נפשו".
רואים שאע"פ ששניהם מצפים לשכר שסו"ס עובדים עבורו אעפ"כ יש הבדל בציפיה.

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 11:15 pm
על ידי כדכד
איתן נוי כתב:
הוגה ומעיין כתב:קצת תמוה שמתפלפלים ומדייקים את לשון הרמב"ם, בעוד שהדברים מפורשים בדבריו מיד אחר כך: "ועני שם הפועל, אמר יתעלה 'כי עני הוא'".

(לגוף דקדוק המינוח, הרמב"ם נוקט "אלצאנע" שהוא "עושה המלאכה").


נכון מאוד.
אך שים לב ששאלו כאן על הלשון אותו צטטו הגר"א והיכין ולא על עיקר התוכן. ובכך תוסר תמיהתך!

כלומר, שהבינו מדברי הגר"א והתפא"י שציטטו ל' הרמב"ם בעוד שהם רק כתבו איך הרמב"ם מסביר את המשנה